Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radmor 5102 - pali rezystor R1211, pali bezpiecznik na plytce koncowki

monuai 08 Feb 2016 21:41 5988 98
  • #31
    monuai
    Level 15  
    Są to C560B

    od góry (od napisów)

    red - czerwony kabel
    black - czarny kabel


    red na 1 nóżce, black na środkowej = 0
    red na 1 nóżce, black na trzeciej = 0,024V
    black na 1 nóżce, red na środkowej = 0
    black na 1 nóżce, red na trzeciej = 0,024V
    red na 2 nóżce, black na trzecie = 0
    black na 2 różce, red na trzeciej = 0



    drugi tranzystor


    red na 1 nóżce, black na środkowej = 0,673V
    red na 1 nóżce, black na trzeciej = 0
    black na 1 nóżce, red na środkowej = 0
    black na 1 nóżce, red na trzeciej = 0
    red na 2 nóżce, black na trzecie = 0
    black na 2 różce, red na trzeciej = 0,673V


    Czyli wygląda na to, że jeden jest spalony. A mianowicie ten co ma 0,024V.
  • Helpful post
    #32
    SlawekKedra
    Level 43  
    Nóżki mają konkretne nazwy. Są to baza, kolektor i emiter a nie środkowe, trzecie czy jakieś inne.
    Ten pierwszy jest niesprawny.
  • #33
    monuai
    Level 15  
    Tak zgadza się, wymieniony, sprzęt nie ma już stałego napięcia na wtykach głośnikowych, naprawdę bardzo dziekuję. Tranzystory wyglądały jak nówki. Wychodzi na to, że przez złe podłączenie, popaliłem wszystkie 3 płytki końcówek.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Jeszcze totalna cisza w głośnikach i wskazówka ani drgnie, ale coś się znajdzie na to ;)

    Dodano po 4 [godziny] 56 [minuty]:

    udało się ruszyć, dzwięk w głośniku już jest. Tylko jeszcze jedna kwestia. Słyszę buczenie o stałym natężeniu. Jak muzyka leci troszkę głośniej to po prostu nie słychać tego buczenia, ale jak jest muzyka wyłączona, to ciągle słychać w miarę ciche "buuuuuu".
    Przyczyny powinienem szukać na końcówce czy bardziej preamp bądź płytka z regulacją balansu ?
  • #34
    SlawekKedra
    Level 43  
    Odlutuj minus C1001 w obu kanałach i sprawdź czy buczy. Jeśli tak, to w końcówkach będzie coś nie tak, jeśli nie, to gdzieś wcześniej.

    Ponadto sprawdź jeszcze czy R1003 i R1007 mają właściwą rezystancję oraz czy na diodzie D1001 jest właściwe napięcie.
  • #35
    monuai
    Level 15  
    Idealnie trafiłeś, c1001. Okazały się lipne, na jednym dotknięcie powodowało duży trzask, zrobione w 5 minut, pięknie dziękuję!
  • #36
    SlawekKedra
    Level 43  
    Te oporniki i diodę D1001 też sprawdź, tam z tymi napięciami było coś nie nawet zakładając że tranzystor był niesprawny
  • #37
    monuai
    Level 15  
    Nie mam D1001 akurat w tej płytce. Jest wyżej R1003.
    Warto zastosować tę diodę? Jak dobrze rozumiem, to dioda uniemożliwia powrót napięcia*?, mam jakąś w puszce, 7v5
  • #38
    SlawekKedra
    Level 43  
    Ach to dlatego na pomiarach wyglądało to tak jakby nie przewodziła. Nie miałem pewności czy to dioda uszkodzona, czy może przerwa w ścieżce.
    Ona stabilizuje napięcie zasilania wzmacniacza różnicowego ale przed jej wstawieniem sprawdź oporności tych oporników. Jeśli odbiegają od wartości ze schematu, to wymień na takie jak w schemacie
  • #39
    monuai
    Level 15  
    Czy jest możliwość, że przez inny Potencjometr głośności jest zmieniony lekko balans?? Zmieniłem Potencjometr tez z radmora na wydawało by się ze w lepszym stanie, a przez niego brakuje tych wysokich tonów jakie były wcześniej na tym drugim potencjometrze
  • #40
    SlawekKedra
    Level 43  
    No to w końcu balans masz niewłasciwy czy wysokie tony?
    Co z tymi opornikami i diodą?
  • #41
    monuai
    Level 15  
    Wysokie tony. Właśnie siadam do pomiarów. Niestety jeden kanał trzeszczy przy głośności 1-3 a powyżej jest albo nie słyszalny albo znika, ale to to zapewne Tranzystor niesprawny. Zaraz dokonam tych napięć na rezystorach i ich pojemności.

    Co do wysokich tonów to odniosłem wrażenie i tak jest, że wysokie i średnie tony zostały nieco wyciszone. Kontur mam odłączony. Poprzednio (na pot. Głosu) tez był odłączony.

    Dodano po 36 [minuty]:

    Napięcia na preampie Radmor 5102 - pali rezystor R1211, pali bezpiecznik na plytce koncowki

    Dodano po 4 [minuty]:

    Radmor 5102 - pali rezystor R1211, pali bezpiecznik na plytce koncowki

    Czarny kabelek, jest to masa z budy, on powinien być na 7styku?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Co do potencjometru. Nie ma różnicy. Po prostu coś uległo uszkodzeniu i stlumily się wysokie i średnie tony.
  • #42
    SlawekKedra
    Level 43  
    SlawekKedra wrote:
    Co z tymi opornikami i diodą?


    sKuLL17 wrote:
    Czarny kabelek, jest to masa z budy, on powinien być na 7styku?

    W7 jest masą, ale czy ten kabelek tam właśnie był to nie wiem. Być może
  • #43
    monuai
    Level 15  
    Nie wstawiam diody do tej płytki, zostawię na pozostałe dwie. Ta płytka na lutach wygląda już nie zbyt fajnie, i zostawię ją taką jaka jest do drugiego radmora.
    W dniu wczorajszym w trakcie remontu kolejnej płytki, jest tak, że po uruchomieniu wzmacniacza na wyjściu w głośnikach daje napięcie -24V i w ciągu 3-5sekund spada do zera, po czym dźwięk wydobywa się poprawnie. Są tam 2 diody, po wylutowaniu miernik pokazuje tylko w jedną stronę 0,5V anoda do plusa. Natomiast po wlutowaniu przy anodzie prąd stały to 0,5V a na katodzie 0,2V.

    Wstawiłem nowe Bd139 oraz bd140. To co mnie zastanawia to to, że na T1005 jest napięcie na emiterze 24V po czym po tych 4sek wraca do 0,6.
    Na rezystorze r1003 pokazuje 2,5V po czym tak samo spada do 0,6V.
    Na bezpiecznikach jest symetria napięć 24V i się nie zmienia.
    Na bazie tranzystira T1005 jest -24V i spada do -4V.
    Na bazie T1003 napięcie -23v i nie ulega zmianie.
    Na bazie T1004 napięcie po włączeniu radmora jest 22V i spada do -3V po chwili powoli rośnie. Urosło do 0,6V.
    Na emiterze tego tranzystira to samo co powyżej. Na kolektorze jest 23v i nie ulega zmianie.
  • #44
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    To co mnie zastanawia to to, że na T1005 jest napięcie na emiterze 24V

    24, czy -24?

    Dodano po 8 [minuty]:

    sKuLL17 wrote:
    Na bazie T1004 napięcie po włączeniu radmora jest 22V i spada do -3V

    22, czy -22?
  • #45
    monuai
    Level 15  
    +22 i spada do -3V.
    Podsumowując na tej "nowej" płytce końcówki spada napięcie na złączu głośnikach z 23V do 0.
    Żeby było zabawnie, równiez podobna akcja dzieje się z poprzednią płytką (ta która nie miała diody.) Aczkolwiek w tej płytce napięcie jest 3V i spada do 0.
    Napięcia na stabilizatorze w normie (jedynie odbiega napięcie 30V. Jest tam 28V) reszta idealnie.


