Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat cordoba 1,9td, pompa wody, kierunek

08 Feb 2016 21:18 1131 7
  • Level 7  
    Witam, otóż mam problem z pompą wody w seacie cordoba 1995r z silnikiem aaz. Otóż wiele ludzi mówi, ze pompa wody napędzana paskiem ma kręcić się zgodnie z kierunkiem wału(pasek idzie dołem koła pompy wody). U mnie ktoś założył pasek górą, w zimie okej auto chodzi normalnie, bez większych zarzutów przy 15 stopniach włączał się wentylator nawet przy dosyć spokojnej jezdzie po mieście. Bardzo bym chciał prosić kogoś łaskawego aby wyjaśnił i zobrazował mi przebieg płynu chłodzącego pomiedzy elementami w silniku(chłodnica blok nagrzewnica itd.). Problem mam w tym, że pompa wody jeżeli kręci się zgodnie z wałem to powinna słabo pompować, ale mogę się mylić, tak by wynikało z ustawienia żeberek wirnika. PRoszę aby ktoś mi wytłumaczył jak to ma działać, bo na internecie przeszukałem wiele forów i jedyne co znalazłem to to, że pasek ma isć dołem, a nie górą i brak wyjaśnień dlaczego.
  • Level 7  
    Dziękuję za fragment, aczkolwiek, wiem jak działa to chłodzenie tylko nie mogę sobie wyobrazić jak ta pompa ma dokładnie działać, a jest to dosyć pilne dla mnie, bo w czwartek jadę w trasę ponad 200km w jedną stronę. Nie chce popełnić błedu tego który ktos juz wczśniej popełnił.

    Dodano po 11 [minuty]:

    A i jescze oprocz tego mam pytanie, jak to możliwe że po zalaniu termostatu wrzątkiem on a ni nie drgnie? różnica temperatury (z10 stopni na prawie 100) i nic. Samochód jeździł normalnie i nie grzał sie zbytnio w zimie.
  • Helpful post
    Level 33  
    Pompa rozrzuca płyn siłą odśrodkową i wypycha go "na zewnątrz". Jak kręci się w drugą stronę to także pompuje, lecz słabiej.
  • Helpful post
    Moderator of Cars
    sssskubany wrote:
    pasek ma isć dołem, a nie górą i brak wyjaśnień dlaczego.
    Pompa odśrodkowa ze swojej natury będzie tłoczyć w którą stronę by się nie kręciła. Jednakże przy wyprofilowanych łopatach wirnika i ukształtowanym kanale wylotowym, kręcąc się w nie właściwą stronę ma znacznie mniejszą wydajność. Ot i cała filozofia. Pasek ma iść rowkami po gładkim kole, czyli dołem.
  • Level 7  
    Czyli rozumiem, że śmiało mam zakładać pasek dołem? Dziękuję ślicznie za wyjaśnienia.
  • Moderator of Cars
    Nie tak śmiało. Jeśli długo tak jeździłeś to teraz zmiana kierunku może niekorzystnie wpłynąć na łożyska i uszczelnienie pompy. Chyba że montujesz nową.
  • Level 7  
    Zakładam nową pompę, w starej być może przez za ciasny pasek lub po prostu przebieg wysiadło łożysko i uszczelniacz. W Kazdym razie dopiero sie uczę, z tym samochodem coś robić, więc proszę o wyrozumiałość i dziękuję.