Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.

23 Lut 2016 19:13 3084 23
  • Poziom 6  
    Witam, robot kuchenny filmy Zelmer przestał działać,
    Jako początkujący chciałem się dorwać do silnika i zobaczyć co tam się dzieje.
    Sam układ regulacji obrotów jak i silnik wizualnie wyglądają na sprawne, brak przetopień na płytce stykowej czy to na komutatorze.

    Silnik jest mocy 700 [W]

    Jego schemat zamieszczam poniżej:

    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.

    Szczotki są dołączone do przewodów oznaczonych kolorami białym i czarnym:

    Ciągłość występuje między międzie białym, czarnym, i czerwonym.

    Rezystancja międzi nimi
    Biały-czarny9Ω
    Czarny-czerwony 5Ω
    Biały - czerwony 15Ω


    Nie wiem cholera jak to podłączyć, żeby to chociaż na krótko podłączyć, czy silnik w ogóle chodzi. A później zacząć sprawdzać układ regulacji prędkości.

    Mam nadzieje, że ktoś pomoże.
    Pozdrawiam.
  • HELUPOWER
  • HELUPOWER
  • Poziom 26  
    Regulację obrotów sprawdzisz odłączając z kostki zaciskowej dwa przewody: niebieski i czerwony. W to miejsce podłącz żarówkę 100W.
    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.
    Jeżeli da się regulować jej jasność, to trzeba się bliżej przyjrzeć silnikowi. Sprawdzić szczotki, przełącznik obrotów.
  • Poziom 30  
    Pytanie może trochę nie na miejscu ale cuda w przyrodzie się dzieją-sprawdzałeś kabel zasilający czy na pewno jest 230V na wejściu?
  • Poziom 6  
    Oczywiście, jest to silnik 700[W], 230[V], dzisiaj bedę sprawdzał ten regulator z żarówką.

    A jak to podłączyć, żeby ruszył bez regulatora sam silnik?
    zasilam jedną szczotkę i jeden popoczątek uzwojenia stojana, drugi koniec uzwojenia stojana mostkuje z drugą szczotką, ale mam tam pieć wyprowadzeń i jak to zrobić?
  • Poziom 6  
    Rozgryzłem to, popatrzyłem jeszcze raz na ten schemat i tym rezystorem było oznaczone uzwojenie stojana(wzbudzenia).

    Ale wrócę od początku. Sprawdzając regulator żarówką, nic się nie działo, po zmostkowaniu blaszek i tak jakby załączeniu regulatora żarówka zaczeła świecić, ale świeciła maksymalnym strumieniem świetlnym, nie reagowała na zmianę położenia potencjometru. Napięcie występowało tylko na jednej nóżce triaka, prawdopodobnie bramce, ale nie jestem pewny.

    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.

    Wracając do silnika podpiąłem go i ruszył, ale niestety bardzo się mocno grzeje, podpinałem go przez inny regulator obrotów żeby się nie rozbiegł, ale nie dość że mocno się grzeje to pobiera bardzo duży prąd, przy środkowym zakresie regulatora jest przeszło 6A.
    Podczas lewych obrotów występują znacznie większe iskrzenie szczotek na komutatorze,
    Co może być tego przyczyną? Jest możliwe, że tak się dzieje przez brak kondesatora?
    I dlaczego nie zawsze silnik chciał ruszać przy np 1/5 prędkości na potecjometrze a czasem na minimalnej wartości ruszał?


