Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie cewką zapłonową po raz enty

antwito 15 Feb 2016 01:19 3309 4
  • #1
    antwito
    Level 12  
    Witam, kombinuję ostatnio ze sterowaniem cewką zapłonową. Postanowiłem zrobić to na sławnym NE555. Przeszukując internet znalazłem sporo schematów - zarówno tych dobrych, jak i tych złych ;) Najbardziej sensowny wydawał mi się ten https://obrazki.elektroda.pl/3700236800_1440838929.jpg zakładający użycie pary komplementarnej do sterowania MOSFETem.

    Poszukałem trochę po sklepach i znalazłem IRFB9N65 (dokumentacja) pierwsze co rzuciło mi się w oczy to mniejszy prąd (8,5A), większe dopuszczalne napięcie (650V) i większa trochę rezystancja (0,93Ω). Czy mógłbym go użyć zamiast tego IRFP460 użytego na schemacie? Ma mniejszy dopuszczalny prąd, ale czy cewka zapłonowa faktycznie aż tyle ciągnie? Według informacji jakie znalazłem, jest to coś ok. 3A więc spory zapas i tak byłby zachowany... Czy mógłbym użyć ten tranzystor? Nie będzie mi się nic grzało?

    Jako pary komplementarnej myślałem użyć bd139 i bd140. Czy dadzą radę?

    Do tego myślałem wstawić diodę transil 400V między dren i źródło, aby zabezpieczyć to przed "pikami". Bardzo bym prosił o weryfikację, czy to ma sens, bo mam już mętlik w głowie. Zamawiam przez internet, więc płacę dodatkowo za przesyłkę i wszelkie błędy kosztują mnie dwa razy drożej, jak coś trzeba dokupić ;)

    Na koniec dodam, że w planach jest możliwość wykorzystania tego układu do zasilania małej Cewki Tesli.
  • Helpful post
    #2
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Witam, kombinuję ostatnio ze sterowaniem cewką zapłonową. Postanowiłem zrobić to na sławnym NE555. Przeszukując internet znalazłem sporo schematów - zarówno tych dobrych, jak i tych złych ;) Najbardziej sensowny wydawał mi się ten https://obrazki.elektroda.pl/3700236800 1440838929.jpg zakładający użycie pary komplementarnej do sterowania MOSFETem.
    Brakuje kondensatorów odsprzgających zasilanie przy cewce (duzy elektrolityczny) i przy 555 (ceramiczny 100nF i elektrolityczny 100uF) do tego kondensatory 100nF przy 7812, i jeszcze transil na zasilaniu oraz bramce MOSFETa, w takim układzie trzeba sie zabezpieczać przed przepięciami/zakłóóceniami bo bedzie ich dużo

    Quote:
    Poszukałem trochę po sklepach i znalazłem IRFB9N65 (dokumentacja) pierwsze co rzuciło mi się w oczy to mniejszy prąd (8,5A), większe dopuszczalne napięcie (650V) i większa trochę rezystancja (0,93Ω). Czy mógłbym go użyć zamiast tego IRFP460 użytego na schemacie? Ma mniejszy dopuszczalny prąd, ale czy cewka zapłonowa faktycznie aż tyle ciągnie?
    "trochę" większa Rds(on) 3,5 krotnie! tyle razy więcej mocy sie wydzieli,konkretej wartosci strat mocy ci nie podam, bo to zależy od cewki, częstotliwości itp więc najwyżej dasz większy radiator.
    Quote:

    Według informacji jakie znalazłem, jest to coś ok. 3A więc spory zapas i tak byłby zachowany... Czy mógłbym użyć ten tranzystor? Nie będzie mi się nic grzało?
    Wszystko zależy od cewki, ale pamiętaj że przy współczesnych cewkach do współpracy z elektronicznymi modułami zapłonowymi to nie rezystancja cewki decyduje o pradzie, prąd jest przerywany zanim narośnie do maksymalnej wartości. Przy niepoprawnych nastawach cewka "pociagnie" znacznie więcej niz w samochodzie.

    Quote:
    Jako pary komplementarnej myślałem użyć bd139 i bd140. Czy dadzą radę?
    Tak

    Quote:
    Do tego myślałem wstawić diodę transil 400V między dren i źródło, aby zabezpieczyć to przed "pikami".
    Moze być nawet więcej, byle mniej niż 650V.

    Quote:
    Na koniec dodam, że w planach jest możliwość wykorzystania tego układu do zasilania małej Cewki Tesli.
    Zapytaj doświadczonych coilerów czy to ma sens.
  • #3
    antwito
    Level 12  
    Dziękuję bardzo za pomoc!

    Korzystając jeszcze z innych schematów spróbowałem połączyć je "do kupy" i zastosować się do wskazówek jarek_lnx Oto co mi wyszło. Bardzo proszę o sprawdzenie Sterowanie cewką zapłonową po raz enty

    Trochę źle narysowałem Transil (jako diodę Schottky'ego, ale to podobne elementy, wiadomo o co chodzi ;))

    EDIT:
    Dodam jeszcze, ze cewka, którą zamierzam sterować jest stara, więc nie powinno być problemów z za dużymi prądami ;) Myślałem zasilać to zasilaczem ATX
  • Helpful post
    #4
    jarek_lnx
    Level 43  
    Kondensator elektrolityczny - kilka tys µF miał byc nie równolegle do cewki ale do zasilania, blisko cewki - na schemacie bez różnicy czy blisko czy daleko ale w praktycznej realizacji układu jest to ważne żeby prady impulsowe płyneły najkrótszą drogą z pobliskiego kondensatora. Równolegle do bramki moze być transil a moze być zwykły Zener. Transila mozna dać na zasilaniu, gdy zapalisz łuk/iskrę po stronie wtórnej zakłócenia mogą zaindukować spore napiecia w przypadkowych obwodach.
    U mnie w podobnych układach zasilacz ATX wyłączał sieczęsto od zakłóceń, tak jakbym zrobił zwarcie, mimo że wcale duży prad nie płynął.

    Jeśli uzyjesz zasilania 12V to zastosowanie 7812 nie ma sensu, zamiast niego można dać filtr RC, jeśli napięcie zasilania bedzie w zakresie 15-35V to 7812 bedzie potrzebny.
  • #5
    antwito
    Level 12  
    No tak, rozumiem, dziękuję.

    Dostałem radę, aby jednak iść w ZVS-a na trafopowielaczu. Przypomniałem sobie, że zalega mi gdzieś taki od starego telewizora... Patrząc na tamten układ i efekty, wygląda to sensownie. A cewkę jeszcze do czegoś wykorzystam ;) W sumie to wiele mi wyjaśniła ta przygoda z cewką i nauczyła.