Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator Ni-Mh 12V, czym ładować?

21 Sty 2016 19:24 1080 17
  • Poziom 17  
    Witam. Otrzymałem pakiet akumulatorków 1,2V 4000mAh.
    Jest ich 10 co daje równo 12V.
    Jednak czym mam je ładować?
    Zwykły prostownik samochodowy 12V wystarczy?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 16  
    Jeśli pojedyncze ogniwo ma napięcie takie jak podałeś to nie jest to ogniwo litowo-jonowe. Obstawiam niklowo-wodorkowe. Poczytaj o ładowaniu tych ogniw, jak również o wadach i niebezpieczeństwach szeregowego ładowania wszelakich ogniw. Hasło - podpowiedź: "balanser ładowania".

    Moderowany przez Madrik:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • Poziom 17  
    Tak jednak niklowo-wodorkowe. Jednak nie znalazłem nic w internecie o ładowaniu takich "pakietów".

    Dodano po 34 [sekundy]:

    Balansery kosztują po 200zł. A dla jednego akumulatora nie będe tyle wydawał.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 43  
    Maciej Raniś napisał:
    Jeśli pojedyncze ogniwo ma napięcie takie jak podałeś to nie jest to ogniwo litowo-jonowe. Obstawiam niklowo-wodorkowe. Poczytaj o ładowaniu tych ogniw, jak również o wadach i niebezpieczeństwach szeregowego ładowania wszelakich ogniw. Hasło - podpowiedź: "balanser ładowania".
    Do akumulatorów NiMh nie potrzeba zadnych balanserów. Nie siej zamętu i nie wprowadzaj w błąd.
  • Poziom 17  
    Czyli czym w końcu mam to ładować ? Prostownikiem przez żarówkę da radę ?
  • Poziom 43  
    Zrób sobie prostą ładowarke na układzie MAX712.

    kolibercio napisał:
    Czyli czym w końcu mam to ładować ? Prostownikiem przez żarówkę da radę ?

    Na wszelki wypadek, aby nie było niedomówień, zamieść wyraźne zdjęcie swojego akumulatora.
  • Poziom 43  
    NIXIE_123 napisał:
    Prostownikiem przez żarówkę da radę ?

    Tak
    NIe wprowadzaj w błąd, to nie akumulator ołowiowy.
  • Poziom 14  
    Jeśli ładowanie ma się odbywać w trybie 14 godzinnym to należy ładować prądem 0,1C przez 14 godzin --prąd 0,1C to prąd o wartości 1/10 pojemności ogniwa. Napięcie ładowania to ok 1,4-1,45V na ogniwo czyli ładujesz swój pakiet prądem 0,4A przez 14 godzin a napięcie ładowania nie powinno być większe niż 14-14,5V
    Powinna wystarczyć prosta ładowarka od elektronarzędzi o odpowiednim napięciu.
    Szybsze sposoby ładowania (większym prądem ) wymagają kontroli procesu i wykrycia końcowej fazy ładowania ogniwa. Ładowanie Balancerem to ładowanie każdego ogniwa z osobna--wskazane przy ogniwach li-ion , przy ni-mh również ,ale co kilkanaście cykli.
  • Poziom 43  
    ranger napisał:
    Ładowanie Balancerem to ładowanie każdego ogniwa z osobna--wskazane przy ogniwach li-ion , przy ni-mh również ,ale co kilkanaście cykli.
    Ciekawe rzeczy opowiadasz ... :D

    Powiedz mi w takim razie, bo widzę, że sie dobrze na tym znasz:

    Akumulator Ni-Mh 12V, czym ładować?

    Gdzie mam podłączyć ten balancer ?
    Bo używam go już trzeci rok do autka ładuję w trybie zwykłym w godzinę, a szybkim w 15 minut. Ładowałem już ponad 100 razy.
  • Poziom 14  
    Wygląda na to, iż ogniwa pokazanego na fotce nie da rady naładować przy pomocy balancera -brak wtyczki wielopinowej (oczywiście ładowarka również musi takie gniazdo --czyli posiadać funkcję balancera)--jest tylko możliwość naładowania całego pakietu czyli 5 ogniw połączonych w szereg. Ładując w trybie szybkim skracamy żywotność ogniwa i nie naładujemy ogniwa do 100% pojemności.
  • Poziom 43  
    ranger napisał:
    Wygląda na to, iż ogniwa pokazanego na fotce nie da rady naładować przy pomocy balancera -brak wtyczki wielopinowej (oczywiście ładowarka również musi takie gniazdo --czyli posiadać funkcję balancera)--jest tylko możliwość naładowania całego pakietu czyli 2 ogniw połączonych w szereg (2 ogniwa li-poly lub li-ion każde po 3,6V ) Ładując w trybie szybkim skracamy żywotność ogniwa.
    Kto powiedział, że tu są dwa ogniwa?? Policz i przeczytaj sobie na tym zdjęciu - jest 6 sztuk NiMh.

