Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika

Ryży Ćwok 26 Sty 2016 09:24 5646 32
  • #1 26 Sty 2016 09:24
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Witam.Jestem na etapie zakupu łodzi wędkarsko-turystycznej,której podstawowym
    napędem ma być zaburtowy silnik elektryczny 2HP HasWing 24V.
    Za zasilanie mają odpowiadać akumulatory Toyama NPG 130 12V 130Ah (2x 130Ah 2x12V w szeregu).
    Docelowo chciałbym zainstalować na daszku łodzi (bimini) dwa panele słoneczne 2x250W.

    Związku z tym mam kilka pytań:

    1.Ile można wykorzystać,spożytkować Ah z akumulatorów
    zakładając że mamy do wykorzystania 2x 130Ah (2x12V w szeregu) i że pływamy tylko do wartości bieg 3 - 13 A - 4,2 km/h ?

    2.Jakiego regulatora,zabezpieczenia i innych urządzeń użyć w/w celu.

    3.Czy dobrze liczę że dwa panele 250W w pełnym słońcu oddadzą 10A?

    Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 26 Sty 2016 09:50
    mlewan
    Poziom 20  

    Licząc wydajność weź pod uwagę, że montaż paneli w pozycji poziomej nie ma wiele wspólnego z optymalnym kątem ich pochylenia względem padania promieni słonecznych.

    0
  • #3 26 Sty 2016 12:50
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    mlewan napisał:
    Licząc wydajność weź pod uwagę, że montaż paneli w pozycji poziomej nie ma wiele wspólnego z optymalnym kątem ich pochylenia względem padania promieni słonecznych.

    Tak wiem ale nie da się pływać tylko pod słońce :D
    Dla tego na jednostkach wodnych właśnie pozycja ułożenia paneli na "płasko" jest pozycją optymalną.

    0
  • Pomocny post
    #4 26 Sty 2016 14:49
    Rzuuf
    Poziom 43  

    2 akumulatory 12V/130Ah połączone szeregowo mają 24V/130Ah, co przy poborze 13A powinno wystarczyć na 10 godzin "jazdy". Niemniej, 2HP to jest prawie 1,5kW, co przy 24V oznacza pobór 62,5A, czyli prawie 5 razy więcej niż deklarowane 13A - z 10 godzin zrobią się 2.

    Panel 250W ułożony na płasko odda może połowę deklarowanej mocy - a i tak tylko w pełnym słońcu. W praktyce liczył bym na 1/4.
    Tu masz statystykę godzin słonecznych:
    http://www.andretti.pl/wxsunhoursdetail.php?year=2015
    i energii słonecznej:
    http://www.andretti.pl/wxsolarkwhdetail.php?year=2015 .
    Jeśli dla lipca widzisz w tabeli minimalną energię dziennie 2kWh z 1m2, to możesz liczyć, że z Twoich 4m2 otrzymasz po całym dniu ok. 83 Ah (2/3 pojemności akumulatorów).
    Ale może być też gorzej ...

    0
  • #5 26 Sty 2016 15:11
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Rzuuf napisał:
    Niemniej, 2HP to jest prawie 1,5kW, co przy 24V oznacza pobór 62,5A, czyli prawie 5 razy więcej niż deklarowane 13A - z 10 godzin zrobią się 2.


    Mniej więcej się zgadza kolego :) Dziękuje Ci za pomoc.Zdawałem sobie sprawę
    z poboru Ah i dlatego wyżej pytałem o bieg 3,który zużywa 13A przy prędkości 4,2km/h.
    Tu jest link do testu tego silniczka http://forum-motorowodne.pl/riby-i-pontony/in...ner-4-haswing-2hp-%28podkrecony-do-1500-w%29/
    Cytat:
    Pobierany prąd vs prędkość (dla biegu 1 i 2 prędkość jest za mała żeby ją stabilnie zmierzyć GPS):

    bieg 1 - 3,3 A
    bieg 2 - 9,0 A
    bieg 3 - 13 A - 4,2 km/h
    bieg 4 - 22 A - 5,8 km/h (silnik jakoś nie lubi biegu czwartego i od czasu do czasu "wybija" i wyłącza się, po czym natychmiast płynnie zaczyna rozpędzanie).
    bieg 5 - 32 A - 6,8 km/h
    bieg 6 - 50 A - 7,5 km/h
    bieg 7 - 50 A - 7,5 km/h (bieg 7 nie zmienia nic w stosunku do 6 - skok śruby jest za mały a obroty już nie rosną. Wynikało mi z tego że obciążenie silnika jest za małe).

    Spuściłem kil i kazałem ruchomemu balastowi ;) skupić się na dziobie, żeby zobaczyć, co będzie jak zwiększę opór wody. Wówczas bieg 7:

    bieg 7 - 55A - 7,4 km/h

    1
  • #6 27 Sty 2016 11:59
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Mam jeszcze kilka wątpliwości jeśli zdecydowałbym się na panele fotowoltaiczne,bo
    tak właściwie to wyprodukowana moc jak mogła by być najlepiej spożytkowana?

