Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

emilzaorski 26 Sty 2016 14:24 3861 39
  • #1 26 Sty 2016 14:24
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Witam,
    poszukuję pomocy w kwestii technicznej.
    Pacjent: sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 - 200 atmosfer, ale nabija maksymalnie do 100 i nie idzie nabić więcej. Jeszcze miesiąc temu działała i nabijałem butlę do 190 atm.
    Co może byc przyczyną, czy ktoś z Forumowiczów zna się na takim sprzęcie?
    Moje podejrzenia sa takie, że sprężarka posiada 3 stopnie sprężania i być może problem jest ze stopniem ostatnim skoro do 100 ładuje. Tylko co mogło paść i jak to zdiagnozować?
    Zacząłem od pokrycia newralgicznych punktów (łączeń) pianką do sprawdzania szczelności i żadnej nie odkryłem.
    Pomoże ktoś?

  • #2 26 Sty 2016 20:58
    ziemek56
    Poziom 18  

    Najczęstszą przyczyną niedobijania nadciśnienia do wartości nominalnej jest nieszczelność zaworu zwrotnego międzystopniowego (tzw klaponu). Jeżeli nie ma na wymianę stosuje się docieranie detali pastą zaworową "oo".
    Stawiam na zawór ssący lub wydechowy III stopnia. Ale jak się Kol. nie czuje 100% kumaty to nie polecam samodzielnego grzebania. 200 bar to już odpowiedzialność.

  • #3 26 Sty 2016 21:42
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dziękuję za odpowiedź. Chciałbym się podjąć naprawy samodzielnie z tym, że jeśli nie jest to bardzo drogi interes to pokusiłbym się po prostu o wymianę na nowe zawory, bo polerowanie boję się, że może mi nie wyjść (chyba że po prostu jakieś zanieczyszczenie powoduje nieszczelnośc i wystarczy je usunąć, ale nie wiem na ile to prawdopodobne). Tylko kwestia jak dobrać taki zawór, jakie powinien mieć parametry i jak się do tego zabrać?

    W jaki sposób zdiagnozować czy to zawór wydechowy czy ssący niedomaga???

    Sęk w tym, że od jakiegoś czasu przekopuję Internet w poszukiwaniu jakiś instrukcji dla tego modelu, ale prawdopodobnie jest zbyt stara i nie sposób to dostać.
    Zawiezienie jej do serwisu jest problemetyczne ze względu na wagę i gabaryty sprężarki, a żeby sprowadzić fachowca na miejsce to też trzeba mieć skąd i $$$. Najbliższy jakiego znalazłem mieszka w Łodzi, a ja mieszkam na prowincji woj. lubelskiego.

  • #4 29 Sty 2016 21:25
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    W jaki sposób zdiagnozować czy to zawór wydechowy czy ssący niedomaga???

    Organoleptycznie. Demontujemy i oceniamy (ew. lupka) powierzchnię przylgni. Nie znam lepszego sposobu. Prawdopodobnie jest ich cztery + dwa inne na I stopniu i te są trudne w regeneracji. Pozostałe na II i III na pewno mają prostą budowę. Może wstaw fotkę jednego po wymontowaniu, a najlepiej po rozebraniu.
    A o instrukcji (tym bardziej rysunkach) raczej zapomnij - lata 60.

  • #5 29 Sty 2016 21:40
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dzięki.
    Odkręciłem dzisiaj głowicę, w której mieszczą się się te zawory i zauważyłem tam sporo "syfu", coś jakby zasuszony nagar. Te blaszki o których wspominasz też były pokryte czarnym nalotem. Głowicy jednak nie rozebrałem, bo śruba trzymająca zawory ma wytarte kanty, ale jutro spróbuję ją ruszyć innym sposobem i zrobię zdjęcia. Rozkręciłem II stopień, bo dziś sprężarka po odpaleniu zatrzymała się na ok 50 atm i przez 10 min ciśnienie nie wzrosło, więc stwierdziłęm, że trzeba zacząć od 2 stopnia.

    Dorwałem instrukcję, ale taką z któej niewiele wynika. Podeślę w załączniku opis dot. zaworów z tej instrukcji. Gdyby ktoś był zainteresowany to mogę udostepnić całość jaką posiadam.

