Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Układ służący do pomiaru prądu akumulatora

ZSPUE 11 Feb 2016 12:06 2070 14
  • #1
    ZSPUE
    Level 7  
    Witam serdecznie,
    Od pewnego czasu zastanawiam się w jaki sposób dokonać pomiaru prądu ładowania w samochodzie osobowym?
    W starych pojazdach pamiętam że były montowane amperomierze wskazujące prąd ładowania.
    Chciałbym wykonać coś podobnego, tyle że wyświetlającego wynik w postaci cyfrowej ;)
    Teraz pytanie, czy zastosowanie bocznika 100A wpiętego w szereg za akumulatorem nie jest złym pomysłem? (pytam dlatego, że nigdzie nie spotkałem takiego rozwiązania)
    Jeśli nie bocznik, to może wykrorzystać przekładnik prądowy na przewód?
    Pozdrawiam
  • #3
    ZSPUE
    Level 7  
    kindlar wrote:
    https://www.google.pl/search?q=plafon+11w&biw=1920&bih=1039&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjG3fKAx-_KAhXK0xoKHbA5BGkQsAQIRg#tbm=isch&q=amperomierz+cyfrowy+100a&imgrc=PfcZ0mt865alzM%3A


    Moje pytanie nie dotyczyło czy takie amperomierze istnieją, tylko czy można bocznik wykorzystać do pomiaru prądu akumulatora.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    ZSPUE
    Level 7  
    georgesgr wrote:
    Pytanie generuje inne pytanie: po co? Nie widze zadnego sensu posiadania takiej informacji przez kierowce w czasie jazdy. Kontrolka, jesli sprawna, wystarcza w wiekszosci przypadkow (jest maly wyjatek w przypadku kontrolki w sieci informatycznej, ale to juz problem "filozofi" kontroli).
    Prad zmienia sie od kilkudziesieciu, czy chwilowo moze nawet ponad 100A, do kilkudziesieciu miliamperow. Nie znam przyrzadu, mogacego dokonac pomiaru z rozsadna dokladnoscia w takim zakresie wartosci.


    Generalnie po to żeby wiedzieć. To tak jak z wskaźnikami temperatury, coraz rzadziej montowane, a ja jednak lepiej się czuję jak widzę wskazanie temperatury.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę jak wygląda pobór prądu w samochodzie, największy pobór jest w czasie rozruchu (u mnie około 70A), później wszystko zależy od odbiorów.

    Zdaję sobie sprawę, że posiadając zakres pomiarowy 0-100A nie będę w stanie osiągnąć dokładności rzędu miliamperów, jednak dokładność do jednego Ampera byłaby wystarczająca, i jak naj bardziej do osiągnięcia.

    Pozostaje pytanie, czy można zastosować bocznik, i czy nie zaszkodzi on względnie nowoczesnej instalacji elektronicznej pojazdu?
  • #6
    jharlan
    Level 25  
    ZSPUE wrote:
    Teraz pytanie, czy zastosowanie bocznika 100A wpiętego w szereg za akumulatorem nie jest złym pomysłem?

    Nie jest złym pomysłem.
    ZSPUE wrote:
    może wykrorzystać przekładnik prądowy na przewód?

    Zwykły przekładnik prądowy na przewód przy prądzie stałym nie działa.
    ZSPUE wrote:
    czy można zastosować bocznik

    Można
    ZSPUE wrote:
    czy nie zaszkodzi on względnie nowoczesnej instalacji elektronicznej pojazdu?

    Nie
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    jharlan
    Level 25  
    georgesgr wrote:
    Chyba nie rozumiesz. Przy rozruchu prad moze przekroczyc 300A,

    To chyba Ty nie rozumiesz.

    Układ służący do pomiaru prądu akumulatora
  • #9
    carrot
    Moderator of Cars
    Można by to zrobić pośrednio, mierząc napięcie DF i przeliczając je na prąd ładowania za pomocą jakiegoś µc.
    Jest to rozwiązanie stosowane w wielu samochodach fabrycznie
  • Helpful post
    #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    ZSPUE
    Level 7  
    georgesgr wrote:
    jharlan wrote:
    georgesgr wrote:
    Chyba nie rozumiesz. Przy rozruchu prad moze przekroczyc 300A,

    To chyba Ty nie rozumiesz.

    Układ służący do pomiaru prądu akumulatora

    Wszystko sie zgadza, tylko w samochodzie to troche nie tak. Tak byloby po przerobkach, o ktorych pisze. I teraz wyobraz sobie w miejscu twojego amperomierza, bocznik, pozwalajacy na pomiar malych pradow. Spadek mapiecia na nim powoduje spadek napiecia ladowania, proporcjonalny do pradu i to samo przy zasilaniu elektroniki przed i w czasie rozruchu (kumulacja spadku napiecia akumulatora i spadku na boczniku moze jej nie wyjsc na zdrowie). To bylo dobre w czasach, gdy pobor pradu w instalacji nie przekraczal 20 - 30 A. Dzisiaj pobor jest na poziomie 80 - 150 A.


    Czyli tak jak gdzieś tam na początku czułem, te 75mV spadku na boczniku to możę być zbyt wiele dla instalacji w samochodzie.

    W takim razie, mógłby ktoś przybliżyć w jaki sposób dokonywany jest pomiar ładowania za pomocą napięcia na "DF"?
  • #12
    jharlan
    Level 25  
    georgesgr wrote:
    Spadek mapiecia na nim powoduje spadek napiecia ladowania,

    ZSPUE wrote:
    Czyli tak jak gdzieś tam na początku czułem, te 75mV spadku na boczniku to możę być zbyt wiele dla instalacji w samochodzie.

    te 75mV to 75 tysięcznych wolta (0,075V), no bez jaj!
  • #13
    vodiczka
    Level 43  
    ZSPUE wrote:
    Czyli tak jak gdzieś tam na początku czułem, te 75mV spadku na boczniku to możę być zbyt wiele dla instalacji w samochodzie.
    Beza przesady, spadek napięcia poniżej 100mV niczemu nie grozi. Ponadto - w końcowej fazie ładowania prąd ładowania nie przekroczy 2A, spadek napięcia będzie rzędu pojedyńczych miliwoltów.
    Natomiast zgadzam się ze stanowiskiem kolegi:
    georgesgr wrote:
    Pytanie generuje inne pytanie: po co?
    Ja bym zbudował prosty układ wskazujący czy akumulator jest ładowany czy rozładowany, bez pomiaru prądu.
  • #14
    ZSPUE
    Level 7  
    vodiczka wrote:
    Natomiast zgadzam się ze stanowiskiem kolegi:
    georgesgr napisał:
    Pytanie generuje inne pytanie: po co?
    Ja bym zbudował prosty układ wskazujący czy akumulator jest ładowany czy rozładowany, bez pomiaru prądu.


    Z czystej ciekawości chciałbym wiedzieć ile prądu aktualnie jest "wpompowywane" w akumulator, ile pobierają aktualnie odbiorniki, ot właśnie po to ;)

    Trafiłem na ciekawy projekt: Link, jedynie widzę problem w uzyskaniu tego sensora prądu.

    Zamontowany na alternatorze pozwoli poznać prąd łądowania, pomiar prądu na akumulatorze pozwolił by zbilansować rozpływ prądów
  • #15
    vodiczka
    Level 43  
    ZSPUE wrote:
    Z czystej ciekawości chciałbym wiedzieć ile prądu aktualnie jest "wpompowywane" w akumulator, ile pobierają aktualnie odbiorniki
    Będziesz obserwował wskazania amperomierza zamiast skupić się na prowadzeniu pojazdu ? To ma sens na stanowisku pomiarowym ale nie w czasie jazdy.