Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daelim VT - Uszkodzony regulator napięcia(?), zamiennik.

30 Sty 2016 13:23 3075 5
  • Poziom 2  
    Witam,
    prawdopodobnie w moim motocyklu Daelim VT 125 uległ uszkodzeniu regulator napięcia. Szukam zamiennika, gdyż oryginały są drogie i zazwyczaj tak samo stare jak mój zepsuty. Motocykl ma instalacje 12V. Mierzyłem napięcia na wtyczce do regulatora.
    Tak wygląda wtyczka od regulatora, ta która wychodzi z wiązki jest w odbiciu lustrzanym, tak że czarny kabel jest po lewej stronie.

    Daelim VT - Uszkodzony regulator napięcia(?), zamiennik.
    Mierzyłem następująco:
    Oba zółte do siebie AC od 17V na wolnych obrotach do ~140V przy odcince
    Czarny z zielonym DC ~17,3 V stale

    Niestety nie znam się zbytnio na elektronice/elektryce, ale z tego co wyczytałem w internecie to alternator jest sprawny. Oczywiście przy podłączonym regulatorze nie ma żadnego ładowania akumulatora. Przekonałem się o tym najpierw jak w trasie zgasły mi światła, a później jak podłączyłem w garażu miernik. Akumulator miał ~10V i przy dodawaniu gazu nie działo się zupełnie nic. Mierzyłem na zaciskach akumulatora. Stwierdziłem zatem, że uszkodzony jest regulator.
    Proszę podpowiedzieć mi czy moja diagnoza jest słuszna i czy mogę włożyć jakikolwiek zamiennik, byleby zgadzała się ilość kabli i napięcie instalacji.
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Napięcie ładowania mierząc na regulatorze wynosi 17.3V? Upewnij się czy jest przejście pomiędzy czerwonym przewodem z regulatora a biegunem + akumulatora.
    Niestety nie mam serwisówki do tego Daelima, wydaje się że regulator jest identyczny jak w chińskich quadach - alternator z uzwojeniem jednofazowym "bezmasowym".
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 2  
    Źle mnie zrozumiałeś, nie mierzę na regulatorze, tylko na wtyczce, która do niego przychodzi. Sam regulator jest odłączony.
    Regulator pasuje od np. zetki, miałeś rację typowy z chińskich quadów.Dzisiaj spaliłem dwa bezpieczniki próbując uruchomić regulator od innego motocykla. Bez regulatora bądź na moim (jak mniemam zepsutym) motocykl działa normalnie, z tym że nie ładuje aku.
    Zmierzyłem rezystancję jak zalecałeśZmierzyłem rezystancję między minusem akumulatora, a czerwonym kablem. Do miejsca gdzie był bezpiecznik było okej, tzn. rezystancja nieskończenie wielka. Gdy zmierzyłem dalej, za bezpiecznikiem na zakresie 2kΩ pokazało ~300. Czyli gdzieś już za bezpiecznikiem musi być zwarcie.
    Mierzyłem z odłączonym regulatorem, na wyłączonym silniku.
    Co ciekawe, gdy w miejsce bezpiecznika włożyłem na chwilę drut, podłączyłem regulator znajomego i zapaliłem silnik wartość na stykach akumulatora wynosiła 14,3-14,4 V DC. Czyli ładownie było, ale bezpiecznik 30A jara.
    Kompletnie już nie wiem co z tym zrobić. Rozwalać wiązkę i szukać pokolei gdzie jest zwarcie? Oddać to komuś kto się na tym zna? Wolałbym to zrobić samemu, ale czuję, że brakuje mi nieco wiedzy.
    Dziękuję za odpowiedź, liczę na jeszcze jakieś wskazówki.
    Pozdrawiam. :)
  • Poziom 38  
    To skąd te 17.3V , z akumulatora, czy z padniętej baterii w mierniku?
    Ymir97 napisał:
    mierzyłem rezystancję między minusem akumulatora, a czerwonym kablem.

    Pisałem o ciągłości połączenia po stronie bieguna dodatniego akumulatora, a Ty piszesz że wpinałeś się omomierzem między "+" i "-" akumulatora, co grozi spaleniem miernika!
    Za bezpiecznikiem możesz wykryć jakąś rezystancję ponieważ są tam odbiorniki (zwłaszcza po włączeniu stacyjki), ale 300Ω to można zgadywać... Licznik elektroniczny, ECU?
    Niestety będzie trzeba chyba oddać motor do specjalisty. Brakuje Ci wiedzy, a trzeba tutaj kompleksowo zbadać alternator, regulator oraz poszukać ew. usterki w instalacji elektrycznej.
  • Poziom 2  
    Niestety nie możemy się zrozumieć (pewnie przez mój zbyt mało precyzyjny opis co robiłem), na czym bardzo mi zależy, dlatego pozwoliłem sobie narysować taki prowizoryczny rysunek. Zaznaczyłem jak wyglądają połączenia oraz gdzie i jak mierzyłem.
    Daelim VT - Uszkodzony regulator napięcia(?), zamiennik.
    Nie mierzyłem rezystancji akumulatora, wiem jak to się może skończyć, mierzyłem rezystancję za bezpiecznikiem na czerwonym przewodzie, wtedy gdy ów bezpiecznik był wyciągnięty.
    Co do licznika to jest on analogowy, nie ma tam żadnej elektroniki poza podświetleniem, które załącza się wraz ze światłami postojowymi i kontrolki rezerwy.
    Co do ECU to nie jestem pewien do końca czy dobrze Cię rozumiem. W tym motocyklu jest zwykły moduł 6pin taki jak w chińskich skuterach(nb. wymieniany jakieś dwa miesiące temu. Po prostu oryginał padł). Z tego co wiem ECU to jakby komputer kontrolujący parametry pracy silnika. Nie wiem czy moduł zalicza się pod ECU, ale pomiaru z rezystancją dokonywałem na wyłączonym zapłonie.

    Chciałbym jeszcze dodać, że oba bezpieczniki przepaliły się po podpięciu modułu od znajomego. Przy pierwszym nawet nie zdążyłem włożyć kluczyka do stacyjki, bezpośrednio po wpięciu wtyczki usłyszałem pstryknięcie i już wiedziałem co się stało, a drugi padł kilka sekund po odpaleniu.

    Jakby brakowało jeszcze jakichś informacji to proszę napisać :)

    Dzięki za do tej pory okazaną pomoc, proszę jeszcze o trochę cierpliwości, chciałbym poradzić sobie z tą usterką bez konieczności oddawania motoru do elektryka. Chętnie dowiem się czegoś nowego, a nauka na pewno w las nie pójdzie i przyda się w przyszłości.
    Pozdrawiam serdecznie.

    PS. Oczywiście wyłącznik, który na rysunku jest rozwarty był załączony podczas pomiarów.
  • Poziom 38  
    Daelim produkował trzy modele chopperów, a od 2008 roku motocykle 125 cm³ Daelima są wyposażone we wtrysk paliwa, dlatego te skojarzenie z elektroniką.
    Moim zdaniem coś nie jest tak w instalacji elektrycznej na drodze regulator napięcia - akumulator, możliwe że są gdzieś przetopione przewody od alternatora z przewodem od akumulatora. Może po prostu gdzieś brakuje masy, ale wątpię abyś samodzielnie dał sobie z tym radę.