Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa

21 Lut 2016 12:26 4524 31
  • Poziom 8  
    Witam forumowiczów.
    proszę o pomoc w taki temacie jak naprawa stosu selenowego w spawarce TIP TRONIC 140.
    Problem polega na tym iż podczas spawania migomat nie potrafi przetopić blachy a jedynie smarka "kulki"robi tak na każdym z 4 poziomów mocy. Po za tym gdy zmierzyłem napięcie pomiędzy masą i pistoletem to okazało się ze skacze od 0 do 30V. tak samo robi gdy zmierzę bezpośrednio na wyjściu ze stosu więc kable wyeliminowałem.
    Podejrzewam że uszkodzone są tyrystory w stosie ( oznaczenie T25-4-H8).
    Czy mogę zamienić je innymi tyrystorami lub diodami oraz czy może ktoś ma dostęp do takiego stosu - CF 25
    Wklejam zdjęcie stosu oraz schemat spawarki.
    Proszę o pomoc.
    Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa
  • Poziom 34  
    Gdzie tu widzisz stos selenowy? To tylko są aluminiowe blachy stanowiące radiatory stanowiące odprowadzenie ciepła z zabudowanych na radiatorach diod prostowniczych.
  • Poziom 8  
    O.K. mój błąd Ale to dalej nie zmienia faktu wym. tyrystorów tudzież diod, ale jak posłałem zapytanie do sklepu to mi odpisali ze tyrystory. Noi w sumie już sam jestem głupi z tego. Choć na schemacie tez widzę symbol diody... hmm...
  • Poziom 8  
    O.K. dziękuje
    Ale powiedz Mi nie widzę takiego mostka możesz mi podpowiedzieć czy ten pierwszy będzie ok?
  • Poziom 38  
    No właśnie PMS104 nie będzie się nadawał dlatego że tam jest układ czterech diod. Chyba że wykorzystać połowę mostka. Ty potrzebujesz po prostu dwie diody. Jak na schemacie. Co prawda realnie na płytach aluminiowych masz ich wtłoczonych więcej. Są połączone równolegle.
  • Poziom 8  
    O.k. Teraz pozostaje tylko pytanie czy to rzeczywista przyczyna problemu...
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Odłącz mostek - zresztą ze zdjęć to wynika miernik w dłoń i pomierz po koleii diody. W jedną stronę powinny przewodzić prąd w drugą nie. Nie rozumiem tego skakania napięcia od 0-30V?? Podczas spawania czy jak? Zmierz przed mostkiem też skacze? Tylko miernik ustaw na prąd przemienny. Być może któryś przełącznik dogorywa a Ty posądzasz mostek.
  • Poziom 8  
    tak podczas spawania.
  • Poziom 38  
    Podczas spawania to nic z pomiarów nie wyjdzie normalne że będzie skakało napięcie. Sprawdź te diody. Wcześniej spawał ten sprzęt bez problemu?
  • Poziom 34  
    Sprawdź te diody pod obciążeniem. Żarówka i akumulator - to są diody mocy.
  • Poziom 8  
    janek1815 napisał:
    . Wcześniej spawał ten sprzęt bez problemu?

    Tak bardzo dobrze. Ale potem mu cos sie dziac zaczeło. Wsumie tak nagle przestal spawac. Choc ostatnio jak zaczolem spawac jak byl zimny to polał 0.5 cm pieknego przetopu, az Sam sie zaskoczyłem i potem znow smarkanie. Z jakiej jestes miejscowosci na slasku?
    Aha zmierzykem te diody kazda w kierunku przwodzenia pokazuje 0.439v natomiast w zaporowum nieskonczoność.
  • Poziom 38  
    Okolice Częstochowy. Sprawdź połączenia czy nie ma gdzieś przegrzanych z powodu zmniejszonego styku. Szczególnie na przewodach pradowych. Jak są połączenia śrubowe to je podokręcaj.
  • Poziom 8  
    Kolego pierwsze co zrobiłem to sprawdzilem i poczyscilem kazde połączenie, pozatym wymieniłem
    Krokodyka i cały kabel od masy od krokodyla do trafoka. Sprawdziłem tez kabel zasilajacy od mostka do pistoletu. A efektu brak :cry:
  • Poziom 16  
    Nie sprawdzaj napięcia podczas spawania bo zgłupiejesz. Voltomierz analogowy (wskazówkowy) coś by pokazał ale już cyfrowy nie nadąża za zmianami napięcia i nie wiadomo co pokazuje. Najlepiej gdybyś mógł na wyjściu ze źródła prądowego podłączyć jakiś duży opornik (duży dosłownie, czyli gruby drut, duża moc, niewielka rezystancja). Przy stałym obciążeniu sprawdź spadek napięcia na diodach. Opornik dobież tak, żeby prąd wymuszony miał wartość kilkadziesiąt amper.
    Nie zdziw się jak wszystko okaże się sprawne. Przyczyną może być nierównomierne podawanie drutu, zacinanie się drutu w sprężynie uchwytu spawalniczego lub przyklejanie się drutu do końcówki prądowej na skutek nadmiernego zużycia lub wtopionej kropli żelaza tuż przy dziurce dyszy.
  • Poziom 18  
    Do sprawdzenia diody w mostku pod obciążeniem żarówką , dodatkowo wszystkie połączenia między mostkiem a dławikiem i wyjściem na przewód spawalniczy , dodatkowo sprawdzenie w rączce węża spawalniczego czy przewód się dobrze trzyma i dysza prądowa jest okej , to na tyle co pamiętam z serwisowania tych migomatów jak pracowałem w serwisie gwarancyjnym .
  • Poziom 21  
    Witam. Do powyższych uwag dodałbym jeszcze sprawdzić jakość drutu, czy nie jest zanieczyszczony i skorodowany?. Proszę sprawdzić reduktor gazu osłonowego i czy jest równomiernie podawany.
  • Poziom 16  
    ryszardon napisał:
    Proszę sprawdzić reduktor gazu osłonowego i czy jest równomiernie podawany.

    Byłyby inne objawy a mianowicie pory w spoinie.
    Czy drut jest równo podawany, ze stała prędkością i czy daje się regulować prędkość jego wysuwu?
  • Poziom 8  
    Jak przelacze moca na 1,2,3,4 to mam wrazenie ze drut przesuwa sie szybciej ,ale jak reguluje pokretlem od posuwu to moim zdaniem nic to niezmienia. Co z tymu diodami te 430v jest o.k.?
    Myślicie ze od slabeho posuwu drutu moze tak smarkac? Wsumie na pozycji max i 4 oziom to jakos smarka lepiej ale tez silniczek z podawania drutu pracuje szybko.
  • Poziom 38  
    Ja u siebie na każdym zakresie mam bardzo szeroka skalę prędkości podawania drutu. Jeśli nie masz regulacji to sprawdź na początek czy tranzystor sterujący silnik nie ma zwarcia. Przy zmianie zakresów dlatego masz takie wrażenie ponieważ im większy zakres tym większe napięcie co za tym idzie większe obroty podajnika.
  • Poziom 8  
    O.k. Jutro będę w garażu to wsadzę ten mostek i sprawdzę obwód silniczka, oraz podawania drutu. Napisze co i jak.
    Ty masz takiego samego miga jak ja?
  • Poziom 38  
    Nie ja mam Bestera też miał zasilanie jak u Ciebie z transformatora głównego i ze wzrostem zakresu wzrastała prędkość podawania drutu jednak z pewnych względów dołożyłem transformator toroidalny służący do zasilania podajnika. Teraz mam regulowane obroty potencjometrem na stałym poziomie niezależnie od wybranego zakresu prądu.
  • Poziom 8  
    Sprawdziłem ten obwód silniczka i wszystko sprowadza sie do tranzystora BDW93C. Wruce do domu to go sprawdze.
    Pozatym powiedz Cie mi taką rzecz czy w waszych pistoletach drut idzie w otulinie do samej dyszy? Czy llastikowa rurka prwadzaca go dochodzi tylko do przyłacza?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Drut idzie w sprężynie przez całą długość. Ona sama jest przez 3/4 długości powleczona koszulka izolacyjną jeśli to tak można nazwać.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Nie zawsze wewnątrz uchwytu spawalniczego jest stalowy wkład spiralny, popularna sprężyna. Spotyka się rurkę teflonową ale niezależnie od materiału wkładu, musi on sięgać aż do miedzianej rurki prądowej, tzw. dyszy i drut musi przesuwać się w nim swobodnie, lekko i bez zacięć. Otulina na sprężynie stalowej musi być krótsza, bo w trakcie spawania końcówka uchwytu nagrzewa się i doszłoby do stopienia otuliny i sklejenia a to uniemożliwiłby wymianę sprężyny w razie zużycia.
  • Poziom 8  
    Też tak myślałem a u mnie kończy się na wejściu do pistoletu i potem leci już swobodnie do końcówki dyszy prądowej, w oglądałem w innych migomatach to spirala idzie aż do dyszy prądowej. Założę nowy prowadnik drutu ( teraz mam teflonowy ale i tak nie spawam aluminium więc myślę dać stalowy co wy na to?
    wymienię dysze poskładam do kupy wsio i sprawdzę, napisze potem jaki był efekt, co nie zmienia faktu że dalej muszę zrobić regulację podawania...
  • Poziom 8  
    Witam.
    Poskładałem dziś w całość migomat, założyłem nowy prowadnik drutu, dysze, łącznik prądowy załączyłem i spróbowałem pospawać. Moje spostrzeżenia
    -drut lepiej idzie i wydawało mi się że można było regulować jego posuw
    -spaw jedne był taki wtopiony nie do oderwania, natomiast jeden oderwałem i wyglądał jakby nie umiał się wtopić
    - wogule mam wrażenie że napięcie jakby było o.k. a zaraz słabło i tak w kółko

