Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stanowisko testowania silników - zbyt duży zwrot energii do sieci.

matecki 20 Sty 2016 16:15 3108 41
  • #31 20 Sty 2016 16:15
    zbich70
    Specjalista elektryk

    DJ ANNUS napisał:
    Bo nierealne jest żeby przy 8kW biło bezpieczniki 63A.

    A ja mam pytanie o te bezpieczniki. Z informacji Autora wiadomo tylko, że jest to "zabezpieczenie główne 63A". Poproszę o typ tego zabezpieczenia. Nawet nie wiadomo co "wywala". Przedlicznikowe ono, zalicznikowe? Są jeszcze inne w torze prądowym AC?
    A najchętniej to zobaczyłbym kompletny schemat instalacji od granicy własności z OSD do owego stanowiska wraz z pozostałymi obwodami. Warunki przyłączenia również.

    Ważną kwestią jest także umowa z OSD. Zawiera opcję oddawania energii do sieci?
    Są jakieś ustalenia z OSD w tym zakresie?
    Co w przypadku zaniku napięcia w sieci podczas pracy stanowiska? Co w przypadku uziemienia sieci przez OSD?

  • #33 20 Sty 2016 23:28
    kemot55
    Poziom 30  

    Mnie to "pachnie" przewrotem przetwornicy Baumueller. To jest sterowany, czterokwadrantowy prostownik tyrystorowy (czyli może oddawać energię) i w jej konfiguracji szukałbym problemu. Nie bardzo wiem jak inaczej wyjaśnić zadziałanie zabezpieczeń nadprądowych.

  • #34 21 Sty 2016 08:43
    matecki
    Poziom 12  

    tos18 napisał:


    Tak wygląda, że to ta.

    @zbich70 - zabezpieczenie przedlicznikowe, bezpieczniki mocy 63A gG NH00 albo 01 nie pamiętam dokładnie.

    @DJ ANNUS - podczas najbliższych testów pomierzę prąd jaki płynie w obwodzie silnika DC porównam to wszystko i może wtedy uda się jakieś wnioski wyciągnąć

    Co do schematów, umów, ustaleń z energetyką, producentem, proboszczem itd. Czy to na prawdę jest potrzebne?
    Stoimy przed konkretnym problemem. Silnik DC pracuje w trybie prądnicowym i oddaje zbyt dużo energii do sieci - to już chyba ustaliliśmy.
    Co z tym zrobić poza podłączeniem na stałe rezystora wodnego?
    Mamy prąd stały, możemy wykryć w jakiś sposób czy prąd płynie z przetwornicy do silnika czy z silnika do przetwornicy?
    Jeżeli tak to ten prąd płynący z silnika do przetwornicy możemy jakoś przekierować na rezystor?
    Na te pytania potrzebuję znaleźć odpowiedź.

  • #35 21 Sty 2016 08:56
    czesiu
    Poziom 33  

    matecki napisał:
    Wydaje mi się, że wzbudzenie nie jest podłączone do przetwornicy.
    Wychodzą z niej jedynie 2 przewody "+" i "-" więc na ma osobnej regulacji wzbudzenia.
    Warunkiem na stanowisku jest utrzymanie zadanego obiążenia/momentu silnika.
    Mogę to robić ręcznie kręcąc potencjometrem lub w trybie automatycznym podając jakie obciążenie chcę utrzymywać na badanym silniku.
    Problem z zabezpieczeniami pojawia się już przy 10-15% mocy obciążenia.

    Z tabliczki silnika wynika że jest to silnik obcowzbudny, na każdym schemacie z dtrki regulatora jest podłączone wzbudzenie. Bez podłączonego wzbudzenia nie będzie działać prawidłowo.
    A żeby sprawdzić działanie silnika przy odwrotnych obrotach należy zamienić biegunowość tylko wzbudzenia albo tylko twornika, zamiana obu na raz nic nie daje.

  • #36 21 Sty 2016 11:09
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    matecki napisał:
    Mamy prąd stały, możemy wykryć w jakiś sposób czy prąd płynie z przetwornicy do silnika czy z silnika do przetwornicy?


    Kolego po prostu rozpędzasz silnik prądu stałego do pewnej prędkości, przy określonym prądzie wzbudzenia .
    I przy tych parametrach jeśli podniesiesz mu obroty to silnik zaczyna być prądnicą i generuje energię kosztem energii pobranej z wału .

    Po drugie do czego był wpięty silnik elektryczny napędzający silnik badany i jakiej był mocy?
    Czy bezpośrednio do sieci? Co się stało z jego zabezpieczneniami i automatyką?

