Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora

mirek_1211 24 Sty 2016 14:30 31833 127
  • Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora

    Witam serdecznie.
    Chciałem Wam zaprezentować moją konstrukcję jaką jest agregat prądotwórczy służący do zasilania pomp CO i pompy do solarnego ogrzewania wody w przypadku zaniku napięcia sieciowego, które zdarza się już coraz rzadziej, ale jednak jeszcze występuje, zwłaszcza w terenach wiejskich (a ja w takich mieszkam).
    Całość powstała praktycznie z części, które zalegały w domu.
    Jednostką napędową układu jest czterokonny silnik B&S wyciągnięty z kosiarki. Należało mu tylko wymienić świecę, olej, filtr powietrza i sznurek.
    Do wału silnika założyłem zwykłe koło pasowe o średnicy 70 mm (wpierw było to koło o średnicy 120 mm jednak przy próbie zdjęcia go z wału ukruszyło się i musiałem dać mniejsze).
    Koło pasowe należało stoczyć do średnicy wałka. Z tego co pamiętam to było to około 22 mm.
    Prądnicą układu jest zwykły alternator samochodowy z poczciwego Maluszka, który wraz z akumulatorem wyciągnąłem przed jego złomowaniem.
    Alternator jest napędzany z silnika za pomocą zwykłego paska klinowego połączonego "na sztywno" razem ze silnikiem.
    Jako przetwornicę napięcia zastosowałem starego UPS'a o mocy wyjściowej 350 VA/ 230 W (czysty sinus). Dodatkowo do układu zakupiłem woltomierz oraz amperomierz w celu śledzenia napięcia i prądu ładowania akumulatora.
    Całość wyniosła mnie około 150 zł.
    Amperomierz i woltomierz to koszt około 50 zł wraz z przesyłką.
    UPS to koszt 70 zł wraz z przesyłką.
    Dodatkowo farba, pasek klinowy i części serwisowe do silnika.
    Rama została wyspawana przez mojego brata, który też serwisował silnik.
    Dodam jeszcze, że przy prądzie ładowania akumulatora około 15 A silnik chodzi normalnie, nie odczuwa wogóle obciążenia. Silnik można bez problemu odpalić nawet gdy na alternator podany jest prąd wzbudzenia.
    Na tablicy głównej zasilania znajduje się również włącznik główny alternatora (coś na podobę stacyjki w samochodzie) oraz lampka, która zastępuję standardową kontrolkę ładowania w samochodzie.
    Załączam zdjęcia i czekam na Wasze opinie.
    Chętnie też odpowiem na Wasze pytania.
    Pozdrawiam.

    Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12592015_8...7440_o.jpg Download (190.79 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12620613_8...2661_o.jpg Download (226.02 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12596909_8...9273_o.jpg Download (442.24 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12631105_8...7638_o.jpg Download (292.51 kB)
    Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12632884_8...7475_o.jpg Download (289.56 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12633084_8...6687_o.jpg Download (192.19 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12636814_8...8114_o.jpg Download (344.08 kB) Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora12636902_8...3790_o.jpg Download (295.81 kB)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    mirek_1211
    Poziom 9  
    Offline 
    mirek_1211 napisał 29 postów o ocenie 53, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Limanowa. Jest z nami od 2011 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    Freddy
    Poziom 43  
    Już kiedyś się zastanawiałem nad taką konstrukcją, ale zrezygnowałem z bardzo prostej przyczyny - podstawowa wada tego typu (od kosiarki) silnika, to sposób montażu. Silnik musi mieć wał ustawiony pionowo. :(
    Takie położenie niestety komplikuje trochę układ, bo łożyska alternatorów nie są przystosowane do takiej pracy. Nie każdy alternator wytrzyma takie traktowanie. Kiepskiej jakości mogą odmówić współpracy.
  • #3
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Generalnie nie jest to głupi pomysł, ale z wykonaniem gorzej. U kolegi ten stojak chyba trochę za wysoki, więc spore wibracje (??) no i jak Kolega F. pisał, pionowe ustawienie wału korbowego silnika dostosowanego do kosiarki. Ale już, skoro Konstruktor zadał sobie trud spawania konstrukcji nośnej, toczenia koła pasowego, etc. musiał zakończyć tablicą rozdzielczą ze spróchniałej płyty wiórowej ? To już jakiejś obudowy zamkniętej z tworzywa sztucznego lub z blachy nie można było użyć? Na marginesie - na ,,Allecośtam'' jest ,,wysyp'' nowych agregatów prądotwórczych zbudowanych w oparciu o silnik B&S, (nie nie chińczyk), z baterią 24V 100Ah,jako bufor, opomiarowaniem i superestetyczną obudową. Demobil z Bundeswhery, za całe 500 zł :D
    Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora Agregat prądotwórczy z silnika od kosiarki i alternatora
  • #4
    aftys6
    Poziom 19  
    Freddy napisał:
    Już kiedyś się zastanawiałem nad taka konstrukcją, ale zrezygnowałem z bardzo prostej przyczyny - podstawowej wada tego typu (od kosiarki) silnika, to sposób montażu. Silnik musi mieć wał ustawiony pionowo :(.
    Takie położenie niestety komplikuje bardzo układ, bo łożyska alternatorów nie są przystosowane do takiej pracy.