    (może zrobię zdjęcia płytek, i naniosę opis napięć? było by łatwiej.)



    (krótkie pytanko)
    Aktualnie wstawiłem 100% sprawną płytkę balansu (balans, bas, sopran). Dotykając palcem potencjometr wysokich tonów buczy w głośnikach. Dotykając pot. basu buczy ale znacznie ciszej. Dotykając pot. balansu buczy ale bardzo delikatnie. To samo dzieje się na drugiej płytce - czy to normalne? Teraz sam nie mogę sobie przypomnieć, ale mam wrażenie że wcześniej było cichutko, przy dotykaniu paluchami.

    I tak całe szczęście że cokolwiek gra. Z stanu konkretnego bajzlu, zrobił się mały nieporządeczek :)
  • #46
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    +22 i spada do -3V.

    Pytałem w poprzednim wpisie o dwa napięcia:
    SlawekKedra wrote:
    sKuLL17 napisał:
    To co mnie zastanawia to to, że na T1005 jest napięcie na emiterze 24V

    24, czy -24?

    oraz:
    SlawekKedra wrote:
    sKuLL17 napisał:
    Na bazie T1004 napięcie po włączeniu radmora jest 22V i spada do -3V


    22, czy -22?

    Piszesz o wszystkim, tylko nie o tym co trzeba.
    sKuLL17 wrote:
    To samo dzieje się na drugiej płytce - czy to normalne?

    Tak, to normalne
    sKuLL17 wrote:
    (może zrobię zdjęcia płytek, i naniosę opis napięć? było by łatwiej.)

    Jeśli już chcesz gdzieś nanosić napięcia, to na schemat ideowy.
    Napięcia naniesione na schemat montażowy lub na zdjęcie płytki są mało przydatne.
  • #47
    monuai
    Level 15  
    24, czy -24? - +22
    22, czy -22? +22
    zawsze staram się dbać o - bądź +.


    Biorę się więc za schemat ideowy, lada moment wrzucę zdjęcie. Moim zdaniem w preampie jest coś nie tak, myślę, że warto zacząć od niego, gdyż niektóre napięcia są o 50% niższe niż być powinny.
  • #48
    SlawekKedra
    Level 43  
    To remontujesz preamp czy końcówkę mocy?
  • #49
    monuai
    Level 15  
    Właściwie to wszystko.
    -Zacząłem od zasilacza, jest zrobiony. Mostek prostowniczy i kondensatory są zmienione, napięcia poprawne.
    -Kolejno stabilizator, napięcia są również poprawne na Wyjściach.
    -Płytki końcówek w ogóle nie działały, ale już coś zaczyna powoli działać. Jeszcze coś nie tak.
    -Preamp - tutaj wygląda że jest coś nie tak.
    -Płytka balansu, wysokich i niskich tonów - po remoncie, jest sprawna.

    Także został mi nieszczęsny preamp i wyremontowanie 3 końcówek mocy, z czego pierwsza to ta co nie miała diody, i głównie z nią pracowałem. Druga to ta o której pisałem kilka postów wyżej. A trzeciej nie tykam dopóki preamp nie będzie sprawny.
    Dzięki drugiej płt. końcówki można porównać reakcje. Jak widać, na pierwszej napięcie spada z 3V do 0V, a na drugiej z 23v do 0. To tylko takie moje przeczucie, ale myślę że preamp bałagani tutaj w końcówkach.
  • #50
    SlawekKedra
    Level 43  
    Ok ale musisz się zdecydować co chcesz robić najpierw. Nie jest sensowne robienie dwóch rzeczy na raz.
  • #51
    monuai
    Level 15  
    No właśnie czasem trochę haotycznie momentami robię. Niestety. Może to dlatego siedzę nad radmora od zeszłego tygodnia.
    Jestem w trakciie mierzenia napięć na preampie.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Radmor 5102 - pali rezystor R1211, pali bezpiecznik na plytce koncowki

    Dodano po 1 [minuty]:

    Radmor 5102 - pali rezystor R1211, pali bezpiecznik na plytce koncowki

    Czyżby r801?:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zmierzylem na płytce bez wylutowania. Ma 0,48m om

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wylutowany 0,9m om. Wiec to nie on psuje napięcia.

