Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piec gitarowy Marshall Valvestate szumi.

patis-1992 24 Lut 2016 18:09 1212 21
  • #1 24 Lut 2016 18:09
    patis-1992
    Poziom 9  

    Piec który przyszło mi naprawić to Marshall Valvestate 8040. po wybiciu korków w domu piec niemiłosiernie szumi co uniemożliwia jego używanie zwłaszcza na próbach gdzie trzeba sprzęt podkręcić. Zasilacz sprawdzony i sprawny, równe napięcie na czysto i pod obciążeniem, prąd dociera wszędzie gdzie powinien. Czy to może być wina lampy? w przedwzmacniaczu siedzi jedna ECC84 ale zanim ją zbędnie kupię wolałbym się dowiedzieć czy to może być właśnie jej wina?

    Z góry bardzo dziękuję za pomoc!

    0 21
  • Pomocny post
    #2 24 Lut 2016 19:37
    Rob
    Poziom 18  

    Możesz tą lampę po prostu wyjąć i sprawdzić czy wtedy szumi.
    Jak masz oscyloskop to po kolei możesz sprawdzać tor wzmacniacza i gdzie ten szum się pojawia.
    Zazwyczaj coś może być w pierwszych wejściowych blokach wzmacniacza.
    Widzę, że jakieś półprzewodniki też tam masz. Można sprawdzić co szumi przez delikatne podgrzewanie obudowy plastykowej danego elementu np tranzystora lutownicą lub gorącym powietrzem.
    Mogą szumieć także elektrolity, nieraz delikatne ruszenie ich palcem może wskazać który to.

    0
  • #3 25 Lut 2016 17:39
    patis-1992
    Poziom 9  

    Oscyloskopa niestety nie mam. Po wyjęciu lampy dalej szumi, po podgrzaniu pojedynczych elementów nic sie nie zmieniło. Postanowiłem podgrzewać obszary jeden po drugim suszarką do włosów, szum zmienił barwę po podgrzewaniu obszaru w okolicy lampy jak na foto. Mogło też się stać że obszar który podgrzewałem wcześniej dogrzał się na wskutek gorącego powietrza które i tak musi przelecieć przez resztę układów ale szum faktycznie zmienił się po grzaniu tego miejsca. Czy to moze być IC? Żaden kondensator po wymacaniu oczywiście też nic nie zmienił. Dodatkowo znalazłem schemat:
    http://www.drtube.com/schematics/marshall/8040-iss8.pdf
    Może komuś bardziej doświadczonemu coś powie.

    0
  • #4 25 Lut 2016 23:00
    Rob
    Poziom 18  

    Stawiam na ten scalak lub elektrolit który tam widnieje po środku tego pola co zaznaczyłeś.
    Możesz spróbować teraz lekko podgrzać obudowę tego scalaka lutownicą.
    Ale oczywiście z wyczuciem aby nie dotknąć żadnych elektrycznie przewodzących elementów.

