Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akustyczny sygnalizator kierunkowskazów

edarek 21 Feb 2016 00:28 9600 45
  • #1
    edarek
    Level 7  
    Witam.
    Poszukuję układu, który będzie generował dźwięk „pykanie” w samochodzie, gdy włączę kierunkowskaz. Taki dźwięk generowany jest w samochodach np. Ford i Renault. Niestety mój samochód nie posiada takiego wynalazku, a po zmianie żarówek kierunkowskazów na ledy i wymianie przerywacza na elektroniczny nie słychać za bardzo „klapania” styku cewki. Zamontowałem zwykły buzzer, ale o ile mi piszczałka nie przeszkadza za bardzo, ponieważ mam uszkodzony nerw słuchowy i lekko niedosłyszę, a dźwięki powyżej 11000Hz do mnie raczej nie docierają, to żona marudzi ;). Piszczyk do tego piszczy ciągle, gdy tylko dostaje napięcie, a mi chodzi o „pyknięcie” w jakichś 300-400Hz, jak kierunek się zapala i gaśnie.
    Znalezione tutaj schematy, generują dźwięk, ale częstotliwość jest regulowana, a mi chodzi o to, żeby to był odgłos podobny do przerywacza zgodnie z kierunkowskazem, ale głośniejszy. Chodzi mi o coś takiego, co będzie dostawać napięcie na stałe, a podanie i zanik napięcia z kierunków będzie sygnałem do wygenerowania „pyknięcia”, czy „cyknięcia” (jak zwał, tak zwał).Nie jest to chyba bardzo skomplikowany układ i może ktoś mógłby i pomóc i coś takiego rozrysować, bądź może ktoś to gdzieś widział.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • #2
    Xantix
    Level 40  
    A nie łatwiej byłoby użyć zwykły klasyczny przekaźnik samochodowy? Podpiąć go pod przerywacz i niech sobie "kłapie" razem z kierunkowskazem?
  • #3
    edarek
    Level 7  
    Właśnie tak zrobiłem, podłączyłem stary przerywacz, ale i tak jest dla mnie za cicho niestety :(, a jest pod samą kierownicą.
  • #4
    kierbedz4
    Level 36  
    Od ładnych kilku lat jeżdzę z sygnalizatorem dzwiękowym zamontowanym w obwodzie kierunkowskazów.Jest on produkcji rosyjskiej zakupiony w okresie masowych wycieczek na nasze targowiska Rosjan w celach handlowych.Ale czasy najazdów na nasze targowiska minęły.Proponuję Ci odwiedzenie sklepu z elektroniką tam w cenie około 12 zł nabędziesz sygnalizator akustyczny na napięcie pracy 12V Takie sygnalizatory montują również zapominalscy posiadający starszej marki leciwe fury które przypominają dzwiękiem o wyłączeniu świateł mijania w trakcie opuszczania samochodu.Tych sygnalizatorów jest kilka modeli w zależności od ich gabarytów.
  • #5
    edarek
    Level 7  
    Owszem, są sygnalizatory, ponieważ przejrzałem masę sklepów i nidzie nie takiego, który by cykał, czy pykał jak przekaźnik, z tym, że głośniej. Nie zawracałbym nikomu głowy, jeśli zależałoby mi na dźwieku ciągłym, bo tego jest od groma.
  • #7
    Xantix
    Level 40  
    piotrek0207 wrote:
    Może jakiś generator na NE555 plus odpowiednio dobrane rezystory R1 i R2 oraz kondensator tak by generował te 300-400 Hz plus głośnik piezo podpięte pod przekaźnik.


    Można to uprościć, dając buzzer aktywny np. taki
    http://botland.com.pl/buzzery-generatory-dzwi...z-buzzerem-aktywnym-z-generatorem-czarny.html
    Wtedy dać buzzerowi stałe zasilanie a wejście sygnałowe (stan niski) podpiąć przez styki przekaźnika sterowanego przerywaczem kierunków?
  • #8
    edarek
    Level 7  
    Xantix wrote:

    Można to uprościć, dając buzzer aktywny np. taki
    http://botland.com.pl/buzzery-generatory-dzwi...z-buzzerem-aktywnym-z-generatorem-czarny.html
    Wtedy dać buzzerowi stałe zasilanie a wejście sygnałowe (stan niski) podpiąć przez styki przekaźnika sterowanego przerywaczem kierunków?

