Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator Ni-Mh 12V, czym ładować?

kolibercio 21 Sty 2016 19:24 921 17
  • #1 21 Sty 2016 19:24
    kolibercio
    Poziom 17  

    Witam. Otrzymałem pakiet akumulatorków 1,2V 4000mAh.
    Jest ich 10 co daje równo 12V.
    Jednak czym mam je ładować?
    Zwykły prostownik samochodowy 12V wystarczy?

    -1 17
  • #2 21 Sty 2016 19:30
    Maciej Raniś
    Poziom 16  

    Jeśli pojedyncze ogniwo ma napięcie takie jak podałeś to nie jest to ogniwo litowo-jonowe. Obstawiam niklowo-wodorkowe. Poczytaj o ładowaniu tych ogniw, jak również o wadach i niebezpieczeństwach szeregowego ładowania wszelakich ogniw. Hasło - podpowiedź: "balanser ładowania".

    Moderowany przez Madrik:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    1
  • #3 21 Sty 2016 19:46
    kolibercio
    Poziom 17  

    Tak jednak niklowo-wodorkowe. Jednak nie znalazłem nic w internecie o ładowaniu takich "pakietów".

    Dodano po 34 [sekundy]:

    Balansery kosztują po 200zł. A dla jednego akumulatora nie będe tyle wydawał.

    0
  • #4 21 Sty 2016 20:09
    Freddy
    Poziom 43  

    Maciej Raniś napisał:
    Jeśli pojedyncze ogniwo ma napięcie takie jak podałeś to nie jest to ogniwo litowo-jonowe. Obstawiam niklowo-wodorkowe. Poczytaj o ładowaniu tych ogniw, jak również o wadach i niebezpieczeństwach szeregowego ładowania wszelakich ogniw. Hasło - podpowiedź: "balanser ładowania".
    Do akumulatorów NiMh nie potrzeba zadnych balanserów. Nie siej zamętu i nie wprowadzaj w błąd.

    0
  • #5 21 Sty 2016 21:06
    kolibercio
    Poziom 17  

    Czyli czym w końcu mam to ładować ? Prostownikiem przez żarówkę da radę ?

    0
  • #6 22 Sty 2016 09:59
    Freddy
    Poziom 43  

    Zrób sobie prostą ładowarke na układzie MAX712.

    kolibercio napisał:
    Czyli czym w końcu mam to ładować ? Prostownikiem przez żarówkę da radę ?

    Na wszelki wypadek, aby nie było niedomówień, zamieść wyraźne zdjęcie swojego akumulatora.

    0
  • #8 22 Sty 2016 18:26
    ranger
    Poziom 13  

    Jeśli ładowanie ma się odbywać w trybie 14 godzinnym to należy ładować prądem 0,1C przez 14 godzin --prąd 0,1C to prąd o wartości 1/10 pojemności ogniwa. Napięcie ładowania to ok 1,4-1,45V na ogniwo czyli ładujesz swój pakiet prądem 0,4A przez 14 godzin a napięcie ładowania nie powinno być większe niż 14-14,5V
    Powinna wystarczyć prosta ładowarka od elektronarzędzi o odpowiednim napięciu.
    Szybsze sposoby ładowania (większym prądem ) wymagają kontroli procesu i wykrycia końcowej fazy ładowania ogniwa. Ładowanie Balancerem to ładowanie każdego ogniwa z osobna--wskazane przy ogniwach li-ion , przy ni-mh również ,ale co kilkanaście cykli.

    -1
  • #9 22 Sty 2016 18:58
    Freddy
    Poziom 43  

    ranger napisał:
    Ładowanie Balancerem to ładowanie każdego ogniwa z osobna--wskazane przy ogniwach li-ion , przy ni-mh również ,ale co kilkanaście cykli.
    Ciekawe rzeczy opowiadasz ... :D

    Powiedz mi w takim razie, bo widzę, że sie dobrze na tym znasz:

    Akumulator Ni-Mh 12V, czym ładować?

    Gdzie mam podłączyć ten balancer ?
    Bo używam go już trzeci rok do autka ładuję w trybie zwykłym w godzinę, a szybkim w 15 minut. Ładowałem już ponad 100 razy.

    0
  • #10 22 Sty 2016 19:42
    ranger
    Poziom 13  

    Wygląda na to, iż ogniwa pokazanego na fotce nie da rady naładować przy pomocy balancera -brak wtyczki wielopinowej (oczywiście ładowarka również musi takie gniazdo --czyli posiadać funkcję balancera)--jest tylko możliwość naładowania całego pakietu czyli 5 ogniw połączonych w szereg. Ładując w trybie szybkim skracamy żywotność ogniwa i nie naładujemy ogniwa do 100% pojemności.

    -2
  • #11 22 Sty 2016 19:45
    Freddy
    Poziom 43  

    ranger napisał:
    Wygląda na to, iż ogniwa pokazanego na fotce nie da rady naładować przy pomocy balancera -brak wtyczki wielopinowej (oczywiście ładowarka również musi takie gniazdo --czyli posiadać funkcję balancera)--jest tylko możliwość naładowania całego pakietu czyli 2 ogniw połączonych w szereg (2 ogniwa li-poly lub li-ion każde po 3,6V ) Ładując w trybie szybkim skracamy żywotność ogniwa.
    Kto powiedział, że tu są dwa ogniwa?? Policz i przeczytaj sobie na tym zdjęciu - jest 6 sztuk NiMh.

    Kolego przestań wprowadzać w błąd i nie siej już więcej zamętu z tym balancerem.

    Mam kilka ładowarek, również firmowe profesjonalne i żadna z nich nie ma opcji balancera dla ogniw NiMh. Balancer jest wyłącznie do ogniw litowych.

    0
  • #12 22 Sty 2016 19:58
    ranger
    Poziom 13  

    Na telefonie nie zauważyłem, że to Ni-Mh--moj błąd. Nie twierdzę , że ładowanie pakietu ogniw Ni-Mh bez balancera to błąd, tylko zwracam uwagę, że takie ładowanie po pewnym czasie (w miarę zużycia ogniw) powoduje znaczny rozrzut pojemności ogniw i dopiero naładowanie ich każdego z osobna zmniejsza ten rozrzut (oczywiście pod warunkiem takiej samej kondycji wszystkich ogniw w pakiecie). W pakietach Li-ion i Li-poly ładowanie balancerem jest wymagane z innego powodu i zależy czy poszczególne ogniwa są Protected czy Unprotected.

    Zaraz ktoś się przyczepi, że w elektronarzędziach zasilanych z Ni-Cd czy Ni-Mh również nie ma balancera ---a i owszem ,tylko porównajcie jakość ogniw w dobrych firm elektronarzędziach i produktach z krainy ryżu -- to samo tyczy trwałości.

    0
  • #14 22 Sty 2016 21:22
    ranger
    Poziom 13  

    Kolego Freddy -przytratatajtałeś się do mojej błędnej identyfikacji pakietu z małego obrazka --pisałem mój błąd --mogłem uważniej spojrzeć, ale jak nabędziesz doświadczenia, zmienisz pogląd na sprawę i zastanów się czy widziałeś kiedyś 2 identyczne ogniwa (parametry rzeczywiste a nie dane z karty produktu) a na razie analizuj i wyciągaj wnioski z czego wynikają różnice w pojemności ogniw łączonych szeregowo --tyle w temacie.

    Ps. Co jest lepsze dla trwałości silnika w aucie -- pałowanie zimnego do odcięcia zapłonu czy delikatna jazda z rozgrzanym przed uruchomieniem silnikiem? Czy producenci zakazują jazdy autem z zimnym silnikiem? Ano nie zakazują bo kto tego będzie przestrzegał --tylko zalecają jazdę w odpowiedni sposób na zimnym silniku -- i dla tego jedni przejadą bezawaryjnie 500000km a innym rozsypie się silnik po 100000. --to samo tyczy się ogniw --producent przewiduje określoną ilość cykli przy założonym sposobie exploatacji --jednym wytrzyma 100 cykli innym przepisowe 1000 a innym 1500.

    Dalsza klepanina w tym temacie jest bezcelowa.

    0
  • #15 22 Sty 2016 22:00
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Freddy napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    Prostownikiem przez żarówkę da radę ?
    Tak
    NIe wprowadzaj w błąd, to nie akumulator ołowiowy.


    No i co z tego? NiMH można tak samo jak akumulator ołowiowy ładować przez rezystor, i tak samo trzeba kontrolować końcowe napięcie ładowania (ciągły pomiar woltomierzem).

    0
  • #16 22 Sty 2016 22:36
    kolibercio
    Poziom 17  

    Ładuje się prostownikiem przez żarówkę 12v właśnie. Zobaczymy co z tego będzie bo prąd łapie :)

    0
  • #17 22 Sty 2016 22:50
    Ture11
    Poziom 34  

    Zwracam uwagę kolegów, że autor zmienił treść i tytuł wątku. Pierwotnie autor pisął wyraźnie o ogniwie litowo-jonowym, co wielu kolegów zmyliło. W poście #2 widać przykład niesłusznie oskarżonej osoby!

    0
  • #18 23 Sty 2016 15:11
    kolibercio
    Poziom 17  

    Ładuje się przez żarówke. Jednak zatrzymuje się na 7,36v i nie idzie dalej. Każde ogniwo ma 1,41v więc ok.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Sprawa rozwiązana. Pakiet był połączony tak by dawać 7,5v. Po rozłączeniu i ponownym zlutowaniu szeregowo wszystko działa jak należy.

    0