Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie ogniw LiFePO4 z 3 źródeł

22 Sty 2016 09:39 6273 50
  • Poziom 9  
    Witam,
    Od dłuższego czasu mam pewną goń myślową i utknąłem w martwym punkcie.
    Otóż, chciałbym w aucie dołożyć dodatkowe źródło zasilania niezależne od głównych akumulatorów (do zasilania lodówki, i innych elektronicznych gadżetów).
    Analizując wszystkie dostępne możliwości wyszło mi że dla moich zastosowań najfajniej było by:
    • wstawić akumulatory LiFePO4 min 20Ah z możliwością późniejszej rozbudowy -> Link
    • powyższe chciałbym ładować z 3 źródeł:
    • generator wiatrowy
    • panel słoneczny
    • alternator samochodu
    Problem mam z tym jak połączyć te 3 źródła ładowania, aby układ działał poprawnie (tzn w czasie jazdy ładuje alternator, na postoju wiatrak i/lub panel).
    O ile wiatrak + panel jest w miarę prostym rozwiązaniem (podłączenie wiatraka przez diodę razem z panelem do regulatora ładowania [np taki -> Link ] - rozwiązanie znalazłem już na tym forum). O tyle dodanie wysokoprądowego źródła jakim jest alternator już przerasta moje możliwości na ten moment.
    Macie może pomysł jak podejść do tego zagadnienia?
  • AdexAdex
  • Poziom 21  
    Prosty sposob to dioda polaczona szeregowo z zarowka 21 W. Zarowka ogranicza prad
    ladowania do 2A. Napiecie brane z akumulatora samochodu, wiec nie wzrosnie ponad dopuszczalne. Aby uniknac ladowania dodatkowego akumulatora z akumulatora samochodu
    zastosowac czujnik /rezystor 0.1 oma/ ladowania alternatora + przekaznik ktory odlaczy ladowanie, gdy alternator nie pracuje.
  • Poziom 9  
    Czyli jeśli dobrze zrozumiałem powyższe potrzebuje:
    • ogranicznik prądu z alternatora
    • separator akumulatorów aby nie wyczerpać aku rozruchowego
    Czy jeśli spełnię powyższe to mogę to podłączyć jako 3-cie źródło do regulatora ładowania?
  • AdexAdex
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Pisalem o wpieciu bezposrednio do akumulatora samochodowego z pominieciem regulatora.
    Czyli alternator i regulator laduja akumulator rownolegle. Nie przepuszczlbym pradu z alternatora przez regulator. PV to np 36V, alternator 16V. Jesli zalozymy ze oba uklady nie pracuja w tym
    samym czasie, PV i EW na postoju, alternator w czasie jazdy i regulator pracuje juz od 14V to mozna sprobowac.
  • Poziom 43  
    W zasadzie to musisz mieć układ zabezpieczający, ale jak poczytasz kartę produktu to można by się pokusić o bezpośrednie połączenie do alternatora przez przekaźnik sterowany D+ tak by przy rozruchu nie brały te ogniwa udziału.
  • Poziom 9  
    Czyli jeśli dobrze rozumiem to powinno wyglądać mniej więcej tak jak na schemacie poniżej?
    Ładowanie ogniw LiFePO4 z 3 źródeł
  • Poziom 21  
    Można próbować. Poobserwować układ, ewntualnie coś dopracować - zmienić.
    PV i EW powinny mieć zbliżone napięcie pracy. EW z automatyką. Po naładowaniu aku.
    powinna wyłączyć się lub przekierować moc na inny odbiór. Nie może pracować bez obciążenia,
    rozbiega się, grozi to awarią.
  • Poziom 9  
    Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia - ogranicznik prądowy na wyjściu z alternatora - czy przy wykorzystaniu ładowarki dedykowanej do LiFePO4 jest on wymagany? Czy ładowarka sama w sobie nie pełni takiej roli?
    Dodatkowo, czy jeśli zamiast połączyć alternator przez ładowarkę do aku LiFePO4 nie można by uprościć układu podłączając go poprzez regulator ładowania z PV/EW (3 źródła przez do jednego regulatora)
    Oczywiście pozostaje w układzie izolator akumulatorów aby oszczędzić akumulatory rozruchowe

