Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatorów żelowych AVT 2309 mały prąd ładowania

30 Sty 2016 09:28 1275 13
  • Poziom 10  
    Witam

    Wykonałem ładowarkę na podstawie powyższego kit-u. Jednak testując ją na akumulatorze 7,2 Ah natknąłem się na problem. Za nic nie mogę uzyskać opisanych prądów ładowania. Teoretycznie ustala się je za pomocą zworek. Moje kombinacje pozwalają na uzyskanie maksymalnie 0,55 A. Dołączony transformator to 12V 100 VA. Sporo na wyrost jednak ma służyć jeszcze do innych celów. Czas pełnego naładowania akumulatora to jakieś 2 dni, co ze zrozumiałych względów jest niezadowalające.
    Drążąc temat udało mi się ustalić, że winne jest zbyt małe napięcie wejściowe. Po podłączeniu zewnętrznego zasilacza wygląda na to, że wszystko działa zgodnie z opisem. Tutaj moje pytanie, czy to możliwe że seryjnie sprzedawany i bardzo popularny układ tak ma działać? Czytałem opinie użytkowników, którzy twierdzą że działa bez zarzutu.

    Pozdrawiam
  • Poziom 35  
    Ciut za niskie napięcie trafa. Biorąc pod uwagę spadek na diodach i stabilizatorze nie wiele zostaje na ładowanie, stąd niski prąd.
  • Poziom 34  
    Jakie masz napięcie na kondensatorach? LM317 aby działał poprawnie musi być zasilany napięciem minimum 3V większym od napięcia jakie chcemy uzyskać na wyjściu, czyli na wejściu musi mieć te 17 - 18V przy poborze prądu ok 0,5A. Jeżeli tak jest to musi działać. Jak masz niższe to nie będzie. Do tego kitu zalecane jest 18V DC
  • Poziom 10  
    Czy w takim razie jest jakiś odpowiednik LM317 w wersji LDO? Czytałem o LM1117 czy LD1086. Czy da się je zastosować tutaj bez większych modyfikacji układu?
    Co do transformatora to w opisie układu jest jasno napisane: napięcie zasilania 12V AC...
  • Poziom 35  
    Jaki masz prąd po założeniu wszystkich zworek ?
    Jakie masz napięcie wyjściowe ustawione PR1 ? (bez akumulatora) ?
    Z założenia to miała być ładowarka buforowa, poniekąd stąd trudności z doprowadzeniem do działania wedle własnego uznania. Przy twoim założeniu napięcie PR1 powinno być ustawione w granicy 14,4-14,7 (o ile się uda z tym trafem a niestety raczej nie).

    Liczmy
    12*1,41=16,9
    16,9-(1,2+2)=13,7V

    Więc zakładając, spadek na mostku i tylko 2V na LM317, napięcie ledwo mieści się w przedziale buforowym, to nie może działać. Tzn. może, wedle założeń że to ładowarka buforowa a ty chcesz szybszą, więc nie może.
  • Poziom 10  
    Tak jak pisałem najwięcej co mogłem wycisnąć przy rozładowanym akumulatorze to było nieco ponad 0,5 A. Nie miałem problemów z ustawieniem napięcia na 14,8V.
  • Poziom 35  
    Przy tak ustawionym napięciu akumulator "chce" pobrać spory prąd (przypuszczalnie 1-2A) w związku z tym napięcia spada do okolicy 13,5V i koło się zamyka, co prawda akumulator po dobie osiągnie te 14V ale ogranicza go spadek napięcia w układzie.
    Więc jeszcze zmierz napięcie przed LM z podłączonym akumulatorem i myślę że to będzie na tyle ;)
  • Poziom 10  
    Dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam

    Dla zainteresowanych zastosowałem rozwiązanie problemu, które wydało mi się najbardziej ekonomiczne. Wstawiłem przetwornicę podwyższającą napięcie (koszt poniżej 10 zł) i ustawiłem ją na 18V. Wszystko wydaje się pracować poprawnie.

    Pozdrawiam
  • Poziom 35  
    Poza tym że sprawność całości zmalała, ale biorąc pod uwagę ew. koszt kupna nowego trafa... to wyjdzie na jedno, tylko że prawdopodobieństwo awarii wzrosło.
  • Poziom 40  
    A.Gieronimo napisał:
    ale biorąc pod uwagę ew. koszt kupna nowego trafa... to wyjdzie na jedno,


    No nie wiem, czy wyjdzie na jedno... Gdzie kolega kupi trafo za mniej niż 10 złotych...?
  • Poziom 35  
    Xantix napisał:
    A.Gieronimo napisał:
    ale biorąc pod uwagę ew. koszt kupna nowego trafa... to wyjdzie na jedno,


    No nie wiem, czy wyjdzie na jedno... Gdzie kolega kupi trafo za mniej niż 10 złotych...?


    W porównaniu do zwiększonych kosztów za energię elektryczną (straty)... ;)
  • Poziom 40  
    No tutaj masz rację. Choć z grubsza można oszacować, że po tej inwestycji na "plus" zaczęłoby się wychodzić dopiero po zakończeniu się zywota pierwszego akumulatora...(gdyż zakup zwróciłby się po około 370 cyklach ładowania, a tyle mniej więcej wynosi żywotność "żelka").
  • Poziom 10  
    Witam

    Temat zamykam, bo przychodzą mi przypominajki na maila. Uważam zastsowanie przetwornicy jako najbardziej ekonomiczne obejście problemu.

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi