Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

ideamax 09 Mar 2016 00:17 36600 65
  • #31
    ideamax
    Poziom 11  
    aruro napisał:
    Świetny projekt!. Modelarskie sterowniki (ESC) do napędów bezszczotkowych nie posiadają funkcji odzyskiwania prądu. Sam ESC można ustawić w tryb wolnej jazdy (po cofnięciu "gazu") albo w tryb hamowania, co pobiera trochę prądu ale nie są to duże wartości i nie da się w ten sposób hamować dużej masy.


    Nie zgodzę się z przedmówcą :)
    Chyba że źle interpretuje dużą masę. Ja z deską ważę około 92kg. Musiałem hamowanie obniżyć do 40% ponieważ przy większych wartościach hamowanie zrzucało mnie z deski.
    Oczywiście jest to wynikiem wysoko położonego środka ciężkości (czyli pasażera) ale regulatory hamują silnikami dosyć skutecznie.
    Skuteczność spada przy małych prędkościach (kilka km/h). Przy toczeniu się z prędkością 2-5km/h hamowanie praktycznie nie działa.

    Oczywiście aby zweryfikować pełną siłę hamowania musiał bym na desce usiąść i chyba zrobię w weekend takie testy.
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    vodiczka
    Poziom 43  
    ideamax napisał:
    Są to oczywiście koszty samego sprzętu, poza tym jakieś 100godzin pracy mojej i pewnie tyle samo godzin drukarki bo zrobiłem z 4-5 prototypów kazdej z części zanim uzyskałem zadowalający efekt.
    Wypadałoby uwzględnić amortyzację drukarki ale pomijając ten element ile orientacyjnie kosztował materiał do wydrukowania wszystkich prototypów elementów?
    Drugie pytanie - jakie maksymalne obroty rozwijają silniki w czasie jazdy?
  • #33
    ideamax
    Poziom 11  
    Prototypów powstało kilka więc zużylem 3-4 kg a to jakieś 300zl.
    U mnie silniki na luzie kręcą do 7tys obr/min ale przy zastosowaniu innych regulatorów powinny kręcić się do 9tys

    Dodano po 6 [minuty]:

    A w czasie jazdy? Testy wykazały że deska rozpędza się do 33km/h. Średnica kół wynosi 80mm a przełożenie to 2.66 więc rachunek jest prosty :)
    Przy czym to prędkość przy pakietach 6S a po zmianie ESC można użyć 8S bo na tyle pozwalają silniki.
  • #34
    vodiczka
    Poziom 43  
    ideamax napisał:
    A w czasie jazdy? Testy wykazały że deska rozpędza się do 33km/h. Średnica kół wynosi 80mm a przełożenie to 2.66 więc rachunek jest prosty
    Dobre zadanie dla gimnazjalisty. Mam takiego w rodzinie i dam mu do policzenia a potem sprawdzę czy dobrze policzył :)
    ideamax napisał:
    Pierwotnie pakiety miały być 4, czyli razem 20Ah/6S, docelowo kończę na 10Ah/6S ze względu na mniejszą masę i wystarczającą pojemność do jazdy rekreacyjnej;
    Jaki czas jazdy z prędkością 30km/h zapewnia pakiet 10 Ah? Z jaką prędkością jeździsz rekreacyjnie?
  • #35
    ideamax
    Poziom 11  
    vodiczka napisał:
    Jaki czas jazdy z prędkością 30km/h zapewnia pakiet 10 Ah? Z jaką prędkością jeździsz rekreacyjnie?


    Na 10Ah jeszcze nie jeździłem, na razie miałem zamontowany pakiet 5Ah 6S, dziś dodrukowałem nową obudowę i od przyszłego tygodnia zwiększam dwukrotnie pojemność tj do planowanych 10Ah 6S.

    Jestem początkujący więc jazda z większą prędkością na asfalcie jeszcze nieco mnie stresuje więc nie jeżdżę cały czas z maksymalna prędkością, średnia prędkość to wg ostatniego pomiaru 14km/h, koncentruje się na ćwiczeniu techniki jazdy a nie na pobijaniu rekordów :)
    Czas jazdy wynosi 45 minut z małymi przystankami, a zasięg na 5Ah 6S wynosi średnio 10km (mierzone endomondo) więc po dołożeniu dodatkowych 2 LiPo powinien się 2 krotnie zwiększyć.

