Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia do sterowania obrotami wetylatora komputerowego

larcz 01 Lut 2016 17:12 684 18
  • #1 01 Lut 2016 17:12
    larcz
    Poziom 11  

    Witam wszystkich.
    Potrzebuję zamontować chłodzenie w UPSie ponieważ producent zadbał o to żeby temperatura wewnątrz urządzenia szybko unicestwiła akumulator. Po około 2 latach pracy akumulator padł totalnie a jak się okazało przy wymianie - pękł. Z tego powodu chce zamontować wentylatory komputerowe chłodzące wnętrze. Sprawa prosta tym bardziej, że zasilanie jest 12 V. Problem polega na tym że są one za głośne jak dla mnie a będą pracować ciągle. Plan jest następujący:
    -obniżyć napięcie 12 V do około 6 V poprzez podłączenie szeregowe odpowiedniego rezystora.
    Niestety takie napięcie wystarczy do podtrzymania pracy wentylatora ale nie jest dostateczne do uruchomienia go. Chciałbym w jak najprostszy sposób zmontować układ, który przy włączeniu na 1-2 s daje pełne 12 V a dopiero potem redukuje je do 6 V.
    Może ktoś zasugerować coś prostego? Wiem że są dostępne tanie sterowniki wentylatora komputerowego ale nie do końca robią to o co mi chodzi.

  • #2 01 Lut 2016 17:20
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Zależy od wentylatora. Niektóre typy potrafią startować już od 4V. A poza tym - jeśli te 6V jest za mało-czemu nie ustawisz 7V?
    W ostateczności można też zrobić prościuchny układzik, który będzie zmieniał napięcie w zależności od temperatury wnętrza (jest na elektrodzie - poszukaj).

  • #3 02 Lut 2016 14:21
    larcz
    Poziom 11  

    Chciałbym użyć wentylatorów które już mam więc to że są takie które startują od niskiego napięcia nic nie wnosi. Co do układów to przeszukałem forum (zapewne niewystarczająco) i nie znalazłem odpowiednich rozwiązań. Najbliższe tego co chce jest układ na bazie kitu AVT-478 (http://serwis.avt.pl/manuals/AVT478.pdf) ale bez pomiaru temperatury tylko z góry ustaloną prędkością. Nie mam dość wiedzy żeby przerobić układ do swoich zastosowań. Może ma ktoś jakieś sugestie?

  • Pomocny post
    #5 02 Lut 2016 15:42
    chrust58
    Poziom 17  

    larcz napisał:
    Chciałbym w jak najprostszy sposób zmontować układ, który przy włączeniu na 1-2 s daje pełne 12 V a dopiero potem redukuje je do 6 V.

    Może tak.
    Regulator napięcia do sterowania obrotami wetylatora komputerowego

  • #6 02 Lut 2016 16:05
    phantom48
    Poziom 26  

    Nie spotkałem się jeszcze z wentylatorem z atx który by nie mógł wystartować przy 6V, wydaje mi się iż użyłeś rezystor o zbyt małej mocy, i jest za mały prąd, spróbuj dać mocniejszy lub kilka równolegle połączonych ale oporność całości musi być taka sama.


    Moderowany przez ANUBIS:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #7 02 Lut 2016 17:02
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    phantom48 napisał:
    wydaje mi się iż użyłeś rezystor o zbyt małej mocy, i jest za mały prąd, spróbuj dać mocniejszy lub kilka równolegle połączonych ale oporność całości musi być taka sama.
    Od kiedy prąd płynący w obwodzie zależy od mocy rezystora przy takiej samej wartości napięcia i oporności? Błądzisz Kolego, oj, błądzisz strasznie...

  • #8 03 Lut 2016 12:34
    larcz
    Poziom 11  

    chrust58 dzięki za propozycje. Właśnie o takie rozwiązanie mi chodziło tylko pytanie jaka będzie różnica pomiędzy tymi 2 układami?

