Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Meriva 1.4 Turbo - Błąd P0110

artur-b 30 Sty 2016 13:53 3075 16
  • #1 30 Sty 2016 13:53
    artur-b
    Poziom 8  

    Witam,
    Mam Opla Merivę 1.4 Turbo, 2010 rok, benzyna.
    Mam też mały problem z nim związany - paląca się kontrolka usterka w układzie emisji spalin.
    Auto podłączone pod komputer pokazuje błąd P0110.
    Zgodnie z sugestią mechanika wymieniony został przepływomierz, jednak to
    zmieniło stanu rzeczy.
    Błąd P0110 - Czujnik temp. powietrza wlotowego - usterka.
    W związku z tym mam pytania:
    - lokalizacja owego czujnika,
    - symbol czujnika.
    Szukając dosłownie czujnika temperatury powietrza wlotowego, dla mojego
    auta nie mogłem go znaleźć.
    Jaką inną część (może większą) muszę wymienić aby usunąć ten
    błąd (nie wiem - kanał wlotowy przedni). Proszę o podanie jej symbolu.
    Nie wiem, czy to skutek tego, ale auto dużo pali. Zgodnie z rankingami
    powinno palić około 6,5 litra - pali 2 litry więcej.
    Kontrolka nie pali się stale. Zdarza się, że na dzień, dwa w miesiącu
    zgaśnie.
    Będę wdzięczny za jakąkolwiek sugestię,
    Pozdrawiam,

    0 16
  • #2 30 Sty 2016 14:25
    Ireneo
    Poziom 40  

    Czujnik temperatury powietrza wlotowego jest w przepływomierzu.Zapewne zamiennik albo inny typ skoro po jego zmianie wystąpił błąd.Wrzuć stary i ten błąd powinien zniknąć.Mechanik nie wpadł na ten pomysł?

    0
  • #3 30 Sty 2016 14:28
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Będzie zapewne w MAP sensorze.

    0
  • #4 30 Sty 2016 15:17
    artur-b
    Poziom 8  

    Ireneo napisał:
    Czujnik temperatury powietrza wlotowego jest w przepływomierzu.Zapewne zamiennik albo inny typ skoro po jego zmianie wystąpił błąd.Wrzuć stary i ten błąd powinien zniknąć.Mechanik nie wpadł na ten pomysł?


    Błąd był przed zmianą. Mechanik zasugerował wymianę przepływomierza. Kupiłem sam wymieniliśmy i problem jest dalej. Przepływomierz niby oryginalny GM Boscha zamówiony ze sklepu internetowego (czesciauto24.pl) po numerze poprzedniego. Tam znalazłem najtańszy, jednak jak widać cena nie idzie w parze z jakością. Zamówię ponownie tym razem w sklepie stacjonarnym z sąsiedztwa. Jednak nikt nie chce dać na próbę - jak zadziała kupię, jeśli nie - oddam.

    0
  • #5 31 Sty 2016 06:53
    artur-b
    Poziom 8  

    andrzej20001 napisał:
    Będzie zapewne w MAP sensorze.


    Gdzie to jest? Czy jest to w moim aucie? Mogę prosić o symbol owej części? Chcę rozwiązać ten problem. Świecąca się kontrolka dobija mnie, a wysokie spalanie bije po kieszeni...

    0
  • #6 31 Sty 2016 08:08
    slavio...
    Poziom 11  

    kolego może to nie być wcale przepływka...aczkolwiek znajdziesz ją na rurce po filtrze powietrza...czasem zdarza sie że sterownik....a to już większy problem..dobrze sprawdz połączenia kostek i kabli...

    1
  • #7 31 Sty 2016 10:09
    jurekk55
    Poziom 35  

    artur-b napisał:
    Mam Opla Merivę 1.4 Turbo, 2010 rok, benzyna.


    Podaj pełne oznaczenie silnika.

    0
  • #8 31 Sty 2016 11:03
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Jak wygląda pomiar z czujnika IAT, czy jest on prawidłowy, i nie zmienia się w sposób losowy?

    Sprawdzał ktoś w parametrach?

    0
  • #9 31 Sty 2016 11:25
    jurekk55
    Poziom 35  

    domex32 napisał:
    Sprawdzał ktoś w parametrach?


    O to nie tak łatwo, sprzęt nie jest tani.

    0
  • #10 31 Sty 2016 12:09
    artur-b
    Poziom 8  

    slavio... napisał:
    kolego może to nie być wcale przepływka...aczkolwiek znajdziesz ją na rurce po filtrze powietrza...czasem zdarza sie że sterownik....a to już większy problem..dobrze sprawdz połączenia kostek i kabli...