    Jeżeli zależało by mi na zwiększeniu dystansu to pod deskę jestem w stanie wcisnąć maksymalnie 20Ah 6s więc zasięg może wzrosnąć do 40-50km, ale deska będzie wówczas nieco ciężka i nie widzę sensu ładowania dodatkowych lipo tym bardziej że konstrukcja obudowy LiPo umożliwia ich wymianę w 3 minuty więc wystarczy zabrać dodatkowe pakiety do plecaka.
  • #36
    danio8522
    Poziom 12  
    Buduję podobną deskę i moje silniki powinny kręcić się do 6500 obr na min próbuję obliczyć przełożenia. Mała zębatka 12 zębów średnica 17.96mm, duża zębatka 36 zębów średnica 56.16mm. Średnica koła deski 76mm I z moich obliczeń wychodzi prędkość deski 8km/h a 10km/h przy użyciu troszkę większej małej zębatki na silniku czyli 15 zębów 22.73mm. Coś jest chyba nie tak skoro takie same deski amerykańskich producentów rozpędzają się do 44km/h i mają takie same przełożenia typ paska i kół
  • #37
    ideamax
    Poziom 11  
    Prędkośc twojej deski wyniesie 30,98km/h

    Dodano po 1 [minuty]:

    Moja wg obliczeń powinna rozpędzac się do 34,82 a rozpędza się o 1km mniej (wg GPS) :) więc to w miarę relane obliczenia :)
  • #39
    danio8522
    Poziom 12  
    Jak liczę tak jak napisałem wyżej (link forum) to przy użyciu małej zębatki 12 zębów wychodzi 16 km/h a jeżeli użyję 15 zębów to 20 km/h. Co jest nie tak bądź czego zapominam uwzględnić

    Dodano po 6 [minuty]:

    Silnik kółko 17,96mm 3600 obr/min na dużym kole 56,16mm wychodzi 1151,28 obr/min potem mnożę razy 238,64 (średnica razy 3,14) następnie mnożę razy 0,001 i dzielę przez 60 aby zamienić z mm/min na m/s potem mnożę razy 3600 i dzielę przez 1000 aby zamienić z m/s na km/h i wychodzi 16 km/h a nie 30 km/h
  • #40
    ideamax
    Poziom 11  
    Przełożenie to 3, ilość obrotów silnika 6500 więc ilość obrotów koła napędowego to 2166,66obr na min.
    Obwód kół to 0,23864 m

    2166,66 x 0,23864 m to dystans przejechany w minutę czyli 517,05m
    517,05 * 60 minut to dystans pokonany w godzinę który wynosi 31023,2m czyli 31,02km/h
  • TermopastyTermopasty
  • #41
    nail
    Poziom 2  
    Czy wybierales tracki 195 specjalnie pod to zastosowanie? Mam 180 i pewnie bede mogl zastosowac Twoja obudowe, ale tylko z jednym silnikiem.
    Opcja jest jeszcze wiercenie i spawanie alu.
  • #43
    nail
    Poziom 2  
    Niestety mam wszystkie dokladnie takie same czesci, oprocz trackow i regla.
    W tej chwili w planie byl jeden silnik, z mozliwoscia rozszerzenia na drugi, ale chyba zrobie naped z przodu i z tylu w takim razie, lub tak jak proponujesz zastosuje tuleje.
  • #44
    ideamax
    Poziom 11  
    Parę dni temu dołożyłem do deski dodatkowy pakiet LiPo rozszerzając pojemność do planowanych 10Ah, dzisiaj zrobiłem pierwsze testy i deska "połknęła" kolejne kilometry. Na powiększonym pakiecie przejechałem 18,69km, przejechał bym pewnie jeszcze z kilometr ale tak zmarzłem ze miałem już dosyć...
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC
    Podsumowując, deska przy spokojnej jeździe przejeżdża do 20km (na 5Ah robiłem przebiegi do 10km).
    Do dnia dzisiejszego przejechałem około 90km, niby nie dużo ale drukowane koła zębate obróciły się ponad 350tys razy a to już dobry test wytrzymałości.