    0
  • Pomocny post
    #5 26 Lut 2016 22:04
    Marek2006
    Poziom 29  

    Zastanawiam się czemu naprawiasz ten wzmacniacz. Nie gniewaj się ale z tego co piszesz zupełnie się na tym nie znasz. Na domiar złego dostajesz kompletnie błędne wskazówki.
    Pomyśl o analogicznej sytuacji: jak samochód nie jedzie, to mechanik nie będzie sprawdzał, czy to jest spowodowany uszkodzeniem tylnego koła, czy może żarówki z przodu, a może uszkodzonym siedzeniem. Jest tak gdyż takich "potencjalnych" przyczyn uszkodzenia mogą być tysiące i za taka robotę nikt mu nie zapłaci. Więc taki mechanik wykonuje serię sprawdzeń, które w najkrótszym czasie pozwolą rozwiązać problem typu: czy rozrusznik kręci silnikiem, czy w baku jest benzyna, czy mamy iskrę, itp. Po kilku tego typu testach, w większości przypadków, już po kilku chwilach wie on co jest przyczyną usterki - przynajmniej w zarysie. Jeśli jeszcze nie wie jaka jest dokładna przyczyna, to przechodzi od bardziej szczegółowego sprawdzenia mniejszego fragmentu samochodu.
    Dokładnie tak samo jest z naprawą wzmacniaczy: nie wolno robić "na ślepo" wymiany elementów. Podobnie jak z samochodem wykonuje się serię sprawdzeń, które pozwolą przybliżyć się do odkrycia źródła usterki w maksymalnie krótkim czasie. A Ty nie zrobiłeś w zasadzie żadnego testu.
    A masz dużo możliwości:
    - po pierwsze wzmacniacz nadal działa - łatwo wiele rzeczy sprawdzić,
    - po drugie wzmacniacz ma dwa kanały, a Ty nawet nie sprawdziłeś, czy problem występuje na obu kanałach,
    - po trzecie masz wejście EFFECT RETURN, które pozwala opuścić dużą część wzmacniacza. Wpięcie tam gitary i sprawdzenie czy nadal są szumy wiele powie o uszkodzeniu.
    - po czwarte masz tam różne potencjometry i należało sprawdzić, czy chociażby skręcenie potencjometrów VOLUME powoduje zmiany w szumie. Jeśli nie, to może trzeba sprawdzić końcówkę mocy.
    Dalsze uwagi:
    - nie sądzę aby w tym wzmacniaczu była lampa ECC84 - raczej chyba ECC83,
    - sprawdzenie czy szum występuje w obu kanałach jest bardzo istotne, bo lampa jest tylko w jednym kanale i taki test może wyeliminować problem z lampą,
    - wskazany przez Roba kondensator jest "przed" pętlą efektów więc test z pętlą efektów może błyskawicznie wykluczyć (lub nie) usterkę tego kondensatora.
    - również wskazany układ jest przed lampą i skoro przy wyjętej lampie były nadal szumy, to wnioski same się nasuwają.
    - test z podgrzewanie elementów ciepłym powietrzem jest bardzo słaby, bo możesz niechcący podgrzewać sąsiednie elementy i błędnie interpretować wyniki. Znacznie lepszym testem jest "wyłączanie" sygnału przechodzącego przez wzmacniacz. Czasami można zrobić to poprzez zwykłe skręcenie potencjometru, a czasami poprzez zwarcie sygnału do masy małym opornikiem. Ale aby to zrobić należy rozumieć jak działa wzmacniacz by nie spowodować dalszych uszkodzeń.
    Możesz również zastanowić się co miałeś na myśli mówiąc o "wybiciu korków w domu". To było jakieś zwarcie, czy przepięcie, czy coś jeszcze innego?
    Czy na pewno są to szumy? Niektórzy tu przydźwięk sieciowy nazywają szumem (zupełnie błędnie).
    Sorry za ostre słowa ale bez "sprowadzenia na ziemię" to będziesz to naprawiał jeszcze z rok. A takie operacje są wyjątkowo nieopłacalne.
    Więc moja propozycja jest taka abyś wykonał podstawowe testy, spróbował zrozumieć jak działa ten wzmacniacz i dopiero działał. A sam wzmacniacz wcale nie jest banalny, bo chociażby przełączanie kanałów ma zrobione na specjalizowanych układach (chyba już nie do dostania) i przy naprawie trzeba postępować bardzo ostrożnie.

    Marek

    1
  • #6 26 Lut 2016 23:32
    patis-1992
    Poziom 9  

    No i pięknie! O taką konkretną odpowiedź i pomoc czekałem. Nie gniewam się wręcz przeciwnie, zdaje sobie sprawę że nie jestem fachowym elektronikiem tylko domową złota rączką ze znajomością podstaw elektroniki, i dlatego też zadaje pytania na tym forum aby uzyskać pomoc. Sprawdziłem wiele rzeczy tylko nie opisałem w poście, głupio z mojej strony. Więc tak:
    Szum pojawia się na obu kanałach z wpiętą gitarą jak i również bez podpiętej w tym drugim przypadku kanał boost szumi bardzo nieznacznie nawet gdy gain i volume są na skrajnych pozycjach, powiedziałbym szum mieści się w "normach", natomiast po podpięciu gitary szumy na kanale boost są duużo głośniejsze niż na kanale czystym.
    Skręcenie potków zmienia głośność szumów jak na załączonym filmie.
    Lampa w rzeczy samej ECC83 musiałem przez nieuwagę wpisać 4.
    I tak dla informacji wszystkie podzespoły są dostępne, tylko niektóre są nieco drogie.
    A natomiast jeśli chodzi o wybite korki nie jestem w stanie sprecyzować bo nie stało się to u mnie tylko u kolegi opisał to w ten sposób że praktykował jak co dzień i po prostu nagle wyskoczyły bezpieczniki nie wie dlaczego. Po ponownym włączeniu piec zaczął szumieć a efekt przestał działać na zasilaczu a działa już tylko na baterie. Efekt sprawdzony na innym zasilaczu również nie działa.