  • Pomocny post
    #9 03 Lut 2016 15:24
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Wystarczy opornik ale nie tylko (o czym niżej) - wszelkie tranzystory czy układy scalone są tu najzupełniej zbędne (a nawet szkodliwe).
    Opornik o odpowiedniej wartości i mocy (ale mam nadzieję że to kolega potrafi policzyć/dobrać) i równolegle do niego kondensator elektrolityczny o pojemności rzędu 470-1000 mikroF/16V (zwykle wystarcza 220-470 mikroF - ale nie znamy mocy tego wentylatora). Oczywiście trzeba uważać na jego polaryzację.

  • #10 04 Lut 2016 11:45
    larcz
    Poziom 11  

    Czyli dobrym torem myślałem. Oczywiście opór i moc rezystora sobie wyliczę. Tak dla pełnego obrazu to wentylator ma 2 W wiec prąd rzędu 160mA. Jak uda mi się wszystko złożyć w kupę (czyli najpierw wybrać się do sklepu po części) to podzielę się spostrzeżeniami.
    Jeżeli będą dostępne odpowiednie potencjometry to może pokuszę się o regulację prędkości. Docelowo myślałem żeby też dodać prosty termostat ale tu już chyba użyje gotowca.
    Całość w zamierzeniu działała by tak:
    -po załączeniu (zasilanie idzie z akumulatora więc będzie włącznik) jeżeli temperatura będzie powyżej powiedzmy 25*C wentylator staruje (dzięki kondensatorowi) a następnie zwalnia do prędkości ustalonej opornikiem (lub potencjometrem),
    -jeżeli temp spadnie poniżej ustawionego progu całość będzie odłączona.
    Dzięki za pomoc.

  • #11 04 Lut 2016 12:06
    vodiczka
    Poziom 42  

    larcz napisał:
    a następnie zwalnia do prędkości ustalonej opornikiem (lub potencjometrem),
    Czy upewniłeś się, że przy zasilaniu obniżonym napięciem wydajność wentylatorów będzie wystarczająca?
    "Cicho chodzi" nie oznacza, że dobrze chłodzi :)

  • #12 04 Lut 2016 14:33
    larcz
    Poziom 11  

    Chciałbym zauważyć że na wstępie napisałem, że UPS fabrycznie nie miał żadnego chłodzenia więc jakikolwiek podmuch powietrza będzie miał wystarczającą wydajność żeby obniżyć temperaturę pracy :)

  • #13 04 Lut 2016 17:37
    vodiczka
    Poziom 42  

    larcz napisał:
    jakikolwiek podmuch powietrza będzie miał wystarczającą wydajność żeby obniżyć temperaturę pracy
    Jakikolwiek podmuch jakoś obniży temperaturę ale czy wystarczająco?

  • #14 05 Lut 2016 10:41
    Xantix
    Poziom 38  

    Dorzucę swoje trzy grosze. Z tego co wiem, to nominalna temperatura pracy akumulatorów żelowych to 20°C. I każdy wzrost temperatury o 8°C powyżej temperatury nominalnej powoduje skrócenie zakładanej żywotności o połowę. Tak więc praca w temperaturze 28°C skraca żywotność o 50%, a praca w 36°C skraca żywotność o 75%. Co oznacza, że akumulator pracujący w temperaturze większej niż te 40°C jest tak naprawdę złomem.
    Skoro autor pisze, że w akumulatorze pękła aż obudowa, to temperatura rzeczywiście mogła być dość wysoka. Dlatego najlepiej zamiast "trochę" obniżać temperaturę, warto obniżyć ją do tych 20°C. Na początek może warto zainwestować w jakiś wiatrak typu "silent" o zmniejszonej emisji hałasu albo ewentualnie połączyć 2-3 wiatraki kaskadowo i dopiero wtedy kombinować z obniżaniem napięcia zasilania wiatraków...