    A sprężarka o której pisze wygląda tak: Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #6 30 Sty 2016 14:18
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6


    To głowica od 2-ego stopnia sprężania. W środku widać jak sądzę klapony. Czy ten nalot i brud wszechobecny to normalne?

  • #7 30 Sty 2016 22:12
    ziemek56
    Poziom 18  

    Syf ogólny jest normą (ciśnienie, pary oleju, niedostępność do czyszczenia...)

    Powolutku do przodu :) Na trzeciej fotce widać wylot zaworu tłocznego - jest on pod korkiem o wątpliwym wielokącie. Funkcję zaworu ssącego spełnia ta cwana blaszka na dwóch wkrętach - ona ma dobrze przylegać i "sprężynować.
    Wszystkie uszczelki aluminiowe wymieniamy lub (trudno) zakładamy stare.
    Wszystkie uszczelki miedziane wymieniamy lub montujemy stare po ich zahartowaniu. Rozgrzewamy jednorodnie do koloru mieniącej się wiśni i zanurzamy w wodzie. Miedź wtedy zachowuje się inaczej niż stal > mięknie ładnie.

  • #8 30 Sty 2016 23:10
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dziękuję.

    Ech, wyobrażałem sobie, że jak rozkręcę to natrafię na jakiś pęknięty lub widocznie uszkodzony element i będe wiedział co wymienić i po sprawie, a w tej sytuacji to patrzę i nie wiem co jest ok a co nie.

    Wydaje mi się, że wszystkie uszczelki jakie napotkałem przy rozkręcaniu tej głowicy były miedziane.

    Załóżmy, że chciałbym wymienić tą blaszkę stanowiącą zawór ssący - gdzie ją kupić (gdzie można znaleźć części tego typu) i jak - w sensie, jakie parametry należy podać aby dobrać właściwą, bo zakładam, że jak powiem, że taką do sprężarki luchard h6 to zobaczę wybałuszone oczy.

    Ten korek, ta śruba rozm. 21, jest dodatkowo uszczelniona czymś jak kit, lub czerwony silikon i być może przez to tak trzyma, że nie mogę odkręcić.

    O. Dziękuję za opisy na zdjęciach. Teraz jest szansa że zrozumiem jak to działa. :D

  • #9 31 Sty 2016 00:38
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    lub czerwony silikon i być może przez to tak trzyma, że nie mogę odkręcić.

    może być hermetyk. Kiedyś stosowany był na uszczelnienie - punktowe podgrzanie go osłabia.
    emilzaorski napisał:
    chciałbym wymienić tą blaszkę stanowiącą zawór ssący

    na pewno jest to stal sprężynowa - raczej dopiłować łatwiej niż dobrać. A na pewno łatwo dotrzeć. Zarówno blaszkę jak i gniazdo (jeżeli w ogóle potrzeba) docieramy pastą cierną b. drobną w rozczynie oleju ruchami okrężnymi a lepiej w "ósemkę". Podstawę docierania stanowi każda twarda i płaska powierzchnia, np. szyba. Po zlikwidowaniu wszelkich wżerów i nierówności możemy ew. wykonać końcowe dotarcie względem siebie elementów parami > ale przy płaskich powierzchniach nie koniecznie.

  • #10 02 Lut 2016 15:46
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dziękuję,

    chcę sięza to zabrać

    zatem kupię pastę i zabiorę się za polerkę, tylko w praktyce, jak nałoże pastę na powierzchnię to czym trzeć i jak długo? - szmatką?

    czy przy skłądaniu też powinienem nałożyć hermetyk - czy wystarczy taki do silników?

    a czym poczyścić elementy z tych nalotów?

  • #11 02 Lut 2016 22:29
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    jak nałoże pastę na powierzchnię to czym trzeć

    palcem jakbyś gładził sutki ... he he. tzn. palcem trzesz (ruszasz) element a pasta między metale.
    emilzaorski napisał:
    czy wystarczy taki do silników?

    tak.
    emilzaorski napisał:
    a czym poczyścić elementy z tych nalotów?
    szczotką, szmatką, WD 40 itp
    emilzaorski napisał:
    jak długo?
    j
    do uzyskania jednorodnej powierzchni - według Ciebie "gładkiej".