    Liczę na dalszą pomoc i sugestie działań!
    Dzięki temu człowiek się uczy :)

    0
  • #7 27 Lut 2016 08:05
    Marek2006
    Poziom 29  

    Chciałbym usłyszeć co to za szum ale niestety ściąganie 36MB danych to trochę za dużo dla mnie. Niestety nadal nie zrobiłeś testu (albo nie napisałeś) co się dzieje w najprostszych sytuacjach:
    - gdy włączysz gitarę w wejście POWER AMP IN,
    - gdy skręcisz potencjometry VOLUME w poszczególnych kanałach.
    Aby się upewnić, czy problem dotyczy przedwzmacniacza, czy końcówki można sygnał z wyjścia PREAMP OUT podłączyć do innego wzmacniacza lub miksera.
    To są testy, które możesz zrobić nawet nie mając żadnego sprzętu pomiarowego więc trochę się dziwię, że takich najprostszych testów jeszcze nie zrobiłeś.

    Marek

    0
  • #9 27 Lut 2016 14:32
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    patis-1992 napisał:
    Film zamieszczę na Youtube
    I słusznie. Trzeba tylko poczekać, aż będzie można go obejrzeć - i USŁYSZEĆ co to za szum. Często bowiem okazuje się, że nie jest to szum, a brum (przydźwięk sieciowy) i wtedy cała diagnostyka (doskonale opisaną przez Kolegę Marka) może wyglądać nieco inaczej.
    Poczekamy (na przetworzenie filmu - taki komunikat m się wyświetlił) - zobaczymy...

    0
  • #11 27 Lut 2016 16:41
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Ewidentnie coś niedobrego dzieje się w przedwzmacniaczu. Zamiast wzmacniacza zrobił się z niego generator białego szumu... Musiałbym mieć możliwość sprawdzenia oscyloskopem przebiegów - może ktoś mądrzejszy ma jakiś konstruktywny pomysł...?

    0
  • Pomocny post
    #12 27 Lut 2016 18:58
    Marek2006
    Poziom 29  

    Fatalnie robisz te testy. Problem polega na tym, że testując jeden kanał w drugim kanale masz wszystkie gałki w prawo. W związku z tym nie wiadomo zupełnie co konkretnie testujesz.
    Na razie (dopiero teraz) wiadomo, że jest to szum i ten szum nie występuje jak wepniesz gitarę w powrót pętli. Czyli wszystko na prawo od tego gniazda i końcówka mocy działa poprawnie. Zadaje się, że problem występuje na obu kanałach i to powinno Ci dać wiele do myślenia. A mianowicie usterka musi być w części wspólnej obu kanałów - przed tym gniazdem.
    A części wspólnych obu kanałów jest kilka:
    - przełącznik kanałów na układzie M5201 (wcale nie takim łatwym do kupienia) - IC4A i IC4B,
    - układ wejściowy TL072 - IC3A,
    - nie wolno zapomnieć o wspólnym zasilaniu,
    - i nie wolno zapomnieć o wspólnych gniazdach SEND/RETURN.
    Dla mnie to brzmi jak uszkodzenie układu scalonego (najprędzej IC3A) ale należy sprawdzić wszystko.
    Dwa ostatnie elementy najłatwiej sprawdzić:
    - pętle (problem #4) sprawdzisz wpinając kabel Jack-Jack w SEND i RETURN. Czasami styki w gnieździe RETURN nie kontaktują i tam może się coś dziać.
    Zasilanie (problem #3) sprawdzisz mierząc napięcia na nóżkach 8 i 4 (powinno być +/-12V) i napięcie na wyjściu (pin #1). Tu powinno być 0V. Jeśli jest coś innego, to ten układ jest uszkodzony - do wymiany.
    Układ wejściowy (problem #2 ale związany z problemem #3) można jeszcze inaczej sprawdzić. Popatrz na schemat - w tym kanale nie ma potencjometru VOLUME (jak jest w drugim kanale) ale potencjometry barwy są tak połączone, że jak je skręcisz maksymalnie w lewo, to zwierasz sygnał do masy - więc to działa jak potencjometr VOLUME. Więc zrób taki test: włącz kanał czysty (nawet bez gitary), rozkręć GAIN aby słychać było szumy i w tym momencie skręć potencjometry barwy w tym kanale. Czy szumy znikają? Dla upewnienia się, chyba już rozumiesz, że potencjometry w drugim kanale nie mogą być rozkręcone do oporu. Przynajmniej skręć VOLUME do zera. Bo inaczej znów nie będzie wiadomo co testujesz.
    Przełącznik kanałów (problem #1) można podobnie przetestować. Można włączyć kanał czysty, skręcić potencjometry barwy do zera lub odlutować jedną nóżkę kondensatora C25 (zaraz za układem IC3A). Jak to wpływa na szumy?
    Jak widać kluczowe jest zrozumienie jak wzmacniacz działa. Bez tego wszelkie próby naprawy nie udadzą się. Więc proponuję posiedzieć nad schematem i go zrozumieć (bo w tej chwili to go kompletnie nie rozumiesz i działasz zupełnie na ślepo - a to nie wróży sukcesu).

