Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stacja Diagnostyki Pojazdów - oświetlenie kanału

31 Sty 2016 13:08 3033 14
  • Poziom 10  
    Witam,

    Potrzebuję pomocy w oświetleniu kanału w celach diagnostycznych samochodu. Osobiście zainstalowałbym oprawy we wnękach na 24V, ale zacząłem czytać gdzie zamontować transformatorek, wiadomo duże prądy spore odległości. Po wyszukaniu frazy oświetlenie w kanale odnajduję artykuły gdzie ludzie stosują 230 + RCD, czytałem te artykuły z lekkim niedowierzaniem i odrazu takie rozwiązanie odrzucam, więc proszę mnie nie przekonywać że tak jest lepiej. Głównym problemem jest umieszczenie transformatora, więc gdzie najczęściej lokalizowany jest transformator?? Przy każdej oprawie, w rozdzielnicy, a może w jakiejś szafeczce zlokalizowanej pośrodku kanału?? Drugie pytanie ktoś wie na jakie natężenie liczyć oprawy?? Rozumiem że płaszczyzną pracy jest spód auta? No i ostatnie pytanie czy jest jakaś norma opisująca ww problemy/wątpliwości, znalazłem tylko wytyczne Transportowego Dozoru Technicznego, ale tam za dużo nie ma na ten temat (chyba że coś ominąłem)

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 38  
    milysms napisał:
    Przy każdej oprawie, w rozdzielnicy, a może w jakiejś szafeczce zlokalizowanej pośrodku kanału??


    Nie po to się obniża napięcie na oprawach żeby obok nich montować zasilacze ;)

    Znajomy w SKP ma zamontowany w osobnej skrzyneczce na ścianie (nie w kanale).
  • Poziom 33  
    Dokładnie, transformator umieść gdzieś w rozdzielnicy.
    Oprócz oświetlenia zrób kilka gniazd na 24V, przydadzą się do podłączenia przenośnej lampy, dzięki której zajrzysz w każdą szczelinę samochodu.
  • Specjalista elektryk
    12pawel napisał:
    Oprócz oświetlenia zrób kilka gniazd na 24V, przydadzą się do podłączenia przenośnej lampy, dzięki której zajrzysz w każdą szczelinę samochodu.

    Panowie, w Polsce mamy XXI wiek i nikt nie używa przenośnych lamp na przewodzie. To już historia.
    Co do oświetlenia, można na 24V. zapytam z ciekawości jakie oprawy chcesz zamontować?
    I jeszcze jedna sprawa, zastanów się czy nie warto czujników gazów. Celowo piszę w liczbie mnogiej bo sprawa dotyczy kilku rodzajów. A co z wentylacją mechaniczną z kanału? Jeżeli pójdziesz w tym kierunku to oświetlenie powinno załączyć się ze zwłoką (na czas pracy wentylacji mechanicznej) w celu przewietrzenia kanału.

    Wiem o czym piszę bo znam przypadek kiedy mechanik z kanału sam nie wyszedł. Dobrze, że koledzy go zauważyli.
  • Poziom 38  
    opornik7 napisał:
    Panowie, w Polsce mamy XXI wiek i nikt nie używa przenośnych lamp na przewodzie. To już historia.


    Oj tam nie używa, w każdym warsztacie znajduje się co najmniej jedna, nie wszystko oświetli oświetlenie kanału czy warsztatu, przenośne lampy są bardzo przydatne a te bateryjne czy akumulatorowe nie zawsze są w pogotowiu ;)
  • Poziom 10  
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i widzę że pojawiają się dodatkowe pytania:
    1. Też uważam że transformatory nie powinny być w kanale, więc będzie skrzynka na ścianie pomieszczenia.
    2. Gniazda na 24V w kanale też będą, w przepisach mamy zapewnić oświetlenie rozproszone do oświetlenia miejsca pracy + światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania. Źródła akumulatorowe nie zapewniają pracy ciągłej, mogą służyć tylko jako pomocnicze lub wspomagające urządzenia.
    3. Nie wiem jakie lampy zamierzam zastosować, bo mi się tez przepisy rozjechały. Chciałem hermetyczne 24V świetlówkowe, ale znalazłem zapis o tym że oprawy muszą być otoczone siatką. Nie mogę znaleźć opraw świetlówkowych w siatce. A to jest pytanie z ciekawości czy jakaś podpucha mnie czeka??
    4. Czujnik gazu czy wentylację podłączam zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez projektanta technologa.

