Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamowanie przeciwprądem trójfazowego silnika asynchronicznego.

25 Sty 2016 23:03 1782 6
  • Poziom 6  
    Cześć

    Mam układ dwóch silników asynchronicznych trójfazowych, które są połączone wspólnym wałem. Jeden z nich ma normalnie pracować, a drugi ma mu zadawać pewien moment hamujący. I tu pytanie.
    Czy hamowanie przeciwprądem można zastosować w silniku asynchronicznym klatkowym? Bo generalnie przy takim hamowaniu trzeba dołożyć rezystancję w obwód wirnika, ale w silniku klatkowym przecież się nie da.
    W książce o maszynach elektrycznych znalazłem informację, że "można to zrobić zwiększając sztucznie rezystancję wirnika". Ale czy to możliwe?

    Silniki: klatkowe Siemens 1LA7070-2AA10
    Falowniki: Sinamics G120 z jednostką sterującą CU240E-2PN, moduły mocy PM240.
  • IGE-XAO
  • Poziom 31  
    krzjas napisał:
    Czy hamowanie przeciwprądem można zastosować w silniku asynchronicznym klatkowym?

    Tak ale obniżone napięcie zasilania i nieprzekraczanie prądu znamionowego, po zahamowaniu układ może przejść na lewe obroty od hamulca. Więć w odpowiednim czasie trzeba wyłączyć hamowanie.
  • IGE-XAO
  • Poziom 6  
    Czyli, jeżeli w aplikacji komputerowej nie mam informacji na temat prądu, to raczej lepiej tego unikać. Chociażby na możliwość spalenia?
  • Poziom 43  
    krzjas napisał:
    mu zadawać pewien moment hamujący
    To teoria czy praktyka ? Bo jak praktyka, (prawdziwe zastosowanie w przemyśle) to niezły bałagan :cry:
  • Poziom 6  
    Nie w przemyśle, ale robię na ten temat pracę na uczelni. Wiem, że to trochę dziwne. Ale taki mam temat i muszę zrobić. Martwię się o to, żeby ich nie spalić.
  • Spec od Falowników
    Hamowanie silnika można uzyskać podając munapięcie stałe na 2 fazy (rzędu 24V, bez przekraczania prądu znam.).
  • Spec od Falowników
    Jeśli na uzwojenia poda się napięcie stałe (hamowanie DC), to w obracającym się wirniku indukowane jest napięcie, które w zwartej klatce idzie na straty.
    Jeśli na uzwojenia podane jest napięcie trójfazowe o częstotliwości podsynchronicznej, to silnik staje się prądnicą, energia jest zwracana do obwodu pośredniego i może być wytracana na rezystorze hamowania albo oddawana do sieci, jeśli falownik ma taką funkcję.
    Hamować przeciwprądem z falownika bym się nie odważył.