Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody

McGregor2000 19 Sty 2016 23:21 5418 39
  • #1 19 Sty 2016 23:21
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Witam.
    Po załączeniu dowolnego programu pralka nie pobiera wody. Pompa pracuje, brak komunikatów błędów. Czy przyczyną niepobierania wody przez pralkę może być awaria elektrozaworu dopuszczającego wodę (numer części: 3792260725) i czy kwestię innego uszkodzenia można wykluczyć?
    Sprawdziłem:
    + jest dopływ wody do elektrozaworu
    + wyświetlacz nie zgłasza żadnych błędów
    + styki elektrozaworu nie są zaśniedziałe
    + drzwiczki do pralki są zamknięte prawidłowo (słychać zamknięcie przez elektrozawór)
    + dopływy wody do pojemnika na proszek za elektrozaworem są drożne
    + filtr spustowy i przewody odprowadzające wodę są drożne
    + filtr przy elektrozaworze wygląda na "czysty".
    Dziękuję za pomoc.

    0 29
  • Katalog Megger
  • #2 20 Sty 2016 00:02
    niewolno2
    Poziom 39  

    Przy drzwiczkach jest elektro-zamek to tak gwoli ścisłości ;).
    Pytanie zasadnicze to takie czy elektrozawór jest poprawnie wysterowany tzn. czy dochodzi do niego napięcie w momencie kiedy powinien podać wodę do pojemnika na proszek.

    0
  • #3 20 Sty 2016 10:22
    McGregor2000
    Poziom 5  

    1. Tego właśnie nie jestem w stanie stwierdzić, czy w ogóle dochodzi tam napięcie. Nie mam miernika. Podłączę żarówkę (230 V?) i sprawdzę (wieczorem).

    2. Czy drugi elektrozawór "jest otwierany przez programator" dopiero na zakończenie prania, przy płukaniu?

    3. Czy można zdemontować elektromagnesy i przeczyścić wnętrze trójnika? Może to pomoże?

    Dziękuję za doprecyzowanie nazewnictwa.

    P.S.
    Nie chciałbym niepotrzebnie kupować drogiego zaworka, jeżeli to nie on okazałby się przyczyną.

    0
  • #4 20 Sty 2016 11:35
    Janek_15
    Poziom 13  

    McGregor2000 napisał:
    Pompa pracuje, ...

    Pompa powinna się wyłączyć przed wybieraniem wody. Wyłącza się?

    0
  • Katalog Megger
  • #5 20 Sty 2016 11:54
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Tak. Przez kilkanaście sekund pralka pracuje na zadanym programie wypompowując wodę (której nie ma), a następnie zatrzymuje się (i ustawia czas programu ponownie na pierwotny).

    P.S. Chodzi o pompę usuwającą wodę z pralki?

    0
  • #8 20 Sty 2016 13:15
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Nie wchodziłem w tryb serwisowy.

    0
  • #10 20 Sty 2016 13:26
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Dziękuję. Sprawdzę wieczorem.
    Tak na oko doświadczonego człowieka ;-), czy jednak prawdopodobną przyczyną będzie usterka ("zanieczyszczenie") eletkrozaworka?

    1
  • #11 20 Sty 2016 20:15
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Niestety. Podmieniłem elektrozawór z innej pralki - wody dalej nie pobiera. Napięcie na wtyczkach jest (miałem możliwość sprawdzenia wyłącznie próbnikiem).

    0
  • #13 20 Sty 2016 21:40
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Jeżeli wszystko zrobiłem poprawnie, to wyświetla kod E33.
    Natomiast migają diody (licząc od góry) 3, 4, 7, 8.

    P.S.
    Oj, proszę o cierpliwość dla laika :).

    Może dodam, że pralka ma 12 lat i nigdy z nią nie było problemów. Praktycznie od początku słychać było buczenie (nie tylko w czasie pracy grzałki). Podobno od kilku prań wstecz "buczała" głośniej - ale to niepewna i subiektywna ocena (nie jestem w stanie potwierdzić zwiększonego hałasu; nie było mnie przy tym).

    0
  • #14 22 Sty 2016 18:26
    Robo-technical
    Poziom 23  

    Sprawdź czy hydrostat i układ naczyń hydrostatu nie jest zatkana. To tak na początku. Grzałkę tez trzeba sprawdzić pod kątem rezystancji ale to się da zrobić TYLKO MIERNIKIEM, nie żaróweczką czy próbnikiem który w tym przypadku można sobie.... nie powiem gdzie włożyć. Jak co to pisz o efektach tego co Ci napisałem

    0
  • #15 22 Sty 2016 18:37
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Witam.
    Kod błędu 33. Uszkodzony hydrostat analogowy, grzałka lub elektronika.