  • #15 05 Lut 2016 12:37
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Xantix napisał:
    Dlatego najlepiej zamiast "trochę" obniżać temperaturę, warto obniżyć ją do tych 20°C.
    Optymalna temperatura dla pokoju (pomieszczenia) dla wykonywania prac siedzących (np. przy komputerze) to ok.20 C.
    A jak jest upalne lato - może być jeszcze więcej (nie każdy ma klimatyzację).
    Zakładając, że nie można (bo nie można) schłodzić nagrzewającego się elementu poniżej temperatury otoczenia, to co piszesz jest nie do spełnienia. Nawet jeśli zastosuje się dmuchawę z odkurzacza przemysłowego i tak nie uda się osiągnąć temperatury wewnątrz obudowy niższej od temperatury otoczenia.
    Połączenie "kaskadowo" trzech wiatraków niewiele da - szybkość przepływu powietrza pozostanie w obudowie (prawie) ta sama* - co najwyżej uda się zwiększyć ją o kilka procent (bo zwiększy się nieco ciśnienie).

    * Będzie mniejsza od zawieszonego swobodnie wentylatora ze względu na opory przepływu.

  • #16 05 Lut 2016 12:52
    Xantix
    Poziom 38  

    Dobrze masz rację. Ale w jeśli obniżysz temperaturę z 35 stopni wewnątrz obudowy do tych 25 stopni to i tak będzie sukces i to duży bo wydłużysz życie akumulatora o jakąś o połowę. Tak powinienem raczej napisać tak: "Warto obniżyć temperaturę do jak najniższych osiągalnych poziomów - czyli do temperatury otoczenia (która w nagrzanym w upale pokoju i tak tych 25 stopni raczej nie powinna przekroczyć, bo mało kto wytrzyma przy 30 stopniach w zamkniętym pomieszczeniu - poza tym takie przypadki to ekstremum, nie typowa sytuacja). W każdym razie każde obniżenie temperatury pracy akumulatora wyjdzie mu na zdrowie.

  • #17 05 Lut 2016 14:57
    larcz
    Poziom 11  

    Właśnie dlatego chce zrobić chłodzenie. Bezczelność producentów jest już straszna. Projektują sprzęt tak żeby się zepsuł w przewidywanym czasie (kondensatory obok radiatorów, akumulator bez chłodzenia itp.).
    Kontynuując temat wydajności nawiewu to mam zamiar zastosować potencjometr żeby była możliwość regulacji obrotów jeżeli okaże się niewystarczająca. Dołączając termostat będę miał pewność, że całość ma odpowiednią wydajność (jeżeli np. ustawie temperaturę załączania na 25*C i po jakimś czasie wentylator się wyłączy to znaczy że jest w stanie wychodzić całość).

  • #18 05 Lut 2016 15:03
    Xantix
    Poziom 38  

    Kolego, to może zastosować taki układ?
    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT478.pdf
    Jak się temperatura podniesie, to wentylatorek przyspieszy, jak się ochłodzi to zwolni. Można go ustawić na pożądaną temperaturę odniesienia.

  • #19 08 Lut 2016 10:24
    larcz
    Poziom 11  

    Zastanawiałem się nad tym ale wolę zastosować prosty układ bazujący na kondensatorze i oporniku ponieważ będzie on pracował ciągle (UPS się strasznie grzeje). W przyszłości jeżeli będzie mi przeszkadzać wentylator i okaże się, że jest wystarczający do wychłodzenia to dołączę termostat.
    Układ działa idealnie, więc problem został rozwiązany. Jedna wskazówka dla tych co chcą użyć takiego rozwiązania: trzeba dobrać odpowiednio dużą pojemność kondensatora (ja musiałem dać łącznie 2000uF żeby duży wentylator (120mm) miał siłę ruszyć (dla małego - 50mm wystarczyło 1000uF). Co ciekawe oba wentylatory miały identyczną moc (12V 0,16A) jednak bezwładność robi swoje.
    Temat uważam za zamknięty i dzięki za wskazówki.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME