Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrodzenie - jakie słupki?

PchlaW81 04 Dec 2016 23:15 26979 61
Optex
  • #31
    jaktom3
    Level 10  
    Ocynk na słupku powinien mieć minimum 50mikronów. Grubość ocynku można zmierzyć miernikiem. Rury ocynkowane ogniowo są również cynkowane wewnątrz. Wyprodukowanie rury ocynkowanej jednostronnie byłoby trudniejsze niż wyprodukowanie z ocynkowanym wnętrzem.
    W związku z wykonywaną pracą mam ostatnio do czynienia z konstrukcjami wyprodukowanymi w Chinach. Są zabezpieczone antykorozyjnie poprzez cynkowanie ogniowe. Mam porównanie do podobnych konstrukcji produkowanych w Polsce. Chińskie są ocynkowane lepiej od polskich.
    Mój płot ma cztry lata i żadnych problemów z korozją. Nawet w miejscach cięcia drutu siatki nie ma oznak korozji. W całości został wyprodukowany w Polsce.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jarzabek666 wrote:
    Przy ogrodzeniu ocynk galwaniczny jest do kitu słupek od środka będzie brało bo jest bez ochrony. Najlepsza metoda to ocynk ogniowy ma wady podglądowe ale dobrze wszędzie penetruje jest grubszy i trwalszy.

    Zastanów się co piszesz. Galwanicznie to można cynkować śrubki, podkładki i inną drobnicę. Jak sobie wyobrażasz cynkowanie galwaniczne rury?
    Duże elementy cynkuje się tylko ogniowo.
  • Optex
  • #32
    supchem
    Level 21  
    jaktom3 wrote:
    Jak sobie wyobrażasz cynkowanie galwaniczne rury?

    Ja sobie wyobrażam. Wkładamy rurę do wanny podłączamy prąd do rury i anod i cynkujemy. Wnętrze rury może w takim procesie być słabo ocynkowane ze względu na tworzenie się tam klatki Faradaya, ale po zewnątrz jest to jak najbardziej możliwe i w uzasadnionych przypadkach pewnie stosowane.

    jaktom3 wrote:
    Duże elementy cynkuje się tylko ogniowo.

    Absolutnie nie. Duże rzeczy także cynkuje się galwanicznie. Nie wszystko można cynkować ogniowo bo w tym procesie konstrukcję trzeba zanurzyć w roztopionym cynku. Nagrzanie niektórych elementów do takiej temperatury (głównie spawanych) może spowodować ich deformację. Znaczenie tu ma także wygląd, ocynk ogniowy ma gorsze walory estetyczne, cynkując galwanicznie możemy uzyskać nawet prawie że lustrzaną powłokę, jest to zależne od rodzaju kąpieli. Dlatego elementy które mają być estetyczne, gładkie itp. cynkuje się galwanicznie.
    Faktem jest że ocynk ogniowy lepiej zabezpiecza przed korozją i jeśli chodzi o ogrodzenia to stosuje się głównie tą metodę.

    Wiadomo że jeśli robimy ogrodzenie to lepiej żeby siatka i słupki były wykonane z grubszej stali bo są wtedy odporniejsze na zniszczenie oraz korozję. Jak chodzi o zabezpieczenie to najlepiej ocynkowane i pomalowane. Sam ocynk też mógłby być lub samo malowanie. Dawniej tylko malowano i jakoś płoty stoją po 30 lat. Trzeba tylko co jakiś czas czyścić i ponownie lakierować, a w przypadku siatki to można przy tej pracy dostać .......
  • #33
    jaktom3
    Level 10  
    Duże elementy to min.70mikronów wg norm. Nieosiągalne galwanicznie. Chyba że ktoś ma bardzo dużo czasu.
    Kadzie autotransformatorów wielkości małej ciężarówki wyk. ze spawanej blachy są ocynkowane ogniowo.
  • #34
    Jarzabek666
    Level 37  
    jaktom3 wrote:
    Zastanów się co piszesz. Galwanicznie to można cynkować śrubki, podkładki i inną drobnicę. Jak sobie wyobrażasz cynkowanie galwaniczne rury? Duże elementy cynkuje się tylko ogniowo
    Nie ma najmniejszych problemów. 30lat temu budy aut ocynkowali tak
    supchem wrote:
    Wnętrze rury może w takim procesie być słabo ocynkowane ze względu na tworzenie się tam klatki Faradaya,
    Na takie coś wierci się specjalne otwory. Nie pisał bym o tym gdybym sam przy tym czasem nie robił i nie widział, ostatnio montowałem właśnie słupki 50x50 według producenta i zamówienia miały być ocynkowane i pomalowane proszkowo jakie było nasze zdziwienie jak w środku była rdza. Reklamacji nie uznali bo w zamówieniu nie było mowy o metodzie kładzeniu. A jeszcze jedno metoda galwaniczna jest tańsza od ogniowej.
  • #35
    PchlaW81
    Level 22  
    Skoro tak się fachowo wypowiadacie w temacie, to mi powiedzcie jak na moje amatorskie oko mam stwierdzić czy materiał z którego lokalny producent wykonał siatke jest dobrej jakości i na pewno nie bedzie rdzewieć?
  • #36
    supchem
    Level 21  
    jaktom3 wrote:
    Kadzie autotransformatorów wielkości małej ciężarówki wyk. ze spawanej blachy są ocynkowane ogniowo.
    supchem wrote:
    Nagrzanie niektórych elementów do takiej temperatury (głównie spawanych) może spowodować ich deformację.