    Dodano po 7 [minuty]:

    R817, r819, r822, r818, r820, brak napięć.

    Dodano po 22 [minuty]:

    Pogralem chwilę i właściwie ten jeden kanał gra całkiem fajnie, dziwne, tam w preampie napięcia zaniżone

    Dodano po 4 [minuty]:

    Przy teście 20Hz do 20kHz dźwięki płynnie są słyszalne.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przy potencjometrze głosu na max i wyciszonej muzyce, nic nie brzeczy, cisza.
  • #52
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    R817, r819, r822, r818, r820, brak napięć.

    To jest prawidłowe, że nie ma tam napięć stałych.

    Na bazie i emiterze T801 masz takie same napięcia. Sprawny on jest?

    Resztę sprawdzę później, prawdopodobnie dopiero wieczorem
  • #53
    monuai
    Level 15  
    Sprawdziłem ten i inne tranzystory ale bez wylutowania. Baza-emiter, Baza-kolektor mają po 0,63V, odwrotnie nic. Tak samo kolektor-emiter jest 0.
    Wiem, że powinno się wylutować do sprawdzenia, aczkolwiek w tym przypadku wydaje mi się, że wskazuje wszystko na to że tranzystor jest sprawny? Mowa o T801.
  • #54
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    Tak samo kolektor-emiter jest 0.

    Zero oznacza zwarcie.
  • #55
    monuai
    Level 15  
    Tak, źle się określiłem. Miernik przy przerwie pokazuje mi 0L, na myśli miałem, że 0 to po prostu nic. Zwarcia tam nie ma.
  • #56
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    na myśli miałem, że 0 to po prostu nic.

    W elektronice nie ma czegoś takiego jak ''nic''. Zero to zero, a OL to wartość poza zakresem oznaczająca w tym przypadku przerwę.
  • #58
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    Wylutowany 0,9m om. Wiec to nie on psuje napięcia.

    Na schemacie R801 ma 1,5M.
    R803 ma 0,91M. Tak jest u Ciebie na płytce?

    Dodano po 2 [minuty]:

    R809 jaką ma oporność?
  • #59
    monuai
    Level 15  
    R809 ma tak jak na obrazku kilka postów wyżej, ma 37,6 om

    Resztę pomiarów sprawdzę za półtora godziny.
    Ps. rozumiem że koniecznie powinienem wylutować chociażby jedną nóżkę opornika, aby pomiar był pewny?
  • #60
    SlawekKedra
    Level 43  
    sKuLL17 wrote:
    R809 ma tak jak na obrazku kilka postów wyżej, ma 37,6 om

    100k ma ten opornik na schemacie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    sKuLL17 wrote:
    Ps. rozumiem że koniecznie powinienem wylutować chociażby jedną nóżkę opornika, aby pomiar był pewny?

    Miałeś już przykład tego, że wlutowany opornik mierzył się inaczej niż wylutowany. Czy to nie wskazuje jasno, że trzeba opornik wylutować? Wystarczy wylutować jedną końcówkę.

    Dodano po 7 [minuty]:

    sKuLL17 wrote:
    Wylutowany 0,9m om

    Przyłóż się również do prawidłowego pisania jednostek.
    Nie istnieje coś takiego jak ''m om''. mOhm może być ale małe ''m'' na początku oznacza mili. Jest to jednostka 1000000000 razy mniejsza od mega. Mega pisze się w skrócie dużą literą M dla odróżnienia od mili. Tak więc w przypadku tego opornika powinno być MOhm. Ohm jest z dużej litery ponieważ jednostka pochodzi od nazwiska uczonego który sformułował tzw. prawo Ohma.
    To jest niedopuszczalne w technice, która wymaga zdyscyplinowanego umysłu, dopuszczać się takiego umysłowego niechlujstwa.