Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zelmer Wodnik

Techmann 20 Jun 2005 12:59 4860 13
  • #1
    Techmann
    Level 12  
    Witam,

    po kilkunastu minutach prania dywanu, na wylocie z odkurzacza pokazała się piana (!?). Po chwili silnik zaczął charczeć. wyłączyłem go i po rozebraniu okazało się że piana dostała się do turbiny. Czy to możliwe że poszła na uzwojenia i zrobiło sie zwarcie. Wszystko dokładnie wyczyściłem i wysuszyłem, ale silnik charczy i mocno iskrzy na komutatorze. Chcę wymienić silnik ale jak uniknąć zalania kolejnego silnika - konstrukcja powinna chyba być na to odporna.

    pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    milik
    Level 23  
    Witam

    A czy do prania użyłeś detergentu zalecanego przez producenta ?
  • #3
    Techmann
    Level 12  
    Oczywiście, że nie. Wiem, że wcześniej też bywało że w wylocie ukazywała się piana, a był stosowany płyn do odkurzaczy. Chodzi mi juz o samą kwestję zabezpieczenia silnika.
  • Helpful post
    #4
    milik
    Level 23  
    A nie dałeś tego płynu za dużo ? Moi rodzice mają ten sam odkurzacz i mieli tą samą awarie po wlaniu tańszego w ogóle nie przeznaczonego do odkurzaczy płynu. Z oryginalnym płynem odkurzacz działa prawidłowo. Wtedy z tego co pamiętam zatarły się jakieś łożyska. Sprzęt naprawiał serwis więc nie mogę Ci dokładnie powiedzieć.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    samsu100
    Level 23  
    Witam serdecznie
    Z odkurzaczami piorącymi są niestety takie kłopoty jak opisane wytworzenie dużej ilości piany, która dostaje się do dalszych części i potrafi ukazać się na wylocie powietrza. Występuje to np gdy pierzemy wykładzinę lub dywan który już ktoś kiedyś prał ręcznie czyli gąbką z miseczki środkiem typu płatki mydlane. Ta metoda powoduje że we włosach wykładziny jest dużo pieniącego się detergentu (pozostał z tych ręcznych przepierek) i w tym przypadku użycie do prania specjalnych nawet płynów niewiele pomoże. Metodą jest dolanie do płynu piorącego tzw antypieniacza. Jest to środek gaszący pianę i np Zelmer do Wodników taki środek proponuje (foam free).
    W przypadku uszkodzenia wirnika w silniku (silne iskrzenie) niestety należy ten wirnik wymienić koniecznie z dwoma łożyskami i nowymi szczotkami.
    pozdr. Andrzej K.
  • #7
    Techmann
    Level 12  
    Idąc po wirnik wstąpiłem do starego zakładu naprawy AGD, aby ktoś potwierdził tą diagnozę. Fachman spojrzał na wirnik i również zalecił jego wymianę. Na moje pytanie o dziwną różnicę w rezystancji uzwojeń stojana
    ( 0,8 i 1,6 Ohma ?) stwierdził że jest w porządku. Po wymianie wirnika silnik pracuje już prawie płynnie, ale nadal mocno iskrzy komutator i grzeje się mocno - długo tak nie pochodzi, spala się i szczotki także nie wytrzymają długo. Sądzę, że podejrzana jest ta rezystancja stojana - dla wiertarki bosch 620W jedno uzw. ma ok. 4,5ohma. Chyba czeka mnie wymiana jeszcze stojana. :((

    pzd
  • #8
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Witam
    Zmierz dokładnie rezystancję cewek stojana powinna być jednakowa,a jak wygląda iskrzenie-czy iskrę koloru jasnobłękitnego ciągnie komutator,czy jest to raczej iskrzenie koloru jasnoczerwonego przy szczotkach,czy zmieniłeś łożyska?Pozdrawiam
  • #9
    Techmann
    Level 12  
    Witam,
    rezystancja jest taka jak podałem wyżej. Mniejsza o dokładność pomiaru (max. +0,2 Ohm) - ale takie są dysproporcje. Iskra jest jasnoniebieska - ciągnąca się po komutatorze. Widać małe palące się okruchy - to chyba sypią się szczotki. Jeszcze nie czuć palącej się izolacji. Oczywiście założyłem dwa nowe łożyska. Po stojanie nic nie widać.
    A może jeszcze wcześniej wymienić szczotki? Ale co z nimi może być? Nie wystarczy lekkie przeszlifowanie drobnym papierem na profilu ze starego wirnika? Sądze że dobrze dociskają się do komutatora.
    Dziwi mnie tylko to że wydostająca się piana została jakoś zassana do wlotu powietrza chłodzącego silnik.


    pozdrawiam
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Witam
    Jeśli rezystancja jest taka jak podałeś,to czeka Cię wymiana lub przewinięcie stojana,bo jak wczesniej podałem,a kol.Bleble potwierdził ,rezystancja cewek stojana powinna byc jednakowa,niestety często tak bywa jak woda przeleci przez silnik odkurzacza piorącego czy też zwykłego.Pozdrawiam
  • #12
    Techmann
    Level 12  
    Witam,

    jeszcze mam pytanko do Mirosława o to iskrzenie na czerwono ( rozumiem że mocniejsze niż w normalnej pracy) - co miałoby oznaczać.

    Jeszcze odnośnie urządzonka do testów wirników. Wiem, że robi się to np: z trafa. Ale jak dokładnie wykryć zwarcia. Przecież rezystancja uzw. wirnika też nie jest duża. To pytanko do kogoś kto praktycznie się tym bawił.

    pozdrawiam
  • #13
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Witam
    Na czerwono tzn. uszkodzenie po stronie mechanicznej(łożyska,luz w obsadzie łożysklub skrzywiony wałek jeśli ktoś wymienia łożyska metodą zza ucha,turbina itd)natomiast na niebiesko oznacza uszkodzenie po stronie elektrycznej.Do sprawdzenia wirnika używa się elektromagnesu,są oczywiscie i inne sposoby ,ale wymagają wprawy i doświadczenia.Pozdrawiam.