Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach.

blazej222 04 Feb 2016 20:37 1476 6
  • #1
    blazej222
    Level 13  
    Witam. Posiadam następującą konfigurację:
    I5 4690K @ 4,5 GHz
    AsRock z97 Anniversary
    Asus geforce gtx 980 strix OC
    Xfx 550 W
    I pamięci 8 GB RipjawsX 2400 MHz w (2x4GB)

    Problem polega na tym, że np mam stabilne 60+ fps i w pewnym momencie spada do 40 na dosłownie sekundę i od razu wraca (Wiedźmin 3). Ciekawi mnie czy tak się musi dziać, czy mogę coś na to zaradzić? Jeśli nie, to jestem w stanie przeboleć, rozumiem, gra bardzo wymagająca i takie rzeczy się dzieją.
    Zauważyłem również doczytywanie się tekstur.

    W Dying Light, w momentach w których jest aktualizowana misja/zapisywany stan gry jest ścinka taka, że gra wręcz się na sekundę zatrzymuje, a potem od razu wraca do 60+ fps. Niestety, dzieje się też tak (chociaż bardzo rzadko) podczas grania. Gra działa cały czas stabilnie na ultra na powyżej 60 fps, nie ma żadnych spadków i w pewnym momencie jest ścinka na sekundę, i wszystko zaczyna znowu działać płynnie w 60 fps (najczęściej właśnie w momentach robienia autozapisu, albo jakby musiał jakieś tekstury czy teren doczytać). Moje podejrzenia od razu skierowałem w stronę dysku, lecz HD Tune nie wykazało żadnych błędów.



    Czy mógłbym prosić o pomoc w zdiagnozowaniu co jest przyczyną problemów?
    Podejrzewałem w dużej mierze dysk, nawet miałem zamiar zakupu SSD, jednak zauważyłem po rozpoczęciu gry w Black Ops 3 ścinki momentami, nawet na ustawieniach wysokich, a nie ultra. Gra zabiera cały dostępny RAM, a z tego co wyczytałem, ma ona problem z obsługą pamięci i 8 GB w tym wypadku to mało.

    Problemy te nie występują jedynie w tych grach, ale również np w Battlefieldzie 4.

    Zatem wstępnie ustaliłem, że przyczyną mogą być albo pamięci, albo dysk
    Czy zakup któregokolwiek z tych podzespołów ma jakiś wpływ na wydajność w grach?

    Aktualnie posiadam pamięci G.Skill DDR3 8GB (2x4GB) RipjawsX 2400MHz CL11 XMP F3-2400C11D-8GXM, więc w ewentualnościach rozważałem zakup jeszcze jednego takiego zestawu, aby razem mieć 16 GB.

    Proszę o pomoc w diagnozie.
    Z góry dziękuję.
  • #2
    Dra98
    Moderator of Computers service
    blazej222 wrote:
    Moje podejrzenia od razu skierowałem w stronę dysku, lecz HD tune nie wykazało żadnych błędów.

    Proszę zamieścić screen ze S.M.A.R.T. np z SMART Vision, CDI lub Hard Disk Sentinel, oraz sprawdzić czy jest odpowiednia ilość wolnego miejsca na HDD.
  • #3
    blazej222
    Level 13  
    Tak wygląda S.M.A.R.T dysku na którym zainstalowane są gry
    Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach.
    A tak systemowego
    Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach.
    A oto ilość wolnego miejsca
    Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach.

    Aż dziwne, że HD tune nic nie pokazywał :shocked!:
  • #5
    blazej222
    Level 13  
    Czynności te postaram się wykonać w czasie weekendu.
    Czyli wygląda na to, że dysk nie jest winny?

    @edit
    Czy może być to spowodowane podkręceniem procesora?

    Dodano:

    Problem z grą Dying Light przestał praktycznie występować po jej ponownym zainstalowaniu.
    Teraz postanowiłem zająć się Wiedźminem.

    Cóż, w opcjach mam wszystko na ultra z wyjątkiem zagęszczenia ludności (wysokie) i zasięgu widoczności roślinności (również wysokie).

    V-sync włączone i limit fps na 60. Dlaczego? Gdy ustawię fps bez limitu zaczynają się straszne spadki, szczególnie w miejscach, gdzie jest duże zagęszczenie ludności.

    Tak samo jak wyłącze V-sync.