    Podkreślam "niektórych"
    Jak stwierdzić bez przyrządów czy coś jest dobrej jakości czy nie to dobre pytanie.
    1. Najprostsza sprawa to im siatka wykonana z grubszego drutu, słupki z rury/ profila o grubszej ściance tym lepsze. (w przypadku siatki powlekanej sprawdź grubość samego drutu, bez plastiku)
    2. Wydaje mi się że dobry producent nie będzie oszczędzał na głębokości wkopania słupka w ziemię, a ktoś produkujący dla hipermarketu zrobi słupek najkrótszy jaki się da.
    3. Co do powlekania to nie wiem, nie znam się na tworzywach sztucznych. Być może wszystkie siatki ogrodzeniowe powleka się tym samym plastikiem i tutaj nie będziesz miał możliwości wyboru lepszej lub gorszej, ale może jednak pokrywa się różnymi. Poszukaj w dobrym sklepie siatki o tej samej wysokości ale drogiej i taniej, a potem zapytaj czym są powleczone. O ile w ogóle będą umieli odpowiedzieć, to może przekonasz się czy lepsze są pokrywane trwalszym plastikiem, a tańsze gorszym.
    4. Ocena jakości powłoki cynkowej, sprawdź czy powierzchnia jest dokładnie pokryta warstwą cynku, czy na krawędziach nie widać pęknięć i zaczątków "odłażenia" od stali. Sprawdź też czy w powłoce nie ma porów i pęcherzyków. Jeśli to możliwe potrzyj dolną krawędzią słupka o beton (że niby oglądasz ze wszystkich stron) i zobacz jak zachowa się powłoka.
    W przypadku cynkowania galwanicznego można po wyglądzie powłoki poznać w jakiej kąpieli element był cynkowany. Różne kąpiele dają różne efekty, z jednych wyjmuje się elementy ładniejsze, z innych bardziej odporne na korozje itd. W dzisiejszych czasach stosowane są jednak głównie kąpiele na bazie ługów i odpowiednich dodatków, także ta metoda też mogłaby się średnio sprawdzić.
    5. Ocena jakości powłoki lakierniczej - tu wiele nie podpowiem, w przypadku powłoki proszkowej warto zobaczyć czy na rogach nie ma pęknięć i nie zaczyna się łuszczyć i odłazić (tak by mogło być gdyby detal był źle odczyszczony). Więcej doświadczeń nie mam.
    Pozdrawiam
  • #37
    jaktom3
    Level 10  
    Grubość ocynku można zmierzyć. Większość mierników do lakierów przystosowana jest do mierzenia powłok nieferromagnetycznych na ferromagnetykach. Ocynk to nieferromagnetyk.
    Mam taki służbowy miernik. Można go przestawiać na pomiar farby na podłożu z ocynku (odejmuje gr. ocynku), albo na pomiar tylko ocynku oczywiście przed malowaniem powierzchni.
    Są normy które określają grubość powłoki ocynku. Min. 70mikronów. Wszystko poniżej to jest zbyt mało.
    Cynkować ogniowo można również metodą natryskową.
  • Optex
  • #38
    PchlaW81
    Level 22  
    Dzięki za fachową rade. Ja słupki już mam osadzone, są to kątowniki - nie pamiętam fachowo ale chyba ciepło gięte? - naroże mają ostre do kąta, a nie że jest takie półokrągłe, grubość 5mm, ścianka długa na 5cm. Teraz tylko siatka, drut do naciągów, no i wcześniej muszę chlorokauczukiem słupki pomalować, tylko, że to wcześniej to już chyba na wiosnę będzie bo teraz temperatura już nie pozwoli : ) Jeszcze ta siatka, więc Was podpytałem, celowałem w ocynkowaną z drutu 3,2 mm ale sąsiad mi wybił kupca u którego chciałem brać bo coś mówił, że jego siatka lubi rdzewieć choć ocynkowana i polecił mi chyba 2,5 drug powlekany do 3,6 cos takiego. Gdzies nawet czytałem, ze niektorzy biorą powlekane ale końcówki siatki czarnidłem smarują żeby rdza pod powłokę im nie wchodziła.
  • #39
    supchem
    Level 21  
    PchlaW81 wrote:
    ale chyba ciepło gięte? - naroże mają ostre do kąta

    Tak, ciepło gięte.
    Jak bym miał do wyboru siatkę ocynkowaną 3,2 mm albo powlekaną to brał bym powlekaną. Malowanie końcówek czernidłem raczej jest zbędne. Szukałbym jednak siatki z grubszego drutu.
  • #40
    101pawel
    Level 28  
    supchem wrote:
    PchlaW81 wrote:
    ale chyba ciepło gięte? - naroże mają ostre do kąta
    Tak, ciepło gięte
    Ciepłogięty to może być makaron. Kształtowniki są albo zimnogięte albo gorącowalcowane.
  • #41
    PchlaW81
    Level 22  
    Ano też prawda.

    Właśnie 2,5 ocynk + powlekanie hmm wolał bym powlekanie chyba tez, ale zeby ten drut w srodku był grubszy, z tym ze 2,5 + powlekanie finalnie 3,6 to taki standard, grubsze to moze sa ale oczka duzo wieksze raczej.
  • #42
    supchem
    Level 21  
    101pawel wrote:
    Ciepłogięty to może być makaron. Kształtowniki są albo zimnogięte albo gorącowalcowane.

    Informacja czy ta stal była ciepła czy gorąca, oraz czy była wyginana czy walcowana naprawdę wiele wniosła do dyskusji. :-D
    Pójdę krok dalej, proces obróbki plastycznej stali poprzez walcowanie odbywa się w temperaturze pomiędzy 900, a 1200 stopni Celsjusza.

    PchlaW81 wrote:
    z tym ze 2,5 + powlekanie finalnie 3,6 to taki standard, grubsze to moze sa ale oczka duzo wieksze raczej.

    Prawdę mówiąc skoro niemal każda siatka jest tak wykonana to nie szukaj dziury w całym tylko kupuj i zakładaj. ;-) Jeśli nie będzie narażona na jakieś zniszczenia mechaniczne to będzie służyła długie lata.

    Nie ma co kombinować, ja mam ogrodzenie z tyłu podwórka z siatki powlekanej od ok. 7 lat, kupiłem pierwszą, lepszą, taką jaka była w pobliskim sklepie i dalej świetnie się trzyma. Ogrodzenie z przodu i po bokach mam zrobione z siatki górniczej wspawanej w ramki z kątownika. Siatka górnicza nie jest ocynkowana. Pomalowałem ją podkładem unikor i farbą olejną na wierzch i nie ma śladów korozji. Ogrodzenie wisi już od 15 lat (to z siatki górniczej) i jak dotąd było malowane 2 razy. Pierwszy raz samą farbą olejną bez podkładu, drugi raz najpierw unikorem, a potem olejną.
  • #43
    101pawel
    Level 28  
    supchem wrote:
    101pawel wrote:
    Ciepłogięty to może być makaron. Kształtowniki są albo zimnogięte albo gorącowalcowane.

    Informacja czy ta stal była ciepła czy gorąca, oraz czy była wyginana czy walcowana naprawdę wiele wniosła do dyskusji. :-D
    Pójdę krok dalej, proces obróbki plastycznej stali poprzez walcowanie odbywa się w temperaturze pomiędzy 900, a 1200 stopni Celsjusza.
    Mogłeś napisać, że nie znasz się poprawnym nazewnictwie wyrobów stalowych, sprawdzając wcześniej, czy istnieje coś takiego jak kątownik "ciepło gięty", a Ty brniesz w to dalej. Jaki ma sens podawanie temperatury walcowania, skoro w trakcie obróbki, niezależnie, czy stal jest w jej trakcie letnia, ciepła czy gorąca, ma 500, 700, czy 1000 stopni nie następuje ani jedna operacja gięcia! Dalej nie rozumiesz sprzeczności w nazwie "ciepłogięty"?
    Swój post napisałem, bo błąd w wątku został powielony, a jest on rażący.
  • #44
    supchem
    Level 21  
    PchlaW81 wrote:
    nie pamiętam fachowo ale chyba ciepło gięte?

    supchem wrote:
    Tak, ciepło gięte.

