Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czujnik natężenia światła 12V

Alberto_Eco 09 Feb 2016 15:23 1533 15
Optex
  • #1
    Alberto_Eco
    Level 10  
    Witajcie,

    Pewnie zaraz dostanę baty, że zły dział, albo że pytam o coś, o czym nie mam pojęcia... Co do działu - wydaje mi się, że odpowiedni, a pytam o coś, o czym nie mam pojęcia bo to właśnie jest 'chęć nauki' ;)

    Ale do rzeczy. Jeżdżę sobie passatem z czujnikiem zmierzchu - świetny bajer. Moja żona ma za to focusa mk1, w którym takich bajerów nie było. Efekt? A to zostawi na światłach, a to jeździ bez i tak w kółko.

    Pomyślałem, że przydało by się takie urządzenie w fordzie, a że lubię się 'babrać' w takich rzeczach, więc nie - nie kupię czujnika typu AVT1476, tylko będę chciał go zbudować od początku. Szczególnie, że AVT ma zwartą budowę, a ja bym chciał samą diodę umieścić pod szybą, a resztę bebechów schować głęboko pod deską.

    No i tu się zaczynają schody, bo z elektroniką mam tyle wspólnego, że ogarniam składanie/serwis komputerów, tv, instalacje elektryczne w mieszkaniu i na działce robiłem, nawet poskładałem jakieś dwa urządzenia z kilku przekaźników, ale z taką 'profesjonalną' amatorką jeszcze nie miałem nic wspólnego. Kiedyś musi być pierwszy raz i trzeba się nauczyć :)

    Co do samego urządzenia - pierwsza kwestia, czyli czy analog, czy cyfra - zdecydowałem, że zbuduję czujnik analogowy - prościej i bardziej niezawodnie do mojego zapotrzebowania.

    Jeśli chodzi o płytkę to chyba użyję jakiejś uniwersalnej, o ile dobiorę coś odpowiedniego. Jeśli nie - sam zrobię. Wiem jak. Ojciec nauczył :D

    Nie mam zaś pojęcia co dalej. potrzebuję na pewno dwóch przekaźników, diody światłoczułej, potencjometru do regulacji czułości oraz jakiejś przyzwoitej obudowy, żeby to wszystko razem upchnąć. Plus kostki i gniazdka, żeby zrobić złącza w obudowie do podpięcia przewodów.

    Założenie jest takie, że urządzenie ma być sterowane na kilka sposobów (jeden przekaźnik na wejściu) - poza masą chcę podawać na niego 12V, które go uaktywni, oraz drugie +12V, które go wyłączy (włączenie świateł mijania).

    Na wyjściu zaś też potrzebuję dwa razy 12V - jedno do zasilania świateł do jazdy dziennej, a drugie do zasilania świateł mijania.
    Oczywiście - o zasilaniu świateł mówię w przenośni, bo to ma być tylko sterowanie przekaźnikami.

    Pomoże ktoś? :) Piszcie śmiało językiem technicznym - jak nie zrozumiem - doczytam lub dopytam :)
  • Optex
  • #2
    brofran
    Level 40  
    Obecne przepisy wymagają jazdy na światłach przez 24 h, zatem bajer z zapalaniem od diody światłoczułej jest zbędny . Proponuję zastosować jedynie układ ( piszczek ) , który sygnalizuje ;
    1 - brak świateł przy włączonym zapłonie
    2 - zapalone światła przy wyłączonym zapłonie .
    Proste i skuteczne . :D
  • #3
    Alberto_Eco
    Level 10  
    brofran, ja chcę zbudować urządzenie, które będzie sterowało przełączeniem świateł dzienne/mijania. Przepisy znam i dla samych mijania by mi się nie chciało robić czegoś, co by nic nie dało :P

    Wracając do tematu budowy tego cuda. Wczoraj wieczorem jeszcze pogmerałem po necie i zdecydowałem, że sterowanie wejściem rozwiążę przy pomocy dwóch przekaźników (jeden NC, drugi NO) - pierwszy przekaźnik (NC) będzie miał podłączone zasilanie cewki pod światła pozycyjne. Jak światła będą wyłączone - przekaźnik będzie w pozycji 'Closed' i będzie podawał prąd z +12 po stacyjce na urządzenie. Jeśli światła zostaną włączone - przekaźnik się otworzy i wyłączy moduł. Następny przekaźnik (NO) będzie podłączony pod wyjście z pierwszego i jeśli będzie prąd z +12, a światła wyłączone - poda zasilanie na urządzenie.

    Na wyjściu zaś - +12V do sterowania przekaźnikiem świateł dziennych, oraz drugie +12V (dwa wyjścia przez diodę, żeby nie zewrzeć układów mijania i pozycyjnych) do sterowania światłami 'fabrycznymi'.

