Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rosyjska sprężarka - co to za element?

23 Jan 2016 16:54 1641 11
  • Level 19  
    Witam, dostałem od teścia rosyjską sprężarkę (lub z czasów ZSRR :) )
    Na poniższych zdjęciach będą wszystkie informacje jakie udało mi się na niej znaleźć.
    Moje pytanie brzmi: do czego służy ten element (poniżej), i czy istnieje jakiś zamiennik do niego lub da się to obejść?
    Pozdrawiam :)

    Rosyjska sprężarka - co to za element? Rosyjska sprężarka - co to za element?

    Jego oznaczenie Rosyjska sprężarka - co to za element?

    oznaczenie sprężarki i schemat
    Rosyjska sprężarka - co to za element? Rosyjska sprężarka - co to za element?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Helpful post
    Level 21  
    Wygląda na automat rozruchowy podobny jak w lodówkach
  • Helpful post
    Tube devices specialist
    dzony92 wrote:
    Moje pytanie brzmi: do czego służy ten element (poniżej),


    Przekaźnik rozruchowy z wyłącznikiem przeciążeniowym , załącza uzwojenie rozruchowe przy starcie silnika i odłącza zasilanie przy przeciążeniu.

    grzesiekw12 wrote:
    jak w lodówkach


    O właśnie.

    dzony92 wrote:
    czy istnieje jakiś zamiennik do niego lub da się to obejść?


    Najpierw sugeruję próbować naprawić. Masz bałagan przy wyłączniku przeciążeniowym, prawidłowo powinno to wyglądać tak:

    Rosyjska sprężarka - co to za element?


    Zwróć uwagę że urządzenie działać może tylko przy odpowiednim położeniu.

    Zobacz: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2764115.html
  • Level 19  
    Dzięki!
    Zrobiłem dokładnie jak pisałeś jdubowski. Zrobiłem porządek z kablami, odpowiednio ułożyłem wyłącznik przeciążeniowy i dodałem uziemienie do obudowy ... i po włączeniu czuć było dym.

    Na szczęście wymiana włącznika on/off rozwiązała problem dymu i chodzi bez problemu.

    Czy gdybym chciał dołożyć zbiornik na powietrze, to ten wyłącznik przeciążeniowy by się sprawdzał?
    Pozdrawiam.
  • Tube devices specialist
    dzony92 wrote:
    Czy gdybym chciał dołożyć zbiornik na powietrze, to ten wyłącznik przeciążeniowy by się sprawdzał?


    Jedno nie ma wielkiego związku z drugim, natomiast jeśli oprócz zbiornika dołożysz presostat to trzeba tak wyregulować go by rozruch nie następował zbyt często (no i zbiornik nie może być zbyt mały).
  • Level 19  
    Ok rozumiem.

    W sprężarkach jestem trochę zielony, presostat odlacza zasilanie dla sprężarki?


    Niestety pojawił się inny problem. Jednak teraz po niedługim czasie działania (mniej niż minuta) sprężarka się wyłącza. Przy tym wyłączniku iskrzy, czy to on jest uszkodzony?
  • Tube devices specialist
    dzony92 wrote:
    Niestety pojawił się inny problem. Jednak teraz po niedługim czasie działania (mniej niż minuta) sprężarka się wyłącza.


    A w/g tbliczki instrukcji jaka tam jest praca? Bo zapewne nie jest to urządzenie do pracy ciągłej.

    dzony92 wrote:
    Przy tym wyłączniku iskrzy, czy to on jest uszkodzony?


    Konkretnie - w którym miejscu iskrzy? Czy uzwojenie rozruchowe jest odłączane po starcie?
  • Level 19  
    jdubowski wrote:

    Konkretnie - w którym miejscu iskrzy? Czy uzwojenie rozruchowe jest odłączane po starcie?


    Iskrzy przy miedziany uzwojeniu. Jeśli chodzi o blaszkę która idzie od uzwojenia to nie dołącza się po starcie, a po przeciazeniu. Gdy wróci na swoje miejsce (styka) to dalej zaczyna działać.
    Myślałem, że poznałem zasadę działania tego wyłącznika, ale chyba nie.

    Co do trybu pracy to nie wiem, oznaczenia sa mało czytelne.

    Już zaczynam wątpić, czy silnik ma zbyt duży opór i pobór prądu (bo aż przygasa światło na nowej instalacji) czy wyłącznik jest wadliwy.
  • Tube devices specialist
    dzony92 wrote:
    Iskrzy przy miedziany uzwojeniu.


    W którym miejscu (dokładnie) i w której chwili?

    dzony92 wrote:
    Jeśli chodzi o blaszkę która idzie od uzwojenia to nie dołącza się po starcie, a po przeciazeniu. Gdy wróci na swoje miejsce (styka) to dalej zaczyna działać.


    Prawidłowo - taką ma funkcję.

    dzony92 wrote:
    Myślałem, że poznałem zasadę działania tego wyłącznika, ale chyba nie.


    Po pierwsze - wyłącznik rozruchowy.
    Styki jego sa włączone w szereg z uzwojeniem rozruchowym silnika, a uzwojenie w szereg z uzwojeniem głównym silnika. W spoczynku styki rozwarte.
    Gdy załączysz zasilanie przez uzwojenie główne silnika płynie duży prąd ktory przyciaga kotwicę elektromagnesu, styki zostają zwarte i przez nie zasilone uzwojenie rozruchowe. po rozruchu prąd spada, elektromagnes rozwiera styki.
    Dla prawidłowego działania istotne jest położenie urządzenia (strzałka w górę).

    Po drugie - wyłącznik przeciążeniowy:
    Prąd do silnika płynie przez styki bimetalu i odcinek drutu oporowego grzejącego bimetal. Gdy prąd jest zbyt duży bimetal rozwiera styki.

    dzony92 wrote:
    Co do trybu pracy to nie wiem, oznaczenia sa mało czytelne.


    Wstaw wyraźne zdjęcie tabliczki.

    dzony92 wrote:
    Już zaczynam wątpić, czy silnik ma zbyt duży opór i pobór prądu (bo aż przygasa światło na nowej instalacji) czy wyłącznik jest wadliwy.


    Po pierwsze ustal czy uzwojenie rozruchowe nie jest zasilane cały czas - silnik w takim stanie pobiera o wiele większy prąd i przegrzewa się.
  • Level 19  
    Sprawdziłem:
    Prąd nie jest podawany na żaden element wyłącznika jeśli nie jest ona włączona.
    Po włączeniu iskrzą elementy zaznaczone na czarno, w momencie wyłączenia przez (przez ten wyłącznik przeciążeniowy) iskrzy element zazn. na czerwono. Nagrzewa się także (do czerwoności) element zaznaczony na niebiesko. Wyłącznik jest w prawidłowym położeniu.

    Rosyjska sprężarka - co to za element?

    Co do oznaczeń wstawiam zdjęcia:

    Rosyjska sprężarka - co to za element? Rosyjska sprężarka - co to za element?