Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy warto wymieniać lampę 12AX7 w tanim preampie mikrofonowym ?

guciofilucio 23 Lut 2016 20:40 1035 14
  • #1 23 Lut 2016 20:40
    guciofilucio
    Poziom 17  

    Przeszukałem forum lecz brak informacji na temat efektów wymiany lamp .
    Zakupiłem niedawno nisko budżetowy preamp presonus bluetube
    Zastanawiam się nad poprawą jakości brzmienia przez wymianę lampy .
    Na rynku jest naprawdę spory wybór producentów tej lampy .
    Ta która jest fabrycznie montowana nie ma oznaczeń i pewnie jest chińska .
    Czy warto wymienić lampę ? Jeśli tak to na jaką ?

    0 14
  • #2 24 Lut 2016 09:51
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Warto. Na dobrą. Najlepiej z oznaczeniem Groove Tube. Ale myślę że nawet jak wstawisz seryjną lampę firmy JJ, elektro hamonix czy sovtek to już usłyszysz różnicę. Na plus. szukaj 12AX7, ECC83 czy 7025 to zamienniki.

    Te chińczyki z którymi spotkałem się w urządzeniach seryjnych najczęściej były mocno przeciętne, mimo że producenci chwalili się że są ręcznie selekcjonowane. Wydaje mi się że selekcja polega na działa/nie działa.

    0
  • #3 24 Lut 2016 22:16
    alojzy7719
    Poziom 35  

    W niektórych przypadkach bywało, że po wyjęciu lampy urządzenie nadal działało :) Resztę trzeba dopowiedzieć sobie...

    1
  • #4 24 Lut 2016 22:19
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    alojzy7719 napisał:
    W niektórych przypadkach bywało, że po wyjęciu lampy urządzenie nadal działało :) Resztę trzeba dopowiedzieć sobie...


    Valvestate na czystym kanale, bo tam nie ma lampy. Inne przypadki to mity.
    Co do żonglowania lampami - jak szumi albo brumi to trzeba wymienić, jak nie, to można, ale cudów brzmieniowych bym się nie spodziewał. Najlepszy efekt osiągniemy, omijając tą lampę. Ja w swoim nienajgorszym przedwzmacniaczu tak zrobiłem i jestem bardzo zadowolony ;)

    0
  • #5 28 Lut 2016 20:53
    guciofilucio
    Poziom 17  

    W tym preampie który mam można ominąć lampę za pomocą pokręteł na przednim panelu . Kolega pożyczył mi lampę electro-harmonix . Na lampie są opisy, symbole i że została wyprodukowana w rosji (na tej która była oryginalnie brak jakichkolwiek oznaczeń ) .
    W zasadzie nie ma jakiejś większej różnicy w brzmieniu no morze minimalnie na plus .
    Porównywałem przy dokładnie tej samej piosence i takim samym poziomie .
    W urządzeniu można regulować poziom nasycenia lampy i tak :
    - na starej lampie przester był już odczuwalny przy 60 %
    - na harmonix przy 45 %

    Zastanawiam się czy kupić taką samą z pozłacanymi nóżkami .W opisie jest informacja że ta lampa jest używana do sprzętu hi-end
    Przed chwilą zrobiłem porównanie i na wykresie widać że preamp kompresuje , zamienia fazę i dziwnie ta fazę obniża (dodaję fotkę ) Na górze jest oryginalna
    piosenka .Nasycenie lamp ustawione na 50 %
    Czy warto wymieniać lampę 12AX7 w tanim preampie mikrofonowym ?

    0
  • #6 28 Lut 2016 23:35
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    1. Nie zmienia fazy, tylko odwraca polaryzację. Pstryczek nie jest wciśnięty? Czy bez lampy też odwraca?
    2. Nie kompresuje, tylko zniekształca, i nie "dziwnie obniża fazę" tylko zniekształca jedną połówkę, jak to źle spolaryzowany (w pewnym stopniu każdy) stopień wzmacniacza w klasie A
    ;)
    Czyli wszystko się zgadza - pokrętło w lewo i może to być sensowny przedwzmacniacz. Lampa ma pierdzieć i swoje zadanie spełnia ;)

    0
  • #7 29 Lut 2016 18:49
    guciofilucio
    Poziom 17  

    nagrywamy.com napisał:

    Lampa ma pierdzieć i swoje zadanie spełnia ;)

    Myślałem że lampa ma ocieplać .
    Przyciski od zmiany fazy nie były włączone ,z samymi tranzystorami nie próbowałem.
    Swoją drogą zastanawiałem się po co właśnie jest to odwracanie fazy .
    Mam rozumieć że skoro "zniekształca " nie nadaje się na sumie tylko na wybranych ścieszkach miksu ?

    0
  • #8 29 Lut 2016 18:58
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    Fazy nie można odwrócić, tylko przesunąć. Przycisk odwraca polaryzację. Jest to niezbędna funkcja przy nagraniach wielomikrofonowych. Zniekształca i nadaje się do wszystkiego, do czego chcemy, i na sumę i na ślady i na bypass ;)

    0
  • #9 04 Mar 2016 00:02
    b00l3r
    Poziom 23  

    @nagrywamy.com Co Ty pijesz?


    Popatrz jeszcze raz na obwiednie w prezentowym JPG. Kompresja nastąpiła (nim coś odpiszesz odnośnie tego - sprawdź definicje kompresji dynamicznej audio). Problemem jest przerzucenie peaków ze środka na stronę negatywną obwiedni - asymetria. Co jest tego przyczyną? Dynamika się zmniejszyła ale peaki są po stronie negatywnej.