    Po przekroczeniu setki rozbiorę napęd, sprawdzę stan ich zużycia i wrzucę fotki na forum.
  • #46
    c0m4r
    Poziom 10  
    Gratulacje, projekt świetny :) Pięknie to opisałeś i aż się chce zbudować samemu taką. Poszperałem trochę w sieci i nigdzie nie można dostać taki silników ani kół - zdradź gdzie je kupowałeś ?
  • #47
    ideamax
    Poziom 11  
    Dzięki :D

    Koła kupiłem w www.longboardshop.pl ale ich już nie widzę w tym sklepie, często stosowane sa jeszcze Abec11 Flywheels, te drugie są o tyle lepsze ze do wyboru mamy rózne średnice od 76mm do 97mm a te mozna kupic np w tym sklepie
    A silniki kupiłem w www.hobbyking.com i ciezko je kupić. MOżna je zastąpić innymi, wazne aby były wolnoobrotowe nie więcej niz 300kv
  • #48
    Witek Spychała
    Poziom 6  
    widzę że znacie się już trochę na rzeczy więc mam kilka pytań
    1.czy ten silnik się nada
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18...SK3_4250_500kv_Brushless_Outrunner_Motor.html
    2.kupować markowe li po w hobby kingu czy może lepiej kupić tanio u chińczyka
    3.jak naładować li po jest potrzebna jakaś droga ładowarka czy do kontaktu i gotowe
    4.jaki sterownik do tego silnika
  • #49
    ideamax
    Poziom 11  
    Deska przejechała już 150km więc małe podsumowanie.

    Koła pasowe obróciły się około 600 tys razy, stan zużycia oceniam jako minimalny. Pojawił się mały rancik więc jakiś stan zużycia jest ale niewielki, być może koła "dopasowały się do paska", wydaje mi się że powinny przejechać nie mniej niż 400 - 500km a ich koszt to ułamek ceny kół wyfrezowanych z aluminium.

    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Należy podkreślić że koła wydrukowane sa z miękkiego ABS, mogę wydrukować je z twardszego i równie taniego PLA który pierwotnie pominąłem celowo obawiając się niepotrzebnie temperatur spowodowanych tarciem (a temperatury sa niewielkie), korci mnie jeszcze PET, jest mega wytrzymały ale jednak trochę elastyczny.
    No i pozostaje jeszcze jeden materiał do testów a mianowicie Alloy 910 firmy Taulman który jest idealny do takich zastosowań z uwagi na wytrzymałość... nie wiem tylko jak poradzi sobie z tym materiałem mój Gate, szpula tez nieco kosztuje (5 razy więcej niż ABS, PLA)

    Mocowania z PLA daja radę, zaliczyłem parę krawężników i przetrwały.
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Tydzień temu dołożyłem drugi pakiet, przy okazji przeprojektowałem nieco obudowę i jest niższa o 10%. Zasięg jaki osiągam oscyluje między 18 a 20km przy jeździe z średnią prędkością 18km/h
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Przy okazji dokładania drugiej obudowy wyposażyłem ją w pomiar pojemność, mały gadżet a cieszy. Oczywiście wskazanie nie jest liniowe, poniżej 50% ilość energii kurczy się duuuzo szybciej ale po kilku jazdach będzie można przy jego pomocy oszacować ile jeszcze km można przejechać.
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Podsumowując.
    Deska z elementami wydrukowanymi z tworzyw sztucznych daje radę :D
  • #50
    PsychOpl
    Poziom 9  
    Prześledziłem cały materiał. Kawałek dobrej roboty. Jest masa DIY w necie mniej lub bardziej szczegółowo opisane, jednak podoba mi sie efekt końcowy - ergonomiczność opakowania w które upchałeś całość.. \\ Ok wystarczy słodzenia..

    Plan mam naskrobać coś podobnego.. z tym, że niestety ograniczają mnie trochę możliwości..
    podpowiedz mi proszę czy słusznie myślę..
    1. Track - O ile fajnie było by znaleźć coś koło 200, 195 - dzięki czemu wejdą dwa szersze silniki.http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19040__Turnigy_G160_Brushless_Outrunner_290kv_160_Glow_.html
    2. Jest sens instalować na obie osie? małe silniki? po 1 na koło?
    3. wystarczyłoby przykleić baterie czy jednak korpus elektroniki przykręcać - nie jestem fanem wiercenia w desce
  • #51
    ideamax
    Poziom 11  
    PsychOpl napisał:
    Prześledziłem cały materiał. Kawałek dobrej roboty. Jest masa DIY w necie mniej lub bardziej szczegółowo opisane, jednak podoba mi sie efekt końcowy - ergonomiczność opakowania w które upchałeś całość.. \\ Ok wystarczy słodzenia..

    Plan mam naskrobać coś podobnego.. z tym, że niestety ograniczają mnie trochę możliwości..
    podpowiedz mi proszę czy słusznie myślę..
    1. Track - O ile fajnie było by znaleźć coś koło 200, 195 - dzięki czemu wejdą dwa szersze silniki.http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19040__Turnigy_G160_Brushless_Outrunner_290kv_160_Glow_.html
    2. Jest sens instalować na obie osie? małe silniki? po 1 na koło?
    3. wystarczyłoby przykleić baterie czy jednak korpus elektroniki przykręcać - nie jestem fanem wiercenia w desce


    ad1. Właśnie dlatego kupiłem szerszy truck tj Paris 195 aby zmieścić dwa silniki, przy jednym wystarczy czy typowy 180
    Silnik Turnigy G160 to spore bydle, truck parkis 195 moze być za wąski ponieważ te silniki są jeszcze dłuższe niż te które zastosowałem u siebie.
    Jestem w posiadaniu G160, wrzucam fotkę ten mały z prawej to Turnigy 5055 a ten z lewej to Turnigy G160, różnica jest spora.

    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    ad2. To zalezy czego oczekujesz, ja uparłem się na dwa ponieważ rozwiązanie wydawało mi się bardziej "eleganckie" :) no i przedwe wszystkich chciałem mieć nadmiar mocy umożliwiający wdrapywanie się na strome wzniesienia... co zreszta sprawdziło się w 100%
    Niestety wczoraj wybrałem się na kolejny spacerek i pech chciał że na drodze było sporo małych kamieni i jeden pechowo uszkodził mi uzwojenie silnika przez co poszedł on z dymem więc wczoraj wieczorem zdemontowałem jednen silniki i okazuje się ze jazda z napędzanym jednym kołem jest równie przyjemna jak z napędzanymi dwoma. Rozstaw kół Longborda jest na tyle mały ze nie robi to większej róznicy tak więc aby zaoszczędzić przy budowe można zastosować jedne silnik... mam juz pomysł jak przebudować uchwyt silnika aby pomieścić tam ESC i odbiornik RC przez co odpadnie jedna obudowa spod deski. Tak więc moja deska trochę z konieczności idzie na dietę ;)
  • #52
    PsychOpl
    Poziom 9  
    g160 nie podejdzie w takim razie pod longboardy.. nawet jako jedna sztuka byłby trochę nisko osadzony. Gabaryty.

    Estetyka ma coś w sobie i może nie tyle co konieczność ale samo zadowolenie nakazuje kombinować w parce hahaha.

    Kolejna sprawa że raczej długo nie wytrzyma cała konstrukcja bez osłon. Poczekam, prześledzę i zobaczę co tam jeszcze wymodzisz :)
    Mountainboard to to nie będzie, ale przecież nie o to chodzi żeby zrobić coś do wszystkiego..

    Muszę się przejść po nowa deskę..
  • #55
    ideamax
    Poziom 11  
    Pech chciał ze parę dni temu straciłem jeden silnik, aby nadal kontynuować Longboardowe "spacerki" postanowiłem ów silnik zdemontować.

    Po przejechaniu w takiej konfiguracji około 80km mam następujące wnioski:
    - jeden silnik nie ma wpływu na komfort jazdy. Projektując deskę obawiałem się napędzania tylko jednego koła. Okazuje się ze nie jest to żaden problem, różnica w jeździe z napędzanym jednym lub dwoma kołami jest mało zauważalna (nie mam na myśli mocy ponieważ...)
    - spadła moc, co jest oczywistym zjawiskiem, jeden silnik jednak daje radę również na przy podjeżdżaniu na wzniesienia ale teraz nie można przeginać z nachyleniem drogi na podjazdach aby nie zarżnąć silnika.
    - prędkość jest praktycznie bez zmian, wcześniej 35, teraz 33-34km/h, oczywiście spadło przyspieszenie.
    - wzrósł zasięg. Wcześniej oscylował pomiędzy 18-20km, teraz wynosi od 20-22km.
    - spadły opory przekładni i silników (teraz jest tylko jeden zestaw) więc na luzie pokonuje większe dystanse a z górki jedzie nieco szybciej :)
    - wzrosła temperatura silnika, wcześniej były letnie (20-40st) teraz jest ciepły (40-60st). Zdazyło mi sie jeżdzić przez 10 minut z większym obciążeniem 100kg i małą stałą prędkością 4-5km/h i wzrost temperatury był już znaczny (60-80st), wcześniej takiego zjawiska nie było ale przez każdy z silników przepływał o połowę mniejszy prąd.

    Podsumowując, jak ktoś ma mniejszy budżet to konstrukcja z jednym silnikiem jest dobrą alternatywą, ma więcej zalet niż wad, a wady można zrekompensować montując silnik o większej mocy. Oczywiście w przypadku jednego silnika z uwagi na temperaturę silnika odpada uchwyt wydrukowany z tworzywa sztucznego, w tym wypadku do wykonania uchwytu sugerowane jest zastosowanie metalu (aluminium, stal) który oprócz tego ze ma oczywiste lepsze parametry wytrzymałościowe to przede wszystkim pełni również funkcje radiatora (truck tez jest metalowy więc radiator jest już spory).

    Biorąc pod uwagę powyższe założenia zaprojektowałem nową konstrukcję która ma podobna moc jak poprzednia 2 silnikowa, ma mniejszą masę, podobny zasięg jak pierwsza konstrukcja tj. wersja 2 silnikowa, ma większy prześwit i bardziej kompaktową zabudowę elektroniki "mniej więcej" o połowę :)

    Zastosowany silnik to Turnigy G160 245kv
    Pakiet 3 akumulatorów o łącznej pojemności ma teraz 8000Ah (pakiety niższe od poprzednich).
    Pozostałe komponenty takie same jak w 1 konstrukcji, dodatkiem jest nowy nieco bardziej zaawansowany miernik stanu akumulatorów.

    Poniżej nowy zestaw elementów do zastosowania.
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    I wizualizacja.
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Mam też pomysł na zmieniany pakiet akumulatorów, obudowa była by pojemnikiem a zestaw 3 akumulatorów zabudowany byłby w kolejnym płaskim "pudełku". Niby nic nowego bo rozwiązanie stosowane jest w większości mobilnych urządzeń (np aparaty fotograficzne) ale w longboardzie z napędem tego rozwiązania jeszcze nie widziałem.
    Patent o tyle dobry ze w przypadku dłuższej wycieczki można zapakować dodatkowy akumulator do plecaka i w razie potrzeby w 1 minutę wydłużyć zasięg o kolejne 15-20 km
  • #56
    ideamax
    Poziom 11  
    Mały Upgrade deski, jeszcze więcej mocy (czyli zmiana silników) :D i nowe materiały mocowania silników. Zastąpiłem PLA tworzywem PET-G, kótre jest bardziej odporne na udar i temperatury (które akurat nie stanowią problemu przy 2 silnikach)
    Kolor uchytu nie jest przepiękny ale taki miałem na stanie więc z takiego wydrukowałem...

    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC
    Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC

    Przykładowy teścik elementu wydrukowanego z PET-G

    Link
  • #58
    ideamax
    Poziom 11  
    Proponuję Maytech 6355 230KV, ma grubszą oś.

    Ale mozesz zastosować też Maytech 5065 200kv lub Maytech 5065 220kv z czujnikami halla

    Ja teraz śmigam na SK3 6354 ale SK3 5055 mile wspominam ponieważ płynniej pracowały na moich regulatorach... więc musze je zmienić na cos innego, byc moze też zastosuję VESC
  • #59
    piterpiwo
    Poziom 1  
    Projekt jest świetny, jednak nie mam łatwego dostępu do drukarki 3D, więc co myślicie o zastosowaniu kół zębatych HTD 5M , o ilości zębów 15 i 36, zamiast tych drukowanych?