Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak dobrać parametry zabezpieczeń silnika?

17 Feb 2016 09:02 2709 19
  • Level 7  
    Witam, mam takie zadanie silnik trójfazowy połączony w trójkąt, moc silnika 2,2 kW, napięcie 230/400V (trójkąt/gwiazda), 9/5.2A (trójąt/gwiazda), cos 0.74, sprawność 80,8%, 1440 obr/min. Sterowanie silnikiem prawo/lewo. Dobrać zabezpieczenia zwarciowe i przeciążeniowe.

    Jako zabezpieczenie zwarciowe chciałabym dać wyłącznik nadprądowy typu "S" o charakterystyce D (nie wiem czy C też byłaby odpowiednia?) I teraz nie wiem czy dobrze wyszukałam w źródłach, że prąd zabezpieczeń powinien być 1,45*Inm dla wyłączników elektromagnetycznych (Inm- prąd znamionowy silnika) czyli przy połączeniu w trójkąt powinien mieć prąd 9A*1,45=13,05 A, czyli dobieram wyłącznik 16 A? Nie wiem czy dobrze myślę?

    Jako zabezpieczenie przeciążeniowe, chroniące także silnik przed utratą fazy dobieram wyłącznik termiczny (tzw. termik), którego prąd nastawienia zabezpieczeń powinien mieścić się w przedziale (1.0-1.1)Inm (Inm - prąd znamionowy silnika), czyli nastawiam go na 9-9,9A?

    wyłącznik typu "S" daję najbliżej źródła zasilania, potem termik potem styczniki sterujące silnikiem prawo/lewo? Załączam schemat.

    Bardzo proszę jeśli ktoś może sprawdzić czy poszłam dobrym tropem, czy zadanie wykonałam błędnie?

    Czy ktoś może polecić też jakieś książki bądź skrypty dotyczące doboru zabezpieczeń dla silników?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 7  
    W sumie już się trochę pogubiłam, jakie urządzenia zabezpieczają silniki przed zwarciem? Są to wyłączniki nadprądowe typu "S" o charakterystyce D? Bo w niektórych źródłach piszą, że są to zabezpieczenia przeciążeniowe? Czy wyłączniki z wyzwalaczem elektromagnetycznym to to samo co wyłączniki nadprądowe? Ja rozumiem, że wyłączniki nadprądowe zastępują tradycyjne bezpieczniki topikowe tak? Czyli są też zabezpieczeniem zwarciowym? Bardzo proszę niech mi ktoś to wyjaśni i powie, czy rozwiązałam problem opisany w poście prawidłowo?
  • Level 26  
    poczatkujacy_el wrote:
    Czy wyłączniki z wyzwalaczem elektromagnetycznym to to samo co wyłączniki nadprądowe?
    Właściwie tak, z tym, że bardziej precyzyjne i o innej charakterystyce czasowo prądowej. Oba rodzaje wyłączników mają wyzwalacz termiczny i elektromagnetyczny. Nie wiem jak to powinno wyglądać od strony projektowej, ale praktycznie wyłącznik silnikowy może zabezpieczać silnik oraz linię zasilającą. P.S. czy w schemacie nie brakuje przycisku "wyłącz" ?
  • Level 7  
    stonefree wrote:
    P.S. czy w schemacie nie brakuje przycisku "wyłącz" ?

    Nie ponieważ przycisk nie jest ryglowany. Naciśnięcie powoduje ruch zwolnienie zatrzymanie.
    Ale bardziej mnie interesują te zabezpieczenia jak je dobrać, już dowiedziałam się, że kolejność na schemacie jest prawidłowa, czyli wyłącznik typu "S", termik, styczniki sterujące i silnik, doczytałam, że wyłącznik nie jest w rzeczywistości potrzebny, bo zabezpieczenie zwarciowe stanowi także termik, jednak w tym zadaniu ma być zastosowane.
    Wciąż mnie martwi jak dobrać ten "S" i ten termik
  • Level 25  
    poczatkujacy_el wrote:
    wyłącznik nie jest w rzeczywistości potrzebny, bo zabezpieczenie zwarciowe stanowi także termik

    Nie prawda.
  • Level 26  
    A czy na schemacie jest termik, czy wyłącznik silnikowy ?
  • Level 7  
    stonefree wrote:
    A czy na schemacie jest termik, czy wyłącznik silnikowy ?