    Ja bym tym się nie przejmował z prostego powodu.
    Takiego agregatu będziesz używał raczej rzadko a koszt ewentualnej zamiany alternatora na inny to kilka zł do kilkunastu.
    Myślę że nawet przy nie sprzyjających warunkach łożyska wytrzymają kilkadziesiąt moto godzin.
  • #5
    mirek_1211
    Poziom 9  
    Freddy napisał:
    Silnik musi mieć wał ustawiony pionowo :(.
    Takie położenie niestety komplikuje bardzo układ, bo łożyska alternatorów nie są przystosowane do takiej pracy.



    Nie rozumiem. Łożysko to łożysko. Nie jestem mechanikiem ale według mnie to raczej nie ma różnicy czy będzie pracowało poziomo czy pionowo.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    U kolegi ten stojak chyba trochę za wysoki, więc spore wibracje (??)

    Na marginesie - na ,,Allecośtam'' jest ,,wysyp'' nowych agregatów prądotwórczych zbudowanych w oparciu o silnik B&S, (nie nie chińczyk), z baterią 24V 100Ah,jako bufor, opomiarowaniem i superestetyczną obudową. Demobil z Bundeswhery, za całe 500 zł :D


    Nie do końca za wysoki. Docelowo pod silnikiem będzie znajdował się akumulator. Wibracji też za dużych wcale nie ma. Z mojego doświadczenia z agregatami to "chińczyki" bardziej latały po podłożu niż ten. No i cena... 500 zł to nie 150... A jak już kolegę tak estetyka razi to dodam, że jak tylko zjadę do domu na jakiś urlopik czy coś to poprawię. Skoro kolegi zdaniem estetyka ma największy wpływ na poprawne funkcjonowanie urządzenia...
  • #6
    1 Marcin
    Poziom 16  
    Witam, łożyska alternatora spokojnie wytrzymają, to nie tokarka, obciążeń wzdłużnych nie ma (poza wagą wirnika), więc i łożyska oporowego nie trzeba.
  • TermopastyTermopasty
  • #8
    Freddy
    Poziom 43  
    mirek_1211 napisał:
    Nie rozumiem. Łożysko to łożysko. Nie jestem mechanikiem ale według mnie to raczej nie ma różnicy czy będzie pracowało poziomo czy pionowo.
    Jest i to zasadnicza. zauważ jak zmienia się stopień obciążenia łożyska.
    Co prawda w tym wypadku nie ma to aż tak wielkiego znaczenia, bo obciążenia są małe.
  • #9
    mirek_1211
    Poziom 9  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    U mnie ma wpływ na ,,morale'' inaczej samopoczucie..Ale to już indywidualna cecha charakteru.


    Kolego, robiłem to z myślą żeby to działało poprawnie i było użyteczne, a nie na pokaz. Aczkolwiek sam dobrze wiem, że kilka rzeczy trzeba w nim jescze "dopieścić" ;)
  • #10
    mychaj
    Poziom 31  
    Cytat:
    Jest i to zasadnicza. zauważ jak zmienia się stopień obciążenia łożyska.

