Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

Biedronaa 27 Sty 2016 18:50 2637 34
  • #1 27 Sty 2016 18:50
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Witam forumowiczów.

    W moim aucie przy Oryginalnym przebiegu 132 tys. km wystąpił problem. Przy temp. poniżej -10 ciężko odpala. Sprawdziłem co mogłem. Świece i zasilanie są ok. W wężykach nie ma powietrza. Aku wymieniony rok temu.
    Sprawdziłem dziś luzy zaworowe. Okazało się, że na trzech zaworach ssących luzy są poniżej 0,05mm ( dokładnej wartości nie znam- najcieńszy listek w szczelinomierzu ma właśnie 0,05 i nie "wchodzi"). Powinny mieć 0,15 +-0,07 mm
    Myślę, że to może być powodem mojego problemu, choć pewien nie jestem, bo na forach w tym temacie ludzie pisali o o podpartych zaworach wydechowych, a nie dolotowych. Z drugiej strony chyba nie ma różnicy, które są podparte, bo niedomknięty wydechowy , czy ssący może być tak samo przyczyną słabej kompresji.

    Jak dobrać odpowiednie płytki?
    Jeżeli miałbym zmierzony luz np. 0,05,a płytka zmierzona po wyjęciu ze szklanki miałaby 0,40mm, to aby uzyskać luz 0,15 musiałbym płytkę 0,40 zastąpić płytką 0,30.

    Czy mój luz uznać za 0,00 i dobrać płytki mniejsze o 0,15 od tych w szklankach?
    Wydaje mi się jednak, iż zawory te mogą podparte bardziej i mogą wymagać płytek jeszcze cieńszych.

    Prosiłbym o poradę jak to zmierzyć.

  • Pomocny post
    #2 28 Sty 2016 09:25
    gimak
    Poziom 35  

    Biedronaa napisał:
    Jeżeli miałbym zmierzony luz np. 0,05,a płytka zmierzona po wyjęciu ze szklanki miałaby 0,40mm, to aby uzyskać luz 0,15 musiałbym płytkę 0,40 zastąpić płytką 0,30.

    Tok rozumowania poprawny, ale wynik może być inny od oczekiwanego. A to dlatego, że pomiar jest wykonany z dokładnością do powiedzmy 0.04 mm (płytka szczelinomierza 0.05 mm) i ta dokładność lub jak ktoś chce niedokładność raz może się dodać innym razem odjąć.
    Biedronaa napisał:
    Czy mój luz uznać za 0,00 i dobrać płytki mniejsze o 0,15 od tych w szklankach?

    Też możesz tak zrobić, ale wtedy wynik będzie na pewno większy od zamierzonego, bo doda się do niego luz który faktycznie był.
    Podam przykład jak to było u mnie z korekcją luzu na szklankach. Luz też mierzyłem z dokładnością 0.05mm. Luz na wydechu miałem >0.2mm (płytka 0.2 wchodziła lekko). Chciałem uzyskać luz 0.35 mm, więc zmniejszyłem wymiar szklanki o 0.15mm i wynik ostateczny wyszedł 0.4 mm, a po 5 kkm luz zwiększył się do 0.45 mm. Powiększenie się luzu było prawdopodobnie spowodowane odgnieceniem w szklance dołka przez trzonek zaworu.
    W tym przypadku przyjąłbym luz wyjściowy zerowy, a wtedy luz finalny może się znaleźć w górnym zakresie 0.22 mm (0.15+0.07).
    Większy luz jest mniej szkodliwy niż za mały lub jego brak.

    Dodam jeszcze że dla

  • #3 28 Sty 2016 16:23
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Dzięki za zainteresowanie tematem :)
    Chyba właśnie potraktuję te luzy jako zerowe i zmniejszę podkładki o 0,15.
    Zastanawia mnie tylko, co gdy tam nie ma luzów nawet 0,02 i zawory są wręcz podparte i aby uzyskać wynik 0,15 (+-0,7) trzeba będzie zmniejszyć podkładkę o nie 0,15, a nawet 0,30.