    Przepływkę wymieniłem na samym początku. Mimo to kontrolka usterki w układzie emisji spalin pali się. Gdzieś czytałem, że może być to kwestia filtra powietrza (wymianę, którego rzekomo zaleca się wraz z wymianą przepływomierza).
    Co do połączeń - zauważyłem, że jak wyciągnę plastikową, karbowaną rurę, która idzie gdzieś spod grila, kontrolka gaśnie. Stąd myślałem, że gdzieś tam, przy grillu jest ten czujnik temperatury powietrza wlotowego.

    Dodano po 4 [minuty]:

    jurekk55 napisał:
    artur-b napisał:
    Mam Opla Merivę 1.4 Turbo, 2010 rok, benzyna.


    Podaj pełne oznaczenie silnika.


    W0LSD9EE0B4085938, A14NET,

    0
  • #11 31 Sty 2016 18:34
    domex32
    Moderator na urlopie...

    artur-b napisał:
    Co do połączeń - zauważyłem, że jak wyciągnę plastikową, karbowaną rurę, która idzie gdzieś spod grila, kontrolka gaśnie.


    Tam masz usterkę, w tej wiązce, trzeba ją rozpruć i poszukać uszkodzonych przewodów.

    0
  • #12 31 Sty 2016 19:06
    artur-b
    Poziom 8  

    domex32 napisał:
    artur-b napisał:
    Co do połączeń - zauważyłem, że jak wyciągnę plastikową, karbowaną rurę, która idzie gdzieś spod grila, kontrolka gaśnie.


    Tam masz usterkę, w tej wiązce, trzeba ją rozpruć i poszukać uszkodzonych przewodów.


    To jest rura - pusta w środku. Jak stoję przodem do auta to po lewej stronie, blisko lewego boku. Idzie do (bodajże) filtra powietrza.
    Kontrolka gaśnie, ale na pierwszy start. Tzn jak wyciągnę tą rurę, odpalę samochód kontrolka się nie świeci. Zgaszę auto, ponownie odpalam - kontolka się pali. Stąd moja wizja wymiany filtra powietrza.

    1
  • #13 31 Sty 2016 19:12
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Teraz napisałeś jaśniej.

    Słuchaj, trzeba pomierzyć okablowanie od przepływomierza do sterownika silnika, coś jest na rzeczy.

    0
  • #14 31 Sty 2016 22:10
    slavio...
    Poziom 11  

    problem napewno nie leży w filtrze....trzeba w parametrach rzeczywistych na odpalonym silniku przeanalizować wszystkie pomiary i dane z czujników wtedy prędzej można dojśc do jakiś wniosków,,,ale do tedo trzeba mechanika dobrego z praktyką żeby zauwazył co nieco....sprawdz dobrze połączenia od czujnika do samego sterownika możesz też jakimś kontaktem do kabli poczęstować kostki

    1
  • #16 31 Sty 2016 23:00
    tomasz0703
    Poziom 25  

    Masz tu jeszcze lekturę na wieczór do poczytania :



    Diagnostyczny Kod Usterki P0110 lub P0111 (LUB)
    Instrukcje diagnostyczne•Wykonać Diagnostyczna kontrola systemowa - Pojazd przed rozpoczęciem procedury diagnostycznej.
    •Powtórzyć Diagnostyka oparta na strategii w celu sprawdzenia sposobu wykonania diagnostyki.
    •Instrukcje procedur diagnostycznych zawiera przegląd wszystkich kategorii diagnostycznych.
    Deskryptory DTCDiagnostyczny Kod Usterki P0110 00
    Usterka obwodu czujnika temperatury powietrza dolotowego 1 (IAT)

    Diagnostyczny Kod Usterki P0111 00
    Charakterystyka czujnika 1 temperatury powietrza dolotowego (IAT)

    Opis obwodu/układuCzujnik 1 temperatury powietrza dolotowego (IAT) stanowi część składową czujnika masowego przepływu powietrza (MAF). Czujnik IAT jest rezystorem zmiennym, który mierzy temperaturę powietrza dolotowego. Moduł sterujący silnika (ECM) dostarcza napięcie 5 V do obwodu sygnału IAT oraz dostarcza masę do dolnego obwodu odniesienia.

    Poniższa tabela ilustruje różnicę między temperaturą, rezystancją i napięciem:

    IAT
    Rezystancja IAT
    Napięcie sygnału IAT

    Zimny
    Wysoki
    Wysoki

    Ogrzewanie
    Niski
    Niski


    Warunki generowania DTC•Zapłon jest WŁĄCZONY lub silnik pracuje.
    •Napięcie zapłonowe jest większe od 8,5 V.
    •Kody DTC pojawiają się stale, jeśli występują powyżej opisane warunki.
    Warunki ustawień DTCP0110

    Moduł ECM wykrywa przerwanie lub zwarcie do napięcia w obwodzie IAT 1.




