Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szkolenia elektronika Udemy
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana koloru podświetlenia, zależnie od napięcia. Komparator

dawidimo93 21 Lut 2016 19:23 717 12
  • #1 21 Lut 2016 19:23
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Witam. Mam pewien pomysł, który jednocześnie jest moim problemem, którego nie mogę przeskoczyć. Mianowicie interesuje mnie zmiana koloru podświetlenia zegarów, w zależności od prędkości obrotowej silnika. Podobnych tematów znalazłem kilka, nie tylko na elektrodzie, ale wszystkie opisują „mechaniczny” sposób zmiany, tzn. kilka LEDów umieszczonych po drodze „wędrówki” wskazówki obrotomierza. W zależności od diody pod która wskazówka się akurat znajduje, przejmuje kolor tej diody. OK. Fajnie, tylko to umożliwia płynną regulacje zmiany koloru, np. z zielonego na czerwony, przez co w pewnym zakresie obrotów uzyskuje się pstrokaty kolor w wyniku mieszania się czerwieni i zieleni. Mnie interesuje skokowa zmiana koloru, czerpiąc sygnał z cewki obrotomierza, przy użyciu komparatora napięcia LM 311 (tylko takie mam). Zmiana koloru ma następować przy 2500 obr/min. (Diesel), zakładamy że na cewkę obrotomierza dochodzi wtedy 1,5V (testowałem coś podobnego na cewce obrotomierza od Cinquecento 1100ccm, samą cewkę podłączyłem pod 12v, przez potencjometr 4,7 Kohm i powoli kręcąc potencjometrem obserwowałem podnoszenie się wskazówki, jednocześnie mierząc napięcie dochodzące do cewki, przy 0,8v zaczęła się podnosić, pełne wychylenie uzyskując przy 2,4v). Może wszystko wyjaśni prowizoryczny schemat:
    Zmiana koloru podświetlenia, zależnie od napięcia. Komparator

    Wiem jak to miałoby działać, jeśli napięcie na cewce będzie poniżej 1,5v, wtedy przekaźnik się nie załączy, i świecą zielone LEDy, jeśli przekroczy 1,5V to przekaźnik się załączy i mamy czerwone LEDy, i zasadę działania mam „przed oczami”, tylko Niewinem jakie elementy dobrać, żeby to zmontować, tzn. jaki opornik idący na baze, jaki tranzystor, może czegoś jeszcze tu brakuje? Napięcie odniesienia wiem jak uzyskać, 12v puszcze przez rezystor i już jest. Ogólnie chodzi mi jakie elementy dobrać, i czy to wgl ma prawo działac? Dziękuje i pozdrawiam.

    0 12
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #2 21 Lut 2016 20:05
    atom1477
    Poziom 43  

    1. Komparatory zwykle nie mają stanu wysokiego (żeby go uzyskać wymagają podciągania). Czyli w takim układzie komparator nie da rady załączyć tranzystora.
    2. Tranzystor trochę dziwnie włączony. Tak też będzie działało, ale jeżeli tam musi być przekaźnik to lepiej podłączyć normalnie czyli w układzie OE.
    3. Ale po co w ogóle tak kombinować? Wystarczy diody LED podłączyć bezpośrednio do wyjścia komparatora. Ewentualnie przez tranzystory. Czyli po prostu nie trzeba tutaj przekaźnika.

    0
  • #3 21 Lut 2016 20:48
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Wlączanie tranzystora jest powiedzmy `symboliczne` żeby wiedziec o co chodzi. Jak on powinien byc podłaczony żeby było najlepiej-tego nie wiem.
    Zastosowalem przekaźnik, bo to najprostszy (chyba jedyny) znany mi sposob gaszenia diód zielonych i zapalania czerwonych po odpowiednim sygnale z komparatora.
    Sam już zgłupiałem jak to ostatecznie powinno wyglądać.

    0
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #4 21 Lut 2016 21:03
    atom1477
    Poziom 43  

    Przekaźnik to może jest jedyny znany Ci sposób, ale nie jedyny w ogóle.
    Zdecydowanie prościej przełączać diody tranzystorami.

    0
  • #5 21 Lut 2016 21:56
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Troche lektury i przełączanie tranzystorami w miare opanowane :)
    Teraz pytanie, jak to wszystko polaczyc, zeby komparator dzialal jak na moim rysunku powyzej i zeby wysterowal tranzystory zeby przelaczaly LEDy w zaleznosci od napiecia(obrotow)??

    0
  • #6 21 Lut 2016 22:15
    atom1477
    Poziom 43  

    Skoro tranzystory masz opanowane, to dlaczego pytasz jak to połączyć?