    Kolego przestań wprowadzać w błąd i nie siej już więcej zamętu z tym balancerem.

    Mam kilka ładowarek, również firmowe profesjonalne i żadna z nich nie ma opcji balancera dla ogniw NiMh. Balancer jest wyłącznie do ogniw litowych.
  • Poziom 14  
    Na telefonie nie zauważyłem, że to Ni-Mh--moj błąd. Nie twierdzę , że ładowanie pakietu ogniw Ni-Mh bez balancera to błąd, tylko zwracam uwagę, że takie ładowanie po pewnym czasie (w miarę zużycia ogniw) powoduje znaczny rozrzut pojemności ogniw i dopiero naładowanie ich każdego z osobna zmniejsza ten rozrzut (oczywiście pod warunkiem takiej samej kondycji wszystkich ogniw w pakiecie). W pakietach Li-ion i Li-poly ładowanie balancerem jest wymagane z innego powodu i zależy czy poszczególne ogniwa są Protected czy Unprotected.

    Zaraz ktoś się przyczepi, że w elektronarzędziach zasilanych z Ni-Cd czy Ni-Mh również nie ma balancera ---a i owszem ,tylko porównajcie jakość ogniw w dobrych firm elektronarzędziach i produktach z krainy ryżu -- to samo tyczy trwałości.
  • Poziom 43  
    Kolego przestań wprowadzać w błąd i nie siej już więcej zamętu z tym balancerem. Brniesz i zmyślasz coraz bardziej.
  • Poziom 14  
    Kolego Freddy -przytratatajtałeś się do mojej błędnej identyfikacji pakietu z małego obrazka --pisałem mój błąd --mogłem uważniej spojrzeć, ale jak nabędziesz doświadczenia, zmienisz pogląd na sprawę i zastanów się czy widziałeś kiedyś 2 identyczne ogniwa (parametry rzeczywiste a nie dane z karty produktu) a na razie analizuj i wyciągaj wnioski z czego wynikają różnice w pojemności ogniw łączonych szeregowo --tyle w temacie.

    Ps. Co jest lepsze dla trwałości silnika w aucie -- pałowanie zimnego do odcięcia zapłonu czy delikatna jazda z rozgrzanym przed uruchomieniem silnikiem? Czy producenci zakazują jazdy autem z zimnym silnikiem? Ano nie zakazują bo kto tego będzie przestrzegał --tylko zalecają jazdę w odpowiedni sposób na zimnym silniku -- i dla tego jedni przejadą bezawaryjnie 500000km a innym rozsypie się silnik po 100000. --to samo tyczy się ogniw --producent przewiduje określoną ilość cykli przy założonym sposobie exploatacji --jednym wytrzyma 100 cykli innym przepisowe 1000 a innym 1500.

    Dalsza klepanina w tym temacie jest bezcelowa.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Freddy napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    Prostownikiem przez żarówkę da radę ?
    Tak
    NIe wprowadzaj w błąd, to nie akumulator ołowiowy.


    No i co z tego? NiMH można tak samo jak akumulator ołowiowy ładować przez rezystor, i tak samo trzeba kontrolować końcowe napięcie ładowania (ciągły pomiar woltomierzem).
  • Poziom 17  
    Ładuje się prostownikiem przez żarówkę 12v właśnie. Zobaczymy co z tego będzie bo prąd łapie :)
  • Poziom 36  
    Zwracam uwagę kolegów, że autor zmienił treść i tytuł wątku. Pierwotnie autor pisął wyraźnie o ogniwie litowo-jonowym, co wielu kolegów zmyliło. W poście #2 widać przykład niesłusznie oskarżonej osoby!
  • Poziom 17  
    Ładuje się przez żarówke. Jednak zatrzymuje się na 7,36v i nie idzie dalej. Każde ogniwo ma 1,41v więc ok.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Sprawa rozwiązana. Pakiet był połączony tak by dawać 7,5v. Po rozłączeniu i ponownym zlutowaniu szeregowo wszystko działa jak należy.