Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik od "frani" jak zmienic kierunek obrotow

bartix823 31 Jan 2016 12:14 2712 6
  • #1
    bartix823
    Level 8  
    Witam posiadam silnik od frani i chcialbym zmienic kierunek obrotow.... Problem polega na tym ze jak podlacze silnik pod zasilanie to zaczyna buczec i sie nie kreci , dopiero jak ja mu "pomoge" czyli zakrece nim to zaczyna sie obracac i potem juz chodzi normalnie. I jak nim obroce w prawo to kreci sie w prawo a jak obroce w lewo to kreci sie w lewo... Od czego to zalezy ze nie moze samemu wystartowac? Zalaczam zdjecia jak jest to podlaczone i schemat ktory jest na deklu silnika. Przepraszam jezeli dalem temat w zle miejsce...
    I wlasnie prosilbym o wyjasnienie o co tu chodzi , z gory dzuekuje za odpowiedz ;)
  • #2
    12pawel
    Level 33  
    A kondensator podłączyłeś? Pewnie nie i stąd te problemy.
  • #3
    bartix823
    Level 8  
    Wlasnie do tego silnika chyba nie jest potrzebny kondensator
  • #4
    12pawel
    Level 33  
    To dlaczego jest narysowany na schemacie, który przedstawiłeś na pokrywce?
  • #5
    m_wozniak
    Level 16  
    Jest to silnik asynchroniczny (indukcyjny) jednofazowy. Do rozruchu takiego silnika potrzeba podłączyć zasilanie do uzwojenia rozruchowego prądem o przesuniętej fazie. Często uzwojenie rozruchowe podłączone jest do tej samej fazy lecz poprzez niewielki kondensator, który wprowadza wymagane przesunięcie fazowe. Kierunek obrotów ustalony jest przez uzwojenie rozruchowe i fazę prądu w tym uzwojeniu. Teoretycznie jeśli zamiast kondensatora włączysz dodatkową indukcyjność silnik powinien ruszyć w przeciwnym kierunku. Pamiętaj, że moment rozruchowy tego silnika jest niewielki.
  • #6
    stanislaw1954
    Level 43  
    12pawel wrote:
    A kondensator podłączyłeś?
    W tym silniku nie używa się kondensatora.
    Tam albo masz zepsuty wyłącznik odśrodkowy, albo nieczynne uzwojenie rozruchowe. Zmiana obrotów silnika jest wyjaśniona na załączonym schemacie.
  • Helpful post
    #7
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Masz to wyjaśnione na rysunku (zdjęcie IMAG0629).
    1 - końce czerwone - uzwojenie główne,
    2 - końce żółte - uzwojenie rozruchowe (sprawdź, czy ma przejście, oporność kilkadziesiąt Ohmów),
    3 - rozrusznik (styk), w stanie zahamowanym powinno być przejście niskoohmowe (<1Ω?).
    Jeśli rozrusznik nie ma przejścia, to zamiast niego można dać kondensator np. 4uF/250VAC (takie były przy świetlówkach).
    Zmiana obrotów odbywa się poprzez przełączenie końcówek uzwojenia rozruchowego.