    1. Zdemontowałem hydrostat, przeczyściłem różne styki (wszystkie są w dobrym stanie). Hydrostat praktycznie wygląda jak nowy. Nie chciałem go uszkodzić, ponieważ nie wiem, czy jest on rozbieralny, to spróbowałem go przedmuchać. Za każdym razem było słychać pracę membranki (czy dobrze wnioskuję, że powinien być sprawny?). Wężyki, które biegną od niego są drożne. Proszę o podpowiedź, co sprawdzać w kolejnym kroku? Wykręcać grzałkę? Styki przy programatorze zostały również przeczyszczone. Nigdzie nie widać śladów okopcenia wiązek.

    2. Montując hydrostat na miejsce znalazłem na bębnie mała sprężynkę (taką jak w długopisach). Czy ktoś się domyśla z jakiej części pochodzi?
    Myślałem, że hydrostat jest skręcony dwoma śrubkami. Przed demontażem hydrostatu z uchwytu najpierw wykręciłem te śrubki. Ponieważ nie są to śróbki mocujące, tylko prawdopodobnie, coś w rodzaju dystansu (śrubki z jednej strony ze stożkowatą końcówką) do blaszki w hydrostacie. Czyżbym w trakcie wykręcania nie zauważył, że wyskoczyła z niego sprężynka? Jeżeli tak, to spod której śrubki (są dwie).

    P.S.
    Nie wiem, czy to może być wskazówką, ale wcześniej pralka głośno buczała.

    Dodano po 4 [minuty]:

    (W chwili jak pisałem maila widzę, że otrzymałem odpowiedź :))
    Okej, czyli muszę zdemontować grzałkę. Robo-technical powiedz mi jeszcze w jaki sposób sprawdzić grzałkę? Wykręcić i sprawdzić na końcówkach czy miernik wskaże jakąś wartość rezystancji?

    1
  • #16 22 Sty 2016 18:39
    Robo-technical
    Poziom 23  

    Rozbierałeś hydrostat???? Jeśli tak to jest do wywalenia. Grzałkę sprawdza się nie tylko czy grzeje ale czy nie ma upłynności do obudowy. Silnik jest okk? Sprawdź czy bęben ciężko nie chodzi. Programator zostaw na koniec

    0
  • #17 22 Sty 2016 18:52
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Nie widziałem sposobu, aby go rozebrać, więc zostawiłem go w spokoju ;-). Tylko odpiąłem i wyjąłem z pralki. Pisząc, że przeczyściłem różne styki, chodziło mi o kostki i piny w instalacji pralki, a nie blaszki w hydrostacie :).

    Dobrze dziękuję. W takim razie zajmę się demontażem grzałki. Czy do pomiaru wystarczy, jak ją tylko odepnę od przewodów (bez wykręcania)?
    Bęben obraca się bez problemów.

    P.S.
    A sprężynka, czy nie pochodzi spod jednej ze "śrubek". A może miały być dwie, oj :(?

    0
  • #18 22 Sty 2016 19:01
    Robo-technical
    Poziom 23  

    Nie wyciągaj grzałki!
    Grzałkę się inaczej sprawdza. Może dam ilustrację jak znajdę:)
    A z hydrostatem to miałem na myśli być nie tyle jego się czepił co tzw przez niektórych forumowiczów "kubku hydrostatu". To coś jest na dole przy odpływie i łączy bęben, pompę i hydrostat:)

    Daj zdjęcie tej sprężynki to pomyslimy

    0
  • #19 22 Sty 2016 19:13
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Chyba już się domyślam, że sprężynka jest spod śrubki w hydrostatcie. Dopycha (lub odpycha) blaszkę. Sprężynka pewnie ma być między końcówka jednej z blaszek, a stożkowatą końcówka śrubki :). Ta śrubka pewnie służy jako regulator ilości wody do pobrania. To chyba dałem ciała. Tylko teraz nie wiem spod której to śrubki pochodzi, bo są dwie. Pewnie muszę znaleźć schemat tego hydrotatu :(.
    Sprężynka jest identycznej wielkości, jak z długopisu.
    (a podobny mechanizm jest w przełączniku kierunkowskazów, który niedawno naprawiałem)

    0
  • Pomocny post
    #20 22 Sty 2016 19:21
    Robo-technical
    Poziom 23  

    Coś mi się zdaje że będziesz musiał zainwestować w nowy hydrostat.


    Napiszę Ci jeszcze jak sprawdzić grzałkę Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody


    Na najmnijeszym zakresie miernika (chyba że miernik sam ustala zakres, wtedy nic nie ustawiasz) sprawdzasz opór między stykiem C i B - powinien wynosić 20-30 Ohm

    Na NAJWIĘKSZYM zakresie miernika (chyba że miernik sam ustala zakres, wtedy nic nie ustawiasz) sprawdzasz opór między stykiem A (stykiem od uziemienia ochronnego) a stykiem B, oraz między stykiem A i C. Miernik NIE MOŻE pokazać przejścia. Jeśli pokaże np ileś tam kilo Ohmów to grzałka ma upłynność i jest do wymiany.
    Często ludzie myślą że jak grzałka grzeje to jest sprawna... Nie zawsze.

    0
  • #21 22 Sty 2016 19:36
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Sprężynkę po prostu założę i przetestuję.

    O. Dziękuję za szczegółowy opis. Muszę najpierw zdobyć miernik. Dam znać.

    To, że pralka w ogóle nie pobiera wody może być spowodowane uszkodzeniem grzałki?

    0
  • Pomocny post
    #22 22 Sty 2016 19:39
    Robo-technical
    Poziom 23  

    Od uszkodzeń grzałki - szczególnie jak ma przebicie do masy w nowych pralkach rożne cyrki potrafią się dziać. Problemy z wirowaniem, dziwne błędy na module, nie włączanie się pralki, upośledzenie jakiś funkcji. Dużo by wymieniać, a to tylko garstka z tym co się spotkałem.

    0
  • #23 23 Sty 2016 18:48
    Janek_15
    Poziom 13  

    Zamiast grzałki podłączamy żarówkę na 220V. Maszyna musi zdobyć wodę i włączyć lampę. Ale ty rozebrane czujnik poziomu - teraz zestaw wody może nie być.

    0
  • #24 01 Lut 2016 13:47
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Witam.
    Sprawdziłem grzałkę wg instrukcji Robo-technicala. Odpiąłem grzałkę od przewodów, sprawdziłem rezystancję i wykonałem kilka pomiarów - wahały się w zakresie 20-30 Ohm, a między masą a końcówką nie pokazywała przepływu prądu (0 Ohm).

    Janku_15. W tym kłopot, że pralka nie pobiera wody.

    Podsumowując:
    1. po podmianie elektrozaworów, pralka dalej nie pobiera wody
    2. hydrostat przedmuchując powietrzem słychać, że działa ("pykają" styki) i nie widać, żadnych przydymionych końcówek
    3. grzałka wskazuje prawidłową rezystancję
    Teraz programator wskazuje błąd E-34 (lub jeżeli zmienię pozycję sprężynki :() dalej E-33.

    Obejrzałem płytkę programatora. Kilka oporników jest okopconych, ale pokazują prawidłową oporność. Nie widzę zimnego lutowania.

    P.S.
    Sprężynkę założyłem w prawidłowe miejsce w hydrostacie.
    (przepraszam, że tak późno odpisuję, nie było mnie przez tydzień w domu)

    0
  • Pomocny post
    #25 01 Lut 2016 17:35
    skryn
    Admin grupy AGD

    :arrow: McGregor2000
    Na E33 do naprawy jest elektronika, a konkretnie jej jeden element. Oddaj ją dobremu gościowi, co kumaty jest. Naprawa tej elektroniki, to mniej niż godzina i koszt usługi rzędu 150PLN.
    Inaczej zmasakrujesz fajną pralkę swoimi niefachowymi ingerencjami w sprzęt.

    0
  • #26 01 Lut 2016 21:39
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Tak mi pozostaje zrobić. Zgadza się, nie potrafię sprawdzić wszystkich elementów. Dam znać, co było przyczyną, jak wrócę od elektronika. Dziękuję.

    Dodano po 2 [godziny] 1 [minuty]:

    Prawdopodobnie wprowadziłem Was w błąd używając niewłaściwego nazewnictwa - przepraszam.
    Sprawdzałem moduł (płytkę) - zdjęcie załączam (identyczna, jak poście w Link).
    a u mnie numer:
    Procond: 451510083 Elux: 12430383/2 3/03
    Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody
    Do programatora (pokrętła) nie zaglądałem.

    Druga sprawa, to pewnie sprawdzałem przepływomierz, a nie hydrostat.
    Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody
    bo jest jeszcze drugi element:
    Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody

    Czy w związku z tym gdzie indziej szukać przyczyny, czy właśnie w tej płytce?
    I proszę o wyprowadzenie mnie z błędu, czy używam właściwego nazewnictwa.
    Dziękuję za cierpliwość.

    0
  • #27 06 Lut 2016 22:28
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Witam.
    Podobno płytka była w idealnym stanie i nie znaleziono wadliwego elementu. Dlatego zostały przelutowane newralgiczne elementy i wymieniony poniższy (kondensator?):
    Pralka Electrolux EW1067F - Pralka nie pobiera wody

    Przeczyściłem styki, wyregulowałem hydrostat (dokręciłem niepotrzebnie dotykane przeze mnie śrubki regulacyjne :( ) i pralka zaczęła pobierać wodę! Więc trudno w 100% określić przyczynę awarii. Pralka dalej wyświetla błąd E33. Czy słusznie domyślam się, że jest to ostatnio rozpoznany błąd, a nie komunikat o nierozwiązanym problemie?
    Po wykonaniu pierwszego prania dam znać, czy wszystko wróciło do normy. Serdecznie dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
  • #28 08 Lut 2016 19:56
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Witam.
    Po pierwszym namaczaniu prania (pralka pobrała wodę) i przełączeniu na inny program, pralka dalej nie pracuje prawidłowo: nie pobiera wody ale i również nie można uruchomić programu odwirowania.
    Nie obeszło się bez wizyty serwisanta, który stwierdził, że powyższe elementy i grzałka są sprawne. Niestety pralka wyłącznie w trybie serwisowym pracuje normalnie (pompuje, wiruje), ale na wybranych programach - znowu nie. Podejrzenie padło na hydrostat (ten czarny). Ale próba odłączania hydrostatów, przedmuchiwania, sprawdzania wiązek nic nie dała. Serwisant stwierdził - zaczopowany śmieciami wąż i pompka do zraszacza.
    Kolejne testy następnego dnia jednak zbliżają się do teorii uszkodzonego hydrostatu (podpięto na chwilę z innego modelu). Obecnie czekam na dostawę zamówionej "używki".
    Czy ktoś ma może jakieś sugestie?

    0
  • #29 13 Lut 2016 21:10
    McGregor2000
    Poziom 5  

    Zamontowanie nowszego typu hydrostatu spowodowało wyświetlenie błędu E34 (Rozbieżność we wskazaniach hydrostatu analogowego i II styku zab. grzałki ( dłuższa niż60s )).

    Przeczyszone, bardzo zaczopowane: wąż od bębna zraszacza do pompki (Jet System), pompka do zraszacza (dlatego nie działała), odpływ od pompki do filtra, komora filtra. Dmuchając w wężyki od hydrostatu słychać, że powietrze przepływa (słychać bulgotanie wody).

    Podmieniłem oba hydrostaty (używane zamienniki z pralki Privileg) i niestety objawy są identyczne. Pralka w normalnym trybie nie pobiera wody. W trybie serwisowym bez problemu pobiera, ale na kolejno wybieranych programach nie zamyka dopływu wody, tak że napełnia bęben bez ustanku i muszę ręcznie przechodzić na inny program, aby zatrzymać dopływ wody. Na jednym z programów pralka robi jakieś spięcie i wybija korki. Doszedłem do tego, że hydrostat (ten regulowany) ulega zblokowaniu (pozycja zwartych styków) i to powoduje zwarcie i wybicie korków. Odpięcie od niego wężyka odblokowuje styki i wszystko wraca do normy. Dodatkowo zwarcie to powodowało blokadę zamka drzwi (który na okrągło "pykał"; wyświetlał się kod błędu awarii zamka). W takiej sytuacji podpiąłem stary hydrostat (regulowany). Niestety sytuacja jest podobna: w trybie zwykłym bęben jest przepełniany wodą, a na programie grzanie+jetsystem wybija korki. Jedyną różnicą jest to, że nie blokuje drzwi, a na pozostałych programach zatrzymuje się i wyświetla błąd E33. Mocne podciścienie zwiera styki w hydrostatcie i w porę go nie odblokowuje i zatrzymuje pracę pralki. Ponownie sprawdziłem styki i obejrzałem płytkę programatora - bez zarzutu.

    Acha, nie wiem, czy to może posłużyć jako wskazówkę, ale w pewnym momencie testowania podstawowych programów w trybie serwisowym pralka nabierała wodę i jednocześnie wypuszczała (ciutkę mniejszym strumieniem).
    (wąż odpływowy mam na właściwej wysokości)

    Proszę o pomoc, gdzie szukać przyczyny. Po skasowaniu błędu i po zatrzymaniu się pralki, w trybie serwisowym znowu pokazuje E33 (Rozbieżność we wskazaniach hydrostatu analogowego i I styku zab. grzałki ( dłuższa niż 60s )).

    0
  • #30 13 Lut 2016 21:32
    nares
    Specjalista AGD

    McGregor2000 napisał:
    Proszę o pomoc, gdzie szukać przyczyny.

    Przekombinowałeś w całokształcie - ta usterka była do ogarnięcia przez kumatego serwisanta, na samym początku w ciągu 15min. Teraz masz praktycznie wszystko rozp....one i trudno będzie to ogarnąć. Było posłuchać rady:
    skryn napisał:
    Na E33 do naprawy jest elektronika, a konkretnie jej jeden element. Oddaj ją dobremu gościowi, co kumaty jest. Naprawa tej elektroniki, to mniej niż godzina i koszt usługi rzędu 150PLN.
    Inaczej zmasakrujesz fajną pralkę swoimi niefachowymi ingerencjami w sprzęt.

    I dokonałeś masakry.... :cry:

    0