Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 307SW 1,6hdi 2004 - korekcje po zmianie rozrządu i dolnego koła pasowego

fzrexup 22 Jan 2016 07:32 4596 31
  • #1
    fzrexup
    Level 6  
    Witam,

    Bardzo prosiłbym o opinie ...

    przed zmianą rozrządu korekcje b.ładne w granicach <0,1mg na cylinder

    po zmianie rorządu i dolnego koła pasowego (z ścieżką magnetyczną) oraz wymianie uszczelniacza wałka rozrządu mam taki kosmos

    wolne obroty

    1 cyl. ok 1mg
    2 cyl. ok -1mg
    3 cyl. ok 1mg
    4 cyl. ok -1mg

    podczas jazdy rośnie do 2,5-3mg np.

    1 cyl. ok 2mg
    2 cyl. ok -2mg
    3 cyl. ok 2mg
    4 cyl. ok -2mg

    znaki na wałku rozrządu oraz wale pokrywają się idealnie...., pompa wtryskowa przecież nie ma znaczenia ustawienie..

    jedyne co się różni to oryginalna zębatka dolna rozrządu ma numer 9656321180 a ta nowa 9810698080

    no ale ta druga występuje po vin'em tego auta i ona występuje we wszystkich hdi 1,6

    gdyby ktoś miał pomysł o co chodzi...
  • #2
    DJ ANNUS
    Level 31  
    mdejko wrote:
    jedyne co się różni to oryginalna zębatka dolna rozrządu ma numer 9656321180 a ta nowa 9810698080
    Czemu zmieniłeś koło na inne? Stare niedostępne czy co?
  • #3
    fzrexup
    Level 6  
    moje koło miało uszczypaną ścieżkę magnetyczną a książka nakazuje wymienić kategoryczne w takim przypadku..

    rozrysowałem sobie położenia wału i wałka rozrządu i wychodzi że to koło co zmieniłem nie powinno mieć nic do rzeczy bo skoro zapłony są tak

    cyl 1 (gdzie korekcje mam +2) położenie wału 0st.
    cyl 3 (gdzie korekcje mam +2) położenie wału 180st.
    cyl 4 (gdzie korekcje mam -2) pełny obrót i położenie znowu 0st. i pomiar względem wału zaczyna się od nowa.
    cyl 2 (gdzie korekcje mam -2)

    to przecięż cylinder 1 i 3 to jest pełny obrót koła pasowego wału a na cylindrze 4 zaczyna się nowy obrót i jest on analogiczny jak dal cylindra 1

    natomiast wałek rozrządu ma wtedy 1/2 obrotu i dopiero zaczyna się obrót dla cylindra 4 oraz 2 .... no ale zębatki wałka nie zmieniałem nie spadła na ziemię nić się z niej nie wyłamało.. no i jest składana na klin...

    kupy sie to nie trzyma.. chyba, że zapłony nie są w kolejności jak podałem powyżej..
  • #4
    andrzej20001
    Level 43  
    mdejko wrote:
    koło miało uszczypaną ścieżkę magnetyczną

    Ale korekcje,praca silnika były ok i spalanie? Po co kasę wydawać?
  • #5
    fzrexup
    Level 6  
    andrzej20001 wrote:
    mdejko wrote:
    koło miało uszczypaną ścieżkę magnetyczną

    Ale korekcje,praca silnika były ok i spalanie? Po co kasę wydawać?


    niby tak... trochę nie chce mi się tego od nowa rozwalać i dlatego chciałbym najpierw teoretycznie rozwikłać problem i dopiero rozbiórka od nowa...

    ale jakby nie patrzeć to to koło nie powinno mieć znaczenia ponieważ jego pełny obrót jest dla 2 cylindrów więc to chyba nie to...

    aha przez ok 4 dni był wyjęty akumulator... czy mogło coś przepaść z ecu np. kodowanie wtryskiwaczy ??
  • #6
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Kolego podstawowa sprawa czy serwis perzota zamówił ci koło jakoś ścisły zamiennik?
  • #7
    fzrexup
    Level 6  
    DJ ANNUS wrote:
    Kolego podstawowa sprawa czy serwis perzota zamówił ci koło jakoś ścisły zamiennik?


    koło zamawiałem na allegro i jest to oryginał 9810698080

    myślisz, że to może być przyczyną ? trzeba by ustalić kolejność zapłonów aby
    ustalić czy ta różnica jest na połowie obrotu wału
  • #9
    fzrexup
    Level 6  
    kod silnika 9HZ
  • #10
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Blokowałeś kołkami wał wałek i pompe?
  • #11
    fzrexup
    Level 6  
    DJ ANNUS wrote:
    Blokowałeś kołkami wał wałek i pompe?


    wał tak
    wałek tak
    w pompie zębatka ma otwór ale w obudowie takowego nie znalazłem i pompa poszła bez ustawiania czegokolwiek... źle ?

    kurcze pompa ma 33 zęby, zębatka wału 22 z czego 11 przypada na 1/2 obrotu co stanowi 1/3 obrotu pompy czyli coś w tym musi być ... tak?

    rozbierać i szukać puntu ustalenia pompa ?
  • #12
    DJ ANNUS
    Level 31  
    ALe ogólnie co się dzieje poza tymi wskazaniami?

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Ogólnie to nie wiem co się stanie jak czegoś nie zablokuje , bo zawsze blokuje wszystko co trzeba w danym silniku.
  • #13
    fzrexup
    Level 6  
    DJ ANNUS wrote:
    ALe ogólnie co się dzieje poza tymi wskazaniami?

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Ogólnie to nie wiem co się stanie jak czegoś nie zablokuje , bo zawsze blokuje wszystko co trzeba w danym silniku.


    silnik chodzi.... ciężko coś więcej powiedzieć bo śniegu kupa nie idzie dać w palnik, no i korekcje bliskie zera łatwiej sprzedać jak +-2mg
  • #14
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Jak na sprzedaż zmieniasz rozrząd, czemu?
  • #15
    fzrexup
    Level 6  
    był NTN SNR 20.000km, rolka prowadząca szumi, pompa wody cieknie, założyłem SKF ...

    na rysunkach blokowanie pompy jest w górnym położenia zębatki ale u mnie nie ma w pompie żadnego otworu albo jest tak zapchany że nic w niego nie wchodzi.. kurcze trochę nie chce mi się tego rozbabrywać odnowa.

    skoro pompa ma 3 tłoczki rozłożone promieniście i jeżeli

    1/2 obrotu wału daje 1/3 obrotu pompy paliwa to wynika z tego z punktu widzenia maksymalnego wykorzystania wydajności pompy może GMP jednoego z tłoczków pompy ma być razem z GMP jednego z tłoków,
  • #16
    DJ ANNUS
    Level 31  
    mdejko wrote:
    1/2 obrotu wału daje 1/3 obrotu pompy paliwa to wynika z tego z punktu widzenia maksymalnego wykorzystania wydajności pompy może GMP jednoego z tłoczków pompy ma być razem z GMP jednego z tłoków,

    To bez znaczenia bo ciśnienie na rampie jest niezależne od ustawienia tłoczków.
    Jeśli na kole pompy nie ma czujnika to nic się nie dzieje złego.
  • #17
    fzrexup
    Level 6  
    DJ ANNUS wrote:
    mdejko wrote:
    1/2 obrotu wału daje 1/3 obrotu pompy paliwa to wynika z tego z punktu widzenia maksymalnego wykorzystania wydajności pompy może GMP jednoego z tłoczków pompy ma być razem z GMP jednego z tłoków,

    To bez znaczenia bo ciśnienie na rampie jest niezależne od ustawienia tłoczków.
    Jeśli na kole pompy nie ma czujnika to nic się nie dzieje złego.


