Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd NICE ROBUS - "słabnie" przy niższej temperaturze

sim9 21 Jan 2016 19:08 7758 34
lampy.pl
  • #1
    sim9
    Level 11  
    Witam Kolegów

    Mam problem z napędem NICE Robus600..

    Przy niższych temperaturach nie może uciągnąć bramy, czyli typowy objaw uszkodzonego kondensatora rozruchowego w napędach 230V! ale to przecież napęd 24V, a sam silnik 12V..

    Podmieniłem trafo i centralę i nadal ten sam objaw..Dodam, że sama brama jest sprawna mechanicznie, czyli chodzi lekko..
    I tu pytanie czy silnik 12V może stracić moc po kilku latach użytkowania?

    Pozdrawiam
  • lampy.pl
  • #2
    Stalowy RAT
    Level 9  
    Wszystko zależy od wagi bramy , i jej częstotliwości eksploatacji , zazwyczaj trwa to jakieś 12-15 lat , rozbierz silnik , jest prądu stałego szczotkowy , można go umiejętnie rozkuć przy mocowaniu , i przeczyścić IPA , czasami do wymiany szczotki. Co prawda , według producenta jest "nierozbieralny" , ale polak potrafi...
  • lampy.pl
  • #3
    sim9
    Level 11  
    ok..dziękuje za odpowiedź..brama ok

    posiadam zasilacz laboratoryjny to wepnę się bezpośrednio w silnik pomijając całą elektronikę i zobaczymy czy "ciągnie"..jeżeli nie to będzie wyglądało na silnik..dobrze myślę?

    wiadomo, że polak potrafi :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    a co masz na myśli pisząć "przeczyścić IPA" co to IPA?
  • #4
    Stalowy RAT
    Level 9  
    IPA , to środek do czyszczenia komponentów elektronicznych , soczewek , itp , dość dobrze czyści zabrudzenia , poczytaj w wujaszku Google , ale wpierw na szukajce Elektrody.
    Przy wpinaniu się w zasilanie silnika , wyjmij ze złącza centralkę , rozłącz zasilanie na bezpieczniku , unikniesz problemów.
  • #5
    sim9
    Level 11  
    tak..to akurat do mnie normalne żeby odpiąć całą elektronikę przed podłączeniem zasilacza :) kurcze faktycznie IPA..haha leży na półce :) dziura w głowie
  • #6
    sim9
    Level 11  
    Stalowy RAT.. w jedną stronę całkiem nieźle idzie, ale już w drugą jest słaby i nie może poradzić sobie z bramą...powiedz mi jak zabrać się do rozkuwania tego silnika..patrząc z góry wystają na środku dwa okrągłe bolce, a niżej czyli bliżej przekładni dwie blaszki..a po pomiarach multimetrem na silnik idzie 24VDC z cenrali i oczywiście jak spada prędkość napięcie również spada
  • #7
    b3ck
    Level 19  
    sim9 wrote:
    Przy niższych temperaturach nie może uciągnąć bramy

    A dzieje Ci się to zawsze przy niższych temperaturach czy tylko po dłuższym nie używaniu bramy, np po nocy?
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    sim9
    Level 11  
    b3ck wrote:
    sim9 wrote:
    Przy niższych temperaturach nie może uciągnąć bramy

    A dzieje Ci się to zawsze przy niższych temperaturach czy tylko po dłuższym nie używaniu bramy, np po nocy?


    Ogólnie ten napęd chodził w innej bramie..dużo cięższej i po kilku latach stracił moc i nie mógł sobie poradzić z tą bramą..Ważyła ok 180kg.. podmieniłem centralę i trafo z nowego, ale bez skutku

    więc przenieśliśmy go do innej bramy ( lżejszej ok.100kg )..przez wiosnę, lato i jesień wszystko chodziło, ale jak przyszły temperatury poniżej 0 to pojawił się problem ponownie :)

    Dodano po 5 [minuty]:

    Mareczny wrote:
    Rozkuj płaskim , zaostrzonym śrubokrętem od strony podstawy i ślimaka - szczotki są umieszczone w dole silnika , jak rozłączysz , to ostrożnie podważ szczotki , i wyjmij.
    Ciekawe , że właśnie tak się dzieje - brama jest w poziomie , i nie "leci" w jedną stronę ? Lub nie występują opory podczas pracy , typowo mechaniczne ? Zazwyczaj szczotki zużywają się w miarę równo..Zerknij i napisz.