    Jak dla Ciebie lampa to "pierdzenie" to chyba za mocno nie obcowałeś z tym urządzeniem.

    0
  • #10 04 Mar 2016 00:46
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    Dziwny to kompresor, reagujący tylko na dodatnie połówki ;) Owszem, są kompresory z detektorem oddzielnie dla dodatnich i ujemnych połówek, ale chyba tylko wtyczkowe. Oko masz sokole, jeżeli na podstawie tych rysunków jesteś w stanie stwierdzić, że jest ma tam miejsce kompresja a nie przesterowanie. Ja jednak uważam, że są to klasyczne zniekształcenia stopnia w klasie A i nie ma w tym nic dziwnego. "Przerzucenie peaków ze środka na stronę negatywną obwiedni" nie jest żadnym tajemniczym problemem, nazywa się to odwrócenie polaryzacji. Dobry sprzęt studyjny nie powinien tego czynić sam z siebie, dopiero poproszony przyciskiem. Ten jak widać czyni, co wystawia mu odpowiednie świadectwo.
    Lampa w tym przedwzmacniaczu ma pierdzieć i to robi, co widać na rysunkach. Można to nazywać "ociepleniem", jak ktoś chce wierzyć w marketingowy bełkot.

    0
  • #11 04 Mar 2016 00:58
    b00l3r
    Poziom 23  

    @nagrywamy.com odwrócenie polaryzacji masz na jpg w załączniku. Tu jest coś innego powtarzam - same peaki spierdzieliły w dół i są asymetryczne - odwrócenie polaryzacji nie generuje asymetrii - nie aż takiej!

    Wiesz coś na ten temat czy tylko tak sobie piszesz?

    Czy warto wymieniać lampę 12AX7 w tanim preampie mikrofonowym ?

    0
  • #12 04 Mar 2016 01:13
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    Po pierwsze - to jest oczywisty efekt zniekształceń pojedynczego stopnia w klasie A (single ended) - trzeci raz piszę to samo, chyba wystarczy. Ten przedwzmacniacz odwraca polaryzację i zniekształca jedną połówkę bardziej niż drugą. Żadna filozofia. Po drugie - tam jest lampa ECC83, a napięcie jej zasilania, jak wyguglałem, wynosi 48V. Gdyby to jeszcze była ECC88, to można by dyskutować nad sensownością, ale ECC83 przy takich absurdalnych napięciach dobrze nie działa, w zasadzie w ogóle nie działa, co widać i słychać. Z takim napięciem działają malutkie behringery i arty, to jest bardzo zły pomysł. Ja to nazywam pierdzeniem, i faktycznie nie za dużo obcowałem z tym konkretnym urządzeniem, bo jest średnie ;)

    0
  • #13 04 Mar 2016 01:18
    b00l3r
    Poziom 23  

    @nagrywamy.com tego nie rozumiem "Ten przedwzmacniacz odwraca polaryzację i zniekształca jedną połówkę bardziej niż drugą." Dlaczego? Mam przedwzmacniacz w klasie A i nic takiego się nie dzieje. Zbliżony efekt jest jest gdy stosuje się filtracje górnoprzepustową.

    Czemu ten przedwzmacniacz może zniekształcać jedną połówkę bardziej niż drugą? Od czego to zależy?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ps Zniekształcenia są po górnej czy dolnej stronie? wg Ciebie :-)

    0
  • #14 04 Mar 2016 01:52
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    Każdy pojedynczy stopień wzmacniacza w klasie A zniekształca niesymetrycznie i w związku z tym produkuje przede wszystkim parzyste harmoniczne, które uznawane są za "przyjemne" w odróżnieniu od harmonicznych nieparzystych, występujących w stopniach przeciwsobnych. Parzyste harmoniczne to nie tylko lampy, ale i rzadkie teraz układy tranzystorowe SE w klasie A (Neve 1073) ale przyjęło się, że głównie lampy, stąd ich popularność i zdolność "ocieplania" brzmienia - przez "przyjemne" zniekształcenia. Ale te zniekształcenia mają być niewielkie, co przy zasilaniu lampy napięciem 50V jest nierealne, i mamy karykaturę jak na rysunku powyżej. Przy takim napięciu niemożliwe jest ustalenie odpowiedniego punktu pracy, headroom jest malutki, a niesymetria bardzo słyszalna i widoczna. Ale o to chodzi - lampę musi być słychać, wtedy klient jest zadowolony. W lepszych wzmacniaczach w klasie A, czy lampowych, czy tranzystorowych, to zjawisko też zachodzi, tylko nie jest tak nachalne i słyszalne jest przy dużych i bardzo dużych poziomach. Poza tym, jeżeli wzmacniacz ma więcej stopni odwracających podobnie spolaryzowanych, to jeden stopień obcina jedną połówkę, a drugi drugą, i jest "normalnie" ;)
    Oczywiście, że na tych rysunkach górna połówka wyjściowa czyli dolna wejściowa jest obcięta ;)

    0
  • #15 04 Mar 2016 07:48
    b00l3r
    Poziom 23  

    @nagrywamy.com Dziękuje za odpowiedź :-). Byłem zainteresowany tym zagadnieniem bo parę razy mi się również zdarzyło przez podobną kwestie przechodzić.

    0