    Wiesz moze, od której strony sprawdzać te luzy? Jedni piszą, że tłok nr 1 w silniku dw8 znajduje się od strony rozrządu, inni, że od skrzyni biegów.

  • #4 28 Sty 2016 17:15
    gimak
    Poziom 35  

    Biedronaa napisał:
    Zastanawia mnie tylko, co gdy tam nie ma luzów nawet 0,02 i zawory są wręcz podparte i aby uzyskać wynik 0,15 (+-0,7) trzeba będzie zmniejszyć podkładkę o nie 0,15, a nawet 0,30

    No bez jaj. Przypuszczam, że przy zaworze podpartym szklanka nie dałaby się lekko obrócić wokół swojej osi. To jedno, a przy podpartym zaworze bardzo szybko dochodzi do wypalenia i zawór traci szczelność, a drugie to nie bardzo sobie wyobrażam pracę silnika przy tak dużym niedomknięciu zaworu.
    Przy przy płytkach to wg mnie żaden problem, bo wyjmuję starą płytkę, mierzę, dobieram nową i wkładam na miejsce i mogę od razu zmierzyć jaki osiągnąłem efekt - tak sobie to wyobrażam, może się mylę, bo na płytkach tego nie robiłem.
    Biedronaa napisał:
    Wiesz moze, od której strony sprawdzać te luzy? Jedni piszą, że tłok nr 1 w silniku dw8 znajduje się od strony rozrządu, inni, że od skrzyni biegów.

    Nie wiem. Ja byłem przekonany, że zawsze liczy się od strony rozrządu, ale w corolli jak padły mi wtryskiwacze na 3 i 4 cylindrze licząc od rozrządu, to w ASO stwierdzili bład - wypadania zapłonu na 1 i 2 cylindrze, więc tu chyba liczy się od skrzyni biegów. Mój błąd, nie przywiązywałem wtedy do tego żadnej wagi i nie wyjaśniłem tego od razu

  • #5 28 Sty 2016 17:49
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Ale chyba podparte mogą być skoro na zimnym jest problem z kompresja - odpalaniem. W każdym razie zamówię te o 0,15 mniejsze.

    Z tym łatwym do zmierzenia efektem to właśnie nie mam pojęcia jak jest, bo trzeba ściągać wałek. Też regulowałem tylko na dźwigienkach.

    Będę przy okazji zmieniał pasek rozrządu.
    Może ktoś podpowie na jakim etapie regulować te luzy, abym mógł je jeszcze w trakcie sprawdzić?

  • Pomocny post
    #6 28 Sty 2016 18:45
    766630
    Usunięty  
  • #7 28 Sty 2016 19:16
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Dziękuję za bardzo przydatne informacje:)
    Co do zamówienia to wiem, że nie zrobię go bez pomiarów:)

    Pierwszy cylinder jest po stronie pasków, czy skrzyni w dw8? W internecie różnie piszą.

    O ile wg. Ciebie musiałbym zamówić mniejsze płytki to tych podpartych zaworów? Wystarczy o 0,15 mm? (Z wydechowych raczej nic nie dobiorę, bo są ok)

  • Pomocny post
    #8 28 Sty 2016 19:32
    766630
    Usunięty  
  • #9 28 Sty 2016 23:17
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Myślałem, że to ma znaczenie, bo w instrukcji citroena podali, że gdy otwarty jest zawór wydechowy 1 cylindra, to mierzymy luz ssącego na 3 cylindrze ,a wydechowego na 4 cylindrze.

    Następnie:
    wydechowy otwarty na 3 to mierzymy ssący na 4, a wydechowy na 2

    wydechowy otwarty na 4 to mierzymy ssący na 2, a wydechowy na 1

    wydechowy otwarty na 2 to mierzymy ssący na 1, a wydechowy na 3

    Czy nie wystraszy zmierzyć luz na zaworach, nad którymi krzywka "stoi" po prostu pionowo do góry?
    Chyba, że jednak ma znaczenie pochylenie krzywki, gdyż część znajdująca się nad szklanką może być różnie wytarta?

