Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ardo FLS 105L - Znaleziona usterka - skąd takie zniszczenia?

spicter 26 Jan 2016 18:24 2625 26
Testo
  • #1
    spicter
    Level 23  
    Witam!

    Pralka Ardo FLS 105L - 1000 obrotów/min. Żona załadowana dziś pranie i uruchomiła program ten co zawsze. Po chwili i kilku obrotach bębna - wybiło bezpieczniki.

    Po włączeniu bezpieczników pralka wznowiła pracę. Znów wybiło bezpiecznik.
    Trzecia próba - to już brak obrotów bębna oraz wyłączenie cyklu po kilku minutach z napisem END, bez wybicia bezpiecznika. Po rozebraniu znalazłem wypaloną ścieżkę pod cewką. Proszę zwrócić również uwagę na obudowę (duży czarny ślad).

    Moja prośba o identyfikację problemu. Oczywiście zrobię bajpas ścieżki, ale chciałbym zapytać na co jeszcze zwrócić uwagę - skąd taka usterka mogła się wziąść i gdzie może leżeć przyczyna. Jaką rolę pełni ta cewka?
    Ardo FLS 105L - Znaleziona usterka - skąd takie zniszczenia?Ardo FLS 105L - Znaleziona usterka - skąd takie zniszczenia?
    Zrobiłem bajpas - poprawiłem luty. Po zamontowaniu automat obrócił bębnem 2 razy dosłownie o milimetr i znów wywaliło bezpieczniki. Odparowała ścieżka widoczna na zdjęciu nad dolnym czerwonym kwadratem.

    Czy uszkodzony silnik mógłby być sprawcą tych zniszczeń?
    Jak go sprawdzić\zmierzyć? Dodam, że wirnik obraca się bardzo lekko bez wyczuwalnych oporów.
  • Testo
  • Helpful post
    #2
    GBW
    Level 30  
    W spalonym obwodzie jest tylko dławik więc awarii szukaj w pralce nie w sterowniku.
    Włączanie bez usunięcia usterki, zły pomysł, możesz zabić programator, który jeszcze można uratować.
  • #3
    spicter
    Level 23  
    Dokładnie tak jak napisałeś.

    Jakie oporności mniej więcej powinien mieć taki silnik aby wykluczyć jego usterkę?
  • Testo
  • Helpful post
    #4
    Mariopi
    Level 35  
    Przewężenie na "TEJ" ścieżce programatora pełni rolę bezpiecznika - więc jej mostkowanie drutem ("watowanie") jest bezcelowe, a wręcz szkodliwe bez usunięcia przyczyny przeciążenia.
    Jak widać z foto sam programator do szczegółowej rewizji, bo trochę "oberwał" a i "zimnych lutów", objawów przegrzania można też trochę znaleźć.
    Zalecam lekturę: Link oraz dalszych pochodnych linków.
  • #5
    Karlheinz
    Level 21  
    Na 99% uszkodzony jest silnik
  • #6
    nares
    Home appliances specialist
    Mostek gretza do sprawdzenia, a dopiero potem zabawa w kombinacje ;)
  • #7
    spicter
    Level 23  
    Proszę napiszcie, czy da się to stwierdzić pomiarem rezystancji.

    Silnik jest komutatorowy - szczotki długie, są dobre.

    Wtyczka ma 4 bale idące do wnętrza:

    2 - kable siwe
    1 - brązowy
    1 - jasnozielony

    4 kable idące na zewnątrz z czego:
    2 - żółte do tachometr
    1 - zielony w oplocie materiałowym to szczotka
    1 - Brązowy w oplocie materiałowym to 2 szczotka.

    Napiszcie jeszcze proszę, który triak jest od sterowania silnika?

    czy?
    bt134-600d

    czy?
    btb04-600t
  • #8
    nares
    Home appliances specialist
    spicter wrote:
    Napiszcie jeszcze proszę, który triak jest od sterowania silnika?

    Zostaw triaki w spokoju, nie czytałeś?
    nares wrote:
    Mostek gretza do sprawdzenia, a dopiero potem zabawa w kombinacje
  • #9
    spicter
    Level 23  
    Diody D12 - D15 sprawne - widoczne na moim zdjęciu.

    Jeden z kolegów pisał, że również wybijało mu bezpieczniki.
    Pisał, że silnik przy uszkodzonym mostku Greatza oraz triaku pracował bez paska,
    z paskiem wybijało.

    Jak sądzisz czy w ten sposób mogę sprawdzić silnik?

    Nie chcę męczyć programatora ponownie - bo jeszcze znów się coś upali.
  • Helpful post
    #10
    nares
    Home appliances specialist
    spicter wrote:
    Diody D12 - D15 sprawne - widoczne na moim zdjęciu.

    Mostek gretza, to ten duży czarny, oznaczenie KBU.
  • #11
    spicter
    Level 23  
    OK znów się czegoś nauczyłem ;-)

    Napisz proszę, czy jego awaria może wpływać również na pracę
    dodatkowych innych elementów pralki?

    Dodam, że u mnie wszystko funkcjonuje:

    1. Grzałka
    2. Drzwiczki
    3. Wyświetlacz LCD


    Wybija tylko przy ruchu silnika pali ścieżki.
  • Helpful post
    #12
    nares
    Home appliances specialist
    KBU pracuje tylko w obwodzie sterowania silnikiem - prawdopodobnie jest zwarty. Co do sprawdzenia, to w annałach el-ki jest tego dużo.
  • #13
    spicter
    Level 23  
    Według opisu z el-ki:
    Badane w obwodzie (bez wylutowania) multimetr tryb brzęczyk\dioda.

    Czerwony na "-", czarny do ~ wynik 480
    Czerwony na "-", czarny do ~ wynik 480
    Czerwony na "-", czarny do + wynik 480

    Potem

    Czarny na "+", czerwony do ~ wynik - zwarcie - brzęczyk
    Czarny na "+", czerwony do ~ wynik - 480
    Czarny na "+", czerwony do - wynik - 480

    Potem czarny na "-" a czerwonym po kolei: wynik: brak przejścia.

    Oczywiście: czerwony na - czarny na + wynik 480
    oraz: czerwony na + czarny na - wynik: brak przejścia

    Co o tym sądzisz? nie podoba mi się to zwarcie przy czarnym na "+" i nodze ~
  • #15
    spicter
    Level 23  
    Pytanie dlaczego?

    Wymienię, ale czy nowego "coś" nie ubije?

    Może uda mi się jutro sprawdzić silnik w pracy.
  • #16
    nares
    Home appliances specialist
    spicter wrote:
    Pytanie dlaczego?

    Sam od siebie.
  • #17
    Mariopi
    Level 35  
    nares wrote:
    spicter wrote:
    Pytanie dlaczego?

    Sam od siebie.

    Nie koniecznie. Obecnie nikomu (a tym bardziej producentom) nie zależy na tym by dany produkt działał "wiecznie", no przynajmniej do gwarancji.
    Film klasyk pt. "spisek żarówkowy", warto obejrzeć na YT...
  • Helpful post
    #18
    nares
    Home appliances specialist
    Mariopi wrote:
    Nie koniecznie. Obecnie nikomu (a tym bardziej producentom) nie zależy na tym by dany produkt działał "wiecznie", no przynajmniej do gwarancji.

    W tym przypadku nie przesadzaj - ta pralka ma już 10 lat, a akurat KBU, pracuje w dość ekstremalnych warunkach.
  • Helpful post
    #19
    paul0
    Level 14  
    silnik może "ładnie" wyglądać, a uszkodzenie może nie być widoczne.
    Sprawdź stan jego izolacji - miernikiem izolacji, napięciem pomiarowym 500V.
    Jeśli wynik będzie to więcej niż 5Mega omów to silnik ma dobrą izolację.
    Jeśli będzie mniej (a szczególnie jeśli będzie to mniej niż 500 k omów) to silnik ma doziemienie. W tym przypadku sprawdzić osobno wirnik i osobno stojan / szczotko trzymacze. (silnik na stojanie nie musi mieć uzwojenia - może też mieć magnesy trwałe).
    Jak wyjdzie na szczotko trzymaczach to może wystarczyć ich demontaż i ich wyczyszczenie z pyłu a jeżeli będą przypalenia izolacji to pozostaje wymiana szczotko trzymaczy na nowe (w takim przypadku łatwiej kupić i wymienić cały silnik)
    Drugi pomiar to rezystancja uzwojeń wirnika - podłączyć omomierz na szczotki i mierzyć pomiędzy poszczególnymi parami wycinków komutatora.
    Jeżeli poszczególne pomiary wyjdą zbliżone to wirnik nie posiada zwojów "metalicznie" zwartych.
    Jeżeli któraś para wycinków wykaże odmienny wynik (sporo większy albo sporo mniejszy) to wirnik jest uszkodzony, pozostaje kupić nowy silnik.
    Obecnie silniki komutatorowe w pralkach pracują z dużymi obrotami (nawet do 30 000 obrotów na minutę podczas wirowania - jak nie ma podanej liczby obrotów na silniku to przeliczyć z liczby obrotów przy wirowaniu i przełożenia przekładni pasowej) i nie warto takiego wirnika przezwajać gdyż taki wirnik musi być potem dokładnie wyważony,a rzadko który przewijacz ma możliwość wyważenia wirnika.