    wrzucę filmy od wglądu
    https://www.youtube.com/watch?v=QI7G0Lb1jT4&feature=youtu.be
    https://www.youtube.com/watch?v=LvkC4FHFuC4&feature=youtu.be
    https://www.youtube.com/watch?v=F0N0trD7hp8&feature=youtu.be
  • Poziom 26  
    Sprawdź wirnik omomierzem. Wyciąg szczotki i pomierz oporności na sąsiednich lamelkach komutatora. Powinny mieć jednakową wartość. Sprawdź przez szkło powiększające, czy przewody uzwojenia wirnika nie są gdzieś przy lamelkach popękane. Bardziej dokładne pomiary wirnika (zwarcia międzyzwojowe) można wykonać przy pomocy specjalnego urządzenia.
    Podejrzewam że uszkodził się triak w regulatorze, dlatego nie działa.
  • Poziom 6  
    Dokonałem pomiaru rezystancji na sąsiednich lamelkach komutatora i wyniki się różnia, miernik nie jest jakiś super dokładny, ale różnica jest spora, rezystancja wyniosła między 2,3÷3,2[Ω] a jeden pomiar, aż 5,5[Ω] sprawdzałem go dwa razy.
    Procentowo jest bardzo duża rozbieżność a zawsze przykładałem sondy w te samo miejsce, troszke niżej jak szczotki przylegają do wycinka.
    Dla porównania dokonałem tego samego pomiaru na uszkodzonym wirniku od rozrusznika i tam było jak w łeb strzelił wszędzie 0,4[Ω] tym samym miernikiem.

    Przez szkło powiększające od trzeciej ręki przyglądałem sie czy przewody nie są popekane, i nic za bardzo nie zauważyłem, ale też akurat nie posiadałem jakiegoś super oświetlenia.
    I jak Pan zinterpretuje wyniki pomiarów rezystancji na lamelkach komutatora?

    Zamieszczę kilka zdjęć wirnika
    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.


    Czytałem też troche o sposobach sprawdzenia przerwy w uzwojeniu i zwarć między zwojowych, ale niestety takich maszynek nie posiadam.
    Jak można w silnikach AC i DC komutatorowych sprawdzać zwarcia między zwojowe w stojanie?(tak z ciekawości) Też są do tego takie fajne maszyniki jak elektromagnes Wt1 ?
  • Poziom 6  
    Mógłby ktoś się podjąć oceny pomiarów?
  • Poziom 26  
    W powiększeniu widać, że przed pomiarem nie były czyszczone żłobki komutatora. Zalegające tam drobiny węgla mogą fałszować pomiar. Różnice w opornościach mogą też wynikać z niezbyt dobrego styku na zaciśniętym przewodzie a lamelką. Ja nie podejmę się jednoznacznej oceny pomiarów.
    Do sprawdzania stojanów niektórzy używają mostków do mierzenia małych oporności (Wheatstonea), lub przyrządów, których opisy można znaleźć na "Elektrodzie".
  • Poziom 39  
    Jeżeli nie masz pewności do swoich pomiarów to możesz się udać do dowolnego warsztatu zajmującego się naprawą sprzętu AGD aby sprawdzili wirnik i wydali opinię o nim, nie powinno to kosztować drogo a będziesz miał pewność na czym stoisz.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Poproszę Kolegę autora o ponowne zamieszczenie zdjęcia strony druku z widocznymi ścieżkami by móc odtworzyć schemat regulatora ułatwiając tym samym naprawę.
    Chociaż...
    Pawels191 napisał:
    Wracając do silnika podpiąłem go i ruszył, ale niestety bardzo się mocno grzeje, podpinałem go przez inny regulator obrotów żeby się nie rozbiegł, ale nie dość że mocno się grzeje to pobiera bardzo duży prąd, przy środkowym zakresie regulatora jest przeszło 6A.

    Pomiar prądu odkształconego miernikiem bez f-cji True RMS można traktować jako orientacyjny. Jednak 6A przy pracy jałowej to niepokojący wynik.
    Taki silnik sprawny powinien obracać się swobodnie zasilony napięciem ok. 30V (może być z akumulatorów).
    zyzy52 napisał:
    Podejrzewam że uszkodził się triak w regulatorze, dlatego nie działa.
    Uszkodzony triak zwykle "pada na zwarcie". Najczęściej jeśli nie przewodzi to znaczy, że zostały po nim nóżki. Omomierz rozwiewa wątpliwości.
  • Poziom 6  
    Dzięki za odpowiedzi, silnika nie będę dawał do przewijania bo ten temat służy mi do nauczenia się czegoś, jestem w trakcie nauki i chciałbym się co nieco wiedzy praktycznej nauczyć.