    Pozostaje kwestia:
    Jakie natężenie oświetlenia powinno być uzyskiwane pod autem. Nie mogę znaleźć wymagań i chyba wg uznania projektanta, jak diagnosta będzie chciał to przyświeci sobie lampką, coraz bliżej jestem tej teorii.
  • Admin Elektroenergetyka
    Przecież przepis 24V dotyczy tylko lamp przenośnych.
    Oświetlenie stałe w zabezpieczonych wnękach i stosownym IP może być na 230V.

    U mnie w każdej SKP są oprawy świetlówkowe hermetyczne 230V.
  • Poziom 38  
    milysms napisał:
    Chciałem hermetyczne 24V świetlówkowe, ale znalazłem zapis o tym że oprawy muszą być otoczone siatką. Nie mogę znaleźć opraw świetlówkowych w siatce.


    Są ale siatka jest dodatkiem.....

    Może nie świetlówki a np. LEDy :D http://elektronikawm.pl/pl/lampy-oprawy-kanalowe-hermetyczne-led-12-24v

    I dodatkowo o ile przymusowo siatka ochronna : https://www.google.pl/search?q=siatka+ochronn...=609#tbm=isch&q=siatka+ochronna+do+lamp+2x36w
  • Moderator Energetycy
    Dla pojazdów zgodnie z PN-EN 12464-1 : 2004 w p. 2.19 mamy prace przy nadwoziu i montaż - wymagane 500 lx.
    Dla kanałów samochodowych - informacji brak.

    Według starej PN-84/E-02033 w p. 8.19 Montaż i obróbka karoserii, tapicernie, montaż samochodów - wymagane Ex średnie - 300 lx

    Dodatkowe info Tutaj
  • Moderator Elektrotechnika
    Na jednym forum dla elektryków znalazłem takie wzmianki . Cytat;
    Nie wiem skąd CIOP bierze te wymagania - ale na stronie:
    http://www.mikrofirmabhp.pl/6067.html?s ... 9&k=E8FFE8
    podaje:
    Kanały naprawcze w zakładzie obsługi i napraw pojazdów powinny być dostosowane do rodzaju naprawianych pojazdów samochodowych. Minimalne wymiary kanałów naprawczych wynoszą:
    dla samochodów osobowych: długość - 6 m, szerokość - 0,65 m, głębokość - 1,5 m
    dla samochodów ciężarowych: długość - 12 m, szerokość - 0,9 m, głębokość - 1,4 m.
    Ponadto do kanałów naprawczych odnoszą się następujące wymagania:
    podłoga powinna być gładka, łatwo zmywalna, nieśliska, z umocowaną w niej kratką ściekową nakrywającą studzienkę bezodpływową
    ściany powinny być łatwo zmywalne, z materiału odpornego na oleje i smary
    instalacja oświetleniowa oraz przyłącza do lamp przenośnych
    dostosowane do bezpiecznego napięcia, tj. 24 V, wyłączniki oświetlenia kanałów oraz gniazda wtykowe do lamp przenośnych powinny znajdować się poza kanałami
    powinny mieć, przynajmniej z jednej strony, schody umożliwiające zejście do kanału
    powinny być wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia na obrzeżach kanału, służące jako prowadnice kół pojazdów w czasie ich wprowadzania na kanał
    każdy nie używany kanał powinien być całkowicie przykryty (deski o grubości 50 mm)
    powinny być wentylowane; jeżeli nie ma wentylacji miejscowej w kanałach, należy je przewietrzać.
    Podczas prac kanałowych należy bezwzględnie przestrzegać zasady swobodnego wyjścia ewakuacyjnego – tj. schody prowadzące do kanału nie mogą być zasłonięte naprawianym pojazdem.