    Ciekawą rzeczą, którą zauważyłem jest fakt, że na ustawieniach V-sync on i limicie na 60 fps karta graficzna jest używana w najbardziej zaludnionych i wymagających lokacjach na poziomie 60%, a procesor 75% - w momencie zmiany na off i unlimited liczba klatek wzrasta do około 150, użycie obu podzespołów sięga 95%, jednak spadki fps są jeszcze bardziej widoczne i drażniące.
    Próbowałem w opcjach gry wyłączyć vsync i limit fps, a jednocześnie w Panelu Nvidi wymusić Vsync i potrójne buforowanie, ale moim zdaniem nie pomaga to wcale.
    Byłbym w stanie zostawić sprawę gdyby nie fakt, że moje podzespoły są wykorzystywane praktycznie tylko w połowie (myślę, że jest tak, gdyż gram na monitorze 1280x768).
    Ludzie z moją konfiguracją sprzętową uzyskują stabilne 60 fps bez żadnych spadków na rozdzielczości 1080p.

    Może problemem jest fakt, że mój monitor pracuje w częstotliwości 59.870 Hz?
    Ogólnie chodzi mi o samo wrażenie niepłynności gry. O dziwo, spadek o 2 fps jest bardzo widoczny i powoduje wspomniane wyżej wrażenie, podczas gdy na filmach na YouTube z tą samą konfiguracją sprzętową i gry takie rzeczy się nie dzieją, więc zastanawiam się co jest nie tak z moim komputerem?

    Posty scaliłem. Proszę, byś w przypadku aktualizacji informacji używał opcji "Zmień". swiercm
  • #6
    mario81
    Level 33  
    Jaką masz temperaturę procesora i karty graficznej, podczas obciążenia?

    A może płyta główna nie wyrabia, z tego co pamiętam to dość budżetowa Z97, chyba podczas testu na pclab pisali, że chłodzenie sekcji zasilania było potwornie gorące po OC Core i5 (lub i7). Może uaktywnia się jakiś throttling, a te ścinki są efektem zbijania częstotliwości taktowania procesora. Warto by przetestować bez OC.
  • #7
    blazej222
    Level 13  
    Temperatura obydwu podzespołów podczas grania nie przekracza 60 stopni
    Po 10 minutach pracy(szczerze mówiąc dłużej niż 30 minut nie testowałem w obawie przed degradacją) w occt procesor miał maksymalnie 75 stopni
    Załączam ustawienia mojego biosu, może ułatwi to zlokalizowanie problemu
    Zresztą w biosie zabezpieczenia przed throttlingiem wyłączyłem, jak widać na załączonych niżej obrazkach
    Procesor pracuje na tej samej częstotliwości nawet w 100% obciążeniu programem occt

    Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach. Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach. Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach. Mikrościnki w Wiedźminie 3, Dying Light i innych grach.

    Jeśli to ma w czymś pomóc, to zauważyłem, że w programie 3dmark pro w teście fire strike extreme w teście physics procesor uzyskiwał ponad 2000 punktów więcej niż przed podkręceniem, ale w combined test wynik był ten sam, jakby podkręcenie nie miało wpływu

    @Bardzo ważny edit

    Zakupiłem dysk SSD.Część ścinek(mianowicie tych gdzie gra zapisywała save) zniknęła, część jednak pozostała
    Podaję linki do filmików z dwóch gier - AC4BF i Wiedźmin 3, gdzie udało mi się uchwycić momenty gdy klatki spadały.Chwilę po spadku zrobiłem przybliżenia na sekcję z danymi dotyczącymi użycia procesora, karty itd.
    Również dla kontrastu przez część tych filmów pokazałem, jak w wymagającym otoczeniu nie ma spadków, a są one losowe nawet w bardzo prostym



    Proszę o pomoc w zdiagnozowaniu problemu

    @edit
    Zauważyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz, mianowicie podczas patchowania gry League of legends i jednoczesnej aktualizacji programu kaspersky procesor używany jest w ~50 %, i gdy słucham muzyki słuchać takie jakby "ścinki" w utworach muzycznych.Pomachałem trochę myszką po ekranie i gdy ścinki w utworze występywały, myszka jakby zatrzymywała się na sekundę na ekranie.Nie wiem czy ma to jakikolwiek związek, raczej prędzej się tak nie działo, ale piszę bo może pomoże to wpaść komuś na jakiś sensowny pomyśł