    Ten komutator mierzyłem kilka razy i dokładnie dociskałem sondy pomiarowe, w miejscu gdzie wskazuje 5,5[Ω] widać tak jakby przypalenie wycinka komutatora.
    Mi tam ogólnie chodzi, czy:
    -Przy rozbieżnościach w wynikach oporności poszczególnych wycinkach komutatora(nawet nie tak dużych jak u mnie) można stwierdzić zwarcie między zwojowe w uzwojeniu wirnika?
    -Jak mogę zmierzyć rezystancje uzwojenia wirnika? Czy zwykłym multimetrem da się tego dokonać(nie chodzi mi o dokładnosć bo to wiadomo, nie ta kasa, nie ten miernik, ale czy da się tego jakoś dokonać bo uzwojenie wszędzie izolowane i gdzie się miernik przyłożyć)

    Wieczorem przeczyszcze dokładnie małym śrubokrętem przestrzenie pomiędzy wycinkami komutatora i jeśli bedą różnice napisze o tym.


    Załączam zdjęcia regulatora:




    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.

    Na triaku pisze: triak T 132 X0A2 ME ST Phil

    Spadek napięcia między 1 i 3 nóżką wynosi 0,5 V, rezystancja między nimi 0.
    Spadek napięcia między 1 i3 nóżka w sprawny triaku wynosi 0,088 V, rezystancja między nimi 87 Ω

    Zakładam,że nóżki 1 i 3 to Anody a 2 to bramka.
    Czy po tych pomiarach można stwierdzić, że triak w regulatorze jest uszkodzony?

    Licze na dalszą pomoc i dziękują za dotychczasową.
  • Poziom 39  
    Przestrzeń pomiędzy działkami komutatora można wyczyścić wykorzystując odpowiednio przygotowany brzeszczot do metalu o bardzo drobnych zębach, należy go zeszlifować z grubości aby zmieścił się między działkami komutatora. Jeżeli pomimo ww czynności oporność pozostanie bez zmian i będą znaczne różnice to ewidentnie jest przerwa na wirniku. Co się tyczy ewentualnego przezwojenia wirnika to jest to do załatwienia i są firmy które się tym zajmują.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Pawels191 napisał:
    ten temat służy mi do nauczenia się czegoś, jestem w trakcie nauki i chciałbym się co nieco wiedzy praktycznej nauczyć.
    Brzmi ambitnie.
    Mierzysz rezystancje pomiędzy wycinkami komutatora. Można, ale w ten sposób trudno ustalić obecność zwarć międzyzwojowych (chyba, że już widać po uzwojeniach, kiedy są nieźle popalone).
    Uzwojenia nie mogą mieć identycznej rezystancji przy stałej liczbie zwojów.
    Pierwszy zezwój nawijany na pustym wirniku złożony jest z "krótszych zwojów". Następne, nawijane na już istniejących wymagają większej ilości drutu więc przy tej samej ilości zwojów muszą mieć większa rezystancję.

    Jak zachowuje się silnik podłączony do dowolnego niskonapięciowego źródła? Może to być transformator, akumulator lub jakiś zasilacz.

    Prosiłem o zdjęcie strony druku (by odtworzyć schemat ideowy regulatora) licząc w duchu, że wpadniesz na pomysł odgięcia żółtego kondensatora zakrywającego część ścieżek oraz, że przyłożysz się do jakości zdjęcia (kadrowanie, perspektywa, ostrość etc). Przyda się też nazwa 3-nóżkowego elementu (wygląda na tranzystor).

    Pawels191 napisał:
    rezystancja między nimi 87 Ω
    Nie mierz rezystancji półprzewodników. Miernik wykazuje rezystancję statyczną - parametr zupełnie nieprzydatny.
    Złącze jest elementem nieliniowym. Omomierzem można mierzyć elementy o liniowej charakterystyce prądowo-napięciowej.
  • Poziom 6  
    Jestem studentem i zależy mi na wiedzy praktycznej, pewnych rzeczy w żadnych książkach się nie przeczyta...
    W tym poście odniosę się tylko do tego regulatora
    Na początku przeproszę za zdjęcia zrobione na "odpierdziel" .
    Tutaj zamieszcze trochę lepsze zdjecia, choć jakościowo to też nie są jakieś poprawne...


    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.
    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.


    Każdy element jak trzeba mogę opisać,


    Ten element trójnóżkowy co pytałeś to tranzystor bipolarny C546B Ph 09..
    Triak jak już pisałem to : triak T 132 X0A2 ME ST Phil
    Ten pomiar oporności to tak zmierzyłem w celu porównania, sprawny triak, niesprawny triak i taki wniosek wydedukowałem, dobrze, że to napisałeś bo myślałęm, że taki pomiar mógłbym uznać za jeden ze "sprawdzających"


    Wyczytałem w sieci, że triaka można sprawdzać niskim napięciem z żaróweczką i czy przewodzi czy nie itp. (jak dokładnie to mogę opisać wieczorem, o co mi chodzi)
    Napisałeś też, że triaka można sprawdzic na "zwarcie" Byłbym bardzo wdzięczny jakbyś mi napisał, jak to się robi.


    ----------------------------------------------------------------------

    Odnośnie silnika, to wrzuce osobny dosyć długi post bo nie chce zrobić jakiegoś, długie postu i nikomu się nię będzie chciało moich wypocin przeczytać, jestem troche przeziebiony, ale myśle, że jutro zrobie kilka zdjęć i kilka pomiarów i spróbuje wyciągnąć kilka wniosków i chciałbym, żeby mi Państwo powiedzieli czy dobrze myśle czy nie. Posiadam 3 silniki komutatorowe, (sprawny, uszkodzony i ten co w temacie).



    Dziękuje za pomoc.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Udało się wybrać 2 zdjęcia umożliwiające odtworzenie schematu.
    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.

    Niestety z przykrością przyznaję, że nie podejmę się jego interpretacji.

    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.
    Czegoś równie pokracznego dawno nie widziałem. Może ktoś z Kolegów śledzących wątek spróbuje podać jakieś wytłumaczenie zasady działania.
    Np jak ma poprawnie działać tranzystor sterowany napięciem przemiennym i dlaczego nie ulega uszkodzeniu po kilku chwilach tzw pracy?

    Widząc takie dziwolągi tęsknię za zgrabnymi i przejrzystymi układami sterowania tyrystorów czy triaków skonstruowanymi w oparciu o diaki bądź optodiaki.
    Miały jednak pewną wadę - mogły działać wiecznie.
  • Poziom 6  
    Dzięki za wypowiedź, zanim napisze to co chce o tych silnikach a chwilowo nie mam jak tego ogarnąć(przeziebienie dosyć mocne...) postanowiłem tak sobie pomierzyć tego tranzystora, który znajduje się na płytce, wiem że sprawdzania miernikem pojedynczych elementów, które znajdują się na płytce nie do końca daje efekt, ale mam pytanie dotyczące wyników

    + -
    B-E=0,63V
    B-C=0,63V
    E-B=0V
    C-B=0V
    E-C=0V
    C-E=1,3V Czy ten wynik oznacza uszkodzenie? Powinno być 0. Z ciekawości jak dojde do siebie na pewno wylotuje go i sprawdze, tymbardziej, że posiadam taki sam tranzystor w domu.