  • Pomocny post
    #10 29 Sty 2016 11:54
    766630
    Usunięty  
  • #11 29 Sty 2016 18:30
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Dzięki:) W przyszłym tygodniu zabieram się do działania.
    Jak dobrze pamiętam, to koło pasowe paska wieloklinowego mam przykręcone tylko na jedną środkową śrubę.
    Czy aby je odkręcić wystarczy zblokować wał od strony koła zamachowego, czy będę musiał dorobić blokadę wchodzącą między jego zęby?
    Myślę, że jednak blokadę bo pręt się zegnie.

  • #12 29 Sty 2016 18:42
    766630
    Usunięty  
  • #13 29 Sty 2016 19:46
    Biedronaa
    Poziom 3  

    czyli przykręcając ją znów muszę użyć kleju. Jaki to środek?

  • #14 29 Sty 2016 19:58
    766630
    Usunięty  
  • #15 29 Sty 2016 20:05
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Oki, jeżeli przy wymianie jakiś problem się pojawi, to jeszcze się zgładzę:) Pozdrawiam

  • #16 03 Lut 2016 21:49
    Biedronaa
    Poziom 3  

    No i jest problem już na początku. Myślałem, że będzie dotyczył odkręcenia koła pasowego, a dotyczy samego jego zdjęcia.
    Koło wygląda tak:
    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Próbowałem je zbić młotkiem gumowym, normalnym z wyczuciem i nic. Nie mogę nawet pozbyć się tej podkładki. Próbowałem Śrubokrętem, przecinakiem, Wkładałem nawet pręt i uderzałem młotkiem. Odrdzewiacz też był użyty.
    Może ona jest przyspawana do koła, albo to wprasowana tulejka?

    Kolejny sposób był taki:
    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Użyłem wstępnie jakiejś, może nie bardzo mocnej siły i nic. Nie wiem czy kręcić dalej, aby nie rozerwać gumy. Może jest jakiś inny sposób? Może przed próbą wyjęcia trzeba ustalić koło masowe z pomocą trzpienia, w co wątpię.

  • #17 03 Lut 2016 22:46
    766630
    Usunięty  
  • #18 03 Lut 2016 22:58
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Kurcze nie wiem bo to jeszcze za czasów poprzedniego właściciela.
    I co teraz?
    Wd 40 psikałem wczoraj i nie podziałał.
    Szkoda by było zniszczyć koło, bo jest w idealnym stanie

  • #19 05 Lut 2016 15:17
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Udało się :)
    Podgrzałem opalarką i ściągacz dał radę bez problemów. Całe szczęście kleju nie było.

  • #20 18 Lut 2016 22:43
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Po zebraniu wszystkich części chcę zabrać się za składania, ale oczywiście pioblemem są pokręcone przez producenta instrukcje.
    Ogólnie to mam jakiś nietypowy silnik, do którego instrukcji nie znalazłem.
    Na wałku rozrządu koło zębate jes przykręcone tylko jedną główną śrubą, więc pasek zakłada się chyba jakoś inaczej.
    Wygląda to jak w silniku RHV czyli 2.0 hdi na stronie 159 poniższej instrukcji:

    http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/pl_PL/pl_pl_vu_2003.pdf

    Zaczyna się od koła wałka, pompy paliwa, następnie docisk rolkowy, wał korbowy, pompa wody, napinacz, a w szczelinę pomiędzy wałem korbowym, a zębatką wkłada się po lewej stronie przyrząd blokujący.

    Powinienem zrobić to tym sposobem, czy standardowym poluźniając śruby na piaście koła pompy paliwa i zakładać od wału?

    Momentów przykręcenia koła pasowego też jest multum i nie wiem, którym przykręcić. Najczęśćiej dla dw8 podają 40 Nm i 51 lub 60 stopni, a tu w hdi właśnie 70 Nm i 60 stopni. W instrukcji z 2007 dla hdi 50 Nm i 62 stopnie.

  • #21 19 Lut 2016 19:04
    766630
    Usunięty  
  • #22 19 Lut 2016 20:33
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Na razie założyłem pasek bez naciągania i wygląda to tak:
    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Pierwszy raz sam wymieniam rozrząd i musiałem trafić na dziwny przypadek do którego nie ma instrukcji :-?
    Czyli poluzować jedynie trzy śruby na kole pompy i naciągać.
    Koło zębate wału korbowego zostawić jak jest i zablokować trzpieniem przy naciąganiu? Tam po naciągnięciu chyba powstanie luzu nie jest konieczne? (teraz luz jest tylko po lewej od wystającej blokady i tam jest wstawiany trzpień w hdi)

  • #23 19 Lut 2016 21:13
    766630
    Usunięty  
  • #24 19 Lut 2016 21:19
    Biedronaa
    Poziom 3  

    dzięki, popróbuję i napiszę jak wyszło

  • #25 24 Lut 2016 19:41
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Złożyłem dziś auto,odpaliłem i trochę dziwnie silnik pracował. Raczej nie był głośniejszy, ale miał dziwne dodatkowe dźwięki (delikatne). Odpalił dopiero za 5 razem. Później odpalał normalnie, ale pojawił się check engine.

    Rozebrałem rozrząd i złożyłem go jeszcze raz. Pracował już chyba normalnie spokojniej ale kontrolka dalej świeci.

    Przy ściąganiu starego paska nie mogłem trafić odpowiedniej grubości imbusem na otwór w kole zamachowym. Wchodził tylko cieniutki imbus, więc aby wszedł gruby kręciłem lekko wałem i mogłem źle ustalić koło zamachowe. Otwór w który wchodził ten cienki imbus był jakby za wysoko w stosunku to otworu w osłonie koła.

    Być może ten check engine jest przyczyną złego ustalenia koła. Na zdjęciu zaznaczyłem na czerwono otwór na którym rozrząd jest teraz ustalony. Może zmieścić na otwór zaznaczony na niebiesko? Ciekawa czy kontrolka zgaśnie sama, czy już tylko komputer.

    Teraz po odpalaniu zaworu klepią przez około 1-2 sek. Czy to normalnie w tych silnikach? Wcześniej wiadomo, że nie miało co klepać bo nie było luzu.

    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

    Na jakimś forum przeczytałem, że klin wału powinien być ustawiony na godzinę 12. u mnie już jest obrócony w lewo, a będzie bardziej jeżeli ustawię wał na otwór zaznaczony na niebiesko.

    Citroen berlingo 2005r. 1.9 dw8b- reguklacja luzów zaworowych, ciężko odpala

  • #26 24 Lut 2016 20:28
    766630
    Usunięty  
  • #27 24 Lut 2016 20:44
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Oki
    To jeszcze się upewnię w jaki otwór w osłonie wsadzać ten kołek. W serwisówkach nie pokazują tego dokładnie.

    Może błędnie wybrałem i stąd problem.

    Do tego otworu pasują właśnie te otwory do wyważania, a następny w kole zamachowym z prawej jest niżej

  • #28 24 Lut 2016 20:59
    766630
    Usunięty  
  • #29 24 Lut 2016 21:08
    Biedronaa
    Poziom 3  

    No to się trochę wyjaśniło:) Jutro będę szukał

  • #30 25 Lut 2016 18:09
    Biedronaa
    Poziom 3  

    Teraz silnik pracuje normalnie, pasek był przestawiony o jeden ząbek na wale.
    Gdyby te instrukcje były bardziej czytelne i w ogóle gdyby istniały takie do mojego egzemplarza, to by było prościej ;)

    Pojawił się niestety inny problem - brak ładowania.
    Gdy odpaliłem kontrolka się świeciła. Sprawdziłem napięcie, które na klemach ma wartość poniżej 12V. Na wyjściu z alternatora jest takie samo.

    Nie wiem czy mogłem go uszkodzić zakładając pasek wieloklinowy. W sumie to przy jego zakładaniu zapomniałem odłączyć akumulator, a ciągnąc pasek mogłem wirnik wprawić w ruch odwrotny do wskazówek zegara, o ile to ma znaczenie.

    Czy to, że już na wyjściu z alternatora nie ma odpowiedniego napięcia daje pewność, że przyczyna tkwi w nim, bo chyba nie ma elektroniki odpowiedzialnej za jego załączanie - wzbudzenie?

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson