Akumulatory kwasowo-ołowiowe są nadal obecne w wielu urządzeniach, mimo dostępności nowoczesnych akumulatorów litowo-polimerowych, litowo-jonowych lub superkondensatorów. Przystępna cena akumulatorów kwasowo-ołowiowych i prosta konstrukcja ładowarki powoduje, że są popularnym źródłem energii zarówno przy pracy buforowej jak również cyklicznej. Szczelne akumulatory kwasowo-ołowiowe nie muszą pracować wyłącznie w pozycji pionowej (mogą pracować w dowolnej pozycji za wyjątkiem pozycji terminalami biegunów do dołu). Bezobsługowe akumulatory VRLA (Valve Regulated Lead Acid - czyli z samoregulującymi zaworami bezpieczeństwa i wewnętrzną rekombinacją gazów) występują w technologii AGM (Absorbent Glass Mat - z elektrolitem uwięzionym w separatorze z maty szklanej) oraz GEL (elektrolitem w postaci gęstego żelu). Akumulatory w technologii GEL mogą wytrzymać więcej cykli pracy niż AGM oraz mają większą odporność na głębokie rozładowanie, natomiast AGM mogą oddawać większe moce oraz posiadają niższą rezystancję wewnętrzną. Akumulatory GEL dobrze odprowadzają wytworzone w ich wnętrzu ciepło, sprawdzą się np. w instalacjach energii odnawialnej. Akumulatory AGM lepiej pracują przy większych prądach oddając większe moce, sprawdzą się np. w urządzeniach UPS. Akumulatory VRLA nie wymagają obsługi podczas eksploatacji, czyli nie potrzeba dolewać do nich płynów, zostało zmniejszone ryzyko wycieku elektrolitu, a także zwiększono odporność na warunki środowiskowe. Mimo zachowywania szczelności, akumulatory VRLA nie mogą być zamknięte w szczelnej obudowie, gdyż przy przeładowaniu i nieprawidłowej eksploatacji mogą wydzielać palne gazy, które bez odpowiedniej wentylacji mogą wywołać eksplozję.
Niezależnie od wykorzystanej technologi, można spotkać się z potocznym określeniem "żelowy" zarówno w stosunku do akumulatorów AGM i GEL. Akumulatory VRLA/SLA występują w różnych rozmiarach (i pojemnościach), napięcie zwykle określone jako 6V (trzy ogniwa) lub 12V (sześć ogniw). Dostępne są także akumulatory o napięciu 2V i pojemności kilkuset Ah (a nawet 1000Ah), przeznaczone do łączenia szeregowo w większe zespoły. Podana pojemność akumulatora dotyczy określonych warunków pracy (m.in czasu rozładowania, temperatury), zwykle podana pojemność dotyczy rozładowania w ciągu 20 lub 10 godzin. Pojemność akumulatora będzie różna od nominalnej dla szybszego rozładowania (będzie niższa dla większych prądów). Pojemność oznaczona jest zwykle literą C i wyrażona w Ah.
Eksploatacja - praca cykliczna i buforowa.
Praca cykliczna akumulatora polega na jego cyklicznym ładowaniu i rozładowywaniu np. w napędach pojazdów lub systemach magazynowania energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych.
W przypadku pracy buforowej naładowane akumulatory oczekują na awarię zasilania, pozwalając na ciągłość zasilania odbiorów (UPS-y, zasilacze buforowe, oświetlenie awaryjne).
Akumulatory VRLA mogą być ładowane odpowiednio przystosowaną ładowarką, uwzględniając prąd ładowania (zwykle 0.1C20HR czyli 10% pojemności (dwudziestogodzinnej)), ograniczenie prądu ładowania do 0.1C powinno zapewnić dobrą żywotność akumulatora. Przykładowo akumulator 45Ah powinien być ładowany prądem max. 4.5A aby zachować długą żywotność. Akumulatory VRLA nie powinny być ładowane prądem większym niż 0.3C, proces ładowania będzie szybszy, lecz akumulator szybciej się zużyje.
W bardziej zaawansowanych systemach ładowania, uwzględniana jest temperatura akumulatorów, a także wykorzystywane są techniki zwiększające żywotność akumulatorów (np. nieciągłe ładowanie w przypadku pracy buforowej).