    I jeszcze odnośnie triaka z układu, jak to jest, że między A1 i G jest spadek napięcia, ale nie mogę zmierzyć oporu...?
    Tego triaka, też wylutuje i sprawdzę w układzie z żarówką, ale to potym jak dowiem się tego, czego chce o tych zwarciach zwojowych i przerwa w silnikach komutatorowych.


    Przepraszam, za trucie dupy, ale dla mnie to naprawdę są MEGA ważne informacje, chcę szkołe skończyc, ale chcę umieć coś naprawdę ważnego co mi się niewątpliwie przyda...

    dzieki...

    edit; wkradł się błąd.
  • Poziom 6  
    I mam nadzieje jest to jeden z ostatnich postów.

    Otóż, chciałbym się dowiedzieć jaka jest różnica w objawach uszkodzeniach silnika komutatorowego przy:

    a) zwarciu międzyzwojowym/ zwarciu do masy (wirnika)

    b) przerwie w uzwojeniu wirnika


    Kiedyś mi padł wirnik w rozruszniku mojego auta, nie pamiętam mocy te silnika, ale wizualnie było widać uszkodzenie, kupiłem nowy wirnik i szczotkotrzymacz i poradziłem sobię z awarią, de facto bez żadnych pomiarów. Do dziś mam ten wirnik i wygląda on tak:

    Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym. Silnik komutatorowy AC w robocie kuchennym.


    Pomiary oporności wyszły wszędzie między 1-1,2[Ω] , mimo ewidetnego uszkodzenia wycinka komutatora. Nie przeczyszczałem wirnika bo to nie miało żadnego sensu.
    Pamietam, że auta nie mogłem za fiks odpalić, a od paru dni wtedy słabo palił, bardzo.. , aż wkońcu poszły dymy z rozrusznika,

    Niby wydawało mi się, że przepalone uzwojenie wirnika a jednak pomiary na komutatorze wskazują, że jednak nie, ale pewnie źle to wszystko interpetuje....



    Co do tego silnika z robota kuchennego, nie mam go jak zasilić niższym napięciem.

    Napiszę teraz czy dobrze myśle jak rozróżnić te dwa uszkodzenia, powiedziecie poczytaj książki, ale mam książke do maszyn i jest tam typowe uszkodzenia i przy tych uszkodzeniach o które mi chodzi, objawy niemal się powtarzają..



    Ad. a)
    Przy zwarciach międzyzwojowych silnik będzie się krecił, ale znacznie wolniej i będzie pobierał znacznie większy prąd, bardzo duże iskrzenie na szczotkach-komutator Zbyt duża temperatura, która wkońcu spowoduje przerwe w uzwojeniu i nieruchomienie silnika.


    ad. b)
    Przy przerwie w uzwojeniu wirnika silnik w ogóle nie ruszy.


    Pozdro, mam nadzieje, że ktoś odpowie.
  • Poziom 39  
    Ad1. Odpowiedź poprawna.
    Ad2. W zależności jak się ustawi wirnik względem stojana albo ruszy i będzie iskrzył lub wcale nie ruszy.
  • Poziom 6  
    niewolno2 napisał:

    Ad2. W zależności jak się ustawi wirnik względem stojana albo ruszy i będzie iskrzył lub wcale nie ruszy.



    Mógłbyś coś więcej o tym napisać?
  • Poziom 18  
    Jeżeli wirnik ustawi się tak, że szczotki będą dotykać blaszek komutatora, które odpowiadają uszkodzonemu uzwojeniu to silnik nie ruszy bo nie będzie miał jak. Natomiast jeśli będą stykać się z blaszkami sprawnego uzwojenia to silnik uruchomi się, a tam gdzie jest uszkodzenie będzie kręcił się siłą bezwładności.
  • Poziom 6  
    Dzięki za wszystkie odpowiedzi, myśle, że temat rozwiązany, chyba, że ktoś by jeszcze chciał coś dodać to niech pisze.

    pozdrawiam