    Brama jest idealnie w poziomie ( jest nowa ocynkowana )..więc nie ma tendencji blokowania jak w przypadku starszej bramy niecynkowanej gdzie zbiera się rdza w szynie.. po przejściu na tryb ręczny brama idealnie chodzi od początku do końca.. też wydaje mi się to dziwne..zamyka się w miarę ok, a otwierając włącza się przeciążeniówka i odbija..jak pomoże się jej ręką to idzie, ale przy spowolnieniu zaczyna szarpać

    zerknę wieczorem na ten silnik..z tego co patrzę to idą dwa kabelki dodatnie i dwa ujemne, czyli jak się nie mylę jedna para na otwarcie a druga na zamknięcie

    dam znać co tam zobaczyłem

    Dodano po 37 [minuty]:

    silnik rozebrałem..w środku jak nowy..szczotki jak nowe zero uszkodzeń..luty idelane

    jedyną rzeczą, którą nie podmieniałem to mostek graetza.. może on mieć wpływ na moc?

    i jeszcze jedno pytanie: macie może jakiś patent jak sprawdzić moc napędu nie montując go na bramie? bo trochę zimno, żeby go tak montować i wymontować :)
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    sim9
    Level 11  
    na zasilaczu sprawdzałem tylko teraz "na stole" sam silnik i chodzi ok..przytrzymując mocniej trzpień do zasilania zasilacz pokazuje pobór 5A...nie zabrałem zasilacza do kolegi, bo za duż śniegu tam i mróz spory.. ewidentnie gdzieś moc mu się traci na elektronice.. silnik raczej będzie ok..tylko kurcze nie wiem jak to sprawdzić bez montowania tego napędu
  • #12
    b3ck
    Level 19  
    Miałem taki przypadek, że własnie przy niskich temperaturach i dłuższym czasie bez ruchu"łapało" łożysko i siłownik przesuwał bramę tylko kilkanaście centymetrów.
  • #13
    sim9
    Level 11  
    b3ck wrote:
    Miałem taki przypadek, że własnie przy niskich temperaturach i dłuższym czasie bez ruchu"łapało" łożysko i siłownik przesuwał bramę tylko kilkanaście centymetrów.


    hmm..tam by musiała stać woda żeby tak się działo..zamontowałem ok 200 robusów w swoim życiu i kurcze taki przypadek mam pierwszy raz :)
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    sim9
    Level 11  
    mareczny siła ustawiona na 100%..przełącznik kierunku jest w odpowiedniej pozycji..teraz zmierzyłem napięcie na mostku prostowniczym KBPC3504 w stanie spoczynku daje 22.2V.. po uruchomieniu bez obciążenia ( na stole ) wartość spada do 18,5-19,5V..