Niektórzy producenci posiadają produkty dedykowane do pracy buforowej lub cyklicznej, inni dostarczają akumulatory uniwersalne, które dla pracy buforowej powinny być ładowane do napięcia 13.5-13.8V (2.25-2.3V/ogniwo), natomiast dla pracy cyklicznej 14.4-15V (2.4-2.5V/ogniwo).
Napięcie konserwujące dla pojedynczego ogniwa zależy od temperatury otoczenia:
Ładowarka cykliczna powinna przerwać ładowanie po osiągnięciu zakładanego progu napięcia. Po przerwaniu ładowania można zaobserwować spadek napięcia akumulatora. Po upływie 24h przebywania akumulatora w spoczynku, można określić stopień jego naładowania mierząc napięcie na zaciskach.
Dla pracy buforowej producenci oferują modele akumulatorów o żywotności ~5l, 10-12l, a także specjalistyczne 15-20l. Zalecany zakres pracy dla pracy buforowej 20-25°C.
Dla pracy cyklicznej niektórzy producenci podają szacowaną ilość cykli jaką powinien wytrzymać akumulator, jednak rzeczywista ilość cykli zależy od głębokości rozładowania w cyklu (im płytsze tym więcej cykli uda się osiągnąć) oraz temperatury (im wyższa tym krótsza żywotność akumulatora).
Rozładowanie akumulatora w pracy cyklicznej może odbywać się w temperaturze -20-50°C. Zarówno niska jak również wysoka temperatura ma negatywny wpływ na żywotność i parametry akumulatora, należy liczyć się z ograniczeniem pojemności (niska temperatura) i żywotności (wysoka temperatura).
Dla nieużytkowanych akumulatorów zalecane jest ładowanie raz na 6 miesięcy, co pozwala na zrekompensowanie samorozładowania. Wspomniane 6 miesięcy to minimalny czas zachowania 50% składowanej energii w temperaturze 20°C, dla 30°C czas do następnego ładowania skraca się do 4 miesięcy, natomiast przy 40°C 2 miesiące.
Akumulatory pracujące w połączeniu szeregowym powinny być "wyrównane", czyli pochodzić z tego samego źródła i okresu produkcji, posiadać taką samą historię eksploatacji, a co za tym idzie zbliżoną rezystancję wewnętrzną. Powinien być wymieniany cały zestaw akumulatorów pracujących szeregowo.
W zależności od pojemności akumulatory mogą być wyposażone w terminale w postaci "wsuwek" lub śrub. W przypadku mocowania na gwint, należy uważać z siłą dokręcania, orientacyjnie:
Podczas montażu należy uważać aby nie doprowadzić do zwarcia. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest bardzo niska (kilka-kilkanaście m?), wartość prądu zwarciowego może osiągnąć kilkaset A a nawet kilka kA (przy większych pojemnościach akumulatora). W przypadku zespołów szeregowo połączonych akumulatorów, sumaryczne napięcie może być niebezpieczne dla życia.
Końcowe napięcie rozładowania.
Akumulator VRLA nie może zostać rozładowany "do zera". Często można natrafić na określenie wartości napięcia odcięcia ~10.5V dla akumulatora "12V" (1.75V/ogniwo). Na taką wartość napięcia są zwykle ustawione układy zabezpieczające akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. Rozładowany akumulator należy niezwłocznie naładować, aby nie był przechowywany w stanie rozładownia.
W przypadku rozładowania całkowitego, zasiarczenie płytek jest znaczące, co istotnie zwiększa wewnętrzną oporność akumulatora. Całkowicie rozładowany akumulator powinien być poddany ładowaniu napięciem 2,27 V/ogniwo prądem nie większym niż 0,1C20 w celu uniknięcia nadmiernego nagrzewania. Minimalny czas ładownia powinien wynosić 96 godzin.
Napięcie odcięcia 10.5-10.8V dla akumulatora "12V" jest dobrym uogólnieniem, pozwalającym np. na budowę modułu zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. Jeżeli mamy kontrolę nad szybkością rozładowania akumulatora, możemy precyzyjnie kontrolować napięcie odcięcia.
Warto zajrzeć do dokumentacji posiadanego akumulatora VRLA, pozwoli to na dobranie optymalnych warunków pracy urządzenia.