    B1.Ładowaniu akumulatorów w czasie postoju,pracy silnika?
    B2.Wykorzystywana tylko w czasie pracy silnika (odciążanie aku)?
    B3.Czy można aku żelowe tylko częściowo podładowywać panelami?Bo jak wiemy
    do tego celu służą specjalne ładowarki,które ładują etapowo.

    0
  • Pomocny post
    #7 27 Sty 2016 14:09
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Najlepiej spożytkujesz energię z PV traktując akumulatory "buforowo": ładowanie nastawione na 13,8V i jeśli słońce jest, a nie pobierasz nic z akumulatora, to produkowana energia w zasadzie wystarczy na I bieg. Jeśli słoneczko świeci, a Ty jedziesz na wyższym biegu, to niedobór energii z PV będziesz pokrywał akumulatorem, który wtedy będzie się nieco wolniej rozładowywał.
    Akumulatory zawsze mogą być "częściowo podładowywane" - to też jest ich prawidłowa praca!
    Żadna "etapowa" ładowarka nie jest potrzebna, wystarczy zwykła przetwornica z wyjściem 13,8V DC, nawet ograniczenie prądowe nie będzie potrzebne, bo prąd będzie zawsze ograniczony wydolnością paneli (moc nominalna paneli x intensywność słońca x sinus kata padania promieni, zawsze <90°).
    Pamiętaj jednak o tym, że nawet w lecie zdarzają się dłuższe okresy zachmurzenia (patrz statystyki w linku w moim poprzednim wpisie!), kiedy cały pochmurny tydzień nie wystarczy dla naładowania twoich akumulatorów - wówczas warto mieć jakiś mały silniczek zaburtowy i niezawodne wiosła ...

    0
  • #8 27 Sty 2016 16:00
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Rzuuf napisał:
    Najlepiej spożytkujesz energię z PV traktując akumulatory "buforowo": ładowanie nastawione na 13,8V i jeśli słońce jest, a nie pobierasz nic z akumulatora, to produkowana energia w zasadzie wystarczy na I bieg. Jeśli słoneczko świeci, a Ty jedziesz na wyższym biegu, to niedobór energii z PV będziesz pokrywał akumulatorem, który wtedy będzie się nieco wolniej rozładowywał.
    Akumulatory zawsze mogą być "częściowo podładowywane" - to też jest ich prawidłowa praca!

    Ok.Mogę użyć takiego regulatora ładowania?
    Czy jak zostawię swoją łódkę przy kei i przez kilka dni panele
    będą ładowały aku to ten sterownik nie pozwoli na ich przeładowanie?
    https://www.youtube.com/watch?v=ErR3CElVxxU
    Rzuuf napisał:

    Pamiętaj jednak o tym, że nawet w lecie zdarzają się dłuższe okresy zachmurzenia (patrz statystyki w linku w moim poprzednim wpisie!), kiedy cały pochmurny tydzień nie wystarczy dla naładowania twoich akumulatorów - wówczas warto mieć jakiś mały silniczek zaburtowy i niezawodne wiosła ...

    Tak wiem,zdaję sobie sprawę.Już na tym etapie wiem że silnik będę wykorzystywał na najniższych 1/3 biegach.Przede wszystkim do trollingu a pozostały zapas mocy jedynie w nagłych wypadkach.Natura jest nieprzewidywalna i z spokojnego jeziorka potrafi zrobić niezły kipisz :( Przeżyłem już kilka takich akcji i wiem czym to pachnie.

    0
  • Pomocny post
    #9 27 Sty 2016 16:25
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Prostownik/ładowarka 2 akumulatorów kwasowych 12V powinna mieć napięcie na wyjściu równe 2x13,8V = 27,6V (ew. ciut wyżej, ale nie więcej, niż 28,8V). To jest końcowe napięcie ładowania takiego zestawu. Gdy akumulatory osiągną takie napięcie, to prąd praktycznie przestaje płynąć (płynie tylko malutki prąd kompensacji samorozładowania, ok. 1% pojemności na dobę - u Ciebie to będzie ok. 55mA)), a to oznacza, że NIC nie musisz odłączać.
    Regulator z linku to "full wypas z wodotryskami", praktycznie całą funkcję może załatwić (jako minimum) regulator napięcia na LM317 + parę tranzystorów wykonawczych - razem koszt materiałów w granicach 2 czteropaków żywca ...

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #10 27 Sty 2016 16:48
    Kwazor
    Poziom 30  

    Ryży Ćwok napisał:

    2.Jakiego regulatora,zabezpieczenia i innych urządzeń użyć w/w celu.
    3.Czy dobrze liczę że dwa panele 250W w pełnym słońcu oddadzą 10A?


