Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia do alternatora. 24V, rozbudowa, usprawnienia.

25 Lut 2016 13:45 2682 24
  • Poziom 19  
    Cześć!

    Mam pewne urządzenie, w którym nad wyraz szybko lecą regulatory napięcia. Jest to regulator elektroniczny, instalacja 24V.

    Z mojej wiedzy wynika że:

    Napięcie w instalacji przy uruchomionym silniku ma wynosić 28,4 do 28,9 V
    Alternator - choć to nie istotne - ma 60A wydajności prądowej przy tym napięciu
    Uzwojenie wzbudzenia ma rezystancję od 12 do 20 Omów
    Poprzedni regulator miał wydajność prądową na uzwojenie wzbudzenia około 6A.
    Poniżej schemat podłączenia oryginalnego regulatora.

    Regulator napięcia do alternatora. 24V, rozbudowa, usprawnienia.

    Należy zbudować urządzenie które będzie pasować w oryginalną instalację bez jej modyfikacji. Chodzi mi tutaj głównie o kontrolki 'przeładowania' i 'nie doładowania' akumulatora. Low voltage ma zapalać się około 24 V, Over voltage przy 32V. Chciałbym by układ był maksymalnie prosty, i poczyniłem pewne kroki w znalezieniu odpowiedniego regulatora, jednak bezskutecznie. Jedyne, co mogłoby się nadawać to:

    Regulator napięcia do alternatora. 24V, rozbudowa, usprawnienia.



    Czy to będzie odpowiednia podstawa do modyfikacji?

    Czy pomoże mi ktoś od strony merytorycznej by zbudować podobny układ zgodnie z założeniami?

    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Alternator jest 6 czy 9 diodowy?
  • Poziom 19  
    9 diod jest w alternatorze.
  • Poziom 32  
    Z tego co widzę to cewka wzbudzenia jest na stałe podłączona do minusa a regulacja jest robiona z plusa.Ten sposób regulacji był przeważnie stosowany w starszych konstrukcjach z regulatorem mechanicznym a później dawali regulator elektroniczny który był bardziej skomplikowany w stosunku do regulatora regulującego podpiętego na stałe do plusa.Czasem konstrukcja mechaniczna alternatora pozwala na przełożenie wewnątrz alternatora połączenia z minusa na plus.Ta zmiana pozwala uprościć regulator oraz daje dostęp do większej ilości potencjalnych regulatorów.Wykonałem osobiście z dobrym skutkiem kilka takich przeróbek .
  • Poziom 19  
    W istocie pierwotnie w tym rozwiązaniu stosowano najpierw mechaniczne regulatory Forda, później zaczęto stosować elektroniczne na 3 piny (sense, aku, field) a teraz stosowane są 6cio pinowe.

    Sposób regulacji jest raczej sprawą prozaiczną. Tak, czy tak, polega on na 'przerywaniu' napięcia wzbudzenia, inaczej niż w przypadku regulatorów mechanicznych. Ot, 'komparator' z diodą Zenera.

    Problem leży w tym, że nie wiedzieć czemu regulator w środku jest dziwacznie skomplikowany. Przelutowywałem go ostatnio, z nadzieją że zadziała, jednak bezowocnie. Cały czas podaje napięcie zasilania na uzwojenie wzbudzenia. Nie miałem czasu rozrysować schematu z płytki, a w internecie nawet szukając po typie nic nie znalazłem oprócz ofert kupna za bardzo wysoką cenę. Jedyne co o nim wiem, to to, że konstrukcyjnie jest podobny do starych tyrystorowych regulatorów Boscha.

    Istotnie w samym alternatorze nie możemy nic zmieniać. Nowy układ ma pasować w oryginalną instalację bez jakichkolwiek zmian.
  • Poziom 32  
    ORMO_PL napisał:
    Istotnie w samym alternatorze nie możemy nic zmieniać.

    To niedobrze bo w regulatorach które sterują wzbudzenie połączone fabrycznie z masą(minusem)są stosowane tranzystory PNP które mają z reguły dużo gorsze parametry niż stosowane w regulatorach sterujących wzbudzenie podłączone fabrycznie do plusa.Podejrzewam że jest przyczyną częstego uszkadzania się tych regulatorów.Pomyśl jeszcze raz czy nie ma możliwości zmiany podłączenia w alternatorze końcówek wzbudzenia,podłączenie zewnętrzne instalacji uległby tylko niewielkim modyfikacjom.Daj może kilka zdjęć samego alternatora .
  • Poziom 19  
    Regulator napięcia do alternatora. 24V, rozbudowa, usprawnienia.

    Schemat testowy tego typu regulatorów sugerowałby że zaiste sterowanie wzbudzeniem realizowane są przez plus.
    Niestety, alternator jest częścią dość mocno ocertyfikowanej maszyny, więc nie możemy wprowadzać żadnych zmian.
  • Poziom 19  
    To raczej nie jest znaczącym problemem, bo zawsze można użyć większego półprzewodnika. Chciałbym również nadmienić, że w oryginalnym rozwiązaniu było dość dużo tyrystorów.

    Sprawa zostanie rozwiązana poprzez odbudowę starego regulatora.
  • Poziom 32  
    ORMO_PL napisał:
    To raczej nie jest znaczącym problemem, bo zawsze można użyć większego półprzewodnika.

    Niestety nie można bo tu nie chodzi o moc czy prąd maksymalny tylko o maksymalne napięcie Kolektor-Emiter(Uce) które w tranzystorach PNP wynosi ok.250V a w tranzystorach NPN nawet ok.1500V. Zostają nam jeszcze tylko tranzystory P- MOSFET.
  • Poziom 32  
    Jeśli możesz to daj zdjęcia rozebranego starego regulatora.
  • Poziom 19  
    Pierwszy od góry to tyrystor C107C2, drugi to MJE2955.

    Tyrystor w obudowie TO220 na górze to S2020L.
  • Poziom 32  
    Czy kolektor MJE2955 idzie na 1 regulatora?
  • Poziom 19  
    Potwierdzam. W tej chwili to BD912, bo go wymieniłem.
  • Poziom 32  
    Najlepszy byłby MJH11017G-Darlington PNP 250V-15A jest dostępny w TME w cenie 15zł/szt
  • Poziom 19  
    BD912 i tak ma większy prąd CE niż oryginalny MJE2955, poza tym napięciem przebicia bym się nie martwił, bo złącze i tak jest zabezpieczone diodę 1N4007.
  • Poziom 32  
    ORMO_PL napisał:
    BD912 i tak ma większy prąd CE niż oryginalny MJE2955

    Prąd w tym przypadku nie ma nic do rzeczy.
    ORMO_PL napisał:
    poza tym napięciem przebicia bym się nie martwił, bo złącze i tak jest zabezpieczone diodę 1N4007.

    Niestety tu się mylisz bo prawie wszystkie wszystkie uszkodzenia regulatorów są wywołane przez przebicie CE i CB.Zresztą sprawdź czy uszkodzony tranzystor ma przerwę we wszystkich kierunkach czy zwarcie.
  • Poziom 19  
    Ponieważ nie posiadam schematu wymieniłem wszystkie półprzewodniki na ich odpowiedniki.
    W tej chwili układ Low voltage i Overvoltage działają poprawnie, natomiast przy podaniu 24V na wyjściu 1 nie pojawia się żadne napięcie.
  • Poziom 32  
    Żeby na 1 pojawiło się napięcie to musisz podać napięcie mniejsze niż 24V a najlepiej zbuduj układ z #7 i na nim sprawdzaj.
  • Poziom 19  
    Tak też robię. Notorycznie leci tranzystor

    Regulator napięcia do alternatora. 24V, rozbudowa, usprawnienia.


    rozgrzewając i w końcu przepalając MJE/BD
  • Poziom 32  
    L_M napisał:
    Najlepszy byłby MJH11017G-Darlington PNP 250V-15A jest dostępny w TME w cenie 15zł/szt

    To spróbuj jeszcze ten tranzystor.
  • Poziom 19  
    Jestem na etapie zbudowania kopii tego regulatora.
    Tak będzie chyba najprościej i najszybciej.
  • Poziom 32  
    Spróbuj narysować schemat z natury to się go sprawdzi i zobaczymy w czym może tkwić problem jego częstego uszkadzania.