Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xsara I (klimatronik) - dmuchawa nie działa :(

02 Lut 2016 20:46 2841 8
  • Poziom 12  
    Xsara I '99 1.4 benzyna (bez BSI, CAN-ów itp. atrakcji) z klimatyzacją automatyczną (klimatronik).

    Klimatyzacja jest pusta, ale to nie powinno mieć wpływu na działanie nawiewu - z tego co się orientuję.

    Dmuchawa po podaniu napięcia działa - z resztą "magik" kiedyś dołożył obejście i wyłącznik, tak, że można na chwilę włączyć wentylator, ale tylko na najwyższych obrotach.
    Pierwsze podejrzenie - tranzystory w podstawie dmuchawy - wymieniłem może pochopnie - bez zmian :(
    Przekaźniki załączające klimatyzację - są dobre.
    Sprawdziłem kable prowadzące do większości elementów klimatyzacji - są dobre.
    Panel sterowania - działa prawidłowo.
    Sterownik klimatyzacji VALEO - wizualnie jest OK i prawidłowo rusza klapami mieszacza powietrza i obiegu zamkniętego.

    Jakie powinny być napięcia na poszczególnych przewodach zasilających wentylator?

    W momencie uruchomienia silnika przy wyłączonym "awaryjnym obejściu problemu" - dmuchawa rusza (wykonuje kilkadziesiąt obrotów) i zatrzymuje się.

    Ew. czego szukać, co pomierzyć i jak podejść do tematu - nie chcę i nie mam warunków na wymianę połowy autka.
    Mam chęci, miernik, trochę czasu i konieczność doprowadzenia nawiewu do działania.

    Dla dociekliwych dołączam schemat elektryczny może to komuś da wskazówkę.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 31  
    Zobacz czy dochodzi zasilanie silniprądowe i czy po zwarciu DS tranzystora rusza, i czy jest sterowanie.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    DJ ANNUS napisał:
    Zobacz czy dochodzi zasilanie silniprądowe i czy po zwarciu DS tranzystora rusza, i czy jest sterowanie.


    Ja nie elektronik :( - więc prosiłbym o troszkę jaśniejsze wytłumaczenie.
    Jutro sprawdzę - w poszukiwaniu usterki wybebeszyłem cały kokpit...
  • Poziom 35  
    ZIWK napisał:
    Xsara I '99 1.4 benzyna (bez BSI, CAN-ów itp. atrakcji) z klimatyzacją automatyczną (klimatronik).

    Klimatyzacja jest pusta, ale to nie powinno mieć wpływu na działanie nawiewu - z tego co się orientuję.



    Byś się zdziwił, ale możesz mieć pierwowzór BSI :)

    Wentylator nawiewu będzie działał na nieszczelnej, uszkodzonej klimie.
    Akurat w temat klimy się nie zgłębiałem mocno, ale w zwykłych wersjach na wentylator jest stały plus, a przez panel sterowania przechodzi masa na rezystor dmuchawy.
  • Poziom 12  
    Pomierzyłem napięcia na wtyczce dmuchawy podczas pracy silnika:
    Nic nie zmienia się - niezależnie od położenia regulatorów :(
    1 - 12,7 V
    2 - 0
    3 - 1,24
    4 - 1,7
    5 (dodatkowy kabelek) - 0

    Po włączeniu "obejścia" na styk 4 podawane jest pełne napięcie z instalacji i dmuchawa rusza pełną mocą.

    Co jeszcze zmierzyć?
    Czy szukać używanego sterownika klimatyzacji - bo to w nim chyba leży problem...
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Z tego co pamiętam problemy z wentylatorem były związane z kostka stacyjki, wypalała się. Czasami pomagało "pogmeranie" kluczykiem aby nadmuch ruszył. Jest nawet instrukcja serwisowa która kazała dołożyć przekaźnik. Problem dość powszechny swego czasu, poszukaj u wujka google. Przerabiałem ten temat z 2-3 razy i za każdym razem pomagała wymiana kostki stacyjki. Niestety szczegóły uleciały w niepamięć.
  • Poziom 12  
    andexp napisał:
    Z tego co pamiętam problemy z wentylatorem były związane z kostka stacyjki, wypalała się. Czasami pomagało "pogmeranie" kluczykiem aby nadmuch ruszył. Jest nawet instrukcja serwisowa która kazała dołożyć przekaźnik. Problem dość powszechny swego czasu, poszukaj u wujka google. Przerabiałem ten temat z 2-3 razy i za każdym razem pomagała wymiana kostki stacyjki. Niestety szczegóły uleciały w niepamięć.

    Problem dotyczył głównie "Pikusia" czyli Xsary Picasso. Ja męczę się ze zwykłą :(

    Niestety - to nie to :( - mam zasilanie na bezpiecznikach i grzaniu tylnej szyby...
    Wypalona stacyjka, lub padnięte przekaźniki nie dawały by tam prądu.

    Dodatkowo sterownik klimatyzacji klapami obiegu zamkniętego oraz mieszacza powietrza kręci jak trzeba; zasila też czujnik temperatury kabiny i reaguje na niego.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Otwieram na prośbę autora.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Winna okazała się... wypalona stacyjka.
    Bez obciążenia napięcie było OK - więc w swojej naiwności pominąłem.
    Po obciążeniu żarówką 55W napięcie spadało do 1.4V - co tłumaczy wszystko.
    Nauczka na przyszłość...