    Wyłącznik silnikowy

    Czyli termik i wyłącznik silnikowy to nie to samo tak?
  • Level 26  
    Z tego co mnie uczono, a było to 15 lat temu, termik miał wyzwalacze termobimetalowe i styki dostosowane do rozłączenia obwodu sterowania, natomiast wyłącznik silnikowy miał wyzwalacze termobimetalowe i elektromagnetyczne, a styki mogły rozłączać tor prądowy silnika.
  • Level 7  
    jharlan wrote:

    Nie prawda.


    Jeśli nie prawda, bardzo proszę o wyjaśnienie jak to jest. Przeczytałam różne źródła i wciąż nie mogę dojść do ładu z tym wszystkim, być może mylę pojęcia, albo w przeczytanych przeze mnie źródłach pojęcia są zamiennie (błędnie) używane.

    Dodano po 5 [minuty]:

    stonefree wrote:
    Z tego co mnie uczono, a było to 15 lat temu, termik miał wyzwalacze termobimetalowe i styki dostosowane do rozłączenia obwodu sterowania, natomiast wyłącznik silnikowy miał wyzwalacze termobimetalowe i elektromagnetyczne, a styki mogły rozłączać tor prądowy silnika.


    Rozumiem. A jak dobrać w takim razie wyłącznik silnikowy do silnika?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Aaa rozumiem już, termik nie zabezpiecza przed zwarciem tylko przed przeciążeniem, ale wyłącznik silnikowy zabezpiecza przed zwarciem i przed przeciążeniem. Dobrze myślę?
  • Electrician specialist
    poczatkujacy_el wrote:

    Aaa rozumiem już, termik nie zabezpiecza przed zwarciem tylko przed przeciążeniem, ale wyłącznik silnikowy zabezpiecza przed zwarciem i przed przeciążeniem. Dobrze myślę?


    Dokładnie tak, dlatego w parze z termikiem należy stosować dodatkowe zabezpieczenie zwarciowe (np. topiki lub wyłącznik nadprądowy), natomiast wyłącznik silnikowy może "zabezpieczać" samodzielnie. Oczywiście w zależności od aplikacji można stosować także inne, dodatkowe zabezpieczenia (czujnik wirowania oraz obecności faz, termistory na uzwojeniu silnika itp.). Jednak w praktyce często spotyka się z błędnym określeniem "termik" na wyłącznik silnikowy zwłaszcza, że termiki są obecnie już bardzo rzadko stosowane.

    Co do pytań na temat doboru zabezpieczeń polecam:
    http://www.zue.pwr.wroc.pl/download/lab_urzadzen/12.pdf
  • Level 7  
    To już teraz wiem, że dobierając wyłącznik silnikowy muszę ustawić zabezpieczenie tak jak napisałam wcześniej (1.0-1.1)*Inm. Więc jak mam połączenie w trójkąt to według danych na tabliczce znamionowej Inm= 9A. Gdybym miała przełącznik gwiazda/trójkąt, to daję dwa wyłączniki silnikowe w przewodach fazowych, bo zabezpieczenie przy połączeniu w trójkąt nie zadziała dla połączenia w gwiazdę, ponieważ jest mniejszy prąd (tutaj Inm=5,2A) ?