    Obecnie sprzęt projektuje się tak aby ledwo wytrzymał gwarancję.
    elementy wykonawcze są dobierane "na styk" albo nawet tak żeby pracowały w mniejszym albo większym przeciążeniu.

    Często tak dobiera się: triaki i tyrystory, przekaźniki, styczniki.

    W chłodziarkach w szafie montowane są rurki stalowe,bez żadnej powłoki chroniącej przed korozją, pianka z biegiem czasu ulegnie zawilgoceniu, rurki skorodują i chłodziarka nadaje się na złom.

    W AGD warto przy naprawie zastosować element o większej obciążalności i wielokrotnie rozwiązuje to problem awaryjności naprawianego elementu.

    Elementy też mogły uszkodzić przepięcia - nie tylko te,które przyszły z sieci ale i też te które zostały wygenerowane w samym urządzeniu. Silnik jest elementem indukcyjnym,przy sterowaniu impulsowym potrafi wygenerować przepięcia. Wystarczy błąd w zaprojektowaniu przekształtnika i często w specyficznych warunkach silnik jest w stanie uszkodzić przekształtnik. A w czasie testów nie jest możliwe odtworzenie wszystkich możliwych stanów pracy i czasami u danego użytkownika trafi się stan, który testowany nie był i akurat w tym stanie przekształtnik zakończy żywot...
  • #20
    nares
    Home appliances specialist
    paul0 wrote:
    Jeśli wynik będzie to więcej niż 5Mega omów to silnik ma dobrą izolację.
    Jeśli będzie mniej (a szczególnie jeśli będzie to mniej niż 500 M omów) to silnik ma doziemienie.

    Hmm...coś Ci się popi....yło ;)
    paul0 wrote:
    Obecnie sprzęt projektuje się tak aby ledwo wytrzymał gwarancję.
    elementy wykonawcze są dobierane "na styk" albo nawet tak żeby pracowały w mniejszym albo większym przeciążeniu.

    No kurczę następny. Dopiero co pisałem że maszyna ma 10 LAT i ma prawo się zepsuć. Takie teksty, proszę pisać w tematach poruszających jakość współczesnych sprzętów, jak i podzespołów, a nie urządzeń sprzed dziesięciu lat!
  • Helpful post
    #21
    GBW
    Level 30  
    Autor znalazł usterkę. Mostek robił zwarcie jednej połówki sinusoidy, taka awaria nie niszczy silnika.
    I może koniec z teoriami spiskowymi, nic nie jest wieczne.
  • #22
    spicter
    Level 23  
    Panowie - dziękuję za odpowiedzi - jak napisał GBW nie chodzi tu o to aby się ze sobą kłócić.

    Wasze wskazówki są bardzo cenne.

    Mostek KBU8M mam w dłoni, ale wmontuję go wieczorem i nie omieszkam podzielić się informacją czy pralka ruszyła. :)

    Jeśli coś będzie nie tak to jutro jestem umówiony na sprawdzenie silnika (w pracy).

    Ponieważ naprawiam laptopy mam pasty termoprzewodzącej pod dostatkiem.

    Między mostkiem, a radiatorem jest jakaś pasta.

    Czy dać taką jak na procesory czy użyć AG TermoGlue, który też posiadam.

    Co lepsze?
  • Helpful post
    #23
    paul0
    Level 14  
    Ze względu na to, że jest to układ pracujący pod napięciem sieci daj pastę, która nie zawiera opiłków srebra ani innych metali.

    Wypływka pasty z opiłkami srebra (po zmontowaniu część pasty zostanie wyciśnięta spod radiatora) jest trudna do usunięcia i może zewrzeć końcówki elementu. A że to będzie niepełne zwarcie to może zapalić się łuk elektryczny i zanim bezpiecznik zadziała to potrafi nawet w płytce wypalić dziurę.
    Przy układach pracujących pod napięciem sieci ważne jest jak najdokładniejsze usunięcie wszelkich przypaleń laminatu - gdyż mogą one tworzyć tzw. tępe zwarcie,które nawet nie ujawni się przy pomiarze izolacji, ale jak dostanie trochę wilgoci to będzie "BUM". Oczywiście po fakcie miernikiem znów nic się nie znajdzie - jest to potem wyjątkowo upierdliwe uszkodzenie do odszukania. Jak jest dostęp to po wyczyszczeniu warto to miejsce pokryć bezbarwnym lakierem izolacyjnym żeby struktura laminatu nie wchłaniała wilgoci.

    Radiator przed nałożeniem nowej pasty warto dokładnie wyczyścić z pozostałości starej, i z ewentualnych pozostałości poprzedniego elementu (nawet bardzo mały fragment obudowy starego elementu przypalony do radiatora spowoduje postanie szczeliny pomiędzy radiatorem a chłodzonym elementem co pogorszy warunki chłodzenia)
  • Helpful post
    #25
    paul0
    Level 14  
    Akurat tego producenta nie znam, ale jak klej nie zawiera opiłków metali to się sprawdzi.
  • #26
    belfegor1988
    Level 17  
    Witam, co do tego co SPICER napisał to na tym opakowaniu ag silver i ag extreme jest napisane "zawiera tkenek cynku" i również nie przewodzi prądu. Troszkę powątpiewam w obecność srebra w tak taniej paście. Gdzieś na jakijś stronie był wielki test past i również tam było stwierdzone że nie przewodzi prądu.
    Przepraszam za post troszkę odpiegający od tematu. Pozdrawiam.
  • #27
    spicter
    Level 23  
    No właśnie...ale jak popatrzysz do specyfikacji to jest tak jak napisałem.

    Tu masz link:

    http://www.tme.eu/pl/details/pasta-silver-100...ermoprzewodzace/ag-termopasty/ag-silver-100g/

    Tutaj masz test o który chyba Ci chodziło:

    http://www.overclock.pl/articles/showall/id/4...dzacych-co-warto-kupic-a-czego-sie-wystrzegac

    A tutaj krótki opis z w/w testu:

    "AG Si­lver zo­sta­ła opar­ta o związ­ki sre­bra. Jej prze­wod­ność ciepl­na wy­no­si 3,8 W/mK i ma dość wy­so­ką im­pe­dan­cją ter­micz­ną wy­no­szą­cą 0,087℃-in ² / W, co nie wró­ży re­we­la­cyj­nych wy­ni­ków. Pa­sta nie prze­wo­dzi prą­du, jest ko­lo­ru srebr­ne­go (po­dob­na do pa­sty SPC). Ła­twa w apli­ka­cji i usu­wa­niu, choć pod­czas apli­ka­cji moż­na się nią po­bru­dzić. Do­stęp­na w po­jem­ni­kach - od 0,5 g (sa­szet­ka), strzy­kaw­ki 1 g, 3 g, szkla­ny po­jem­nik z pę­dzel­kiem 4 g, oraz po­jem­nik 100 g. Te­sto­wa­ny sam­pel za­wie­ra ło­pat­kę do na­kła­da­nia związ­ku."

    Więc dać ją czy dać klej jak napisał kolega wyżej?

    Dodano po 4 [godziny] 48 [minuty]:

    Panowie, jesteśmy po pierwszym praniu :-)

    Bardzo serdecznie dziękuję za pomoc wszystkim forumowiczom.

    W szczególności specjaliście AGD o nicku NARES!

    Wymieniłem mostek KBU8M oraz bt134-600d bo też dostał kopa.

    Pralka śmiga aż miło. :-)

    Temat zamykam.