    to jedyne co jest zrobione inaczej niż manual nakazuje więc chyba dla dobra nauki się poświęcę i rozbabram to jeszcze raz... tłoczki pompują udarowo i może to ciśnienie nie jest takie równe jak na kompu pokazuje (albo jest uśrednione) dlaczego ja zawsze muszę trafić na "porąbany przypadek" a hdi tyko dotkniesz i już chodzi inaczej, jak kupiłem ciekły podkładki wtryskiwaczy a po ich wymianie z zachowaniem wszelkich zasad właściwego montaż nawet z ortodoksyjnym jednoczesnym przykręcaniem dwóch nakrętek wtrysku - wcześniej chodził jak benzyna a teraz jak diesel.. :)

    ale nie czaje dlaczego te korekcje są niemal identyczne na dwóch parach i o tyle samo różne (setne mg już pomijam), ciekawe czy korekcje są ustalane względem wałka rozrządu czy tylko i wyłącznie z czujnika wału?
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    fzrexup
    Level 6  
    zrobiłem może z 50km i ciekawa sprawa zaczyna się powoli normować.... może nie wróciło do 0,08 :) ale różnice są już niewielkie max 0,3:):), te korekcje zawsze trochę pływają więc wygląda na to iż będzie ok, odezwę się za jakaś czas..

    Dodano po 14 [minuty]:

    georgesgr wrote:
    mdejko wrote:
    wyłącznie z czujnika wału

    Pomiar przyspieszenia walu po kazdym wtrysku.


    dzięki za pomoc, więc czujnik rozrządu jest potrzebny wyłącznie do identyfikacji cylindra ? zastanawiam się po co na kole rozrządu aż 3 strefy czy on bierze jeszcze jakiś udział w pracy silnika np. - wyprzedzenie wtrysku?

    mam inną tezę, jeżeli założyć, że pasek nowy i raczej dobrze jeszcze napięty a nawet abyt mocno to opory na rozrządzie tym spowodowane są znacznie większe w drugiej połowie obrotu wałków rorządu ? abo tam się coś przyciera... i jak pasek zaczął się układać i luzować to się korekcje poprawiają..

    wiem teoria mocno spiskowa, ale w tym aucie wszystko jest możliwe..
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    kortyleski
    Level 42  
    Blokowanie koła pompy jak sam zauważyłeś jest po to by pulsacja ciśnienia paliwa przypadała w okolicach momentu wtrysku. Nie zauważyłem różnic ustawione czy nie. A twoje auto po prostu uczy się od nowa. Nie darmo rozrządy ustawiane są na blokady a nie na znaki jak dawniej.
  • #22
    fzrexup
    Level 6  
    korekcje są już ok, co do ustawienia pompy to też nie widzę różnicy zapala tak samo jeździ także tylko gdzie ta blokada w pompie CR to nie wiem... naprawdę się oszukałem i odzubałem patrzyłem na rysunki gdzie się te blokady wkłada ...

    Może jak wtryski trochę padną, będą dużo przelewać oraz pompa złapie luzy to wtedy wyjdzie to inne ustawienie pompy CR. A wtedy ustawię jak trzeba i jeszcze pośmiga ze 50.000 :):)

    dziękuję za cenne uwagi i temat zamykam.

    ps. dzwoniłem do pompiarzy z boscha i mówili, że ustawienie pompy nie ma znaczenia...ale jak widać diabeł tkwi w szegółach bo niewiele ale jednak ma znaczenie....
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    fzrexup
    Level 6  
    georgesgr wrote:
    mdejko wrote:
    tylko gdzie ta blokada w pompie CR to nie wiem...

    Nie ma. Byla w jednym typie pompy (nie pamietam, w jakim) i miala na celu wylacznie przedluzenie zywota paska rozrzadu przez zmniejszenie jego obciazen dynamicznych (jakas tam synchronizacja, czy raczej desynchronizacja z obciazeniami od walka rozrzadu). Po zmianie typu pompy zaniechano jej synchronizacji.


    i wszystko jasne....
  • #25
    fzrexup
    Level 6  
    muszę jednak odkopać temat korekcji bo raz jest dobrze a raz rozjazd ale po kolei,

    rozjazd w korekcjach jest tym większy im bieg jest niższy a obroty duże i obciążenie silnika niewielkie np.

