Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel kadett 1.4i turbo

kvasec 21 Cze 2005 00:16 9225 8
  • #1
    kvasec
    Poziom 10  
    Witam!
    Od jakiegos czasu rozmyslem na zwiekszeniem mocy w moim autku. Bajery typu magnetyzery i cudowne oporniki na czujnikach temperatury mnie nie kreca. Zastanawiam sie, czy mozna by w tym silniku (C14NZ na monowtrysku) zastosowac turbodoladowanie np za pomoca turbiny od silnika tdi badz czegos innego co moznaby kupic uzywane. Jesli ktos bawil sie juz w to lub wie cos o tym prosze o jakies info
    Pozdrawiam!!!
  • #2
    ajni
    Poziom 20  
    Zacytuje to z nieistniejącej już stronki: "Ile zyskamy montując w benzynowym silniku turbodoładowanie?

    Ten tuning jest najbardziej spektakularnym sposobem "rasowania" silnika. Zyskujemy nawet do 75% dotychczasowej mocy maksymalnej. Oznacza to wzmocnienie jednostki napędowej PLe$niaka z nominalnych 100 KM do 175 KM! Jednocześnie znacznie podnosi się wartość momentu obrotowego pozwalając na szybki sprint już z niskich obrotów pracy silnika. Różnica w porównaniu z bazową jednostką napędową jest oszałamiająca. Niestety, tak silne "rozkręcenie" (nastawienie) turbiny w silniku dotychczas wolnossącym szybko doprowadzi do jego zniszczenia.

    Jakie niebezpieczeństwa niesie montaż turbodoładowania w benzynowych silnikach wolnossących?

    Wrogiem tej modyfikacji są jej kolosalne możliwości. Zafascynowani przyrostem mocy podnosimy ciśnienie doładowania do maksymalnych wartości, które przeciążają cały układ korbowo-tłokowy. Obciążeń nie wytrzymują panewki i pierścienie oraz tłoki. W krótkim czasie silnik przestaje prawidłowo pracować i domaga się remontu generalnego.

    Jak bezpiecznie przeprowadzić turbo-modyfikację?

    Jedynym sposobem jest "obcięcie" osiągów tak, aby uzyskany przyrost nie przekroczył 25%. Ciśnienie doładowania nie zniszczy wówczas wolnossącej mechaniki silnika, zaś uzyskanie np. 125 KM z bazowej "setki" PLe$niaka powinno zadowolić nawet wybrednych. Sposobem na zniwelowanie zgubnego skutku wysokiego ciśnienia powstałego w cylindrach jest odprężenie silnika (obniżenie fabrycznego stopnia sprężania). Jednocześnie musimy zdawać sobie sprawę , że uzyskane 25% przyrostu osiągów nadal znacznie obciąża silnik. Jazda cały czas na "pełnym gazie" przyspieszy jego zużycie. Warto zachować zdrowy rozsądek!

    Ile kosztuje turbo-zabudowa?


    Koszt zależy od wielkości rozbudowy systemu oraz użytych elementów. Fabrycznie nowa turbina to wydatek od kilku do kilkunastu tys. PLN (zależnie od modelu). Do tego konieczny jest odpowiedni kolektor wylotowy oraz miejsce na montaż - nowy element kosztuje ok. 2.000 PLN. Przy elektronicznie sterowanym wtrysku konieczna jest modyfikacja dawek paliwa i mapy zapłonu - nowy chip podnosi ostateczną cenę o kolejne 900-1.300 PLN. Intercooler to kolejny wydatek ok. 2.000 PLN. Drobiazgiem są już koszty poniesione na zakup odpowiednich przewodów wysokociśnieniowych. Jak widać, wykorzystanie fabrycznie nowych elementów zuboży nasze portfele przynajmniej o kilkanaście tysięcy PLN.

    Tańszym rozwiązaniem jest zastosowanie elementów używanych. Taka modyfikacja powinna zamknąć się ostateczną sumą kilku tys. PLN. W wypadku kolektora wylotowego koniecznym może okazać się wykonanie tego elementu na nowo (w Polsce są już firmy specjalizujące się w tego typu przeróbkach). Pamiętajmy, że używana turbosprężarka nie może mieć zbyt dużego przebiegu. Wartość 40-50 tys. km to najwyższy dopuszczalny limit."

    Troche powinno to pomóc. Pozdrawiam
  • #3
    kvasec
    Poziom 10  
    DZieki wielkie ale ciagle mnie zastanawia czy obecnosc monowtrysku umozliwi zastosowanie turbiny. Dotychczas widzialem tylko doladowanie w silnikach z wielopunktem.
    O wydajnosci i cenach nowych zestawow co nieco wiem. Interesuje mnie ten konkretny przypadek
  • #4
    manta
    Poziom 39  
    Można zrobili to japończyki w aucie mitschubichi starion ,tam był monowtrysk i turbo.
  • #5
    Bartłomiej
    Poziom 12  
    Konieczny jest chip przy takiej modyfikacji czy wystarczy tylko turbo ?
  • #6
    lopr_pol
    Poziom 23  
    W 99% przypadkow potrzebna jest albo tzw. "swinka" oszukujaca oryginalny komp na wszystkich sygnalach albo calkiem nowy sterownik przeznaczony do takich zabaw z silnikiem. Poczytajcie forum streetracing, ludziska rozne wydumki robili.
  • #7
    Tommi4u
    Poziom 11  
    Bartłomiej napisał:
    Konieczny jest chip przy takiej modyfikacji czy wystarczy tylko turbo ?


    w silniku n/a potrzeba zmienić dawkę paliwa..... jeśli nie poprzez remap (chip) to przez dodatkowy wtryskiwacz sterowany z osobnego urządzenia najlepiej jak by jeszcze był podłączony do map sensora który "widzi" nadciśnienie lub poprzez świnkę (komputerek który oszukuje seryjne ecu)
    co do jednopunktowego wtrysku to można uturbić taki silnik ale na ogół potrzebny jest dodatkowy wtrysk.

    Dodano po 1 [minuty]:

    lopr_pol napisał:
    W 99% przypadkow potrzebna jest albo tzw. "swinka" oszukujaca oryginalny komp na wszystkich sygnalach albo calkiem nowy sterownik przeznaczony do takich zabaw z silnikiem. Poczytajcie forum streetracing, ludziska rozne wydumki robili.


    nowy komp to już jest extremum.... w większości przypadków wystarcza remap albo świnka.
  • #8
    SulecK
    Poziom 10  
    Przy takim silniku jest to nieoplacalne. Za mala pojemnosc, lepiej zrobic swapa (przekladka silnika na mocniejszy) wyjdzie taniej, dolicz do tego wzmocnienie hamulcow, lepsze zawieszenie.
  • #9
    P.Artek
    Poziom 21  
    Zapomnij o turbo,koszty cię zjedzą.Kolektor wydechowy,smarowanie/chłodzenie turbiny,mapa wtrysku jak i zmienione kąty wyprzedzenia zapłonu to może zrobic tylko dobra(droga)firma.Do tego oczywiście turbina która nie jest tania.
    Pomyśl o kupnie silnika 2.0L w wersji 8 zaworowej 130KM/175Nm(20SEH) lub 16 zaworowej o mocy 150KM/196Nm(C20XE).Były też montowane w calibra/astra silniki 2.0 16VTurbo o mocy 204KM/295Nm! ale nie są do dostania.
    Wyciągasz stary silnik i wsadzasz 2.0L + ukł. wtryskowy(wielopunkt),wszystkie te silniki były stosowane w kadetach GSi.
    Montując turbo do seryjnego silnika,nie wymieniając korbowodów,tłoków itd. nie powinno się przekraczac mocy 100KM z litra pojemności.1.4-> max 140KM.
    Miałem kiedyś kadeta GSi z 130konnym silnikiem,autko przy swojej masie jest prawdziwą rajdówką!przy średnim spalaniu 6.9 - 8.3L(na podstawie komputerka pokładowego).