    Powinienieś użyć regulatora z MPPT teraz dlaczego :
    Prosta matma :
    500W/24V = 20.8A ( nie wiem skąd ci się wzieło 10A tylko Fakt Panele 250W mają Impp na poziomie ~7A czyli sumarycznie będziesz miał około 14A )

    Zastosujesz regulator ten co pokazałeś będziesz miał do 14A ładowania ( ofc warunki idelane ) Przy MPPT ten prąd może być do 20A .

    Rzuuf no no LM317 i kilka tranzystorów ( dobrze w nocy spałeś ? ) no chyba że od razu robimy układ podgrzewania wody w jeziorze...

    Tak tak trzymaj akumulatory na 14.4V po roku masz żywe trupy . Słyszałeś o napięciu buforowym 13.5 - 13.8V?

    1
  • #11 27 Sty 2016 17:04
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Kwazor napisał:
    ... robimy układ podgrzewania wody w jeziorze ...
    Raczej nie, przecież prosty regulator impulsowy nie jest problemem (zobacz aplikacje LM317).
    Kwazor napisał:
    Słyszałeś o napięciu buforowym 13.5 - 13.8V?
    Też zalecam 13,8V (w instrukcji pisze "praca buforowa", a nie "napięcie buforowe". W odróżnieniu od "pracy cyklicznej, dla której dopuszcza się 14,4V). Dopuszcza, choć nie zaleca ...

    Niemniej, w zasadzie jesteśmy dość zgodni, co ostatnio jest rzadkością w Polsce ...

    0
  • #12 27 Sty 2016 17:49
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Kwazor napisał:

    Prosta matma :
    500W/24V = 20.8A ( nie wiem skąd ci się wzieło 10A tylko Fakt Panele 250W mają Impp na poziomie ~7A czyli sumarycznie będziesz miał około 14A )

    Zastosujesz regulator ten co pokazałeś będziesz miał do 14A ładowania ( ofc warunki idelane ) Przy MPPT ten prąd może być do 20A .

    10A bo zapomniałem że mają być 2sz i nie pomnożyłem x2.
    Dziękuje za oświecenie.Do 20A to już coś :D
    Znalazłem jeszcze taki regulator MPPT http://www.ecosystemprojekt.pl/?22,regulator-ladowania-30a-12-24v-lcd-mppt

    0
  • Pomocny post
    #13 27 Sty 2016 19:18
    Kwazor
    Poziom 30  

    To jest szmelc i nie tykać ! Nic wspólnego z MPPT :

    Link


    Tak działa MPPT :

    Link

    Tak to ma działać zresztą na filmie wytłumaczyłem wszystko.

    Fabryczny : 20 A to Tracer 2210RN / 2215RN

    Rzuuf wielu ( w tym mi ) 317 to stab liniowy. Fakt jest impulsowa wariacja tego IC ale jednak do układów impulsowych są lepsze dedykowane IC.
    Ale wiesz jak ktoś jest masochistą to i na lampach to zrobi ;)

    0
  • #14 20 Lip 2016 21:25
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Pozwolę sobie odświeżyć temat związany z instalacją fotowoltaiczną na łodzi.
    A tak właściwie to w obecnej sytuacji łodzi żaglowej. Trafiła się okazja kupić tanio
    jednostkę 5,20cm długości na ,której właśnie kończę remont i biorę się za instalację PV.
    Kupiłem 2szt paneli 260W i regulator ładowania MPPT Tracer 4215BN z nominalny prądem ładowania / obciążenia - 40 A. Jak również silnik HASWING Osapian 2HP (pobór max 50A) o którym pisałem wyżej.W przyszłym tygodniu zakupię jeszcze akumulatory TOYAMA NPCG 130Ah.

    Wszystko pięknie, ładnie ale tak się zastanawiam do czego mam podpiąć zaburtowy silnik?
    Do sterownika MPPT czy do akumulatorów? Jak podepnę do MPPT to będę mógł odebrać tylko do 40A mocy a silnik może pobrać nawet i 50A, czyli nie osiągnę pełnej mocy silnika - tak?

    Czy normalnie +/- do połączonych szeregowo akumulatorów?

    0
  • Pomocny post
    #16 21 Lip 2016 11:46
    Edek45
    Poziom 28  

    wnoto napisał:
    Aku są na stałe spięte z MPPT. Ta więc to bez różnicy.

    Różnica jest i to kolosalna. Takie obciążenia nie podłącza się pod sterownik tylko bezpośrednio pod akumulatory . Sterownik służy do ładowania akumulatorów, a wyjście to można sobie podłączyć pod oświetlenie.

