Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie siły do chłodni z samochodu

12 Lut 2016 11:49 1410 19
  • Poziom 12  
    Cześć!
    Chłodnia, która kiedyś była na samochodzie posiada cztery przewody: czarny, brązowy, niebieski i żółto-zielony. Mam kilka pytań: Czy w przypadku chłodni ma znaczenie kolejność podłączenia faz ?
  • HELUPOWER
  • Poziom 25  
    cultstyleboy napisał:
    Czy w przypadku chłodni ma znaczenie kolejność podłączenia faz

    Tak
  • Poziom 12  
    Ok, Czyli zapewne L1=Czarny, L2=Brązowy, L3=Niebieski. Z chłodni wychodzą cztery kable, o których pisałem powyżej. Chcę podłączyć gniazdo pod te kable. Jeśli kupię gniazdo 5 pinowe to rozumiem, iż muszę zrobić mostek od 0 do uziemienia ?
  • Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    cultstyleboy napisał:
    Czyli zapewne L1=Czarny, L2=Brązowy, L3=Niebieski

    Co to znaczy "zapewne"? Od kiedy L3 to przewód neutralny?
    cultstyleboy napisał:
    Jeśli kupię gniazdo 5 pinowe to rozumiem, iż muszę zrobić mostek od 0 do uziemienia ?

    Źle rozumiesz. Układ sieci TN czy TT?
  • Poziom 12  
    Muszę to podpiąć pod gniazdo 5-ciopinowe czyli zapewne TN-C-S

    Dodano po 5 [minuty]:

    kozi966 napisał:

    Co to znaczy "zapewne"? Od kiedy L3 to przewód neutralny?
    Tak przeczytałem na tym forum w jednym z tematów, że to się zdarza. A poza tym zbyt wiele opcji nie ma skoro są cztery przewody: czarny, brązowy, niebieski i żółto-zielony.
  • HELUPOWER
  • Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    cultstyleboy napisał:
    czyli zapewne TN-C-S

    Domysły. Co jest w warunkach przyłączeniowych zapisane?
    cultstyleboy napisał:
    że to się zdarza

    Zdarza ale nie znaczy, że tak jest. To należy sprawdzić.
  • Poziom 42  
    cultstyleboy napisał:
    Muszę to podpiąć pod gniazdo 5-ciopinowe czyli zapewne TN-C-S


    To może to zostaw...
  • Poziom 12  
    Wolał bym jednak podłączyć :]
  • Poziom 42  
    cultstyleboy napisał:
    A poza tym zbyt wiele opcji nie ma skoro są cztery przewody: czarny, brązowy, niebieski i żółto-zielony.

    A może 2 fazy i neutralny, oraz ochronny?
    Do instrukcji zajrzałeś? Chyba mi umknął model chłodni...
  • Poziom 12  
    Ona ma z dwadzieścia lat.
  • Poziom 42  
    cultstyleboy napisał:
    Ona ma z dwadzieścia lat.

    Z tego co wiem prasę drukarską do drukowania instrukcji wynaleziono wcześniej.

    Poszukaj po wyglądzie modelu w internecie. Jaka firma?
  • Poziom 12  
    ..bez szans na znalezienie takich informacji. Gdyby to było możliwe to już bym dawno tak zrobił.
  • Poziom 42  
    @cultstyleboy To jak mamy ci pomóc skoro nie podałeś prawie żadnych informacji?!
  • Poziom 12  
    Liczę na doświadczenie ludzi, którzy się spotkali z taką sytuacją.
  • Poziom 42  
    Spotkałem się. W pracy zawodowej dziesiątki razy. Otwieram szafkę sterowniczą i po kablach patrzę gdzie co idzie. Jeśli przewód ma niewłaściwe kolory to wymieniam na właściwe. Tylko że ja znam się na elektrotechnice. Aha, w zależności od typu sprężarki chłodniczej kierunek pracy może mieć kolosalne znaczenie.
  • Poziom 12  
    Skoro są cztery kable, a urządzenie na 380v to jeden z nich będzie 0 roboczym. Dobrze rozumiem, iż pomiędzy przewodami fazowymii powinienem mieć jednakową rezystancję??
  • Poziom 38  
    to może chociaż jakieś zdjęcia układu sterowania ?
    Tu nikt nie wie co to za chłodnia a kolory przewodów mogą być mylące.

    cultstyleboy napisał:
    Dobrze rozumiem, iż pomiędzy przewodami fazowymii powinienem mieć jednakową rezystancję??


    możesz ale nie musisz - nie ma reguły.

  • Poziom 26  
    Witam. Skąd kolega wie że agregat jest 3-razowy? Czy przypadkiem nie jest na napięcie 24 lub 12 V .
  • Poziom 41  
    Zacznijmy od tego: typ agregatu?
    Z tego co mi wiadomo, można czasami użyć przewodu niebieskiego jako fazowego.
    Większość agregatów chłodniczych ( zarówno solówek, jak i naczepowych), ma kontroler faz.
    Chodzi o to, aby wentylatory nie pracowały odwrotnie.
    Następna rzecz: Elektronika sterująca jest zasilana niskim napięciem ( 12V), w przypadku pracy z sieci 3x400V pasek "gania" również alternator.

    Jeżeli nie jest to zabytek( agregat), to albo się nie uruchomi, albo wywali błąd.

    A bez znajomości typu agregatu...... to bym wróżkę poprosił o poradę, ale akurat na Karaibach voodoo uprawia.


    A ż/ż w agregacie dajesz zawsze na N. Chociażby z tego względu, że na żadnym promie morskim inaczej nie podłączą. Pracuje tam jako PEN.

    99% agregatów nie potrzebuje N.
  • Poziom 12  
    arturavs napisał:

    Z tego co mi wiadomo, można czasami użyć przewodu niebieskiego jako fazowego.
    Jeżeli nie jest to zabytek( agregat), to albo się nie uruchomi, albo wywali błąd.
    Tak też było w tym przypadku. Przewód niebieski jako trzecia z faz i agregat zabytek, bez jakichkolwiek oznaczeń. Być może komuś się przyda: Mój problem z podłączeniem rozwiązał detektor faz. W chłodni po godzinie zrobiło się zimno :)