    Dodano po 8 [minuty]:

    Pastę rozcieńczoną olejem nakładamy na bazę - np szkło - kładziemy element docierany i kręcimy ósemki do uzyskania efektu. Pastę uzupełniamy jak wyraźnie zaczyna być "brak tarcia"

    Dodano po 3 [minuty]:

    Cholera. jak trudno wytłumaczyć łopatologicznie coś, co mi wydaje się proste. PRZEPRASZAM.

  • #12 12 Lut 2016 21:41
    emilzaorski
    Poziom 8  

    zamówiłem pastę, hermetyk i w poniedziałek wreszcie zabiorę się za czyszczenie.

    Tymczasem odkręciłem też trzeci stopień:

    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6


    Tu też nie mogę odkręcić tego dekielka sześciokątnego. widać syf na wyjściach/wejściach, ale nie mam pojęcia co tu możnai jak poprawić żeby mieć pewność że będzie działało dobrze. Tu powerzchnie styczne wyglądają lepiej niż w 2-gim stopniu.

    Przypomnialem sobie, że ostatnim razem jak uruchamiałem sprężarkę to właśnie 2-gi stopień bardzo się nagrzał, może to autosugestia ale wydawało mi się że dużo mocniej niż zwykle - czyżby to oznaczało że tłoczył w kółko to samo powietrze, bo się cofało???

  • #13 12 Lut 2016 22:53
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    2-gi stopień bardzo się nagrzał, może to autosugestia ale wydawało mi się że dużo mocniej niż zwykle - czyżby to oznaczało że tłoczył w kółko to samo powietrze, bo się cofało???

    To jest jeden z podstawowych objawów do decyzji - gdzie powietrze "się miele". Jak czytam - kumasz Kolego technikę "manualnie" - dobra cecha.

    Dodano po 4 [minuty]:

    emilzaorski napisał:
    Tu powerzchnie styczne wyglądają lepiej niż w 2-gim stopniu.
    Zdecydowanie tak. Ładny obrusik ...

  • #14 13 Lut 2016 07:46
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dzięki, czułem, że obrusik nie umknie uwadze... :)


    To skręcam 3-ci stopień zanim coś popieprze i skupiam się na 2-gim.

    Tylko jak odkręcić ten dekielek żeby dostać się do tłocznego? Podgrzewałem już dość mocno, żeby hermetyk puścił, ale nakrętka ani drgnie, jedynie się wyciera od klucza.

    Aha i nie zauważyłem przy odkrecniu głowicy zarwno 2. i 3. stopnia niczego co by wyglądało na uszczelkę głowicy...może ten hermetyk nałożyć????

  • #15 14 Lut 2016 21:17
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    jedynie się wyciera od klucza.

    Złap korek w dobre imadło a odkręcaj głowicą (jakiś dorobiony "klucz")
    Jeżeli nie ma uszczelki miedzianej pod głowicą, znaczy uszczelnienie metal- metal. Niczym nie smaruj. Na czysto i sucho.


    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #16 17 Lut 2016 10:12
    emilzaorski
    Poziom 8  

    a można tam w środek wpuścić jakieś smarowidło lub coś czyszczącego dla tych zaworków i oczywiście na koniec wylać to spowrotem czy to bez sensu??? (w sensie coś co by je odświeżyło i ułatwiło pracę)

  • #17 17 Lut 2016 22:00
    ziemek56
    Poziom 18  

    W ten sposób nie zobaczysz a możesz tylko zaszkodzić. Ew. proszę zanurzyć głowicę w nafcie (całkowicie). po paru dniach porządnie przedmuchać, zwłaszcza w kierunku normalnej pracy zaworu. Ale to wciąż półśrodek ... Myjemy czterochlorkiem etylenu lub benzyną medyczną - powietrze oddechowe przecież.

    emilzaorski napisał:
    co by je odświeżyło

    A jak się "coś" (syf) odklei i przylgnie jeszcze wredniej ... ?

  • #18 18 Lut 2016 09:11
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Dekielek odkręcony.

    Czyżbym znalazł winowajczynię??? Tylko gdzie ja teraz taką odpowiednią sprężynkę znajdę???


    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #19 18 Lut 2016 13:45
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    Tylko gdzie ja teraz taką odpowiednią sprężynkę znajdę???

    A np w sklepie typowym typu "śrubex". Tam powinni mieć różne segery, zawleczki itp. Dobierz m/w sprężyna jest tylko wstępnym dociśnięciem i nie musi być idealnie taka sama (poza wymiarami ...).

    Ale... dopiero po wydłubaniu tegoż z gniazda będziesz miał wszystko na dłoni.

    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #20 18 Lut 2016 19:57
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Wykręcić czy wybić? Bo zakładam że wykręcając to wykręcę tą zewnętrzną nakrętkę a reszta zostanie bo jest zespolona z zaworem ssącym, czy źle rozumuję?

  • #21 18 Lut 2016 22:37
    ziemek56
    Poziom 18  

    uderzaj (delikatnie) przez miękki materiał (miedź, mosiądz) bezpośrednio i tylko w pierścień zaworu wydechowego. A może jest wkręcony ? pukanie na pewno nie zaszkodzi a ew. pomoże w wykręceniu. Nasadką (SZEŚCIOKĄTNĄ !!!) w lewo/prawo i albo zacznie się wykręcać albo luzować w gnieździe.

    Na pewno nie jest zintegrowane z zaw. ssącym - ssąca jest tylko blaszka na dwóch wkrętach

    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

    Zmontowany zawór powinien być umieszczony w całości. Tobie udało się go rozkręcić w głowicy :)

  • #22 18 Lut 2016 23:20
    emilzaorski
    Poziom 8  

    kolejny punkt dla Pana. Wykręca się. Rozkręciłem, przetarłem ręką element "chodzi", "klapie" - nie mam pojęcia co jest ok a co nie. Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #23 22 Lut 2016 19:52
    ziemek56
    Poziom 18  

    Tłoczek powinien być szczelny w gnieździe a sprężyna tylko wstępnie dociska. Wydaje mi się, że odgniecione jest gniazdo (no chyba, że to brud na fotce widoczny).
    W suwie tłoczenia powietrze pokonuje sprężynę i wylatuje przez uchylony grzybek dalej otworami ...
    W suwie ssania powietrze zasysane jest przez kanały pod "blaszką" a zamknięty i wstępnie dociśnięty grzybek tłoczny nie pozwala zassać (cofnąć się) powietrzu tłocznemu.

    Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6 Sprężarka wysokociśnieniowa Luchard H6

  • #24 28 Lut 2016 14:23
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Widoczny na zdjęciu jest na szczęście brud. Gniazdo jest ok. Kupiłem spręzynkę, ale dostalem tylko dłuższą. Pytanie brzmi czy jak zamontuję mocniejszą sprezynkę to będzie lepiej czy gorzej.

    Po zamontowaniu nowej dłuższej sprężynki byłem w stanie odepchnąć tłoczek napierając śrubokrętem i opór nie wydaje się duży "dla mięśni ręki" - kwestia jednak czy większy opór pomoże żeby układ był szczelniejszy czy zaszkodzi bo będzie to za duży opór dla tłoka sprężającego powietrze i np doprowadzi to tego że szlag trafi pierścienie uszczelniające tłok bo sprężone powietrze będzie potrzebowało ujścia i znajdzie je gdzieś indziej, bo opór spręzynki będzie za duży???

    Pewnie pokrętnie tłumaczę, ale wierzę że Kolega rozumie o jakie obawy mi chodzi.

    Więc może skrócę sprężnkę???

    Nowa sprężynka jest 2,5 raza dłuższa od starej, ale ma większe odstępy pomiędzy okręgami spirali. Po zaciśnięciu jest dłuższa o 50%.

  • #25 29 Lut 2016 17:26
    ziemek56
    Poziom 18  

    Jeżeli potrafisz dobrze zrobić, to ją skróć. Cały szkopuł polega na wyprofilowaniu końca sprężyny, by pierwszy zwój przylegał całym obwodem a nie samym końcem.
    Po chłopsku - kształtem koniec ma być zbliżony do oryginału. Inaczej będzie pracować "bokiem".

    Po skróceniu sprężyna musi już być lekko zgnieciona w przestrzeni, jaką wytwarza poprawnie skręcony korpus klaponu - ten wkręcamy w całości do głowicy (nie jak Tobie udało się rozkręcić w kawałkach).