    0
  • Pomocny post
    #18 27 Lip 2016 18:57
    prose
    Poziom 33  

    Jednego aku bo masz w szeregu.Pojemność się zwiększy jak połączysz równolegle.

    0
  • #19 09 Sie 2016 11:52
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Uruchomiłem PV ale czegoś nie rozumiem. MPPT Tracer 4215BN pokazuje że panele dają tylko 18,2W. Co jest grane? Czy to kwestia braku poboru prądu i naładowanych do pełna akumulatorów? Panele połączone szeregowo, tak samo aku.
    Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika

    0
  • Pomocny post
    #20 09 Sie 2016 12:12
    Edek45
    Poziom 28  

    Wszystko ok. Akumulatory naładowane, wyświetlacz pokazuje na nich napięcie 28,4V czyli tak ma być. Sprzęt masz super.

    0
  • #21 09 Sie 2016 14:26
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    @Edek45 napięcie OK, tylko dlaczego pokazuje taką małą moc paneli i ładowania?

    0
  • Pomocny post
    #22 09 Sie 2016 14:38
    Edek45
    Poziom 28  

    Ryży Ćwok napisał:
    dlaczego pokazuje taką małą moc paneli i ładowania

    Jak rozładujesz akumulatory to ładowanie będzie większe, a moc pokazuje taką jaka jest aktualnie pobierana z paneli, regulator nie wie jakiej mocy są panele.

    0
  • Pomocny post
    #23 10 Sie 2016 11:18
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Żeby uzyskać większą moc, to rozładuj akumulatory i na dodatek podłącz jakieś obciążenie.
    Teraz nie dają większej mocy, bo gdzie ta energia ma pójść? Na przegrzanie akumulatora?

    0
  • #24 10 Sie 2016 20:20
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Jan_Werbinski napisał:
    Żeby uzyskać większą moc, to rozładuj akumulatory i na dodatek podłącz jakieś obciążenie.
    Teraz nie dają większej mocy, bo gdzie ta energia ma pójść? Na przegrzanie akumulatora?


    No właśnie chciałem podłączyć taśmę led (12V) do oświetlania wnętrza kabiny łodzi i
    podłączyłem to przez regulator napięcia DC-600 VOLT POLSKA http://tooles.pl/dom-i-ogrod-przetwornice-nap...4v-na-12v-dc-600-volt-polska-o_l_257_987.html
    I przez niespełna dwie minuty taśma led świeciła i nagle regulator przestał działać.
    Na wyświetlaczu MT50 pojawił się napis Load Circuit a na MPPT zaczęła migać czerwona dioda zasilania. O co może chodzić?
    Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika Ładowanie akumulatorów na łodzi - fotowoltaika

    0
  • #25 11 Sie 2016 09:28
    Edek45
    Poziom 28  

    Podłącz przetwornicę DC/DC 24V/12V pod akumulatory a nie pod regulator i będzie ok.

    0
  • #26 11 Sie 2016 22:23
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Edek45 napisał:
    Podłącz przetwornicę DC/DC 24V/12V pod akumulatory a nie pod regulator i będzie ok.
    Podłączyłem i faktycznie jest ok :D
    Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc.

    0
  • #27 10 Wrz 2016 08:10
    Ryży Ćwok
    Poziom 13  

    Podczas ostatniego rejsu (bardzo złe warunki na wodzie) stopiła się obudowa bezpiecznika
    topikowego. Nieciekawa i niebezpieczna sytuacja, która pozbawiła mnie na kilka minut zasilania silnika na otwartym akwenie.
    Prawdopodobnie słaby styk
    http://www.mc-sklep.pl/bezpiecznik-topikowy-50a-w-obudowie-p-487.html
    I mam pytanie czy w/w zabezpieczenie mogę wymienić na
    http://eljacht.pl/sklep/index.php?main_page=product_info&cPath=17_34_140&products_id=471

    0
  • Pomocny post
    #28 11 Wrz 2016 13:18
    powgreg
    Poziom 17  

    Zamontuj bezpieczniki przykręcane na śruby bo te chińskie wynalazki car audio nie sprawdzają się przy ciągłym dużym poborze powyżej 40A i się topią oprawy, mimo że wszystko niby pozłacane to w środku tulei są cienkie sprężyste blaszki stykowe które się grzeją.
    Co do automatów to miałem taki termiczny automat tylko innej firmy (wygląd identyczny) i przy krótkim zwarciu stopił się w nim plastikowy trzpień zapadka który blokował pozycję wyłączony tak że cyklicznie się wyłączał i po ostygnięciu załączał czym to grozi wiadomo...

    0
  • Pomocny post
    #30 13 Wrz 2016 13:24
    powgreg
    Poziom 17  

    Myślę że taka oprawa będzie bezproblemowa tylko dać dobrze zaprasowane konektory lub jak masz praski to zalutować kabel do konektora i skręcić nakrętką w miarę mocno.

    0