Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

L298n + 42BYGH118-01 - Arduino, sterowanie

31 Sty 2016 10:40 1689 8
  • Poziom 2  
    Witam

    Jestem początkujący. Mam problem ze sterowaniem silnikiem krokowym z arduino przez sterownik L298n. Podpinam wg. tego schematu: www.e-swoi.pl/conspects/implementations/view/204/silnik-krokowy/.
    Niestety po wgraniu przykładowego programu z arduino (Przykłady->Stepper->stepper_oneRevolution) efekt jest taki jak widać na filmiku:
    Link


    L298n + 42BYGH118-01 - Arduino, sterowanie

    Wszystko podłączam jak trzeba, ale silnik się nie obraca. Czy ktoś mógłby mi pomóc i powiedzieć co trzeba tutaj poprawić?
  • BotlandBotland
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Sprawdź sobie multimetrem, między którymi wyprowadzeniami masz niską oporność.
    Dobierz w pary z niską rezystancją i wtedy zostają ci tylko 4 kombinacje podłączenia. Przetestuj wszystkie zamieniając kolejnością w parach. Nie podoba mi się jak podłączyłeś sterowanie do sterownika.

    W nocie katalogowej masz :
    czarny A OUT 1
    zielony A- OUT 2
    czerwony B OUT 3
    niebieski B- OUT 4
    I tutaj jusz masz błąd bo czarny powinien być z zielonym czerwony z niebieskim.
    W dodatku nie widzę, żebyś miał podłączone +5V w sterowniku. Tam gdzie podłączasz sterowanie, kable od sterowania dotykają drugiego rzędu goldpinów, które są opisane GND i 5V.
  • BotlandBotland
  • Poziom 2  
    działa! dzięki za szybką pomoc :)

    W jaki sposób mogę zwiększyć szybkość obrotów tego silniczka? W tym momencie w arduino daje speed 150 przy 200 obrotach i to jest max, przy większych wartościach silniczek nie się nie obraca.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Jeśli pomogłem kliknij "pomógł", jeśli problem jest rozwiązany zamknij temat :)

    Dodano po 29 [minuty]:

    Zwiększając napięcie zasilania. Spróbuj z 12V.
  • Poziom 2  
    Teraz zasilam 12V, Do Ilu zwiększyć?
  • Poziom 14  
    Zależy od tego co chcesz osiągnąć, zwiększając szybkość, zmniejszasz moment obrotowy. Jak już zauważyłeś silnik krokowy po zadaniu mu zbyt dużej prędkości, nie ma już mocy żeby zakręcić wałem. Jak ustawisz, żeby się kręcił wolno to będzie miał większą moc, jak szybko to małą. Napięciem możesz zwiększyć trochę jego osiągi.
    Zależy co chcesz osiągnąć, jak chcesz się tylko nauczyć, to polecam spróbować sterować silnikiem samemu. Podając odpowiednie stany wysokie i niskie na piny sterownika.
  • Poziom 2  
    Potrzebuje to do napędu podstawy obrotowej do zdjęć 360. Napęd będzie z przekładnią dlatego chciałbym uzyskać większą prędkość na silniku.
  • Poziom 14  
    Zależy jakie przełożenie ma przekładnia. Z tego co się orientuje to za szybko to się nie musi kręcić.
    Nie wiem do ilu V możesz zwiększyć napięcie. L298n jest chyba do 35V, ale nie wiem jak to jest na mostku H, bez sterownika.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    pch1990 napisał:
    Teraz zasilam 12V, Do Ilu zwiększyć?

    Nie wiele możesz osiągnąc na tym sprzęcie.

    Teoretycznie są duże możliwości przekraczania nominalnych parametrów, jeżeli sprzęt na to pozwala. Silniki krokowe z reguły zasila się napięciem wielokrotnie wyższym niż jego napięcie nominalne po to aby poprawic jego parametry/ wydajnośc. Na przykład silnik 2.6V praktycznie może pracowac nawet na 36V pod warunkiem odpowiedniej kontroli/ograniczenia jego maxymalnego prądu. Tego dokonuje właściwie dobrany driver lub własny układ z taką kontrolą. Twój silnik jest zbudowany na 'nominalne'(*) napięcie 12 V, czyli mógłbyś go zasilac nawet 48V lub więcej, bez szkody dla niego kontrolując prąd. Ograniczeniem dla takiej alternatywy stanowi moduł gotowego drivera L298. Chociaz sam układ L298 pozwala na jego pracę w zakresie do 46V to sama płytka, którą masz ma ograniczenie do 12V (zabudowane tam inne elementy, diody, reg. napęcia, capacitory). Wyjscia pomiarowe z L298n dla podłączenia sensorów prądu (shunt res.) są zwarte do GND, więc pominięta jest możliwośc monitorowania i kontroli prądu.

    (*) Na koniec małe wyjaśnienie: Dla silników krokowych, to co jest podane w jego datasheet i rozumiane jako niby 'napięcie nominalne', nie znaczy że takim napięciem należy je zasilac. Jest to wartośc napięcia przy którym nie nastąpi żadna szkoda dla silnika niezależnie jak długo jest silnik zatrzymany pracującą którąś z jego cewek (rodzaj pozycji zahamowanej).

    e marcus