    P0111

    Moduł ECM wykrywa zwarcie do masy w obwodzie IAT 1.




    Działania podejmowane podczas ustawiania DTCKody DTC P0110 i P0111 są kodami DTC typu B.

    Warunki kasowania DTCKody DTC P0110 i P0111 są kodami DTC typu B.

    Pomoc diagnostyczna•Jeśli silnik stał przez całą noc, wartości czujnika temperatury powietrza dolotowego oraz czujnika temperatury cieczy chłodzącej (ECT) powinny mieścić się w zakresie 3°C (5°F).
    •Wysoka rezystancja w obwodzie sygnału czujnika IAT lub w obwodzie odniesienia masy czujnika IAT mogą wygenerować kod DTC.
    Informacje referencyjneOdnośniki na schematach
    Schemat zespołu sterowania silnika

    Odnośniki do widoku przyłączy
    Widok przyłączy elementu konstrukcyjnego

    Odnośniki do informacji elektrycznych
    •Sprawdzanie obwodu
    •Naprawy przyłączy
    •Sprawdzanie stanów występujących okresowo oraz słabych połączeń
    •Naprawy przewodów instalacji elektrycznej
    Odnośnik typu DTC
    Definicje rodzajów diagnostycznych kodów usterek układu napędowego (DTC)

    Odnośnik do testera diagnostycznego
    Informacje dotyczące testera diagnostycznego można znaleźć w Odnośniki modułu sterującego

    Weryfikacja obwodu/układu 1. Gdy zapłon jest WŁĄCZONY, obserwować informacje DTC na testerze diagnostycznym. Kod DTC P0110 lub P0111 nie powinien zostać ustawiony.




     2. Obsługiwać pojazd w zakresie Warunków utworzenia kodu DTC w celu zweryfikowania, czy kod DTC nie jest generowany ponownie. Można również obsługiwać pojazd w zakresie warunków stwierdzonych na podstawie Danych zamrożonych/Rejestru usterki.
    Sprawdzanie obwodu/układuOstrzeżenie: Po odłączeniu, rozmontowaniu lub wymianie tej części składowej systemu Flex-Door, należy wykonać opisaną poniżej kontrolę bezpieczeństwa:

    Zainicjować sprawdzenie systemu przez przyspieszenie do prędkości minimum 4 km/h lub wyższej; nie powinna zaświecić się lampka wskaźnikowa wadliwego działania Flex-Door w zestawie wskaźników, ani też nie powinien być słyszalny żaden alarm ostrzeżenia akustycznego Flex-door.
     1. Wyłączyć zapłon, odłączyć przyłącze wiązki przewodów na czujniku masowego przepływu powietrza /temperatury powietrza dolotowego B75B.
     2. Sprawdzić występowanie rezystancji poniżej 5 Ω pomiędzy zaciskiem 1 obwodu odniesienia niskonapięciowego a masą.
    ⇒ Jeśli wartość jest wyższa niż w podanym zakresie, sprawdzić czy w obwodzie odniesienia masy występuje przerwa/wysoka rezystancja lub zwarcie z napięciem. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, wymienić moduł elektroniczny silnika K20.
     3. Przy włączonym zapłonie sprawdzić, czy między zaciskiem 3 obwodu sygnału IAT a masą występuje napięcie 4,8-5,2 V.
    ⇒ Jeśli wartość jest mniejsza od podanego zakresu, sprawdzić obwód sygnału pod kątem przerwania lub zwarcia do masy. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, wymienić moduł elektroniczny silnika K20.
    ⇒ Jeśli wartość jest wyższa niż podany zakres, sprawdzić obwód sygnału pod kątem zwarcia do napięcia. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, wymienić moduł elektroniczny silnika K20.
     4. Jeśli testy wszystkich obwodów są prawidłowe, zbadać lub wymienić czujnik masowego przepływu powietrza /temperatury powietrza dolotowego B75B.
    Sprawdzanie części składowychOstrzeżenie: Po odłączeniu, rozmontowaniu lub wymianie tej części składowej systemu Flex-Door, należy wykonać opisaną poniżej kontrolę bezpieczeństwa:

    Zainicjować sprawdzenie systemu przez przyspieszenie do prędkości minimum 4 km/h lub wyższej; nie powinna zaświecić się lampka wskaźnikowa wadliwego działania Flex-Door w zestawie wskaźników, ani też nie powinien być słyszalny żaden alarm ostrzeżenia akustycznego Flex-door.
    Test statyczny

    Sprawdzić i zapisać wartość rezystancji między zaciskiem 3 obwodu sygnału a zaciskiem 1 obwodu odniesienia masy przy różnych temperaturach otoczenia. Porównać te pomiary z tabelą Temperatura i rezystancja i sprawdzić, czy rezystancja mieści się w zakresie 5 % zgodnie ze specyfikacją.

    2