Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów jednofazowy Dynamic Brake

Hektar Zahler 24 Sty 2016 01:51 723 3
  • #1 24 Sty 2016 01:51
    Hektar Zahler
    Poziom 29  

    Witam już od dłuższego czasu bezskutecznie poszukuję choćby najprostszego układu regulatora obrotów DC w układzie jak falownika z IGBT.

    Regulator obrotów jednofazowy Dynamic Brake

    Czyli coś jak na schemacie, ale jednofazowe z opcją Dynamic Brake.

    I tak wścibiając w monitor od wszystkich tych bzdur czerwone gały (jakby co poniektórzy mieli elektroników za głupków, że cuda wianki potrzebne) wymyśliłem, że jest to strzeżone jakimś patentem. Zaś albo zdzierają napisy ze scalaków, albo dokładając bzdurne "bajery" ładują tym samym kontroler - jedno z dwóch.

    http://www.google.com/patents/US4092577

    Czy ja czegoś nie wiem, czy prawda to.

    Ostatnio jest moda taka, że moment obrotowy wkrętarki jest regulowany nie tylko w górę (klasycznie), ale od nie dawna w dół też.

    Chodzi tylko o naprawę wkrętarki Bosch 10.8 Li, bo nie mam kasy na nowy sterownik.
    Czy ktoś ma gotowiec taki żeby poskładać w jeden wieczór.
    Czy nie ma szans.

    0 3
  • #2 24 Sty 2016 11:43
    arturavs
    Poziom 38  

    Przecież we wkrętarce nie ma falownika, tylko regulator PWM. Hamowanie odbywa się poprzez zwarcie wyprowadzeń silnika.

    0
  • #3 24 Sty 2016 20:45
    Hektar Zahler
    Poziom 29  

    Witaj Artur to jest jakieś rozwiązanie, ale w ten sposób, to całe obciążenie przejmuje na siebie wyłącznik. Nie jest to też wygodne, bo wkrętarka siłą impetu hamuje gwałtownie i obraca się w ręku, a prąd udarowy psuje wyłącznik, który w sprzedaży występuje w komplecie ze sterownikiem.

    Na dobrą metę chodzi po prostu o możliwość wykrycia kierunku ruchu potencjometru żeby istniała możliwość przełączyć klucz.
    A przy okazji super było by regulować wypełnienie.

    Prawdopodobnie podeszło by coś z konwerterów DC/DC, ale ja nie mam głowy do tego.

    Marcin

    0
  • #4 26 Sty 2016 20:45
    arturavs
    Poziom 38  

    Silnik prądu stałego z magnesami stałymi ( a takie występują we wszelakiego rodzaju wkrętarkach i wiertarkach zasilanych bateryjnie), podczas hamowania pracuje jak prądnica. Zwarcie silnika faktycznie powoduje szarpnięcie, ale nie jest to na tyle upierdliwe aby przeszkadzało w normalnej eksploatacji.

    Hamowanie przez zwarcie silnika występuje przy puszczeniu włącznika/regulatora obrotów do pozycji wył/off . Bynajmniej ja z takimi miałem do czynienia.

    Kilka lat temu naprawiałem dla szwagra wiertarko-wkrętarkę przywiezioną zza oceanu. Bodajże Craftsman. Modelu nie powiem. Padnięty był mosfet w regulatorze. Po wymianie wszystko ok. Ale zastanowił mnie mostek prostowniczy dołączony do silnika, i złącza baterii. Wyglądało to tak, jakby podczas hamowania energia "wyprodukowana" przez silnik ładowała akumulator. Nie wnikałem w szczegóły, bo szwagier na robotę jechał.

    Faktem jest, że przy delikatnym odpuszczaniu włącznika nie było szarpnięcia hamowania, jedynie przy gwałtownym wyłączeniu. I bateria dość długo trzymała. Odzysk energii?

    0