    Na ile problemem dla ogniw LiFePO4 jest "niedoładowanie do końca"? Z lektury na forum wiem, że dla aku żelowych jest to duży problem, ale wydaje mi się że dla ogniw które chce wykorzystać nie ma to aż tak dużego znaczenia
  • Poziom 43  
    Rozumiem że zastosuje aż układ szeregowo równoległy. Dwa pakiety po 4 akumulatory połączone szeregowo. Więc napięcie końcowe powinno być 14,8V. Bardziej potrzebujesz mppt. Ustawionego na charakterystykę tych ogniw.
  • Poziom 9  
    Tak, 4S2P - napięcie końcowe to 4x3.2V=12.8V (z możliwością późniejszej rozbudowy o kolejne "P")
    Regulator ładowania na pewno MPPT
  • Pomocny dla użytkowników
    gaber napisał:
    Na ile problemem dla ogniw LiFePO4 jest "niedoładowanie do końca"? Z lektury na forum wiem, że dla aku żelowych jest to duży problem, ale wydaje mi się że dla ogniw które chce wykorzystać nie ma to aż tak dużego znaczenia

    Zgadza się, jakby nie patrzeć to odmiana ogniw Li-Ion i dla nich najgroźniejsze jest zbyt głębokie rozładowanie lub przeładowanie.

    Też nie wiem po co ogranicznik prądowy skoro jest tam kontroler ładowania. Może jedynie po to by zapewnić przede wszystkim ładowanie głównego akumulatora, by "nie kraść" zbyt dużo prądu z alternatora do naładowania LiFePo.
  • Poziom 9  
    Idąc dalej moim tokiem rozumowania schemat udało by się uprościć jak niżej:
    Ładowanie ogniw LiFePO4 z 3 źródeł
    Pytania nasuwają się takie:
    • czy na połączeniu alternator <-> regulator ładowania nie powinno być jednak ogranicznika prądowego? Mam wrażenie że jak podam prąd z alternatora to spali mi ten regulator (regulator z założenia ma być 10-20A) - może coś takiego -> Link
    • czy posiadając regulator MPPT potrzebuje dedykowanej ładowarki dla ogniw LiFePO4? Niektóre regulatory są dedykowane do tego rodzaju ogniw ale mam wrażenie, że pozostałe MPPT bez "dedykacji" są identyczne (mają te same metody ładowania i te same zabezpieczenia)
    • czy na wyjściu z generatora wiatrowego oprócz diody warto zastosować dodatkowy mostek prostowniczy uogólniają tym samym układ (uniezależniając się od modelu wiatraka)?
    • idąc krok dalej można by do układu dodać dodatkowy zasilacz AC-DC, który pozwoliłby na ładowanie ogniw z sieci - było by to 4-te źródło - co Wy na to?
    • W jaki sposób mógłbym izolować źródła zasilania od regulatora ładowania - chodzi o to aby z "jakiegoś" powodu nie doszło do sytuacji, że ogniwa będą ładowane z wielu źródeł przekraczając prąd regulatora?


    Dodano po 46 [minuty]:

    Kolejna wątpliwość to połączenie Izolator <-> regulator - wydaje mi się nie do końca poprawne ponieważ skąd izolator "będzie wiedział" kiedy rozłączyć akumulatory?
  • Poziom 43  
    Regulator więcej nie wpompuje niż to na ci został zaprojektowany. Poza tym te ogniwa mogą być ładowane dużym prądem. Solar masz z układem zabezpieczającym? Jako izolator od głównych akumulatorów wystarczy przekaźnik sterowany z D+ alternatora.
  • Poziom 9  
    Tu nie chodzi o "wpompowanie" tylko o zabezpieczenie samego regulatora przed nadmiernym prądem z alternatora
    Zabezpieczenie Solara - brak - trzeba będzie taki układ dołożyć do układanki
    Izolator - nabędę gotowe rozwiązania dedykowane do takich układów dodatkowego zasilania
  • Pomocny post
    Poziom 43  
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Regulator ma w sobie zabezpieczenie przed nadmiernym prądem ,powinien się wyłączyć a nie spalić.
  • Poziom 9  
    gaber napisał:
    Idąc dalej moim tokiem rozumowania schemat udało by się uprościć jak niżej:
    Ładowanie ogniw LiFePO4 z 3 źródeł
    • czy na połączeniu alternator <-> regulator ładowania nie powinno być jednak ogranicznika prądowego? Mam wrażenie że jak podam prąd z alternatora to spali mi ten regulator (regulator z założenia ma być 10-20A) - może coś takiego -> Link DONE
  • czy posiadając regulator MPPT potrzebuje dedykowanej ładowarki dla ogniw LiFePO4? Niektóre regulatory są dedykowane do tego rodzaju ogniw ale mam wrażenie, że pozostałe MPPT bez "dedykacji" są identyczne (mają te same metody ładowania i te same zabezpieczenia)
  • czy na wyjściu z generatora wiatrowego oprócz diody warto zastosować dodatkowy mostek prostowniczy uogólniają tym samym układ (uniezależniając się od modelu wiatraka)?
  • idąc krok dalej można by do układu dodać dodatkowy zasilacz AC-DC, który pozwoliłby na ładowanie ogniw z sieci - było by to 4-te źródło - co Wy na to?
  • W jaki sposób mógłbym izolować źródła zasilania od regulatora ładowania - chodzi o to aby z "jakiegoś" powodu nie doszło do sytuacji, że ogniwa będą ładowane z wielu źródeł przekraczając prąd regulatora?
  • Kolejna wątpliwość to połączenie Izolator <-> regulator - wydaje mi się nie do końca poprawne ponieważ skąd izolator "będzie wiedział" kiedy rozłączyć akumulatory?
  • Poziom 43  
    Nie są identyczne mają nastawione inne progi napięcia. Chociaż większość można zaprogramować. Ppco co dodatkowy mostek w elektrowni wiatrowej? Dodatkowy Zasilacz można dodać.. Co to za izolator?
  • Poziom 9  
    Dodatkowy mostek z generatora wiatrowego - wyczytałem na forum, że przy niektórych turbinach jest to wymagane ponieważ nie posiadają własnych zabezpieczeń
    Izolator akumulatorów -> myślałem o czymś takim -> Link
  • Poziom 43  
    Masz to wyjaśnione jak dział w instrukcji obsługi, napisałem ci zresztą że sterował e jest z D+. Co do i mostka to który typ z tych niektórych turbin chcesz zastosować?
  • Poziom 9  
    Ja podłączyć izolator to wiem... faktycznie jest to w instrukcji
    Pytanie jest inne, czy połączenie alternator <-> Izolator <-> regulator ładowania <-> Aux Battery jest poprawne? Wydaje mi się że aby izolator działał poprawnie musi być (zgodnie ze schematem) podłączony bezpośrednio do akumulatorów...
    ... heh
    Chyba sam sobie odpowiedziałem na pytanie ;-/

    Odnośnie mostka dla wiatraka - sugeruje się tylko wcześniejszymi wpisami na forum - konkretnego modelu jeszcze nie jestem w stanie podać...
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    gaber napisał:
    Pytanie jest inne, czy połączenie alternator <-> Izolator <-> regulator ładowania <-> Aux Battery jest poprawne?

    Otóż to, regulator ładowania zapewnia Ci izolację akumulatorów jednak musisz zapewnić by nie ładował on LiPo z akumulatora głównego podczas postoju ;)
  • Poziom 9  
    speedy9 a masz jakiś pomysł/propozycję jak można by to w łatwy sposób zrealizować?
  • Poziom 9  
    W takim razie układ się jeszcze bardziej upraszcza bo na moje potrzeby zamiast izolatora w układ wkładam przekaźnik (np. taki -> Przekaźnik wysoko prądowy 200A/12V HOLLYWOOD HR-200) a wszelkie źródła zasilania i ładowania agreguje na regulatorze ładowania

    (kkknc -> teraz w pełni zrozumiałem Twój pomysł na przekaźnik na D+ - dziękuje :-))
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Autorze pisałem ci już o zwykłym przekażniki sterowania z D+ drugi koniec dajesz do 50. Tak to jest zrealizowane w autach VW. Można dać przekaźnik większej mocy np 70A zamiast 30A.
  • Poziom 9  
    Już wszystko jasne
    Dziękuje :-)

    Postaram się na dniach porysować bardziej szczegółowo realizację tego pomysłu - podzielę się nim w tym temacie licząc na uwagi :-D
  • Poziom 9  
    Poprawiony według wcześniejszych sugestii rysunek poglądowy
    Ładowanie ogniw LiFePO4 z 3 źródeł
    Moje dalsze kroki to dobór odpowiedniego regulatora ładowania - jakieś sugestie/pomysły? Może coś od rodzimych producentów?
  • Odpowiedz | Nowy temat