Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik BLDC - oznaczenie faz silnika

aplov 22 Sty 2016 16:28 56787 27
  • #1 22 Sty 2016 16:28
    aplov
    Poziom 6  

Witam.
    Na samym wstępie dodam, iż jestem początkującym w dziecinie programowanie i w ogóle elektroniki.

Rozebrałem ostatnio napęd DVD, wyciągając z niego silnik BLCD i napotkałem problem przy oznaczaniu faz.
    Korzystając z PORADNIK zauważyłem, że zamieszczony tam silnik posiada 3 przewody i każdy z nich odpowiada 1 fazie.

Natomiast ja posiadam takich przewodów 4, przy takiej samej liczbie uzwojeń( 9 ).
    I stąd moje pytanie: Jak mogę oznaczyć te fazy.

0 27
  • Pomocny post
    #2 22 Sty 2016 17:27
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

Zapewne jest to zwykły silnik 3-fazowy, lecz z wyprowadzonym punktem wspólnym uzwojeń co ułatwia detekcję bezsensorową. Zmierz opory pomiędzy wejściami - opór do punktu wspólnego powinien być o połowę mniejszy niż pomiędzy pozostałymi wejściami silnika.

0
  • #3 22 Sty 2016 18:18
    aplov
    Poziom 6  

Po dokonaniu pomiarów doszedłem do wniosku, że najprawdopodobniej 1 z przewodów jest tym wspólnym wyprowadzeniem.
    Lecz nie mam pewności gdyż pomiary wahały się przeciętny opór to około 3-4 Ω, a przy połączaniu z 1 przewodem był prawie zawsze niższy, a czasami równy z pozostałymi.

0
  • Pomocny post
    #4 22 Sty 2016 18:51
    tmf
  • #7 24 Sty 2016 00:48
    aplov
    Poziom 6  

Tak po za tym mam jeszcze jedno pytanie, w jaki sposób mogę poprzez atmege 8 zasilić ten silnik napięciem wyższym od 5v ?
    Szukałem trochę informacji na ten temat i dowiedziałem się, że mogę to zrobić za pomocą przekaźników, ale czy jest to jedyna możliwość ?

0
  • Pomocny post
    #8 24 Sty 2016 10:01
    tronics
    Poziom 36  

Oczywiście, że nie, albo dedykowany driver, albo tranzystory.

0
  • Pomocny post
    #9 24 Sty 2016 11:11
    tmf