    Dobierz nową długość sprężyny tak, by po całkowitym otwarciu zaworu (popchnij prętem grzybek) nie była całkowicie zgnieciona - ma pozostać przestrzeń między zwojami.

    Chyba wyjdzie połowa, lub tyć więcej.

    Dodano po 2 [minuty]:

    emilzaorski napisał:
    czy jak zamontuję mocniejszą sprezynkę to będzie lepiej czy gorzej.

    do150 % dla klaponu nie jest żle.

  • #26 11 Mar 2016 21:04
    ziemek56
    Poziom 18  

    Kol. Emilu brak wiadomości - co jest grane w "naszej" sprężarce ??? Trochę się niepokoję o wyniki.

  • #27 11 Mar 2016 23:14
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Rozebrałem 3-ci stopień - tam też była masakra, a w dodatku gwint który był na tej wewnętrznej tulejce któa jest wkręcana w głowicę jako zawór tłoczny był zupełnie zerwany i przymocowany na klej aerobowy. Oddałem sprawę do tokarza, żeby zrobił gwint na nowo bo klej to jakaś pomyłka.

    2-gi stopień dzięki podpowiedziom Kolegi wyczyszczony i złożony, czekam na 3-ci stopień żeby złożyć całośc i odpalić.

  • #28 24 Kwi 2016 02:23
    ziemek56
    Poziom 18  

    A Ja (i może jeszcze Ktoś) czeka na wieści o tłoczeniu ...

  • #29 27 Kwi 2016 22:26
    emilzaorski
    Poziom 8  

    Więc tak...zrobili mi gwint "gniazdo" dla zaworka od 3 stopnia, sprężynkę wymieniłem, złożyłem całość.

    Przy okazji odkryłem, ze te otwory które widac na zdjęciu - to w tym miejscu powinny być sróbki dociskające ten pierścień, który stanowi element zaworu ssącego (zaślepiajacy wloty i odchylajacy się w cylku ssania - zastanawiam się czy bez tego docisku w postaci śróbek może to w góle prawidłowo pracować.

    https://obrazki.elektroda.pl/2040442000_1455481031.png

    W trzecim stopniu dobrałem spręzynkę prawie identyczną z tą jaka była wcześniej - miękką. W drugim stopniu założyłem mocnijszą niż była, z trochę twardszego drutu, ale bez większego wysiłku napierając bna tłoczek da się go uchylić przeciwdziałajac spręzynce więc powietrze pod ciśnieniem też powinno dac radę.


    Niestety podczas składania całości urwałem jedna z czterech srób (szpilek) mocujących głowicę. Ale nic, uruchomiłem mimo to spręzarkę....pompowała tylko do ok 50 atm, przy czym 2-gi stopień bardzo się grzał. Pokryłem układ testerem i okazało się że powietrze spieprza poprzez niedociśnięta głowicę i poprzez łączenia rurek, więc postanowiłem rozkręcić sprzęt spowrotem....i przy tym procesie uszkodzeniu uległy miedziane rurki.

    Chcę i musze je teraz wymienić. Szukam odpowiednich i chciałbym znależc też nowe "końcówki" dla nich. Zakładam, że potrzebuję miedzianej miękkiej rurki, tylko właśnie kwestia ich szczelnego "podłączenia" do głowic.....

  • #30 02 Maj 2016 22:25
    ziemek56
    Poziom 18  

    emilzaorski napisał:
    Przy okazji odkryłem, ze te otwory które widac na zdjęciu...


    Niestety !!! Odkryłeś śruby mocujące coś od góry głowicy. Gdyby był tu klapon - nie tłoczyło by się w ogóle powietrze, bo ciśnienie tłoczne zamykało by wylot. (wlot i wylot do cylindra III to centralny otwór głowicy). III st. ma wyraźnie inną konstrukcję - tu zawory ssący i tłoczny są na głowicy.

    Nie potrafię rozpoznać (zmacać na odległość) w szczegółach, ale wydaje mi się iż erozji uległy łby stożkowe śrub i uwidoczniły stożkowe ich gniazda, ale gwint i same śruby zostały...

    Przepraszam za zwłokę ale w leśnej delegacji przebywam - znaczy poza wszelką siecią :)

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson