Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen

amostom 31 Jan 2016 15:27 31068 108
  • Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen

    Witam.
    Chciałbym zaprezentować mój projekt komputera pokładowego do staruszka, jakim jeżdżę, tzn. GOLF 3. Komputerek bazuje na atmega328p, został napisany w języku C. Wyświetlacz to ILI9341 z panelem dotykowym. Zamontowany już w aucie spisuje się znakomicie. Jedyne miejsce, gdzie to pasowało to wykorzystać to popielniczka, skoro i tak nie palę. Wyświetlacz na żywo ma zdecydowanie ostrzejsze kolory i jest bardzo wyraźny.

    Funkcje:
    1 EKRAN:
    - temperatura wewnętrzna (zmienia się na czerwono, gdy temp. jest poniżej 0 stopni)
    - temperatura zewnętrzna (zmienia się na czerwono, gdy temp. jest poniżej 0 stopni i jest krótki sygnał dźwiękowy z buzzera)
    - przejechane kilometry TRIP i TOTAL
    - prędkość
    - spalanie średnie
    - spalanie chwilowe



    2 EKRAN:
    -temperatura parownika gazu
    - temperatura cieczy chlodzącej
    - spalone paliwo
    - pozostałe paliwo w baku

    3 EKRAN: Ustawienia
    - LCD - ustawienie jasności LCD
    - TEMP - wykrycie czujników temp i przypisanie ich do wewnątrz lub na zewnątrz, cieczy lub gazu
    - STALE - ustawienie stałych drogi, wtrysku, pojemność baku, ilość cylindrów, przywrócenie domyślnych ustawień
    - KASUJ - kasuje przebieg, spalanie średnie, spalone paliwo
    - KALIBRUJ - funkcja kalibrująca stałą wtrysku

    Na ekranie pierwszym na środku jest napis PB, który się zmienia na LPG, gdy załączy się gaz. Wtedy oblicza spalanie dla gazu (tą funkcję jeszcze kończę).

    I to tyle. Wiem, że pewnie płytkę szłoby wykonać ładniej bez zworek, ale mnie to nie przeszkadza. Wykorzystałem w niej elementy THT i SMD. Wykonanie techniczne, tzn. zamocowanie w aucie wykonał mój brat, jakoś lepiej mu to wychodzi. :)
    Ja ogólnie jestem z tego komputerka bardzo zadowolony. Pozdrawiam.
    Może teraz kilka fotek i filmik.

    Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen Kolejny komputer pokladowy ILI9341 TouchScreen

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    amostom
    Level 9  
    Offline 
    amostom wrote 124 posts with rating 73, helped 0 times. Been with us since 2008 year.
  • #2
    WędkarzStoLica
    Level 31  
    Coś pięknego :)

    Chciałbyś zrobić jeszcze jeden? Bez wszystkiego co związane z paliwem, same temp. napięcie itp. Jeśli tak, to jaka cena za tę przyjemność?
  • #3
    amostom
    Level 9  
    Dzieki :) Koszt jaki wyszedl to cos kolo 100zl dokladnie nie liczylem jesli LCD sciagalem z Chin u nas sa duzo drozsze. Hmm ale bez tego co zwiazane z paliwem(rozumiem ze bez spalania tez) to nie wiele zostaje bo temperatura wewnatrz zewnatrz napiecie w aucie i predkosc i przejechane km. Troche krucho u mnie z czasem bo pracuje caly tydzien od 7 do 18. Sam wykonywalem go (pisalem program) ponad rok. Dlugo to trwalo no ale sa jeszcze inne obowiazki oprocz pracy.Pozdrawiam
  • #4
    Frog_Qmak
    Level 25  
    Bardzo ładne, ikonki - cud.
    W jaki sposób pobierane są dane dotyczące spalania (dotyczy również gazu)? Co to za moduł przy atmedze?
  • #5
    xray81
    Level 22  
    Frog_Qmak wrote:
    Co to za moduł przy atmedze?


    To jest przetwornica step down 12V na 5V lub 3.3V aby zasilić atmegę.
  • #6
    amostom
    Level 9  
    Tak to przetwornica step-down regulowana w moim przypadku na 5,5V ponieważ procek taktuje 20Mhz. Sygnał biorę poprzez transoptor bezpośrednio z wtryskiwacza i impulsatora prędkości. Co do gazu to podobnie ponieważ to instalacja sekwencyjna wiec tez sygnał będzie brany z niego bezpośrednio. Ikonki to akurat żona mi rysowała. Linux dla niej to żaden problem.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Sebastian.R
    Level 20  
    Do kolana daleko. A to chyba jedyne miejsce z tego co widzę nadające się do tego bez nadmiernej ingerencji w tapicerkę. Patrząc po płytce - niezła wiązka do wyświetlacza , druga do czujników. Trudno sobie wyobrazić ten cud techniki umiejscowiony tak , jak nawigacja - na uchwycie. Do niego musiałaby taka wiązka jakoś dojść (albo wyświetlacza albo czujników). Może druga wersja będzie przewidywała połączenie takiego wyświetlacza drobnym kabelkiem transmisyjnym (RS485) z modułem głównym umieszczonym w miejscu jak jest obecnie ? Da to możliwość umiejscowienia wyświetlacza wyżej , w zasięgu wzroku kierowcy.
  • #10
    Gielu
    Level 10  
    W jaki sposób odczytujesz wartości przebiegu, czasu wtrysku, ilości paliwa?Wykorzystujesz złącze OBD czy masz jeszcze starszą wersję Gofra z liniami K i L?
  • #11
    amostom
    Level 9  
    Z tym umiejscowieniem nie jest tak źle. Na pewno lepiej byłoby gdzieś u góry ale w tym aucie ciężko wygospodarować miejsce.W golfie 4 jest lepiej bo można upakować to w schowek nad radiem który jest znacznie wyżej..Wszak nie patrzymy na niego cały czas tylko od czasu do czasu. Po kilku dniach już wszystko jest intuicyjne. Początkowa wersja była na zasadzie kanapki tzn wyświetlacz nasadzany na płytkę ale ze względu dużej ilości przewodów do czujników temp oraz wtrysku i drogi zdecydowałem na taka wersje.Gielu mierzę czas wtrysku bezpośrednio na wtrysku ponieważ mam stara wersje Gofra który podaje tylko czas otwarcia wtryskiwacza.
  • #12
    WędkarzStoLica
    Level 31  
    Ja bym na Twoim miejscu wywalił jedną kratkę nawiewu i tam go wstawił :)
    Wyświetlacz jest piękny i niesamowicie funkcjonalny, ale ta obudowa trochę szpeci i zalatuję wioską ;/
  • #13
    PEPE64
    Level 16  
    Witam. Projekt spoko, ale jakby tak jeszcze ten wyświetlacz miał ze 7 cali.. Może jakiś stary tablet? Pozdrawiam
  • #14
    amostom
    Level 9  
    Mnie osobiście sie podoba. Rzecz gustu. Wszak tez zawsze mowili ze Golfemi jezdza.... Jednak z kratki bym nie zrezygnowal. Za duzo jezdze zima i doceniam ciepelko. 7 calowy bylby super ale to juz rozbudowana konstrukcja. Te funkcje co w tym kompku sa to zdecydowanie za malo. Projekt bylby bardzo rozwojowy No i nie jestem jakims mega programista poprostu probuje swoich sil. Ale nie ukrywam ze jestem z niega bardzo zadowolony z dzialania jak i wygladu.
  • #15
    Gielu
    Level 10  
    A nie próbowałeś dać tego wyświetlacza w miejscu zaślepki włącznika podgrzewania foteli (plastik obok lewej kratki nawiewu konsoli środkowej)?
  • #16
    Obywatel LutZek
    Level 13  
    Bardzo ładny projekt :). Czy nie ma problemu z widocznością podczas jazdy przy tak małym wyświetlaczu?.