    Sam układ chyba zbuduję na LM324 + dioda + przekaźnik i mostek prostowniczy (bo dioda podaje napięcie o 2 do 5 V czy jakieś takie - zależnie od natężenia światła). Do tego jakiś mały potencjometr do regulacji czułości. Dobrze kombinuję, czy coś pomyliłem? :)
  • Optex
  • #4
    Alberto_Eco
    Level 10  
    widzę, że niestety małe jest zainteresowanie tematem. na szczęście poszperałem trochę i internet przyszedł z odpowiedziami. Jest tylko taki problem, że nie wiem jak poradzić sobie z tematem progu włączania.

    Znalazłem kilka takich układów, ale wszystkie są wyposażone w potencjometr. Ja chcę zrezygnować z tego elementu, gdyż urządzenie ma pracować w aucie, a jak wiadomo - elementy mechaniczne nie lubią wstrząsów :)

    Tylko jak zmierzyć ten próg...
  • Helpful post
    #5
    Loker
    Level 39  
    Ustaw próg, wylutuj potencjometr, zmierz, wlutuj dwa rezystory. Albo unieruchom potencjometr mechanicznie, np. lakierem.

    Quote:
    dioda podaje napięcie o 2 do 5 V czy jakieś takie
    - tak z ciekawości - co to za dioda?
  • #6
    Alberto_Eco
    Level 10  
    Loker wrote:
    Albo unieruchom potencjometr mechanicznie, np. lakierem.


    Ta opcja raczej odpada :)

    Loker wrote:
    tak z ciekawości - co to za dioda?


    Dioda była wyczytana w internetach. Jednak głębsze kopanie pokazało, że są diody 12v i taką zakupiłem.

    Do tego jeszcze komparator LM324 i można powiedzieć, że zaczyna to nabierać kształtu. Zastanawiam się czy 324 jest dobrym elementem, bo tylko jedno wyjście mi potrzebne, a 324 ma cztery, ale to już później będę udoskonalał :)

    Najważniejsze to zbadanie progu włączania i zastosowanie odpowiedniego opornika :)
  • #7
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    No tak... Pomysł pomału nabiera kształtu. Musisz najpierw skonstruować układ pomiarowy.
    Kolega Loker zapytał o diodę. Pozwól, że ponowię pytanie. Co to znaczy dioda 12V? Myślisz tu o diodzie Zenera?

    Czy masz pomysł na czujnik światła?

    Idea urządzenia jest prosta. Najpierw pomiar natężenia światła, potem porównanie z ustalonym progiem i na końcu przekaźnik jako człon wykonawczy.

    Układ LM324 można zastąpić mniejszym - LM358. Zawiera taką samą strukturę ale mieści w sobie tylko 2 wzmacniacze.
  • #8
    Alberto_Eco
    Level 10  
    W.P. wrote:
    Czy masz pomysł na czujnik światła?


    zasadniczo to jakaś zwykła dioda światłoczuła. Nie wiem czy są jakieś konkretne modele tych diód. Kiedyś miałem taki zestaw gotowy vellemana do poskładania do kupy i tam była taka dioda, która wpięta w linię zasilania dawała od 12V do 0V, zależnie od natężenia światła.

    pomysł jest taki, żeby zasilanie przez diodę przechodziło do zasilania wzmacniacza. Ustalony próg (opornik, czy potencjometr - whatever) był na minusie zasilania. wtedy, albo dostanie założone napięcie, albo nie. Później narysuję o co mi chodzi, bo nie umiem tego za bardzo wytłumaczyć :D
  • #9
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Alberto_Eco wrote:
    pomysł jest taki, żeby zasilanie przez diodę przechodziło do zasilania wzmacniacza.
    To nie jest dobry pomysł. Zasilanie to zasilanie i musi być sztywne.

    Myślę, że dobrym rozwiazaniem będzie wykorzystanie fotorezystora w charakterze czujnika swiatła. Można go wpiąć w gałąź mostka a z przekątnej pobrać sygnał do wzmacniacza operacyjnego w układzie komparatora.
    W drugiej gałęzi mostka potencjometr ustalający próg przełączania.
  • #10
    Freddy
    Level 43  
    Alberto_Eco wrote:
    widzę, że niestety małe jest zainteresowanie tematem. na szczęście poszperałem trochę i internet przyszedł z odpowiedziami. Jest tylko taki problem, że nie wiem jak poradzić sobie z tematem progu włączania.
    Prawo o Ruchu Drogowym i związane z nim Rozporządzenia zabrania dokonywania przeróbek w oświetleniu głównym pojazdu. Wymagana jest homologacja :D.
  • #11
    Alberto_Eco
    Level 10  
    W.P. wrote:
    Można go wpiąć w gałąź mostka a z przekątnej pobrać sygnał do wzmacniacza operacyjnego w układzie komparatora.


    A po Polsku? :P :D

    Freddy wrote:
    Prawo o Ruchu Drogowym i związane z nim Rozporządzenia zabrania dokonywania przeróbek w oświetleniu głównym pojazdu. Wymagana jest homologacja .