W jakich projektach wykorzystujesz akumulatory VRLA, jakie nieporuszone parametry są dla Ciebie istotne?
Materiał przygotowany we współpracy z firmą volty.pl
Niezależnie od wykorzystanej technologi, można spotkać się z potocznym określeniem "żelowy" zarówno w stosunku do akumulatorów AGM i GEL. Akumulatory VRLA/SLA występują w różnych rozmiarach (i pojemnościach), napięcie zwykle określone jako 6V (trzy ogniwa) lub 12V (sześć ogniw). Dostępne są także akumulatory o napięciu 2V i pojemności kilkuset Ah (a nawet 1000Ah), przeznaczone do łączenia szeregowo w większe zespoły. Podana pojemność akumulatora dotyczy określonych warunków pracy (m.in czasu rozładowania, temperatury), zwykle podana pojemność dotyczy rozładowania w ciągu 20 lub 10 godzin. Pojemność akumulatora będzie różna od nominalnej dla szybszego rozładowania (będzie niższa dla większych prądów). Pojemność oznaczona jest zwykle literą C i wyrażona w Ah.
Eksploatacja - praca cykliczna i buforowa.
Praca cykliczna akumulatora polega na jego cyklicznym ładowaniu i rozładowywaniu np. w napędach pojazdów lub systemach magazynowania energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych.
W przypadku pracy buforowej naładowane akumulatory oczekują na awarię zasilania, pozwalając na ciągłość zasilania odbiorów (UPS-y, zasilacze buforowe, oświetlenie awaryjne).
Akumulatory VRLA mogą być ładowane odpowiednio przystosowaną ładowarką, uwzględniając prąd ładowania (zwykle 0.1C20HR czyli 10% pojemności (dwudziestogodzinnej)), ograniczenie prądu ładowania do 0.1C powinno zapewnić dobrą żywotność akumulatora. Przykładowo akumulator 45Ah powinien być ładowany prądem max. 4.5A aby zachować długą żywotność. Akumulatory VRLA nie powinny być ładowane prądem większym niż 0.3C, proces ładowania będzie szybszy, lecz akumulator szybciej się zużyje.
W bardziej zaawansowanych systemach ładowania, uwzględniana jest temperatura akumulatorów, a także wykorzystywane są techniki zwiększające żywotność akumulatorów (np. nieciągłe ładowanie w przypadku pracy buforowej).
Niektórzy producenci posiadają produkty dedykowane do pracy buforowej lub cyklicznej, inni dostarczają akumulatory uniwersalne, które dla pracy buforowej powinny być ładowane do napięcia 13.5-13.8V (2.25-2.3V/ogniwo), natomiast dla pracy cyklicznej 14.4-15V (2.4-2.5V/ogniwo).
Napięcie konserwujące dla pojedynczego ogniwa zależy od temperatury otoczenia:
Napięcie V / ogniwo | temperatura °C | napięcie akumulatora "12V" | napięcie akumulatora "6V" |
2.35 | 0 | 14.1 | 7.05 |
2.33 | 10 | 13.98 | 6.99 |
2.27 | 20 | 13.62 | 6.81 |
2.25 | 25 | 13.5 | 6.75 |
2.23 | 35 | 13.38 | 6.69 |
Ładowarka cykliczna powinna przerwać ładowanie po osiągnięciu zakładanego progu napięcia. Po przerwaniu ładowania można zaobserwować spadek napięcia akumulatora. Po upływie 24h przebywania akumulatora w spoczynku, można określić stopień jego naładowania mierząc napięcie na zaciskach.
Stan naładowania | napięcie V / ogniwo | napięcie na akumulatorze "12V" | napięcie na akumulatorze "6V" |
100% | 2.15 | 12.90 | 6.45 |
80% | 2.09 | 12.54 | 6.27 |
60% | 2.06 | 12.36 | 6.18 |
40% | 2.02 | 12.12 | 6.06 |
20% | 1.97 | 11.82 | 5.91 |
Dla pracy buforowej producenci oferują modele akumulatorów o żywotności ~5l, 10-12l, a także specjalistyczne 15-20l. Zalecany zakres pracy dla pracy buforowej 20-25°C.