    Mnie osobiście cieszy bardzo jedna rzecz - mianowicie, że nie jest to kolejny pseudoprojekt na Arduino lub Raspberry Pi, tylko na zwykłym mikrokontrolerze, tak jak Pan Bóg przykazał :)
  • #17
    amostom
    Level 9  
    Tak probowalem. Pierwszy zamysł wlasnie taki był. Jednak wyświetlacz jest na spi i nie dziala poprawnie na taśmie dłuższej niz 30 cm. Chciałem elektronikę upchnąć w popielniczce a wyswietlacz w zaślepkach od podgrzewania foteli. Jednak problem z lcd na takiej długości przewodow. Byloby troche kombinowania z ukryciem elektroniki za tymi zaślepkami i dostepem do isp i ewentualnych poprawek. Oczywiście dałoby sie to zrobic jak wszystko. Niemniej mnie odpowiada tam gdzie jest.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Widocznosc jest znakomita lcd ma 2.4'' siedzac z tylu mozna czytac bez problemu. Trudno to opisac ale cyfry sa co najmniej dwukrotnie wieksze jesli nie trzykrotnie od zwyklych cyfr na hd44780. Do tego jest on zamocowany pod katem w stosunku dla kierowcy co daje znakomita ostrość. Wyświetlacz jest naprawde godny polecenia.
  • #19
    Krop
    Level 16  
    "Jak wiadomo, temperatura zamarzania wody to +4 st, a nie 0 st."

    Poważnie ? To Anders Celsius jest chyba zaskoczony w zaświatach.
  • #20
    Sebastian.R
    Level 20  
    _Arecki_ wrote:
    Jak wiadomo, temperatura zamarzania wody to +4 st, a nie 0 st.

    Na jakiej to planecie ?
    Nie twierdzę , że woda ma prawo zamarzać tylko w 0°C , bo jest to uwarunkowane ciśnieniem , ale szybciej obniżyć punkt zamarzania (dodając sól , lub zwiększając ciśnienie) niż go wywindować aż na cztery stopnie :) .

    Chyba , że mówimy o tym eksperymencie :
    cyt.
    "Grupa naukowców pod kierunkiem prof. Xi Hanga odkryła, że gdy wiązania wodorowe przyciągają do siebie cząstki wody, zaczyna między nimi działać naturalna siła odpychająca je od siebie, która rozciąga wiązania kowalencyjne. Te natomiast, rozciągając się, magazynują energię. Kiedy jednak podgrzewamy wodę, jej cząstki znów zwiększają odległość między sobą. Wtedy wiązania kowalencyjne ponownie się skracają i oddają energię. Owo oddawanie energii jest równoznaczne ze schładzaniem. Dlatego ciepła woda schładza się i zamarza szybciej niż zimna.

    Naukowcy opracowali też metodę obliczania, jaka będzie wartość tego dodatkowego schładzania dla poszczególnych temperatur. Ich wyliczenia dokładnie pokrywają się z eksperymentem Mpemby. "

    Jednak widzę , że komuś pomyliło się z punktem 4°C gdzie woda ma inne własności powyżej jak poniżej . W obecnie panującym przedziale ciśnienia w jakim wszyscy żyjemy woda raczy zamarzać w 0°C.Pozdrawiam.
  • #21
    Renegat_pol
    Level 20  
    Krop wrote:
    "Jak wiadomo, temperatura zamarzania wody to +4 st, a nie 0 st."

    Poważnie ? To Anders Celsius jest chyba zaskoczony w zaświatach.


    MAły off-top:

    W jakiej temperaturze zamarza woda?

    Odpowiedź wydaje się prosta i zna ją każdy ze szkoły. Woda zamarza w temperaturze 0 st. C. Czy aby na pewno?
    Znane ze szkoły twierdzenie jest prawdziwe tylko, jeśli woda zawiera zanieczyszczenia. To one stają się zaczątkiem krystalizacji i powstania lodu. Brak zanieczyszczeń pozwala obniżyć temperaturę wody bez zamarzania. -41 st. C, to jeszcze niedawno była granica utrzymania czystej wody stanie ciekłym.

    -48 st. C do takiej temperatury schłodzili wodę naukowcy z Uniwersytetu Utah i to jest w tej chwili granica zamarzania.
  • #22
    Sebastian.R
    Level 20  
    Renegat_pol wrote:

    -48 st. C do takiej temperatury schłodzili wodę naukowcy z Uniwersytetu Utah i to jest w tej chwili granica zamarzania.

    Laboratoryjnie :D . Poza tym , -41 stC , bo -48st C to symulacja komputerowa :D . Proszę czytać ze zrozumieniem , a cytować całość sformułowań :D

    Jak już na wesoło o wodzie to https://youtu.be/Dx_ze0FC9kA

    Brak zanieczyszczeń w wodzie - praktycznie laboratoryjne warunki :D Nie dość , że destylowana woda , to jeszcze jej opary , a nie stan ciekły.
    A my tu mówimy o drogowych warunkach jakie występują przy eksploatacji samochodu , a nie lotniczych przy pilotowaniu MIGa na wysokości 10km (zjawisko krystalizacji pary wodnej na skrzydłach).
    Polecam zejść na ziemię i wrócić do tematu .
  • #23
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Masz schematy i wsady bin lub hex bo o programie to można widzę pomarzyć.
  • #24
    Sebastian.R
    Level 20  
    Pomyśl może nad rozdzieleniem na dwa moduły. Jeden na tej atmedze co obecnie byłby przy wyświetlaczu , a drugi na dole na mniejszej np atmega8 do obsługi tych sygnałów z czujników. Oba moduły połączone cienkim kabelkiem transmisyjnym (skrętką). Pozwoliłoby to na zamontowanie tego wyświetlacza wyżej.
  • #25
    don diego
    Level 32  
    Woda może i nie zamarza w +4°C, ale warto sobie ustawić taki punkt ostrzegawczy, na wypadek gołoledzi. Temperatura na asfalcie może być niższa niż przy czujniku. Takie ostrzeganie jest na przykład w Oplach. Śnieżynka na wyświetlaczu pojawia się już przy +3°C. Dzisiaj rano miałem przykład potwierdzający słuszność tego założenia. Temperatura na wyświetlaczu +1.5°C a na drodze szklanka.
  • #26
    Sebastian.R
    Level 20  
    To raczej jest dowód , że przy 4°C zmienia się własność wody (w stanie ciekłym) , a nie że w tej temperaturze zamarza. Byłoby potwierdzenie tej powyższej absurdalnej teorii @Krop-a gdyby czujnik tkwił w lodzie a na wyświetlaczu temperatura inna niż owe 0°C .
    W temperaturze od 4°C do 0°C bardzo zmienia się lepkość a co za tym idzie zwiększa poślizg.
    I o tym świadczy alarm przy tej temperaturze. Gwiazdka jest znakiem umownym. Jeśli więc samochodowe ostrzeżenie jest nie słyszalne lub jego brak , to faktycznie dobrze by było jakby urządzenie mialo taki alarm.
  • #27
    skaktus
    Level 37  
    Napisz jaki masz silnik u siebie w Golfie. Zrobiłeś coś w stylu MFA, a np. MFA nie da się podłączyć pod silnik 1,4 ;)
  • #28
    Sebastian.R
    Level 20  
    Ja w Skodzie popełniłem kiedyś taki prosty zegar z pomiarem dwóch temperatur , oraz pomiarem napięcia na akumulatorze.
    No ale to ma się nijak do w/w projektu.
    Możesz wycenić ile Cię kosztował ?
    Bo wyświetlacz z dotykiem to najdroższy element ?




    PS.
    Fragment kodu z mojego jakby kto chciał jednak zrobić z gotowca :)
    Code: vbnet
    Log in, to see the code

    Pod XTAL należy wlutować kwarc zegarkowy, fusebity - tylko zmiana na wewnętrzny kwarc 8MHz
  • #29
    amostom
    Level 9  
    Moj golf jest wlasnie z silnikien 1.4. I dlatego wlasnie robilem swojego kompka bo auto z ta wersja silnika nigdy nie wychodzily z MFA a chcialem miec ot taki bajer. Niby nic ale fajna zabawka.
    Sebastia tak najdroższy jesr lcd sciagany z chin niecałe 30zł. W polsce w tym czasie kosztował ok 50zl. Reszta to atmega i drobnica. Ale sie uzbiera. Do tego plytka wtyczki troche przewodu wytrawiacz itd. I stowka jest