    A co do doboru wyłącznika nadprądowego to biorę wyłącznik z charakterystyką D, ewentualnie C przy lekkim rozruchu? O prądzie większym niż 9A? Bo jak będzie mniej to silnik przy połączeniu w trójkąt nie zadziała?
  • Level 26  
    poczatkujacy_el wrote:
    Gdybym miała przełącznik gwiazda/trójkąt, to daję dwa wyłączniki silnikowe w przewodach fazowych, bo zabezpieczenie przy połączeniu w trójkąt nie zadziała dla połączenia w gwiazdę, ponieważ jest mniejszy prąd (tutaj Inm=5,2A) ?
    Nie, ponieważ prąd znamionowy 5,2 A jest pewnie podany dla zasilania napięciem międzyfazowym 560V. W przypadku wyłacznika Y-D uzwojenie w czasie rozruchu skojarzone w Y jest zasilone napięciem o pierwiastek z 3 niższym czyli prąd jest 3 krotnie niższy i nie zagraża uzwojeniu. Wyłącznik silnikowy montujemy jeden, przed wyłącznikiem Y-D, nastawiamy do prądu uzwojenia w skojarzeniu do pracy.
  • Level 7  
    stonefree wrote:
    Nie, ponieważ prąd znamionowy 5,2 A jest pewnie podany dla zasilania napięciem międzyfazowym 560V. W przypadku wyłacznika Y-D uzwojenie w czasie rozruchu skojarzone w Y jest zasilone napięciem o pierwiastek z 3 niższym czyli prąd jest 3 krotnie niższy i nie zagraża uzwojeniu. Wyłącznik silnikowy montujemy jeden, przed wyłącznikiem Y-D, nastawiamy do prądu uzwojenia w skojarzeniu do pracy.


    Nie 5,2A jest przy połączeniu w gwiazdę dla napięcia międzyfazowego 400V, tak jak podałam w pierwszym poście.

    Fragment źródła który podał kolega wcześniej

    Jak dobrać parametry zabezpieczeń silnika?

    Ale rozumiem już, nie ma zagrożenia jak jest przełączanie z gwiazdy na trójkąt tak więc wyłącznik silnikowy daję tak jak bym zabezpieczała silnik przy połączeniu w trójkąt?
    A jest taka możliwość żeby było na odwrót przełączanie z trójkąta na gwiazdę?
  • Level 26  
    poczatkujacy_el wrote:
    Nie 5,2A jest przy połączeniu w gwiazdę dla napięcia międzyfazowego 400V
    Nie można zastosować rozruchu przełącznikiem O-Y-D do silnika o napięciu znamionowym uzwojenia 400V w skojarzeniu w Y.
  • Level 7  
    stonefree wrote:
    Nie można zastosować rozruchu przełącznikiem O-Y-D do silnika o napięciu znamionowym uzwojenia 400V w skojarzeniu w Y.


    Ok rozumiem, wprawdzie nie jest mi to w tym momencie potrzebne, pytałam tak orientacyjnie, zagłębiając się w temat.
  • Level 26  
    Nie wiem, czy do końca jasno napisałem to co chciałem wyjaśnić, rozumiem, że Wiesz jakie napięcie znamionowe Y/D musi mieć na tabliczce znamionowej silnik do którego chcemy zastosować wyłącznik O-Y-D?
  • Electrician specialist
    stonefree wrote:
    poczatkujacy_el wrote:
    Nie 5,2A jest przy połączeniu w gwiazdę dla napięcia międzyfazowego 400V
    Nie można zastosować rozruchu przełącznikiem O-Y-D do silnika o napięciu znamionowym uzwojenia 400V w skojarzeniu w Y.



    Kolega przyjmuje błędne założenie, że sieć zasilająca to 3x400V.

    Czy w przypadku gdy sieć zasilająca ma 3x230V również, nie jest możliwe zastosowanie takiego rozruchu? A przecież właśnie wystarczy przeczytać pierwsze zdanie:

    poczatkujacy_el wrote:
    Witam, mam takie zadanie silnik trójfazowy połączony w trójkąt, moc silnika 2,2 kW, napięcie 230/400V (trójkąt/gwiazda),


    Z czego można wywnioskować, iż właśnie sieć do której podłączony jest ten silnik ma 3x230 V. Choć w Polsce w praktyce takie coś występuje rzadko (o ile w ogóle?), pomijając falowniki zasilane z jednej fazy dla małych silników, to jednak nie jest to żadna abstrakcja.
  • Level 26  
    Miniax wrote:
    Czy w przypadku gdy sieć zasilająca ma 3x230V również, nie jest możliwe zastosowanie takiego rozruchu?
    Nie brałem pod uwagę silnika z tego konkretnego przypadku bo przecież tutaj mamy sterowanie "w lewo - w prawo", a Koleżanka pytała o miejsce wpięcia i ilość potrzebnych wyłączników silnikowych. Z całą pewnością silnik Y/D 400/230V można uruchamiać przełącznikiem O-Y-D w sieci o napięciu 230/132 V