    Natomiast PIP o instalacji oświetleniowej pisze nieco inaczej:
    http://www.pip.gov.pl/prewen/Artyk-Inter/warsz-sam.htm

    stosowane w kanałach naprawczych oświetlenie musi mieć napięcie bezpieczne lub gdy napięcie zasilające oświetlenie wynosi 220 V, punkty świetlne muszą być odporne na działanie czynników mechanicznych (rozbicie);
    I toby się zgadzało z tym co kolega i moderator podaje.
    Jest jeszcze jeden aspekt to PN-IEC 60364-7-706:2000 Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji. Przestrzenie ograniczone powierzchniami przewodzącymi
    Niestety nie mam jej więc tylko informuję o niej , ale jak sugeruje nieodżałowany kolega " Krystyn " na tym forum należało by się do niej odnieść.
    milysms napisał:
    Potrzebuję pomocy w oświetleniu kanału w celach diagnostycznych samochodu

    Ale ja bym zadał najważniejsze pytanie autorowi gdzie jest projekt bo jeśli się kolega interesuje rozporządzeniami to wnioskuję ze to kanał dla mechaniki zawodowej, a nie kanalik w domu.
  • Moderator Energetycy
    Niestety,
    PN-IEC 60364-7-706:2000 - wersja polska
    Norma wycofana i zastąpiona przez PN-HD 60364-7-706:2007 - wersja angielska
    Tylko czy ... ta norma może być przyporządkowana do betonowych/murowanych kanałów samochodowych ?

    Na pewno do Stacja Diagnostyki Pojazdów - oświetlenie kanału
  • Poziom 10  
    Łukasz-O napisał:
    Przecież przepis 24V dotyczy tylko lamp przenośnych.
    Oświetlenie stałe w zabezpieczonych wnękach i stosownym IP może być na 230V.

    U mnie w każdej SKP są oprawy świetlówkowe hermetyczne 230V.


    Tak jak napisałem na początku, wiem że są instalacje 230V, ale ja wolę takiej nie stosować bo temat jest dyskusyjny.

    Dodano po 2 [minuty]:

    elpapiotr napisał:
    Dla pojazdów zgodnie z PN-EN 12464-1 : 2004 w p. 2.19 mamy prace przy nadwoziu i montaż - wymagane 500 lx.
    Dla kanałów samochodowych - informacji brak.

    Według starej PN-84/E-02033 w p. 8.19 Montaż i obróbka karoserii, tapicernie, montaż samochodów - wymagane Ex średnie - 300 lx

    Dodatkowe info Tutaj


    Zamierzałem policzyć na 200lx, ale się posłucham i policzę na 300lx, w dół zawsze można zejść.
  • Admin Elektroenergetyka
    milysms napisał:

    Tak jak napisałem na początku, wiem że są instalacje 230V, ale ja wolę takiej nie stosować bo temat jest dyskusyjny.

    Temat jest oczywisty. Nie ma zakazu oświetlenia 230V w kanale. Przepis 24V tyczy się tylko do opraw przenośnych.
    Oczywiście masz prawo zastosować 24V do oświetlenia stałego.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Ale nie szukaj logiki w tym całym zamieszaniu. Przepis to przepis, masz zapewnić światło skupione o bezpiecznym napięciu i tyle. Nie ważne czy ktoś będzie z tego korzystał czy nie.
    Niestety akumulatorowe urządzenia, wg wyroku sądu (nie chce mi się szukać gdzie jest ta interpretacja) nie stanowią pewności zasilania nawet gdy mają rezerwową baterią.