    zauważyłem jeszcze jedno..otóż przy wkładaniu centrali złączka tylna wyskakuje z zaczepów..przy założonej osłonie od silnika tego nie widać..czyżby słaby styk pomiędzy centralą i złączką?
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    sim9
    Level 11  
    super..dziękuję za szybką odpowiedź :) jak wymienię to dam znać..pozdrawiam
  • #18
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Czy słaby styk i niższe zasilanie jest spowodowane ujemnymi temperaturami ? Według mnie to zasilanie które masz jest dla pracującego silnika 12v ok. Również amperometryka działa w obydwu kierunkach a nie tylko przy zamykaniu...
    (Skąd u Ciebie Mareczny takie informacje?)
    A może po długiej eksploatacji uszczelnienia padły i w przekładni oprócz smaru jest woda która zamarza i powoduje zwiększone opory zużytego już nieco mechanizmu...
  • #19
    sim9
    Level 11  
    marek j. w silniku czyściutko..obudowa na 100% szczelna..szczerze wygląda wewnątrz jak nowy napęd po 3 latach..montuje i serwisuje napędy od 8 lat i to mój pierwszy taki przypadek..rozebrałem całą przekładnie..wszystkie łożyska zero luzu..zębatki środkowe idealne.. zamówiłem już mostek powinien być za 2 dni więc dam znać jakie efekty, bo sam jestem ciekawy
  • #20
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Sam też jestem ciekawy. Człowiek całe życie się uczy...Napisz koniecznie jak sprawa się potoczy.
    Jeszcze jedna myśl mi "zakwitła"...
    Sprawdź napięcia podczas pracy napędu na bramie przed trafem (sieciowe) i za trafem (wtórne).
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Do kolegi Mareczny -czytaj posty ze zrozumieniem. Czy ja pisałem gdzieś o przekaźnikach? Mój post
    Marek J. wrote:
    Czy słaby styk i niższe zasilanie jest spowodowane ujemnymi temperaturami ?
    był związany z wypowiedzią
    sim9 wrote:
    zauważyłem jeszcze jedno..otóż przy wkładaniu centrali złączka tylna wyskakuje z zaczepów..przy założonej osłonie od silnika tego nie widać..czyżby słaby styk pomiędzy centralą i złączką?
    .
    Poza tym pytałem Cię o tą amperometrykę podczas otwierania. Jak masz jakąś nowość to podziel się z kolegami z branży. Po to jest to forum (chyba)...
    Jaki jest koszt przewinięcia silnika do robusa i czy obejmuje on regenerację/wymianę komutatora? Odpisz proszę bo jak jest to bardziej opłacalne niż zakup nowego z nice to takie info może się nam przydać...
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Mareczny jak możesz to daj namiary tego przezwajacza. Jest jakaś gwarancja na to?
    Co do drugiego tematu to niestety się mylisz...Fabrycznie moc napędu jest ustawiona na 100% i można ją zmniejszyć tylko O-View-em...Prędkość przy otwarciu i zamknięciu fabryczna to 60% a po zwolnieniu to 15%. Zmiana któregoś z tych parametrów O-View-em spowoduje wymuszenie aktualizacji mocy i czułości wykrycia przeszkody zarówno przy otwieraniu jak i zamykaniu. O-View-em zmienisz też pozycje spowolnień bramy i wiele innych parametrów, ale amperometryka jest zawsze...(chyba że nice-service.com wydał jakiś upgrade firmwaru)
    Aby nie zboczyć za bardzo od tematu postu - parametry pracy są dobierane przez centralę również na podstawie temperatury silnika, którą analizuje centrala sterująca. Można ją odczytać w menu -diagnostyka/diagnoza2 /pozostałe parametry. Wiemy,że centrala była podmieniana, ale (tego nie wiem..) gdzie jest czujnik??
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Chodzi o moc dostarczaną silnikowi nie o siłę..Ta "siła" ustawiona na L5 fabrycznie to nic innego jak czujnik amperometryczny ustawiany na odpowiednią wartość.
    cyt: " poziom mocy ręczny
    Warto tego parametru może zawiera si w przedziale od 10% do 100%. Ustawienie fabryczne wynosi 100%. Funkcja pozwala
    na regulację mocy, którą silnik może pobierać podczas wykonywania manewru."

    Co do O-View to owszem można bez niego żyć, ale jak już jest to trudno się z nim rozstać. Zmiana punktów spowolnień, blokada automatyki, blokada przycisków na centrali, dodatkowe parametry wejść i wyjść to ważne elementy szczególnie w obiektach wielorodzinnych i w synchronizacji dwóch napędów, napędu ze szlabanem, oświetleniem itp.itd...
    Co do czujnika temperatury to jak pisałem wcześniej - nie wiem....
  • #28
    sim9
    Level 11  
    Panowie też posiadam O-View ale do tej centrali nie da się go zapiąć bo to RBA3..a o-view da się podłączyć do RBA3/C :)

    dzisiaj dostałem nowy mostek i sprawdzając napięcie na nowym mostku niestety takie samo :( na razie nie mam możliwości sprawdzić na zewnątrz, ale chyba będzie to samo.. będę jednak chyba musiał zabrać napęd do znajmowgo, któremu montowałem ostatnio nowego robusa600 i podmieniać części po kolei z mojego bo brakuje mi już pomysłów :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    a tak poza tym tematem ( bo nie wiem ) czy zakładać nowy mam centralkę z Nice RBA3/C i jest problem z wejściem bluebus..cały czas miga szybko i napęd nie chodzi ( od samego początku nie było podłączonych fotek ) macie jakieś pomysły? dodam, że po wczytywaniu urządzeń bluebus jest ten "cyk na silniku" ale nie rusza programowanie położeń krańcowych bramy
  • #29
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Marek J. wrote:
    Sprawdź napięcia podczas pracy napędu na bramie przed trafem (sieciowe) i za trafem (wtórne).

    Tylko przypominam...Bo może coś z zasilaniem przed automatem...
    Co do bluebus to sprawdź/podmień elektrolity w centrali.
  • #30
    sim9
    Level 11  
    swoją drogą trafo coś "bzęczy" ale to chyba normalne..prąd daje na poziomie 24-25AC.. a co do drugiego tematu masz na myśli jakieś konkretne kondensatory czy wszystkie podmienić ( nawiasem mówiąc już mam 2drugi taki przypadek )..chyba ja tylko mam takie dziwne przypadłości