Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kierownica do komputera na Arduino DIY

06 Lut 2016 23:48 1737 18
  • Poziom 7  
    Witam. Jestem na etapie kompletowania zestawu Arduino do złożenia w pełni funkcjonalnej kierownicy do symulatorów. Projekt jest dosyć ambitny, ale chciałbym przez to poszerzyć swoją wiedzę na temat elektroniki. Przechodząc do rzeczy:

    PYTANIE 1
    Silnik o jakim momencie obrotowym i napięciu dobrać i co za tym idzie jaki sterownik będzie najlepszy?
    Znalazłem taki: Link Maksymalne napięcie zasilania silnika to 16V a prąd ciągły to 1.2A a silniki, które oglądam mają pobór pod obciążeniem ~0.7A, 12V i z przekładnią ok 55 obr/min przy momencie 50Ncm (to już całkiem sporo). Miło by było wiedzieć jaka jest siła sprzężenia zwrotnego w takim thrustmasterze na przykład tylko jakoś tego nie mogę znaleźć.

    PYTANIE 2
    Czy taki zestaw to wszystko czego mi potrzeba (pytanie głupie, ale cena przesyłki dosyć duża a może ktoś zwróci mi uwagę na coś ważnego o czym zapomniałem)?

    - Arduino UNO R3 podróba z allegro + kabel usb i zestaw listw z pinami - 30 zł
    - Płytka stykowa - 400 otworów - 7,90 zł
    - Zestaw przewodów połączeniowych 20cm 3 x 40szt. m-m, ż-ż, m-ż (120szt.) - 34,90 zł
    - Organizer Knox NO60 - 4,50 zł

    Sterowanie
    - Potencjometr obrotowy 10 kOm liniowy 1/8 W x4 - 6,00 zł
    - Tact Switch 12x12 mm z nasadką - długi czerwony x5 - 2,40 zł

    Sygnalizacja - bieg, obroty, inne
    - Zestaw diod LED 3mm - 30szt. 3 kolory - 4,90 zł
    - Pojedynczy wyświetlacz alfanumeryczny - 20mm czerwony - wsp. anoda - 3,95 zł
    - Wyświetlacz LCD 2x16 znaków niebieski - 14,90 zł

    Siłowe sprzężenie zwrotne
    - BD65496MUV - jednokanałowy sterownik silników 16V/1,2A - moduł Pololu - 19,90 zł

    112,35 zł Botland i 30 zł Allegro --- 142,35 zł - może ktoś wie gdzie kupić taniej :D

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam :)
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 7  
    Z tego co widzę A4988 to sterownik silników krokowych a ajbardziej odpowiadałby mi zwykły silnik DC z przekładnią, sterowanie napięciem i kierunkiem obrotów przez sterownik. Zamówiłbym taki http://botland.com.pl/sterowniki-silnikow-dc/...3d-dwukanalowy-sterownik-silnikow-36v06a.html ale ma tylko 600mA. Z tego co czytałem i widziałem to silniki krokowe są trudniejsze w obsłudze i droższe.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 7  
    Zostanę przy aktualnym. Czy do diod nie będą potrzebne rezystory?
  • Poziom 7  
    Arduino będzie stale podpięte pod usb więc 5V. Zastanawiam się czy mi starczy wejść analogowych w uno czy może lepiej kupić leonardo lub mega. Polecano mi zakup 2 mikrokontrolerów po jednym do odbierania i wysyłania sygnału z i do komputera ale zależy mi na możliwie jak najniższym koszcie. Znalazłem podróbkę z układem USB CH340 i czy on da radę bez problemu jednocześnie wysyłać i odbierać dane?
  • Poziom 7  
    O HID wiem tyle, że są to urządzenia peryferyjne więc trochę mało a poradników na ten temat nie widzę. Ogólnie na temat elektroniki wiem niewiele więc chciałbym zostać na pomyśle podłączenia wszystkiego jednym kablem usb do komputera bezpośrednio z arduino. Każdy potencjometr musi mieć osobne wejście analogowe czyli mam już 4 zajęte. Wyświetlacze pod cyfrowe (duży 2x16 lcd pod 6 bodajże a alfanumeryczny pojedynczy 1?) a przyciski nie wiem, czy też każdy przycisk musi mieć osobne wejście cyfrowe? No i jeszcze dochodzi podłączenie sterownika silnika. Jak widać brakuje mi jeszcze dużo wiedzy, ale stale ją uzupełniam :D
  • Poziom 7  
    Mały będzie pokazywał aktualny bieg a duży pewnie coś ciekawego co będzie można wyświetlić, ale jak układ nie będzie w stanie go uciągnąć to z niego zrezygnuje. Silnik będzie do napędzania siłowego sprzężenia zwrotnego czyli żeby kierownica sama wracała do położenia wyjściowego. Zjawisko znane z rzeczywistości "Zbieżność kół przednich objawia się podczas jazdy tendencją do prostowania kół".
  • Poziom 7  
    Wydawało mi się, że aż tak mocny nie będzie :/ Stawiałem że będzie miał 0.5 Nm... Widzę, że naprawiasz kierownice. W razie czego po ile silnik + sterownik?
  • Poziom 32  
    MarekK200 napisał:
    W razie czego po ile silnik + sterownik?