  • #37 21 Sty 2016 11:47
    kemot55
    Poziom 30  

    Jeszcze jedna rzecz mi przyszła do głowy. Sprawdź kolejność faz na wejściu przetwornicy. Czy przypadkiem ktoś tego nie pozamieniał.

  • #38 21 Sty 2016 11:49
    vodiczka
    Poziom 43  

    DJ ANNUS napisał:
    Po drugie do czego był wpięty silnik elektryczny napędzający silnik badany i jakiej był mocy?

    matecki napisał:
    Silnik testowany zasilany jest z generatora ponieważ musimy mieć 60Hz.
    matecki napisał:
    Generator nie jest zasilany z sieci. Jest niezależny, ma własny silnik spalinowy, zasila tylko testowany silnik.

  • #39 22 Sty 2016 15:40
    matecki
    Poziom 12  

    W przyszłym tygodniu będę miał kilka silników do testowania.
    Porobię wtedy pomiary i jak się uda to wypróbuję moją teorię z zewnętrzną jednostką hamującą.
    Dam Wam znać jak poszło.
    Na tą chwilę dziękuję za wszystkie porady i chęć pomocy! :-)

  • #40 03 Lut 2016 20:01
    matecki
    Poziom 12  

    Witam ponownie,
    Uzbroiłem się w mierniki i posiedziałem trochę przy naszym stanowisku.
    Wziąłem pod uwagę również Wasze sugestie i sam podszedłem do tego bardziej "trzeźwym" okiem.
    Tak wygląda to na obecną chwilę:
    Zacznijmy od tego, że potencjometr od ustawiania mocy hamowania musiał być ustawiony na 50% wartości. Następnie w zależności w którą stronę kręcę - w tą stronę zaczyna wirować silnik DC.
    W celu obciążenia badanego silnika, silnik DC musi kręcić się w przeciwną stronę niż silnik badany. W innym przypadku hamulec niejako "wspomaga" badany silnik co widać po spadku prądu, cosinusa fi itd.
    Przetwornica silnika DC przez cały czas podaje maksymalny prąd wzbudzenia czyli 3A i ok 230VAC (do teraz nie wiem dlaczego na tabliczce silnika jest 300VAC). Tak więc regulacja siły hamowania odbywa się tylko poprzez główne zasilanie silnika.
    Odłączyłem więc przewody zasilające silnik i podłączyłem je pod rezystor, wzbudzenie natomiast zostawiłem bez zmian.
    Niestety nie udało mi się zmusić przetwornicy do pracy tylko w charakterze źródła napięcia wzbudzenia. Od razu po odłączeniu silnika wywalała błąd szyny DC, brak obciążenia i tym podobne komunikaty. Nie udało mi się ich wyłączyć.
    Postanowiłem poradzić sobie w inny sposób - jako źródło wzbudzenia użyłem wyprostowanego napięcia z autotransformatora .
    W tej chwili wszystko działa tak jak tego oczekiwałem z tym, że przetwornica zapewne za kupę kasy jest odłączona :P
    Wrócę tylko do jednej rzeczy: maksymalny prąd wzbudzenia osiągam już przy 210-220 VDC dlaczego na tabliczce jest zatem 300VDC? Rozumiem, jakiś błąd w wykonaniu i pewne rozbieżności między opisami a rzeczywistością ale aż takie? To prawie 100V!
    A może ja coś znowu robię źle?
    W każdym bądź razie urządzenie w końcu zaczęło działać tak jak tego oczekiwałem :)
    Pozdrawiam!

    ED: Przepraszam tych, których wprowadziłem w błąd pisząc, że nie ma wzbudzenia. Na swoje usprawiedliwienie podam jedynie, że kabelki od wzbudnicy były tak sprytnie ukryte, że zobaczyłem je dopiero po odłączeniu grubych kabli zasilających. Przepraszam jeszcze raz za swoją niekompetencję.

  • #41 03 Lut 2016 21:12
    czesiu
    Poziom 33  

    Odnośnie napięcia wzbudzenia na początku pisałeś 300VAC a potem DC.
    Pewnie mierzyłeś napięcie na zakresie AC i stąd taki wynik. Jeżeli prąd wzbudzenia jest 3A DC, to jest dobrze.

  • #42 03 Lut 2016 21:14
    matecki
    Poziom 12  

    To 300VAC to raczej była literówka. Z resztą na tabliczce znamionowej silnika widać że chodzi o DC.
    Płyną 3A ale zastanawia mnie dlaczego już przy 230 V?