    To jest dość ciekawe i rzeczywiście proste rozwiązanie, tylko wolałbym mieć jakiś rysunek chociaż, bo nie wiem jak ten stan niski i przekaźnik. Czy to będzie piszczeć ciągle, jak dostanie napięcie, czy jak i jak piskliwie? I czy można to podłączyć pod przewody kierunków od razu przez diody? Mam moduł komfortu kierunkowskazów zamontowany i jak miga 3 razy tylko, to przerywacz nie klepie. NE 555 również brałem pod uwagę, ale niestety nigdzie czegoś takiego nie ma, a sam poza wlutowaniem czegoś w płytkę, bądź zlutowaniem nie wymyślę.

    Dodano po 3 [godziny] 21 [minuty]:

    Akustyczny sygnalizator kierunkowskazów
    Dobrze, mam powiedzmy buzzer, jak wyżej. Mam mu podłączyć na stałe napięcie, ale to jest na 5V, a mam 12V w samochodzie. Czy mogę jako sygnał podać napięcie z przewodów, które idą już do kierunkowskazów (wtedy miałbym też sygnalizację przy miganiu z modułu komfortu), ale tu również jest 12V? Sygnał z kierunków przez diody prostownicze, żeby nie mrygały wszystkie na raz. Teraz mam tak podłączony stary przerywacz.
    Musi być jakiś przekaźnik jeszcze i co to jest ten stan niski?

    Stan niski, stan wysoki już sobie wyjaśniłem, tylko jak podam stan wysoki, to buzzer wydaje dźwięk przez cały ten czas, czy tylko impuls przy zmianie z niskiego na wysoki i cichnie, a w momencie przejścia ze stanu wysokiego do niskiego znów pipnięcie?
  • #9
    edarek
    Level 7  
    Narysowałem coś na szybko, czy może to zadziałać?
    Akustyczny sygnalizator kierunkowskazów
  • #10
    Xantix
    Level 40  
    No, powinno zadziałać.
    edarek wrote:
    tylko jak podam stan wysoki, to buzzer wydaje dźwięk przez cały ten czas, czy tylko impuls przy zmianie z niskiego na wysoki i cichnie

    Podanie stanu wysokiego na wejście tego buzera powoduje jego aktywację (ma on wbudowany generator) - będzie on emitował dźwięk (piszczał) tak długo ja będzie na nim stan wysoki. Czyli innymi słowy "pipczenie" będzie w rytm migania żarówek (buzzer będzie piszczał tak długo, jak świeci się żarówka kierunków).
  • #11
    edarek
    Level 7  
    No to takie rozwiązanie odpada, ponieważ daje tyle, co sam buzzer :(.
  • #12
    stefan_marek
    Level 17  
    A może wystarczy sam mały głośniczek z dobranym rezystorem ograniczającym prąd i ustalającym głośność "pyknięć"?
  • #13
    edarek
    Level 7  
    Ale to będzie "pykać" chyba tylko przy podaniu napięcia?
  • #14
    Xantix
    Level 40  
    edarek wrote:
    Ale to będzie "pykać" chyba tylko przy podaniu napięcia?

    Tak. Będzie to działać na tej samej zasadzie co pykanie kolumn głośnikowych po włączeniu wzmacniacza... Chwilowy impuls - pyknięcie.
  • #15
    edarek
    Level 7  
    A jakby tak zapodać napięcie zasilające przekaźnik z wyjścia na kierunki już, a napięcie do impulsu podać przez styki przekaźnika z bezpiecznika kierunkowskazów, gdzie napięcie jest cały czas, gdy kierunkowskaz jest włączony. Na wyjściach przekaźnika dać dwa rezystory o różnej rezystancji, żeby pykania różniły się lekko od siebie i podłączyć do tego głośniczek? Napięcie byłoby naprzemiennie raz na jednym styku raz na drugim generując "pykanie".
  • Helpful post
    #16
    stefan_marek
    Level 17  
    Głośniczek powinien "pykać" przy podaniu, jak i zdjęciu napięcia. Przecież wychylona membrana musi wrócić do swojego położenia spoczynkowego. Zrób próbę i sprawdź.
  • #17
    edarek
    Level 7  
    Musi wrócić, owszem, ale wtedy nie ma już trzeciej prędkości kosmicznej i samo naprężenie membrany może nie wystarczyć do wygenerowania czegokolwiek, ale popróbuję, może nawet dzisiaj.
    Jaki mniej więcej rezystor brać pod uwagę, żeby od razu nie sfajczyć głośnika?
  • #18
    Freddy
    Level 43  
    Jakie masz auto, czy kontrolka kierunkowskazów jest jedna dla L/P, czy dwie?
    Podłącz piezo z generatorem pod kontrolkę.
  • #19
    Xantix
    Level 40  
    edarek wrote:
    Jaki mniej więcej rezystor brać pod uwagę, żeby od razu nie sfajczyć głośnika?