    Sterownik kup na aliexpres albo czymś innym.
    Całą kierownicę możesz upolować za 100-200zł na lolegro. Nawet teraz widzę, że gość dalej sprzedaje od 99zł:
    http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=38216174&id=2

    Ustaw sobie snajpera aukcyjnego i licytuj. A nóż widelec trafisz taką, gdzie trzeba będzie tylko plastik od halotrona dokleić i kiera wraca do życia :D

    Ogólnie to silnik około 0.5Nm. W kierownicy jest B4260M-S02 na 24V.
  • Poziom 7  
    Sterownik kupiłem taki jak w liście którą spisałem w poście wyżej (16V, 1.2A). Jednak wolę żeby ten projekt był zbudowany od początku do końca samemu. W takim wypadku ten silnik: ~0.7A max, 12V i z przekładnią ok 55 obr/min przy momencie 50Ncm powinien wystarczyć.

    Teraz usiłuję ustalić które informacje z gry będę przetwarzał. Mając ten czujnik pola magnetycznego (dostępne są również gotowe kody w C co mnie bardzo cieszy) mierzy on wychylenie kierownicy jeśli dobrze kombinuję.

    Teraz pomysł na taki mniej ambitny FF o wątpliwym działaniu:
    Ciekaw jestem czy byłbym w takim razie w stanie zamiast halotronu odczytać wartości oporu potencjometru jako dzielnika napięcia i zinterpretować je na sygnał do sterowania silnikiem czyli im większy opór a zarazem wychylenie kierownicy tym większa siła powrotu. Musiałbym jeszcze dorzucić informacje o prędkości pojazdu bo przy postoju FF by odbijał.
  • Poziom 32  
    Silnik w tej kierownicy wymaga 3 kanałowego sterowania poprzez zewnętrzne klucze stąd użyty jest sterownik DRV8301 oraz mosfety na chyba 60V 10A.

    Zastosowanie potencjometru zmniejszy drastycznie kąt obrotu albo dokładność. Inna opcja to użyć potencjometr wieloobrotowy.

    Halotron mierzy impulsy po obrocie w prawo potem w lewo, dzieli na pół i wyznacza środek.
    Ogólnie to zamiast rzucać sobie cały czas kłody pod nogi poczytaj o OSW (opensimwheel).
  • Poziom 7  
    Poczytałem, teraz rozumiem (mam nadzieję, że dobrze). Halotron to enkoder magnetyczny. Pewnie dlatego po włączeniu kierownice obracają się o pełny zakres w celu wykonania kalibracji. Zastosowanie enkodera odrzuciłem na samym początku ze względu na cenę. Zastosuję potencjometr z przekładnią i liczę się z tym, że może kuleć dokładność. Pytanie jak bardzo. Mam jeszcze potencjometr bochena 10cio obrotowy. Będę testował jak przyjdzie do mnie paczka bo czekam już 4 dzień...

    O Open sim wheel poczytałem, dziękuję za podesłanie. Na pewno poczytam więcej bo wygląda bardzo Ciekawie ale nie na mój budżet niestety.