Dla pracy cyklicznej niektórzy producenci podają szacowaną ilość cykli jaką powinien wytrzymać akumulator, jednak rzeczywista ilość cykli zależy od głębokości rozładowania w cyklu (im płytsze tym więcej cykli uda się osiągnąć) oraz temperatury (im wyższa tym krótsza żywotność akumulatora).
Rozładowanie akumulatora w pracy cyklicznej może odbywać się w temperaturze -20-50°C. Zarówno niska jak również wysoka temperatura ma negatywny wpływ na żywotność i parametry akumulatora, należy liczyć się z ograniczeniem pojemności (niska temperatura) i żywotności (wysoka temperatura).
Dla nieużytkowanych akumulatorów zalecane jest ładowanie raz na 6 miesięcy, co pozwala na zrekompensowanie samorozładowania. Wspomniane 6 miesięcy to minimalny czas zachowania 50% składowanej energii w temperaturze 20°C, dla 30°C czas do następnego ładowania skraca się do 4 miesięcy, natomiast przy 40°C 2 miesiące.
Czas składowania | temperatura |
6 miesięcy | 20°C |
4 miesiące | 30°C |
2 miesiące | 40°C |
Akumulatory pracujące w połączeniu szeregowym powinny być "wyrównane", czyli pochodzić z tego samego źródła i okresu produkcji, posiadać taką samą historię eksploatacji, a co za tym idzie zbliżoną rezystancję wewnętrzną. Powinien być wymieniany cały zestaw akumulatorów pracujących szeregowo.
W zależności od pojemności akumulatory mogą być wyposażone w terminale w postaci "wsuwek" lub śrub. W przypadku mocowania na gwint, należy uważać z siłą dokręcania, orientacyjnie:
Średnica | Skok gwintu (mm) | Siła dokręcenia śruby (Nm) |
M5 | 0.8 | 2.0-2.9 |
M6 | 1 | 4.1-5.2 |
M8 | 1.25 | 8.2-9.9 |
M10 | 1.5 | 14.7-19.2 |
Podczas montażu należy uważać aby nie doprowadzić do zwarcia. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest bardzo niska (kilka-kilkanaście m?), wartość prądu zwarciowego może osiągnąć kilkaset A a nawet kilka kA (przy większych pojemnościach akumulatora). W przypadku zespołów szeregowo połączonych akumulatorów, sumaryczne napięcie może być niebezpieczne dla życia.
Końcowe napięcie rozładowania.
Akumulator VRLA nie może zostać rozładowany "do zera". Często można natrafić na określenie wartości napięcia odcięcia ~10.5V dla akumulatora "12V" (1.75V/ogniwo). Na taką wartość napięcia są zwykle ustawione układy zabezpieczające akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. Rozładowany akumulator należy niezwłocznie naładować, aby nie był przechowywany w stanie rozładownia.
W przypadku rozładowania całkowitego, zasiarczenie płytek jest znaczące, co istotnie zwiększa wewnętrzną oporność akumulatora. Całkowicie rozładowany akumulator powinien być poddany ładowaniu napięciem 2,27 V/ogniwo prądem nie większym niż 0,1C20 w celu uniknięcia nadmiernego nagrzewania. Minimalny czas ładownia powinien wynosić 96 godzin.
Napięcie odcięcia 10.5-10.8V dla akumulatora "12V" jest dobrym uogólnieniem, pozwalającym np. na budowę modułu zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. Jeżeli mamy kontrolę nad szybkością rozładowania akumulatora, możemy precyzyjnie kontrolować napięcie odcięcia.
Napięcie odcięcia V / ogniwo | Czas wyładowania | napięcie akumulatora "12V" | napięcie akumulatora "6V" |
1.60 | do 15min | 9.6 | 4.8 |
1.65 | do 1h | 9.9 | 4.95 |
1.70 | do 5h | 10.2 | 5.1 |
1.75 | do 8h | 10.5 | 5.25 |
1.80 | do 10-20h | 10.8 | 5.4 |
Warto zajrzeć do dokumentacji posiadanego akumulatora VRLA, pozwoli to na dobranie optymalnych warunków pracy urządzenia.
W jakich projektach wykorzystujesz akumulatory VRLA, jakie nieporuszone parametry są dla Ciebie istotne?
Materiał przygotowany we współpracy z firmą volty.pl
Cool? Ranking DIY