    To zależy od mocy i impedancji głośniczka. Jak użyjesz np. takiego 0,5W 8Ω to rezystor musi mieć około 1 kΩ.
  • #20
    edarek
    Level 7  
    Dwie kontrolki, ale to już przerabiałem, piszczy cały czas, jak świeci kontrolka/kierunkowskaz, a nie chodzi mi o to. Chyba, że w jakiś inny sposób da się go podłączyć, żeby tylko pykał jak przerywacz, a nie piszczał cały czas.
  • #21
    Freddy
    Level 43  
    Musiałeś źle podłączyć.
  • #23
    Xantix
    Level 40  
    edarek wrote:
    Chyba, że w jakiś inny sposób da się go podłączyć, żeby tylko pykał jak przerywacz, a nie piszczał cały czas.

    Możnaby jeszcze wykorzystać przekaźnik - cewkę przekaźnika podpiąć pod kierunkowskaz - ale z szeregowo podłączonym odpowiednio dobranym kondensatorem (+ rezystor równolegle do cewki i kondensatora - jego rola to późniejsze rozładowanie kondensatora). Styki przekaźnika uruchamiałyby buzzer.
    Układ działałby tak - po podaniu 12V (zapalenie żarówki) z kierunkowskazu przez kondensator do cewki przekaźnika przez ułamek sekundy (do czasu naładowania) płynąłby prąd załączający styki - buzzer zapiszczałby jednorazowo przez ułamek sekundy. Następnie (przy zgaśnięciu żarówki) kondensator rozładowywałby się w obwodzie cewka - rezystor bocznikujący generując drugie załączenie styków (czyli ponowne "piknięcie" buzera). Układ taki symulowałby więc "pyknięcia" przerywacza kierunkowskazów.
  • #24
    Freddy
    Level 43  
    Podłącz tak
    Akustyczny sygnalizator kierunkowskazów
    biorąc sygnały z kontrolek.
  • #25
    Xantix
    Level 40  
    Zdaje się, że autor tematu właśnie tak podłączał ten buzzer. Ale takie podłączenie da efekt
    edarek wrote:
    i piszczał cały czas, fakt, że piszczał wtedy, gdy kierunek nie świecił.

    a autorowi zależy na tym, żeby
    edarek wrote:
    żeby tylko pykał jak przerywacz, a nie piszczał cały czas.

    Rozchodzi się tylko o krótkie piknięcie (na wzór przerywacza mechanicznego) a nie piszczenie przez cały czas świecenia żarówki kierunkowskazów.
  • #26
    edarek
    Level 7  
    Xantix wrote:

    Rozchodzi się tylko o krótkie piknięcie (na wzór przerywacza mechanicznego) a nie piszczenie przez cały czas świecenia żarówki kierunkowskazów.

    Dokładnie :)

    Xantix wrote:

    Możnaby jeszcze wykorzystać przekaźnik - cewkę przekaźnika podpiąć pod kierunkowskaz - ale z szeregowo podłączonym odpowiednio dobranym kondensatorem (+ rezystor równolegle do cewki i kondensatora - jego rola to późniejsze rozładowanie kondensatora). Styki przekaźnika uruchamiałyby buzzer.
    .

    Można to jakoś narysować?
  • #27
    Xantix
    Level 40  
    edarek wrote:
    Xantix napisał:



    Rozchodzi się tylko o krótkie piknięcie (na wzór przerywacza mechanicznego) a nie piszczenie przez cały czas świecenia żarówki kierunkowskazów.



    Dokładnie

    Możesz więc zainteresować się podanym przeze mnie pomysłem w poście #23. To powinno działać właśnie tak, jak tego oczekujesz.
  • #28
    edarek
    Level 7  
    Rozumiem, że kondensator szeregowo w zasilanie przekaźnika, ale gdzie ma być ten rezystor równolegle?
  • #29
    Xantix
    Level 40  
    Niestety nie mam jak narysować schematu, więc spróbuję wytłumaczyć - rezystor trzeba wpiąć z jednej strony "przed" kondensator a drugim końcem do masy.