    W tym rozmiarze i wadze nie ma i to najmniejszego znaczenia - silniki elektryczne mają najprostsze łożyska kulkowe i nie ma znaczenia montaż poziomo czy pionowo.
  • #11
    mdef
    Poziom 9  
    mirek_1211 napisał:

    Kolego, robiłem to z myślą żeby to działało poprawnie i było użyteczne, a nie na pokaz. Aczkolwiek sam dobrze wiem, że kilka rzeczy trzeba w nim jescze "dopieścić" ;)


    Poprawnie pewnie działa. Co do pokazu... Przecież właśnie to robisz :D
    Myślę, że pomysł dobry, jednak wykonanie porównałbym do zrobienia wzmacniacza na jednym tranzystorze i umieszczenia go na PCB o wymiarach 15cm x 10cm.
    Zapewne słusznie taki projekt zostałby tu mocno skrytykowany - uważam, że słusznie.
    Niestety ja jestem na NIE. Kolega ani nie zrobił czegoś nowego-ciekawego, ani czegoś estetycznego, czym można by się wzorować i mieć natchnienie w swoich przemyśleniach.
    Myślę, że jeśli zostanie to urządzenie ładnie zaprojektowane, przemyślane technicznie... Będzie warte uwagi. Obecne czasy to już nie PRL, gdzie imponowały tego typu rozwiązania (byle taniej i z byle czego). Wymagajmy trochę więcej!
  • #12
    mychaj
    Poziom 31  
    Cytat:
    Obecne czasy to już nie PRL, gdzie imponowały tego typu rozwiązania (byle taniej i z byle czego).

    No ja się nie zgodzę- zezłomować wszystko, i kupić nówke chińczyka który nie wiadomo czy w ogóle zadziała?
  • #13
    mirek_1211
    Poziom 9  
    mdef napisał:
    Będzie warte uwagi. Obecne czasy to już nie PRL, gdzie imponowały tego typu rozwiązania (byle taniej i z byle czego). Wymagajmy trochę więcej!


    Zgodzę sie kolego z Tobą, że to już nie PRL. Ale to znaczy, że ma zaniknąć u ludzi kreatywne myślenie i chęć konstruowania czegokolwiek ze złomu czy części które zalegają i tak?
    Lepiej jest wszystko kupić gotowe niż wziąć narzędzia do ręki i trochę pomyśleć?
    Obecnie są takie czasy, że młodzi ludzie poświęcają swój czas na durnowate gry komputerowe, zamiast spróbować coś sensownego zrobić. Jak tak dalej pójdzie to za niedługo żaden młodociany nie będzie potrafił wbić gwoździa ani wkręcić śrubki...

    Dodano po 5 [minuty]:

    Zabierając się za ten projekt przeglądałem sporo tematów na tym forum.
    I wszyscy "eksperci" i "mędrcy" tego forum zaklinali się, że taka konstrukcja nie ma sensu ani racji bytu... Nie zniechęciło mnie to, bo już przywykłem do negatywnych opinii otoczenia i poszukałem informacji na zagranicznych forach. Tam znalazłem informacje i filmiki z udanych właśnie takich konstrukcji. Postanowiłem się właśnie nimi wzorować. I oto jest coś co wielu uznawało i uznaje za coś niewartego skonstruowania...
  • #14
    waleryfw
    Poziom 13  
    Piękna sprawa z tym kosiarkowcem i alternatorem . Mam wszystkie potrzebne części i też spróbowałbym coś takiego zrobić . Mam prośbę do autora o jakiś schemat połączenia całości z UPSem V,A i alternator . Życzę powodzenia w dalszych pomysłach .

    Dodano po 1 [minuty]:

    gdzie można zakupić taki UPS
  • #15
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Mirku, z Twoim twierdzeniem akurat sie zgodzę, ale w tym konkretnym przypadku Twojej konstrukcji powiem tak: - Ty miałeś tego Briggsa (a to koszt kilkuset złotych, prawda) ? Miałeś także alternator (koszt powiedzmy 100 zl), dalej akumulator 200zł ? Zbudowałeś po trochę potworka, i dumnie oświadczyłeś na koniec, że estetyka wykonania (a przedstawiasz projekt na forum publicznym ) Cię nie interesuje oraz zachęcasz Użytkowników Forum do powielenia tego produktu. To nie jest epokowy wynalazek, a na dodatek pokazałem, że można go zastąpić oryginałem w koszcie niższym niż Twoja konstrukcja, a wielu Użytkowników ta właśnie cena także interesuje.
  • #16
    mirek_1211
    Poziom 9  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    To nie jest epokowy wynalazek, a na dodatek pokazałem, że można go zastąpić oryginałem w koszcie niższym niż Twoja konstrukcja, a wielu Użytkowników ta właśnie cena także interesuje.


    Ma kolega rację. Ale ja miałem po prostu te wszystkie części w garażu. Gdybym ich nie miał a interesował sie zrobieniem agregatu to na pewno nie bawiłbym się w budowanie od zera tylko kupiłbym go. Chodziło mi w projekcie o wykorzystanie zalegających części i pokazanie, że czasami przy odrobinie chęci i zainteresowaniem się tematem można zrobić coś z niczego co będzie działać jak najbardziej poprawnie ;)

    Dodano po 3 [minuty]:

    waleryfw napisał:


    gdzie można zakupić taki UPS


    Kolego na pewnym trzyliterowym serwisie aukcyjnym zaczynającym sie na "O", a konczącym na "X" można kupić UPS'y bez akumulatorów lub z padniętymi. Ceny zaczynają się od ok. 20 zł i rosną wraz z mocą UPS'a. A schemacik kolego wstawie jak go zrobie ;) bo wszystko było robione z głowy a nie z jakiegoś rysunku ;)
  • #17
    solar744
    Poziom 18  
    Co do dyskusji za tak czy na nie to powiem tylko tyle, wolę taka kombinację z miedzi niż chińczyka opartego na aluminium i skonstruowanego na 15 minut pracy pod obciążeniem.
    Najważniejsze że projekt spełnia założenia autora i być może pomoże innym w konstrukcji swoich bardziej doskonałych urządzeń.
    Przecież Mercedes też nie był na początku idealnym pojazdem,tylko wymagał lat doswiadczeń
  • #19
    djkomprez
    Poziom 21  
    mirek_1211 powitać sąsiada ;)

    nawiasem mówiąc dorób sobie do tego elektryczny starter ;)
  • #20
    mirek_1211
    Poziom 9  
    djkomprez napisał:
    mirek_1211 powitać sąsiada ;)

    nawiasem mówiąc dorób sobie do tego elektryczny starter ;)


    Witam sąsiedzie :D
    A co do startera to już myślałem nad tym ale zrezygnowałem z tego ;) byłby to przecież kolejny niepotrzebny dodatek, zwiększający koszty konstrukcji i tak drogiego według niektórych urządzenia ;) zwykły szarpak wystarczy biorąc pod uwagę, że zabawka będzie raczej sporadycznie użytkowana ;)
  • #21
    PiotrekpPl123
    Poziom 19  
    Witam.
    Ja chciałem się zapytać o chłodzenie alternatora bo na zdjęciach nie widać. W samochodzie alternator jest chłodzony tym samym wentylatorem co silnik (bardzo dużym wentylatorem). Czy jest w ogóle jakieś chłodzenie? Bo jeśli nie mam to obawiam się że będzie się przegrzewał.
  • #22
    arkadiustr
    Poziom 15  
    Ja również myślałem nad podobnym agregatem ale stanęło na starym akumulatorze z ciężarówki+ gotowa przetwornca z czystym sinusem. W przypadku dłuższych przerw w dostawie energii, posilam się samochodem pozostawionym na wolnych obrotach, który doładowuje mi akumulator. Powiedz kolego jak zachowuje się pompa zasilana z upsa, z doświadczenia wiem, że o ile pompy jeszcze jakoś tam działają, to wentylatory odmawiają posłuszeństwa przy przebiegach prostokątnych.
  • #23
    mirek_1211
    Poziom 9  
    PiotrekpPl123 napisał:
    Witam.
    Ja chciałem się zapytać o chłodzenie alternatora bo na zdjęciach nie widać. W samochodzie alternator jest chłodzony tym samym wentylatorem co silnik (bardzo dużym wentylatorem). Czy jest w ogóle jakieś chłodzenie? Bo jeśli nie mam to obawiam się że będzie się przegrzewał.


    Z tego co wiem to faktycznie na alternatorze był zamontowany wentylator ale on służył w Fiaciku do tłoczenia ciepłego powietrza do kabiny, a nie do chłodzenia alternatora. Niech kolega zauważy, że nie wszystkie alternatory mają wentylatorki. Owszem, w niektórych modelach na wale jest coś takiego, ale są to zazwyczaj alternatory o większych prądach ładowania. Ten z Maluszka ma 30 A i uważam, że wcale nie potrzebuje chłodzenia.
  • #24
    web69
    Poziom 28  
    To jest przykład, jak z kilku zalegających "śmieci" zrobić coś przydatnego. Niech sobie będzie brzydkie, tylu tu estetów nagle się zrobiło i wyświetlacza nie ma, ani jednego niebieskiego leda, ni arduino... Odwróć alternator do góry (obok silnika) na dół akumulator i ups i zasłoń nawet tym osb. Sprawdzałeś zużycie paliwa?
  • #25
    mirek_1211
    Poziom 9  
    arkadiustr napisał:
    Powiedz kolego jak zachowuje się pompa zasilana z upsa, z doświadczenia wiem, że o ile pompy jeszcze jakoś tam działają, to wentylatory odmawiają posłuszeństwa przy przebiegach prostokątnych.

    Mój UPS również na wyjściu generuje czysty sinus, więc pompa działa jak najbardziej poprawnie, nie odczuwa różnicy podczas zasilania z sieci czy z UPS'a.

    Dodano po 2 [minuty]:

    web69 napisał:
    Sprawdzałeś zużycie paliwa?


    Niestety nie. Ale podejrzewam, że nie będzie większe jak podczas koszenia zwykłego trawnika :D
  • #26
    mariann
    Poziom 35  
    Witam
    arkadiustr napisał:
    jak zachowuje się pompa zasilana z upsa, z doświadczenia wiem, że o ile pompy jeszcze jakoś tam działają, to wentylatory odmawiają posłuszeństwa przy przebiegach prostokątnych.

    Wystarczy przeczytać 1 post, a tam jest wyraźnie napisane
    mirek_1211 napisał:
    Jako przetwornicę napięcia zastosowałem starego UPS'a o mocy wyjściowej 350 VA/ 230 W (czysty sinus).

    Pozdrawiam
  • #27
    Romo324
    Poziom 10  
    Bardzo ciekawy i przydatny projekt, dodał bym tylko elektryczny starter (sugerował już ktoś tutaj), ale z funkcją autostartu przy zaniku napięcia sieciowego (wcale nie było by to trudne do zrealizowania od strony elektrycznej, gorzej z mechaniką takiego rozwiązania. Dodatek przydał by się zwłaszcza w momencie gdy zanik prądu zaskoczy nas podczas nieobecności w domu.
    Pozdrawiam
  • #28
    DJ ANNUS
    Poziom 31  
    Ja mam pytanie co cię skłoniło do użycia alternatora 126p, on nie ma wentylatora.
    Każdy inny ma.
  • #29
    PiotrekpPl123
    Poziom 19  
    mirek_1211 napisał:
    PiotrekpPl123 napisał:
    Witam.
    Ja chciałem się zapytać o chłodzenie alternatora bo na zdjęciach nie widać. W samochodzie alternator jest chłodzony tym samym wentylatorem co silnik (bardzo dużym wentylatorem). Czy jest w ogóle jakieś chłodzenie? Bo jeśli nie mam to obawiam się że będzie się przegrzewał.


    Z tego co wiem to faktycznie na alternatorze był zamontowany wentylator ale on służył w Fiaciku do tłoczenia ciepłego powietrza do kabiny, a nie do chłodzenia alternatora. Niech kolega zauważy, że nie wszystkie alternatory mają wentylatorki. Owszem, w niektórych modelach na wale jest coś takiego, ale są to zazwyczaj alternatory o większych prądach ładowania. Ten z Maluszka ma 30 A i uważam, że wcale nie potrzebuje chłodzenia.


    Wentylator w maluchu głównie chłodził silnik ale przy okazji również alternator. Każdy alternator ma wentylator tylko te współczesne mają go w środku pod pokrywami i to często dwie sztuki po obu stronach wirnika. Proponuję obciążyć go dla testów prądem 15A (połowa jego mocy) i niech pochodzi z pół godzinki i dotknąć ręką za stojan. Tylko proszę ostrożnie żeby się nie zdziwić jaki jest gorący. I właśnie dlatego że ma tylko 30A potrzebuje chłodzenia. Taki 120A nawet nie zauważy 15A obciążenia a maluchowski zacznie się gotować.
  • #30
    wojtek1234321
    Poziom 32  
    DJ ANNUS napisał:
    Ja mam pytanie co cię skłoniło do użycia alternatora 126p,

    Najprawdopodobniej to że akurat taki miał "pod ręką"...