    101pawel wrote:
    Mogłeś napisać, że nie znasz się poprawnym nazewnictwie wyrobów stalowych, sprawdzając wcześniej, czy istnieje coś takiego jak kątownik "ciepło gięty", a Ty brniesz w to dalej.

    Dobrze wiem że fachowa nazwa to gorącowalcowany ale nie miałem ochoty się rozpisywać o tym w temacie dotyczącym siatki ogrodzeniowej. Autor nazwał sobie ten proces "ciepłym gięciem", więc przytaknąłem bo autor chciał tylko wiedzieć tyle że te z "półokrągłym wygięciem" są robione na zimno, a te z narożem "ostrym do kąta" są robione na ciepło (gorąco) i tyle, wszyscy wiedzieli o co chodzi.
    101pawel wrote:
    a Ty brniesz w to dalej.

    W nic nie brnę, nie bronię że to się nazywa "ciepło gięty" bo to nie jest poprawna nazwa. Poprawnie jest gorącowalcowany tak jak poprawiłeś, w 100% się zgadzam. Poprawne nazewnictwo obróbki plastycznej stali nie ma po prostu za wiele wspólnego z tematem.
  • #45
    PchlaW81
    Level 22  
    Na kazdym forum znajdzie sie filozof który poza odpowiedzia na pytania czy pisanie porady zasmieca forum wiec spokojnie :)
  • #46
    norgeg75
    Level 10  
    Witam.
    Potrzebuje wykonać ogrodzenie z siatki o wysokości 80 cm.
    Chciałem jedynie zabetonować słupki.
    Jakiej wysokości słupki potrzebuje?
  • #47
    PchlaW81
    Level 22  
    Skoro siatka 80cm to słupek też 80, no dobra + / - moze ciut więcej np. 82-83 cm? Zwróć uwagę na równość terenu, czy spodem gdzieś nie będziesz musiał topić siatki w ziemi żeby w innym miejscu nie mieć pod nią dziury, czyli dajmy na to nad ziemię 83cm, natomiast w ziemi? Hm to już zalezy od Ciebie, ja kopałem dołki na 90-110cm żeby w zimie ich nie powykrzywiało, ale żeby było taniej nie kupowałem słupków na całą głębokość dołka tylko miałem trochę złomu i podospawywałem go spodem do słupków, słupek był zanużony z 40-50cm w betonie a jeszcze niżej do samego spodu np. stary kawałek rurki, jak Cię stać to kup sobie słupki jednolite od spodu dołka + tyle ile chcesz żeby wystawały nad grunt, ja wyliczyłem że mnie wyjdzie taniej mój sposób, to chodziło też żeby mi było lepiej ustawić, chciałem żeby mi się spierało na gruncie, nawet wbijałem 3-5cm w grunt i wtedy zalewałem betonem.

    Guzik mnie to obchodzi ale strasznie niska ta siatka, 80cm to bardzo mało i wizualnie tez tak sobie.
  • #48
    Jarzabek666
    Level 37  
    PchlaW81 wrote:

    Skoro siatka 80cm to słupek też 80, no dobra + / - moze ciut więcej np. 82-83 cm?



    A słupek to ma w powietrzu wisieć??
  • #49
    wojtek1234321
    Level 35  
    Jarzabek666 wrote:
    A słupek to ma w powietrzu wisieć??
    PchlaW81 wrote:
    na to nad ziemię 83cm, natomiast w ziemi? Hm to już zalezy od Ciebie, ja kopałem dołki na 90-110cm żeby w zimie ich nie powykrzywiało, ale żeby było taniej nie kupowałem słupków na całą głębokość dołka tylko miałem trochę złomu i podospawywałem go spodem do słupków, słupek był zanużony z 40-50cm w betonie a jeszcze niżej do samego spodu np. stary kawałek rurki, jak Cię stać to kup sobie słupki jednolite od spodu dołka + tyle ile chcesz żeby wystawały nad grunt,
    Jarzabek666, proszę Cie bardzo, czytaj całość i zrozum co tam pisze, a nie czytasz tylko pierwsze zdanie i wyciągasz błędne wnioski...
  • #50
    DiZMar
    Level 43  
    PchlaW81 wrote:
    ...
    Patrząc na wiekowe płoty po wsi czy wsiach wiele stoi jak "pijane" ale głownie to powód płytkich fundamentów...
    Generalnie mam zamiar wykopać dołki/pęczki na minimum 80cm...

    Sam znasz przyczyny "pijanych" płotów a chcesz taki sam zrobić. Przecież po zimie 80 cm fundamenty spowodują, że płot będzie "pijany" po kilku latach. No chyba, że zimy będą jak w ostatnich latach. W Polsce fundamenty odporne na przemarzanie powinny mieć 120 cm głębokości.
  • #51
    PchlaW81
    Level 22  
    To zależy w jakim regionie Polski, ostatecznie wierciłem 90 - 110 cm, tzn kopałem jak najgłębiej, średnio 100, ale jak trafiłem na korzeń na tych 90ciu to odpuszczałem, albo pamiętam nawet na rurkę drenarską mi się udało trafić to tez zostawiłem i nie niszczyłem. U mnie przemarzanie teoretycznie to 1m według google.
  • #52
    DiZMar
    Level 43  
    Różnie to w różnych regionach Polski ale 80 cm to za mało wg mnie aby płot nie był po latach z zakłóconym błędnikiem.
    No i słupki bramki koniecznie na jednym fundamencie aby bramka zamykała się cały czas jednakowo (nie trzeba było zamiast klamki używać sznurków jak to widzę w wielu przypadkach).
  • #53
    PchlaW81
    Level 22  
    Oczywiście masz racje, u mnie lata temu zrobili na 70cm i oczywiście stało się to co piszesz czyli sznurek przy bramce. Wielokrotnie przyglądałem się lub dopytywałem na ile kopany jest dołek jak gdzieś na budowie na której byłem ktoś robił ogrodzenie, w 9 na 10 przypadków słysząłem, że max 60 cm, tyle Ci co robia ogrodzenie powiedzieli, że wystarczy .... w takich przypadkach to się nie odzywam, chyba, że kolega jakiś, ale takie firmy wpadają i w jeden dzień, może i nie cały spory kawałek działki ogrodzą tym systemowym ogrodzeniem. dla mnie żenada i tyle
  • #54
    Jarzabek666
    Level 37  
    Dzisiaj normy polskie i projektowe przewidują 45 cm strefy...

    Główny problem to nie głębokość ale błędy zbyt słabo zagęszczony teren, nasypy itd....
  • #55
    PchlaW81
    Level 22  
    He? 45cm dołek pod słupek to norma?
  • #56
    Boryc2014
    Level 19  
    Najlepiej ustalić w swoim miejscu zamieszkania jaka jest strefa zamarzania gruntu i taki dołek wykopać jeżeli chodzi o ogrodzenie. Jeśli chodzi o bramę która trochę waży no to trzeba głębszy i szerszy. Ja u siebie pod bramę na 2 skrzydła kopałem na 1,2m i szerokości ok. 90cm i jak na razie wszystko stoi jak trzeba.
  • #57
    ta_tar
    Level 39  
    Jeżeli dobrze odczytuję miasto autora jako Kraków, to tutaj strefa zamarzania jest określona na 1,1 m, ale wiadomo, każdy z oszczędności ujmuje 20 do 30 cm, aby mniej betonu i mniej roboty przy kopaniu.
  • #58
    Boryc2014
    Level 19  
    Zgadza się. Ale lepiej trochę dołożyć i mieć z głowy na lata niż za jakiś czas poprawiać. Ja zalewając słupki wkładałem z betonem gruz który miałem na podwórku i to zwiększa wytrzymałość.
  • #59
    wojtek1234321
    Level 35  
    Boryc2014 wrote:
    Ja zalewając słupki wkadakem z betonem gruz który miałem na podwórku i to zwiększa wytrzymałość.
    Gruz wcale nie zwiększa wytrzymałości, co najwyżej "masz to po taniości". Taki betom z gruzem może od mrozu pękać, i później zamiast fundamentu znowu masz gruz. Ale jest jedna optymistyczna sprawa w takim wypadku. Możesz ten gruz znowu wykorzystać gdy będziesz naprawiał poprzednią spartoloną robotę. :D :D
  • #60
    PchlaW81
    Level 22  
    ta_tar wrote:
    Jeżeli dobrze odczytuję miasto autora jako Kraków, to tutaj strefa zamarzania jest określona na 1,1 m, ale wiadomo, każdy z oszczędności ujmuje 20 do 30 cm, aby mniej betonu i mniej roboty przy kopaniu.


    Kiedyś ja założyłem ten temat, ogrodzeniu już dawno zrobione ale co jakiś czas ktoś go odkopuje, jak jeden z kolegów powyżej. Jeżeli chodzi o mnie to kopałem/wierciłem maks tyle ile mi świder sięgał czyli 105-115 bo głębiej to już rączka dotykała gruntu, robiłem to na lata i odpuścić 3-4 dołki nie na 110 to sobie można a nie szukanie oszczędności na całości ...