    Prawo o Ruchu drogowym oraz związane z nim rozporządzenia zabrania dokonywania przeróbek w zakresie typu oświetlenia (np. wkładania xenonów do lamp z homologacją na halogeny, czy zmiany w wiązce światła - tzw. polerowanie kloszy). Definiuje również jak mają być umieszczone światła do jazdy dziennej, jeśli nie są zamontowane fabrycznie (jak, a nie czy), natomiast nie zabrania, ani nie reguluje kwestii przeróbek w zakresie włączania i obsługi świateł, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów (np. korzystanie ze świateł miajania w porach od zmierzchu do świtu, tudzież ze świateł dziennych w porach od świtu do zmierzchu etc).

    Idąc za Twoim tokiem rozumowania - można by stwierdzić, że te automaty włączające światła mijania po odpaleniu silnika, które ludzie montują też są niezgodne z prawem. No i 'dzienne' też. Aaa i wymiana tylnych lamp na ledowe też...
  • #12
    alekt77
    Level 39  
    Czy przewidziałeś opóźnienie czasowe w przełączaniu świateł aby chwilowe oświetlenie czujnika światła nie skutkowało przełączeniem ze świateł mijania na dzienne?
  • #13
    Xantix
    Level 41  
    Alberto_Eco wrote:
    że te automaty włączające światła mijania po odpaleniu silnika, które ludzie montują też są niezgodne z prawem

    O ile maja homologację i dają możliwość "ręcznego" wyłączenia świateł to są legalne.
    Alberto_Eco wrote:
    No i 'dzienne' też

    Oczywiście, że montaż swiateł dziennych może być nielegalny - jak ktoś kupi lampę nie posiadającą homologacji (np. zrobioną z paska LED) i zamontuje ją według własnego widzimisię (wszystkie odległości i odstępy jakie mają być zachowane w trakcie montażu są określone w przepisach) to jest to nielegalne (a wcale nie są to rzadkie przypadki).
    Alberto_Eco wrote:
    Aaa i wymiana tylnych lamp na ledowe też...

    Pod warunkiem iż polega ona na wymianie na stosowną lapmpę LED do danego modelu z homologacją - wtedy jest to legalne.
    Natomiast nielegalna jest wymiana żarówek na tzw. żarówki LED i montaż ich w lampach homologowanych pod żarówki - to jest nielegalne.
  • #14
    Alberto_Eco
    Level 10  
    alekt77 wrote:
    Czy przewidziałeś opóźnienie czasowe w przełączaniu świateł aby chwilowe oświetlenie czujnika światła nie skutkowało przełączeniem ze świateł mijania na dzienne?


    wręcz przeciwnie. Układ, który zbudowałem, wyposażony w kondensator, reaguje z opóźnieniem ok. 1,5 sekundy. Na 'miganie' drzew w słoneczny dzień nie zareaguje, ale zareaguje chwilę po wjeździe do np. tunelu. W tunelu należy jeździć na światłach mijania, więc takie zachowanie będzie prawidłowe. Oczywiście to jest teoretyzowanie, bo dopiero jak to wsadzę do auta - będę mógł zobaczyć, jak to się zachowa w rzeczywistości.
  • #15
    Freddy
    Level 43  
    Alberto_Eco wrote:
    Idąc za Twoim tokiem rozumowania - można by stwierdzić, że te automaty włączające światła mijania po odpaleniu silnika, które ludzie montują też są niezgodne z prawem. No i 'dzienne' też. Aaa i wymiana tylnych lamp na ledowe też...
    Oczywiście, że tak. Zwłaszcza wymiana żarówek na LED. Inne kąty rozpraszania, inna widoczność.
    Rób jak chcesz, Twoja sprawa, Twój dowód rejestracyjny :D.
  • #16
    Marian B
    Level 37  
    Do układu takiego wyłącznika zmierzchowego potrzebny jest koniecznie przerzutnik Szmitta (jest to układ z histerezą), oraz wystarczy zwykły fotorezystor.
    Przerzutnik może być na tranzystorach, albo na bramce scalonej, najlepiej CMOS, bo pasuje zasilanie 12V.
    Podaję gotowe, sprawdzone rozwiązanie, które jednak trzeba będzie potraktować jako przykład i przystosować do swoich potrzeb. Jest to wyłącznik zmierzchowy świateł postojowych zamontowany w Syrenie 105, w 1976 roku. Syrena miała jeszcze akumulator z "+" na masie.
    Trzeba poprostu zastosować tranzystory npn. Moim zdaniem lepiej, ekonomiczniej jest zbudować przerzutnik na tranzystorach, gdyż do sterowania przekażnika i tak jest potrzebny tranzystor. Dodanie drugiego tranzystora już tworzy kompletny uklad.
    Fotorezystor był zamontowany na pulpicie nad dodatkowym wyłącznikiem A, obok głównego wyłącznika świateł.
    Czujnik natężenia światła 12V