    0
  • #7 21 Lut 2016 23:29
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Mój entuzjazm był chyba przedwczesny. Znalazłem schemat multiwibratora astabilnego, ktory przełącza dwie diody led, ale dzieki rozładowywaniu dwóch kondensatorów, a nijak nie wiem jak wykorzystać napięcie z komparatora lub jego brak do przełączania ledów. Moja skromna wiedza ogranicza się niestety do przełączania przekaźnikiem, ale faktycznie lepsze wydaje się zastosowqnie tranzystorów. Masz jakiś pomysł jak to można wykonać?

    0
  • #9 22 Lut 2016 11:54
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Zbudowałem układ wg schematu, wgl dzięki za schemat, tylko że nie działa. Zastosowałem układ LM311, bo nie mam LM 339. Ale z tego co wyczytałem rożnią się tym że LM339 jest poczwórnym komparatorem, a LM 311 pojedyńczym.
    A Czy na wejścia komparatora muszę stosować jakieś rezystory?
    Bo wydaje mi sie że właśnie w wejsciach tkwi mój problem.

    0
  • #10 22 Lut 2016 12:25
    atom1477
    Poziom 43  

    No na wejściach oczywiście musisz dać tą Twoją część układu. Czyli to napięcie referencyjne i napięcie z samochodu. Albo na próbę jakieś z potencjometru.
    Docelowo na wejście z samochodu pasuje też dać jakiś układ zabezpieczający przed przepięciami.
    Ale to później.
    Na razie piszesz że nie działa, to może wyjaśnij na czym polega to niedziałanie.
    I wstaw jakieś zdjęcie.

    0
  • #11 23 Lut 2016 00:32
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Spalił się LM, dlatego nie chciało działać. Po zmianie układu, coś tam działa, ale chyba znów coś spieprzyłem, już wyjaśniam. Układ dokładnie ze schematu, podłączony pod baterie 14,4V od wkrętarki, wejścia komparatora zostały zasilone z baterii R6 i akumulatorka AAA, jedna 1,5V, druga 1,2V. Minusy paluszków, podłączyłem do wspólnego minusa całego układu, a plusy odpowiednio do wejść, i okazuje się że te 0,3V różnicy to za mało żeby zmienić kolor diody. Gdy na wejście odwracające podłączę 1,2V a na wejście nieodwracające nie podłączę nic to świeci zielona dioda, gdy na wejście nieodwracające dołożę 1,5V nic się nie zmienia(a powinno). Dopiero jak to baterii R6 1,5V dolutuje szeregowo drugą taką samą baterię i razem mam 3v to wtedy zielona dioda gaśnie, a czerwona się zapala. Bo jeśli to moje 1,2v miałoby być napięciem odniesienia, a cewkę obrotomierza, podłączyłbym pod wejście nieodwracające (tu w moim przypadku gdzie dochodzi 3v) to oczekiwana przeze mnie różnica napięć powinna wynosić minimum 0,2v żeby przełączyć LEDy (ze względu na wrażliwość obrotomierza- 0,2v na moim testowym obrotomierzu podnosi wskazówkę o około 250 obr/min), a tu różnica 0,3v nie zmienia nic. Jutro dam znać dokładnie, przy jakiej różnicy napięć następuje przełączenie LEDów i może uda się jakoś przeciwdziałać tej „zwłoce” w zmianie koloru.

    0
  • #12 23 Lut 2016 08:36
    atom1477
    Poziom 43  

    dawidimo93 napisał:
    Gdy na wejście odwracające podłączę 1,2V a na wejście nieodwracające nie podłączę nic to świeci zielona dioda, gdy na wejście nieodwracające dołożę 1,5V nic się nie zmienia(a powinno).

    Wcale nie. Niepodłączone wejście samoczynnie podciąga się do VCC (w komparatorach typu LM393), czyli widzi napięcie w okolicach 12V.
    Wejście musisz sterować napięciami zarówno wysokimi jak i niskimi (jak napięcie ma być niskie to nie wystarczy nic nie podłączyć, trzeba wtedy podłączyć to niskie napięcie).
    Poza tym zabawy z bateriami to trochę porażka. Ciężko ustawić odpowiednie napięcie i łatwo coś uszkodzić jak się pomyli biegunowość.
    Steruj to potencjometrów. I daj szeregowe rezystory na wejściach komparatora.

    0
  • #13 23 Lut 2016 17:33
    dawidimo93
    Poziom 8  

    Faktycznie, baterie to był kiepski pomysł.
    Dobralem potencjometry, oporniki i układ działa :)
    Jaka radość. :D
    Działa i jest bardzo dokładny. Rożnica na poziomie 15mV juz jest wykrywana. Super. Przełączanie tranzystorami też bez zarzutu.
    Atom, wspominałeś coś o zabezpieczeniu układu przed przepięciami, możesz rozwinąć ?

    0