Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

adrianek53 22 Sty 2016 11:27 3543 34
  • #1 22 Sty 2016 11:27
    adrianek53
    Poziom 10  

    Witam wszystkich. Mam problem z podłączeniem silnika od wycieraczek tak żeby były dwa przyciski NO i jeden NC. Jestem w tym temacie zielony. Szukałem i są niby jakieś schematy ale słabo dla mnie zrozumiałe. Chciałbym najlepiej zrobić to na przekaźnikach, tylko jakich? Mam zwykłe samochodowe zwierne ale działa tylko podtrzymanie a silnika nie ma gdzie podłączyć do tego. Mile widziane jakieś proste schematy. Silnik ma 12v i 7A. Pozdrawiam.

    0 29
  • Relpol
  • #2 22 Sty 2016 11:30
    kryststgpom
    Poziom 25  

    Opisz dokładnie jak to ma działać.
    Ma być przycisk start i przycisk stop?
    O co chodzi z tymi kierunkami lewo prawo, jak mają być przełączane?

    1
  • #3 22 Sty 2016 11:48
    WędkarzStoLica
    Poziom 30  

    Przekaźniki samochodowe będą dobre. Musisz dokładniej opisać jak to ma działać, jaki przełącznik itd.

    0
  • #4 22 Sty 2016 12:05
    adrianek53
    Poziom 10  

    Musi działać to tak:

    Wciskam przycisk NO (lewo) silnik kręci w lewo
    Wciskam przycisk NC (stop) silnik zatrzymuje się
    Wciskam przycisk NO (prawo) silnik kreci w prawo

    Chodzi o to żeby nie trzymać cały czas przycisku tylko wcisnąć i kręci. Cos takiego jak na tym filmie tylko, że przyciski bez podświetlenia: http://m.youtube.com/watch?v=fpa3cQZ9yBg

    0
  • #5 22 Sty 2016 13:28
    WędkarzStoLica
    Poziom 30  

    A nie może to być np. przełącznik hebelkowy 3 pozycyjny? Zamiast przycisków.
    Wtedy układ będzie prosty i do zrobienia na przekaźnikach samochodowych.

    0
  • Relpol
  • #6 22 Sty 2016 14:23
    Radzio M.
    Poziom 32  

    adrianek53 napisał:
    Musi działać to tak:

    Wciskam przycisk NO (lewo) silnik kręci w lewo
    Wciskam przycisk NC (stop) silnik zatrzymuje się
    Wciskam przycisk NO (prawo) silnik kreci w prawo

    Chodzi o to żeby nie trzymać cały czas przycisku tylko wcisnąć i kręci. Cos takiego jak na tym filmie tylko, że przyciski bez podświetlenia: http://m.youtube.com/watch?v=fpa3cQZ9yBg

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    0
  • #7 22 Sty 2016 14:31
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Schemat w miarę poprawny, tylko z tym ,,stop'' nie tak, jak być powinno. Przycisk NC włączyć w obwód zasilania. Styki NC przekaźników naprzemiennie z cewkami. Zabezpieczy to układ przed zwarciem, w przypadku naciśnięcia obu przycisków ,,start'' w tym samym momencie.

    0
  • #8 22 Sty 2016 15:01
    adrianek53
    Poziom 10  

    Radzio M. napisał:
    adrianek53 napisał:
    Musi działać to tak:

    Wciskam przycisk NO (lewo) silnik kręci w lewo
    Wciskam przycisk NC (stop) silnik zatrzymuje się
    Wciskam przycisk NO (prawo) silnik kreci w prawo

    Chodzi o to żeby nie trzymać cały czas przycisku tylko wcisnąć i kręci. Cos takiego jak na tym filmie tylko, że przyciski bez podświetlenia: http://m.youtube.com/watch?v=fpa3cQZ9yBg

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.


    Tu muszą być przekaźniki rozwierno zwierne jak dobrze rozumiem ? Takie: http://www.mpartner.com.pl/przekaznik-samocho...3040a-zwierno-rozwierny-z-uchwytem-p-137.html ?

    0
  • #9 22 Sty 2016 15:02
    kamo502
    Poziom 20  

    Jeżeli się upierasz na przekaźnikach to ja proponuje tak:

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    EDIT:

    Widzę jeden mały błąd w schemacie. Żeby zmienić kierunek musimy wcześniej wcisnąć STOP. Można to też uznać za plus.
    Układ posiada podtrzymanie przekaźników.

    0
  • #10 22 Sty 2016 15:06
    adrianek53
    Poziom 10  

    kamo502 napisał:
    Jeżeli się upierasz na przekaźnikach to ja proponuje tak:

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.
    Hmm a jak nazywają się te górne przekaźniki? Bo nie mogę nigdzie znaleźć takich z tyloma stykami..

    0
  • Pomocny post
    #11 22 Sty 2016 15:14
    kamo502
    Poziom 20  

    Uproszczony. Zasada ta sama jak u @Radzio M.

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    Przekaźniki? Dopisz "2 styki" i Ci znajdzie

    EDIT:

    Układ z zabezpieczeniem

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    1
  • #12 23 Sty 2016 09:46
    adrianek53
    Poziom 10  

    Ok kupuje przekaźniki i składam :-)

    0
  • #13 24 Sty 2016 16:38
    adrianek53
    Poziom 10  

    Złożyłem taki schemat zlutowałem wszystko na płytce i lipa.. Przekaźniki tylko brzęczą po podłączeniu zasilania i nic więcej sie nie dzieje. Co zrobiłem nie tak? Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    0
  • #14 25 Sty 2016 10:03
    kamo502
    Poziom 20  

    Przekaźniki na takie samo napięcie co zasilanie?
    Wyprowadzenia przekaźników nie pomylone?

    Masz foto złożonego układu?

    0
  • #16 29 Sty 2016 00:18
    adrianek53
    Poziom 10  

    I znowu problem. Już tracę do tego cierpliwość .. Kupiłem nowe przekaźniki normalnie je wlutowałem ale kurde zawieszają sie bez przerwy.. Tzn wlączam prawo lub lewo i nic się nie dzieje. Dopiero zaskakuje jak stuknę śrubokrętem w płytkę lub przekaźnik. No dosłownie czary.. Przekaźnik sterowany jest na 12v a styki ma do 220v. W sklepie powiedzieli mi że taki będzie działał na 12v. Pozatym przez styki płynie prąd z pwm ale to chyba nie robi różnicy prawda? Co to może być według was? Wymienić przekaźniki? Mogłem je przegrzać wylutowując je dwa razy?

    0
  • #17 29 Sty 2016 00:28
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #18 29 Sty 2016 09:51
    adrianek53
    Poziom 10  

    Nieee przez cewki płynie ciągle stałe 12v. Przecież jasne, że na prądzie z pwm przekaźniki by nie działały poprawnie o ile w ogóle by działały.

    0
  • #19 29 Sty 2016 10:15
    kamo502
    Poziom 20  

    Podając te 12V bezpośrednio na cewki przekaźnik "łapie"?

    0
  • #20 29 Sty 2016 10:21
    adrianek53
    Poziom 10  

    Słychać cyknięcie ale żeby styki złapały to musze go czymś stuknąć i dopiero załącza obwód

    0
  • #21 29 Sty 2016 10:25
    kamo502
    Poziom 20  

    To albo coś z przekaźnikami albo zasilaniem.
    Sprawdzasz go wylutowanego?

    0
  • #22 29 Sty 2016 10:30
    Marian B
    Poziom 35  

    Ten schemat Kolegi jest nie zrozumiały i chyba błędny. Proponuję narysować na kartce, wszystkie przekażniki w stanie spoczynku, styki (każdą blaszkę)ponumerować na schemacie. Każdy przekażnik ma fabryczną numerację styków. Jeżeli takiej numeracji niema na przekażniku, to jest w nocie katalogowej, a jeżeli jest "nie dostępna", wprowadzić własne numerki KAŻDEGO styku. W ten sposób uniknie się błędów w połączeniach, a napewno taki błąd został popełniony, bo styków jest dużo i o pomyłkę bardzo łatwo.
    Nie działający system z przekażnikami, to tylko błędne połączenia! Zakładam tu że przekażniki są właściwie dobrane do obciążenia, a ich cewki do napięcia na nich.
    Warto stosować podstawki do przekażników, szczególnie gdy jest to układ montowany prototypowo.
    Bardzo dużym ułatwieniem jest narysowanie własnego schematu na kartce papieru, ołowkiem (nie długopisem ze względu na możliwość wytarcia i dokonania poprawek) z uwzdlędnieniem powyższych zasad.

    Przykładowy schemat z przekażnikami (jest na nim 7 przekażników):
    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.
    Przy rysowaniu schematu zawsze należy starać się robić to przejrzyście, z reguły druga lub trzecia wersja będzie zadowalająca.
    Nie należy za wszelką cenę rysować styków w pobliżu uzwojenia przekażnika. W przypadku większej ilości przekażników bardzo to zaciemnia schemat. Wystarzy dokładny opis styków i uzwojeń, a mogą one być w różnych zakątkach schematu.
    "I to by było na tyle", jak mawiał pewien profesor mnemanologii stosowanej (był taki program w TV jeszcze za czasów PRL) :D .

    0
  • #23 01 Lut 2016 15:42
    adrianek53
    Poziom 10  

    Oto mój schemat. Lepiej już chyba nie zrobię.. :) Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo. Przekaźniki wylutowywałem i sprawdzałem, były ok. Na płytce na stole też sprawdzałem miernikiem i wszystko elegancko działa. Zapinam do silnika i pwm i już dzieją się cyrki.. Wygląda to tak jak by prąd z pwm nie chciał iść przez styki ale jest to przecież nie możliwe skoro przez multimetr jest przejscie..

    0
  • #24 01 Lut 2016 18:35
    Marian B
    Poziom 35  

    Przede wszystkim przekażniki mają za mało styków. W tego typu układzie (z wzajemną blokadą ) każdy przekażnik powinien mieć trzy zespoły styków. Jeżeli są dostępne przekażniki tylko z dwoma zespołami styków, trzeba poprostu dodać jeszcze po jednym przekażniku (równolegle połączyć uzwojenia) I wtedy z dwóch przekażników będzie "jeden o większej ilości styków".
    Przesyłam "gotowca", schemacik jak powinno być to połączone. Wystarczy tylko ponumerować styki i połączyć. Zasilanie 12V przekażników i zasilanie PWM silnika są oddzielone od siebie.
    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.
    Na schemacie dla czytelności nie jest to narysowane, ale masa zasilania 12V i masa zasilania PWM mogą być połączone ze sobą.

    0
  • #25 02 Lut 2016 00:34
    adrianek53
    Poziom 10  

    Hmm. No tak ale styki normalnie mi się przełączają i podtrzymanie trzyma ingdy wcisnę stop to rozłącza. Tylko że działa mi zasilanie z pwm jak stuknę czymś lekko przekaźnik i wtedy jest wszystko w porządku.

    0
  • #26 02 Lut 2016 00:59
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Litości...Klechdy i bajki.. :cry: Zasil ten nieszczesny PWM przez dwie diody z cewek przekaźników. Jak oba odpuszczą na ,,stop", to regulator też się wyłączy !!! Co tu się dzieje ?? :cry:

    1
  • #27 02 Lut 2016 01:51
    Marian B
    Poziom 35  

    Kolega nie podał symbolu/danych technicznych tych swoich przekażników. Jeżeli trzeba w nie stukać aby załapały, to prawdopodobnie uzwojenia nie są na 12V, tylko np, na 24V lub więcej, albo są na 12V tylko nie dostają wlaściwego napięcia, czyli błąd w połaczeniach. Przekażniki mają to do siebie, że mogą pracować przy dużo niższym napięciu na uzwojeniu niż nominalne, ale ich praca jest wtedy nie przewidywalna.
    Ogólnie, napięcie trzymania może być nawet mniej niż połowa napięcia załączania, i to zjawisko jest wykorzystywane w układach oszczędnościowych, prąd załączania jest duży, a prąd trzymania zmniejszony aby nie grzać uzwojeń nie potrzebnie.
    Radzę nie kombinować z tym swoim schematem, tylko sprawdzić jakie są przekażniki, zastosować właściwe i zmontować układ wg. podanego przeze mnie schematu.
    Kolega też nie podał czemu to wszystko ma służyć. Może lepiej, prościej i wygodniej byłoby zastosować przełącznik trzy pozycyjny (z "zerem" w środku) i dwa prościutkie przekażniki bez zbędnych komplikacji, to znaczy jedna gałka lub dżwignia zamiast trzech przycisków. Schemat takiego rozwiązania kilka postów wyżej.

    0
  • #28 02 Lut 2016 02:02
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #29 02 Lut 2016 08:41
    kamo502
    Poziom 20  

    @Marian B

    Za mało styków? Według mnie jest dobrze. Nie rysowałem styków 2 (sterowanie silnikiem)

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo. Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo. Podłaczenie silnika od wycieraczek lewo-prawo.

    0
  • #30 02 Lut 2016 09:46
    adrianek53
    Poziom 10  

    Są to przekaźniki HF115F. Cewka 12VDC, styki 8A 250VAC. Cewki są zasilane z zasilacza a nie PWM tak jak pisałem wcześniej . Spróbuje jeszcze z podłączyć pwm przez diody. Układ ma sterować silnikiem od wycieraczek który napędza posuw frezarki do metalu. Na przełącznikach nie chce już zbytnio kombinować bo kupiłem już wszystko co potrzebowałem obecnych schematów i szkoda mi teraz tego tak pozostawić.

    0