    Jakieś sugestie jeszcze?
  • Poziom 8  
    Podszedłem dziś znów do miga, pomierzyłem wyjścia z trafo przed mostkiem oto wyniki:
    Wyjście 1 - Pozycja MIN 1 -19,8V;Min 2 - 22,6V; Max 3 -26,2V; Max 4 -32V;
    Wyjście 2 - Pozycja Min 1 - 19,8V;Min 2 - 22,6V; Max 3 - 26,2V; Max 4 - 32V
    Wyjście 1 stabilne cały czas, natomiast wyjścia 2 na Pozycji Max 3 spadało do ok. 19V oraz największe zaskoczenie na pozycji Max 4 tam z 32V spadało nawet do 18V.

    Sprawdziłem jeszcze raz diody w mostku tym razem akumulatorem i żarówką.
    I tak kiedy przyłożę + za diodami i żarówkę przed to nie świeci a jak na odwrót to świeci - czyli wychodzi że diody O.K. Natomiast kiedy dam minus na diody za czy przed to świeci cały czas.

    Poskładałem wszystko do kupy jeszcze raz i trochę pospawałem, Pierwsze zdjęcie pokazuje spaw z pozycji Max-4 i na tej pozycji "klei" najlepiej, natomiast drugie pokazuje jak wygląda spaw na pozostałych pozycjach -1,2,3 Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa
    Migomat TIP TRONIC 140 - stos selenowy naprawa
    Spawy z pozycji 1,2,3 praktycznie same odpadają a spawy z pozycji 4 w miarę trzyma.

    Co o tym myślicie ?
  • Poziom 16  
    Napięcia na wyjściach powinny być jednakowe, wszak jest to transformator symetryczny. Jeżeli faktycznie jest tak jak pomierzyłeś, to by świadczyło, że jedno uzwojenie wtórne nie pracuje (bardziej miarodajne pomiary uzyskasz przy odpiętych wszystkich kabelkach od zacisków transformatora). W pierwszej kolejności sprawdź zacisk środkowy transformatora. Często koniec uzwojenia pierwszego i początek drugiego są wyprowadzane oddzielnie ale wpinane na jeden zacisk. Może się zdarzyć, że jeden z drutów nie łączy.
  • Poziom 16  
    maciejus-m1 napisał:
    Sprawdziłem jeszcze raz diody w mostku tym razem akumulatorem i żarówką.
    I tak kiedy przyłożę + za diodami i żarówkę przed to nie świeci a jak na odwrót to świeci - czyli wychodzi że diody O.K. Natomiast kiedy dam minus na diody za czy przed to świeci cały czas.

    W ten sposób nie sprawdzisz diod połączonych w mostek.