    Marek

    0
  • #13 28 Lut 2016 19:33
    patis-1992
    Poziom 9  

    Problem #4 kiedy zrobiłem takiego loopa nic się mnie zmieniło dalej szumi jak szumiało.
    Problem #3 napięcie na wszystkich układach to 24v na nóżkach 4 i 8, na każdym układzie pojawia się napięcie na nóżce 1.
    problem #2 kanał boost wszystkie potencjometry do zera, kanał clean gain ustawiony na połowę po skręceniu wszystkich potencjometrów barwy szum znika.
    problem #1 po wylutowaniu kondensatora c25 roskręciłem barwę, szumi cały czas (tak ja na filmie do momentu przekręcenia Gain na 2 kreskę) kręcenie potencjometrem gain nie zmienia nic. kanał boost wszsytko skręcone do 0.


    Czyli z tego co rozumuję to jest uszkodzony układ TL072 i wnioskuję że jeszcze któryś musi być uszkodzony skoro szumy nadal występują po odcięciu części IC3B. Czy mogę spróbować wylutować kondensator c22 i opornik r31 celu kompletnego pominięcia TL072?

    0
  • #14 28 Lut 2016 20:52
    Marek2006
    Poziom 29  

    Wróć do problemu #3. Ja piszę, że na nóżkach 8 i 4 powinno być odpowiednio +12V i -12V (mierzone w stosunku do masy). Na wyjściu 1 powinno być 0V. A Ty piszesz, że na obu nóżkach jest 24V i jest napięcie na nóżce #1. Widzisz tu jakąś niezgodność? W jaki sposób mierzysz napięcie? Jedną końcówkę przykłada się do masy a drugą do mierzonego punktu. A Ty jak to robisz?
    Zobacz na dole schematu dwie diody Zenera 12V do zasilania układów. Zmierz jakie jest na nich napięcie. Dokładnie takie same napięcie ma być na nóżkach 8 i 4 - jedno dodatnie, drugie ujemne.
    Co do wniosku na końcu to trochę mnie to załamuje. Masz odłączony układ IC3A, szumy są nadal i stąd wysnuwasz wniosek, że układ jest uszkodzony. Na jakiej podstawie? Może jest uszkodzona część IC3B ale z tego co na razie zaobserwowałeś nic nie wynika.
    Najpierw ustal jak się mierzy napięcia zasilania układu scalonego, czy masz napięcia zasilania (bo tego jeszcze nie ustaliłeś) i dopiero wtedy odłącz opornik R31. A gdzie jest kondensator C22?

