Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie LED w samochodzie jak zrobić?

22 Lut 2016 14:20 3861 9
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich.
    Posiadam Mondeo mk4 na szynie CAN.
    Chciałbym wykonać własnoręcznie panel LED do oświetlenia wnętrza samochodu.
    Proszę o informację co będę potrzebował i jakąś instrukcję jak to zmontować.

    Z góry dziękuję
    Marcin
  • Poziom 40  
    Może kolega podać więcej informacji odnośnie wymagań co do tego panelu? Czy ten panel ma zastąpić fabryczne oświetlenie wnętrza auta?
  • Poziom 9  
    Tak dokładnie. Ma zastąpić standardowe oświetlenie wnętrza auta.

    Pozdrawiam
    Marcin

    Dodano po 1 [godziny] 12 [minuty]:

    Chodzi o to aby uzyskać taki efekt jak poniżej na zdjęciu.
    Żeby było tak jasno w aucie.

    Oświetlenie LED w samochodzie jak zrobić?

    Pozdrawiam
    Marcin
  • Poziom 9  
    Witam
    Widzę że nikt nie może mi pomóc ale może poniższe informacje coś dadzą.

    Chciałbym zastosować poniższe diody COB do tego oświetlenia.

    Oświetlenie LED w samochodzie jak zrobić?

    Zdjęcia zapożyczone z serwisu Allegro

    Oświetlenie LED w samochodzie jak zrobić?

    Chodzi mi o sposób połączenia tych diód (jak je lutować) oraz jaki trzeba zastosować rezystor na zasilanie 12V i czy taki rezystor pod każdą diodę czy jeden pod wszystkie diody??
    Na czym to zmontować?? Na płytce drukowanej czy może na czymś innym??

    Proszę o jakiś poglądowy schemacik.

    Pozdrawiam
  • Poziom 35  
    Zależy jaką kupisz. Dioda może być przygotowana pod 12V, ale standardem jest że dioda jest na 3V.
    Zakładasz 4 diody w szeregu i masz 12V.

    I czy upchasz to w lampkę, czy poza nią to już twoja inwencja twórcza.
  • Poziom 9  
    Czyli schemat połączenia diód jak poniżej??

    Oświetlenie LED w samochodzie jak zrobić?

    Czy jakiś rezystor należy dodać?? jeśli tak to jaki i co ze ściemniaczem w lampce samochodowej??

    Czy pod jedno zasilanie w lampce mogę zastosować dwa takie panele po 4 diody 3V

    Pozdrawiam
    Marcin
  • Poziom 9  
    W Tym przypadku nie trzeba zadnego rezystora. Masz 12V

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeżeli połączysz "Panele" równolegle, to ok.
  • Poziom 14  
    Ja użyłem kwadratowych diod 8x8 mm super flux 3V (białe ciepłe - takie wolę bo nie lubię trupiego światła) 4 szt. połączone w szereg. Koszt takiego "panelu" to jakieś niecałe 4 zł - koszt jednej diody w alledrogo około 80 gr.
    Musiałem jednak równolegle dolutować zwykłą żarówkę 1.2W taka jak idzie do podświetlania np. panelu nawiewu, gdyż ściemniacz głupiał i po chwili wyłączał lampkę, a diody minimalnie się żarzyły. W dzień nie było by widać, ale nocą była taka poświata wewnątrz auta. Po dolutowaniu żarówki ściemniacz reaguje właściwie a i diody już się nie żarzą.
    W porównaniu do standardowych żarówek jest obiektywnie mówiąc 3-4 razy jaśniej w aucie. Może nie jest aż tak jasno jak na przedstawionym zdjęciu ale naprawdę można gazetę czytać bez zmęczenia oczu.
    Efekt jak na zdjęciu uzyskał znajomy w GV ale za swoje ledy płacił w zależności od miejsca około 16-18 zł/szt. Jego diody mają barwę białą zimną nieco i jest nieco jaśniej niż u mnie, ale to naprawdę niewiele.

    Cytat:
    W Tym przypadku nie trzeba zadnego rezystora. Masz 12V


    Zgadzam się, tylko w moim przypadku trzeba uważać podłączając aku do prostownika, gdyż w czasie ładowania (tak na 99% podejrzewam) uwaliłem sobie jeden "panel", ale po 10 min zrobiłem sobie nowy :D. Po prostu na czas ładowania trzeba przełączać pstryczki w lampkach na "0".
    Podejrzewam, że moje diody mają niską tolerancję na wzrost napięcia, jednak dziwne, że nie uszkadzają się w czasie pracy silnika, a wtedy też jest przecież więcej niż 12 V w instalacji.
  • Poziom 40  
    wikas napisał:
    W Tym przypadku nie trzeba zadnego rezystora. Masz 12V

    Rezystor (albo inny układ stabilizacji prądu) jest potrzebny zawsze. Ma stabilizować prąd diod w zależności od temperatury i napięcia zasilania.
    Bambek napisał:
    Podejrzewam, że moje diody mają niską tolerancję na wzrost napięcia

    Wszystkie diody LED mają niską tolerancję na wahania napięcia - dlatego trzeba stosować rezystory. Co do ochrony przed przepięciami - można zastosować warystor lub choćby diodę zenera na napięcie 15 V.
    Bambek napisał:
    jednak dziwne, że nie uszkadzają się w czasie pracy silnika, a wtedy też jest przecież więcej niż 12 V w instalacji.

    Być może spadek napięcia na elementach instalacji jest wystarczający, że ogranicza prąd diod do bezpiecznego poziomu. Jednak lepiej dmuchać na zimne i dać 3 diody i rezystor (albo proste źródło prądowe) w szereg z nimi.
    Zorro8004 napisał:
    Na czym to zmontować?? Na płytce drukowanej czy może na czymś innym??
    '
    Diody wydzielają dużo ciepła, więć musisz zamontować je na podłożu dobrze odprowadzającym ciepło - najlepiej metalowym radiatorze. Do montażu możesz użyć kleju termoprzewodzącego.
  • Spec od Mercedesów
    Dokładnie zamierzałem to wszystko napisać co przeczytałem powyżej :)
    Nowoczesne, wysokoenergetyczne diody LED bardzo gwałtownie reagują na minimalne zmiany napięcia. Przy 12v światło będzie na granicy najmniejszej światłości, natomiast po odpaleniu silnika napięcie wzrośnie na tyle, że prąd diody przekroczy krytyczną wartość i któraś z diod w szeregu ulegnie prawie natychmiastowemu spaleniu. TAK SIĘ NIE ROBI. Albo rezystory, albo szeregowy regulator prądu. Nawet chińczycy w takich panelkach dostępnych w sklepach za 2€ dają szeregowe rezystory. Założyłem takie coś dziecku (28 diodek nie najnowszej generacji, pasowało jak ulał do klosza lampki) i jest w aucie jasno jak w dzień. Kolor zimny - ale jasno. I działa już ponad rok.
    Jak chcesz robić całość sam, to jednak zastanów się nad rezystorami stabilizującymi prąd. Jest wiele stron w internecie które pomagają policzyć dokładnie wartość takiego rezystora.
    Zorro8004 napisał:
    Chodzi mi o sposób połączenia tych diód (jak je lutować)

    Diody COB maja wysoką światłość, ale emitują w związku z tym sporo ciepła. Powinny być zamontowane na radiatorze. Może być przykładowo dobrze podłączona "plecami" do dużej powierzchni płytki drukowanej. Niestety - tradycyjna lutownica odpada. Fabrycznie chyba jest to robione ultradźwiękami, bo kilkusekundowe podgrzewanie tradycyjną lutownicą zazwyczaj prowadzi do zniszczenia diody. Ewentualnie pozostaje ograniczenie prądu żeby zredukować wydzielanie ciepła lub przylepić diodę do radiatora cienką warstwą kleju "sekundowego" - co w zasadzie dosyć dobrze zdaje egzamin.