    3 bieg start z obrotów 1600 aż do 3000 a korekcje idą w kosmos np.

    obroty cyl1 cyl2 cyl3 cyl4
    1600 +0,2 -0,3 +0,1 -0,2
    1800 +1 -0,98 +1,1 -1
    2000 +1,5 -1,45 +1,55 -1.6
    2200 +2 -2,1 +2 -2,08
    2400 +3,5 -3,3 +3,56 -3,4
    2600 +4,2 -4 +4,1 -3,98
    2800 +4,8 -5 +4,6 -4,9

    przy czym dawka wtrysku oscyluje w granicy 4-8mg

    kiedy auto jest obciążone to różnica w korekcjach nadal się utrzymuje tylko różnice są trochę mniejsze może o ok 1mg a dawka wtrysku jest dużo większa np. 30mg

    co ciekawe od powyższego zdarzenia przejechałem dalej ok 20km i już nie ma żadnego rozjazdu są różnice ale niewielkie.

    przypuszczam iż przed zmianą rozrządu było pewnie tak samo tylko tego nie sprawdzałem podczas jazdy...wnioskuję to z tego iż wcześniej czasami przyśpieszając z 2 biegu ok 2400 obrotów miałem dziwne lekkie zmulenie, które występowało wyłącznie przy niewielkiej ilości gazu, bo jak było w podłogę to auto szło bez jakiegokolwiek załamania w tym zakresie obrotów.

    zawsze odnosiłem wrażenie, że czasem auto jechało lekko a czasem było jakby zmulone (mało elastyczne) i przypisywałem to do fap'a ale obecnie jest 3000km po usunięciu i to zmulenie nadal występuje. Podkreślam nie jest to jakiś dramat ale zdecydowanie wyczuwalne, auto traci wtedy także na elastyczności np. już przyśpieszanie na 5-biegu z 1800obr/min powoduje wibracje jakbym wrzucił o bieg za wysoko a innym razem jest płynnie nawet z 1400obr.

    problem czasem jest a innym razem go nie ma i wszystko jest na tym samym baku paliwa oraz w podobnych warunkach zewnętrznych.


    czujnik wału szwankuje??..a może ECU, kable gdzieś zgniły i wody dostało
    ...tracę powoli siły to tego auta.
  • #26
    domex32
    Moderator of Cars
    Jedna najważniejsza sprawa.

    Korekcję, inaczej kontrola rownomiernosci wolnych obrotów, sprawdza się na wolnych obrotach. Pod obciążeniem, wartości są całkowicie losowe i nie znaczące.

    Dokonaj pomiaru kompresji na zimnym i rozgrzanym silniku, bo to ma duży wpływ na korekcję.
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    fzrexup
    Level 6  
    sądziłem, ze korekcje wyłączają się dopiero przy 3000obr/min ....

    czyli jeżeli przy wolnych największa odchyłka to 0,3 przy dawce wtrysku 3,7-4mg to nie ma co szukać problemów w korekcjach?

    zastanawia mnie tylko dlaczego czasem auto chodzi "miekko" przyśpiesza i lekko wkręca się na obroty a czasem już po zapaleniu chodzi głośniej, traci elastyczność na wyższych biegach,
  • #29
    domex32
    Moderator of Cars
    fzrexup wrote:
    czyli jeżeli przy wolnych największa odchyłka to 0,3 przy dawce wtrysku 3,7-4mg to nie ma co szukać problemów w korekcjach?


    Twoją uwagę musi zwrócić korekcja +- 2.4 mg na skok czyli do 50 % dawki. a martwić się należy gdy przekroczy 3 mg na skok na rozgrzanym silniku bez obciążenia, klimy świateł i nawiewu.

    Szukając w sieci wychodzi na to że 9HZ ma FAP, wiec to, jak silnik pracuje może mieć związek ze strategią zarządzania oczyszczeniem filtra cząstek stałych, bo w czasie tej procedury, silnik zachowuje się, trochę ospale i nerwowo.
  • #30
    fzrexup
    Level 6  
    domex32 wrote:
    fzrexup wrote:
    czyli jeżeli przy wolnych największa odchyłka to 0,3 przy dawce wtrysku 3,7-4mg to nie ma co szukać problemów w korekcjach?


    Twoją uwagę musi zwrócić korekcja +- 2.4 mg na skok czyli do 50 % dawki. a martwić się należy gdy przekroczy 3 mg na skok na rozgrzanym silniku bez obciążenia, klimy świateł i nawiewu


    W Twoim silniku występuje FAP?



    fap'a już nie ma :)