    0
  • #15 28 Lut 2016 23:12
    patis-1992
    Poziom 9  

    Napięcia powierzyłem tym razem poprawnie wyniki:
    IC1 1#-12v, 4#-12v, 8#-12v
    IC2 1#-0v, 4#-12v 8#-12v
    IC3 1#-10v 4#-12v 8#-12v
    IC4 1#-12v 4#-12v 8#-12v
    IC5 1#-19v 4#-12v 8#-12v

    Za diodami 12v

    A co do wniosku, owszem szumy były nadal ale nie było słychać tych "drugich" narastających o innej barwie które występowały po przekręceniu potencjometra gain za drugą "kręskę" na kanale czystym, wyraźnie to słychać na filmie.

    kondensator c22 znajduje przed nóżką #3 układu IC3A i opornikiem r29.

    Dziękuję za cierpliwość.

    0
  • #16 29 Lut 2016 09:56
    Marek2006
    Poziom 29  

    Chłopie - ogarnij się. Ja piszę, że na nóżce #8 ma być +12V (z naciskiem na plus), na nóżce #4 ma być -12V (z naciskiem na minus) i na #1 0V. A Ty masz wszędzie -12V i ogólnie nie widzisz problemu. Albo brakuje Ci napięcia +12V, albo nie umiesz wykonać prostego pomiaru napięcia. Proponuję abyś zrobił zdjęcie jak wykonujesz pomiar napięcia, zarówno na nóżkach 8 i 4 jak i na diodach Zenera. Może po prostu jest uszkodzony zasilacz +12V.

    0
  • #17 29 Lut 2016 14:08
    patis-1992
    Poziom 9  

    Wybacz za nieścisłość, po prostu wszędzie dałem myślniki, tutaj poprawione:
    IC1 1# 12, 4# -12v, 8# 12v
    IC2 1# 0v, 4# -12v 8# 12v
    IC3 1# -10v 4# -12v 8# 12v
    IC4 1# 12v 4# -12v 8# 12v
    IC5 1# -19v 4# -12v 8# 12v

    Za diodami zenera występuje napięcie ZD1 12v, ZD2 -12v

    Wszystkie pomiary mierzone względem masy

    0
  • #18 29 Lut 2016 15:06
    Marek2006
    Poziom 29  

    Nadal mam poważne wątpliwości co do poprawności tych pomiarów. Moja prośba o pomiar napięć zasilających i na wyjściu dotyczy jedynie typowych podwójnych układów scalonych a dokładniej IC3, IC2 i IC5. Pozostałe układy to nie są typowe wzmacniacze operacyjne. W szczególności układ M5201 (IC1 i IC4) ma na nóżce #1 przełączanie kanałów więc pomiar napięcia na nóżce #1 tego układu nie jest tym o co prosiłem. Ale przy okazji widać, że na wyjściu #1 układu IC3 masz -10V (zamiast 0V). Wniosek: układ jest spalony. Wymień go i zobacz, czy szumy znikną. Chociaż przyznam, że nie dam funta kłaków za te pomiary, bo na nóżce #1 układu IC5 masz -19V a to jest zupełnie niemożliwe (bo układ jest zasilany napięciami +/-12V). Czyli w dalszym ciągu robisz błędnie pomiary. Myślę, że dopóki nie zrobisz zdjęcia jak konkretnie mierzysz napięcie na IC5 #1 nie będę się tu wypowiadał. Wiem, że tu jest dział dla początkujących ale pomiar napięcia stałego w zakresie 20V to jest absolutne przedszkole i skoro nawet tego nie umiesz wykonać, to nie wiem jak tu pomóc.

    Marek

    0
  • #20 29 Lut 2016 16:24
    Marek2006
    Poziom 29  

    Chyba chodziło o IC5 :D . Na IC3 na wyjściu jest minus 10V. Moim zdaniem IC3 jest do wymiany. Czy umiesz wymienić układ scalony bez uszkodzenia płytki drukowanej?

    0
  • #21 29 Lut 2016 16:39
    patis-1992
    Poziom 9  

    Już wylutowałem układ i wlutowałem podstawkę :) umiejętnie operuje lutownicą, gorzej z wiedzą ^^"

    0
  • #22 03 Mar 2016 16:51
    patis-1992
    Poziom 9  

    Układ wymieniony, wszytko działa poprawnie! Pięknie dziękuję za poświęcony czas i cierpliwość!

    0
  Szukaj w 5mln produktów