Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Re: Jak podłączyć silnik 3 fazowy ?

telrad 21 Jun 2005 13:32 74922 18
  • #1
    telrad
    Level 21  
    Witam.
    Znalazłęm w stodole duży silnik 3 fazowy. Nie posiada on żadnych oznaczeń, wystaje z niego 6 przewodów, babcia mówiła że kiedyś dziadek go rozkręcił i nie umiał połączyć.
    Chciałbym go wykożystać ponownie do piły, ale nie mam pojęcia jak go podłączyć pod 3 fazy ? Posiadam cały serwis elektroniczny także nie będzie problemów z przemierzeniem uzwojeń.
  • #2
    sbartos
    Level 25  
    Podeślij mi zdjęcie kostki (puszki) z tymi 6 przewodami to coś napewno poradzimy, trzeba połączyć go w gwiazdę albo w trójkąt (założyć mostki odpowiednio). Zrób też zdjęcie silnika przy np.: kartce A4 z góry to ocenimy jego przybliżoną moc.
  • #3
    arek.m
    Level 22  
    Witam
    Najprościej połączyć w gwiazdę. Należy w tym celu połączyć końce
    uzwojeń razem-3przewody, a początki do faz, początki i końce przeważnie są jakoś pogrupowane lub oddzielone od siebie.
    Jeśli w trójkąt to należy połączyć: koniec pierwszej z początkiem drugiej fazy, koniec drugiej z początkiem trzeciej fazy i koniec trzeciej z początkiem pierwszej fazy.
  • #4
    cjbobo10
    Level 17  
    Podeślij zdjęcie to coś poradzimy jestem Elektrykiem na codzień naprawiam silniki więc będzie dobrze jeszcze babcia usłyszy jak on chodzi
  • #5
    Jasie-k
    Level 19  
    Jeżeli wystaje z niego 6 przewodów to jedna wiązka jest do połączenia na gwiazdę a druga na trójkąt. Do takich silników były dodawane włączniki mechanicze przełączające tylko fazę pomiędzy więzkami i nie trzeba było nic z zewnątrz kombinować i przełączać. Bez takiego włącznika raczej go nie wykorzystasz ponieważ przy próbie startu prąd rozruchowy będzie wywalać bezpiecznik( przy połączeniu w trójkąt ) a w gwieździe będzie straszne ilości prądu pobierał - wiem bo łączyłem takie u rodziców w dmuchawie do siana i wszyscy mieli zagadkę jak go uruchomić.
    Pozdrawiam
  • #6
    telrad
    Level 21  
    Ze zdjęciem to będzie ciężko, bo jadę do babci dopiero za około 2 tygodnie, więc chciałbym już go uruchomić, chyba że nic się nie wymyśli to wtedy zrobię zdjęcie i podeślę go na forum. Te przedowy wystają luzem , z tego co pamiętam to są 3 pary po 2 przewody razem. Obawiam się że bez zdjęcia się nie obejdzie bo raczej nie wykryję miernikiem początku uzwojenia.
  • #7
    sbartos
    Level 25  
    Jasie-k wrote:
    Jeżeli wystaje z niego 6 przewodów to jedna wiązka jest do połączenia na gwiazdę a druga na trójkąt. Do takich silników były dodawane włączniki mechanicze przełączające tylko fazę pomiędzy więzkami i nie trzeba było nic z zewnątrz kombinować i przełączać. Bez takiego włącznika raczej go nie wykorzystasz ponieważ przy próbie startu prąd rozruchowy będzie wywalać bezpiecznik( przy połączeniu w trójkąt ) a w gwieździe będzie straszne ilości prądu pobierał - wiem bo łączyłem takie u rodziców w dmuchawie do siana i wszyscy mieli zagadkę jak go uruchomić.
    Pozdrawiam


    NAPEWNO?
  • #8
    Jasie-k
    Level 19  
    Miałem taki i to strasznie duży więc jestem pewny. W razie wątpliwości zdjęcie może pomóc.
    Możliwe tylko, że pokręciłem gwiazdę z trójkątem ale nić więcej.


    Kurcze fakt to w trójkącie jest duży prąd rozruchowy:)
    Pozdrawiam.
  • #9
    Darkoe
    Level 19  
    Witam. Postów dużo ale podejrzewam, że przy ich pomocy ten silnik nie wystartuję.Proponuję abyś postąpił tak:Masz sześć przewodów wychodzących z silnika są to końce i początki cewek.W pierwszej kolejności musisz znaleźć uzwojenia trzech faz przy pomocy np. omomierza lub poprostu żaróweczki i bateryjki.Kiedy odnajdziesz trzy uzwojenia to trzeba odnależć jeszcze ich końce i początki a zrobić to można w prosty sposób należy zaopatrzyć się w baterię np. 9V i woltomierz prądu stałego.Do końcówek jednego z uzwojeń podłączamy woltomierz a do końcówek drugiego uzwojenia krótkimi impulsami podłączamy baterię.Tak podłączamy bieguny baterii aby wskażówka woltomierza się wychyliła do przodu i ta końcówka do ktorej był podłączony plus baterii i plus woltomierza zakładamy że są to początki.I w ten sposób należy postąpić z pozostałymi uzwojeniami zawsze wskazówka musi wychylić się do przodu.Czyli mamy już uzwojenia trzech faz i wiemy gdzie są ich początki i końce teraz musimy je odpowiednio połączyć a połączyć możemy w gwiazdę lub trójkąt.Jeżeli jest to silnik o mocy większej niż 5KW powinieneś zastosować przełącznik gwiazda-trójkąt
  • #10
    facetzewsi
    Level 2  
    witam wszystkich,z góry przepraszam za odgrzewanie kotleta, lecz mam podobny problem do autora wątku, mianowicie mam silnik 3kw po ojcu, jest sprawny, do tego mam włącznik, wszystko z lat 60, mam problem z połączeniem silnika z włącznikiem.
    ojciec przed śmiercią chciał to zrobić, lecz tylko odmontował przewody i po krótkim czasie zmarł i po 6 latach chce się za to zabrać, liczę na wszelką pomoc.
    dane z tabliczki:
    Silnik indukcyjny M8 SZJE46B 3KW
    220/380V
    Δ/γ
    11,2/6,5A
    cosφ 0,86
    945 obrotów
    1964 rok prod
    60 kg
    z tego co pamiętam to z silnika do włącznika szedł przewód 3 żyłowy (jakiś też przewód montuje się do obudowy - pod tabliczke znamionową).
    silnik uruchamia się po dwukrotnym przekręceniu włącznika
    wstawie zdjęcia, gdy czegoś zapomniałem dodać to prosze śmiało pisać:)
    pierwsze zdjęcie włącznika - pozycja 0
    drugie zdjęcie - pierwsze przekręcenie (rozruch???)
    trzecie zdjęcie - drugie przekręcenie (praca)
    pozdrawiam
  • #11
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Ten przełącznik to ładny do muzeum,silnik jest obecnie skojarzony w gwiazdę i tak ma pozostać. Przydałoby się by zmierzyć mu stan izolacji. Jeśli chcesz go podłączyć pod przełącznik to kup nowy 0-1silnik nie jest duży więc 16 Amper wystarczy.
  • #12
    facetzewsi
    Level 2  
    włącznik to muzeum- tak lecz 100% sprawny
    pod ten konkretny silnik jaki kupić włącznik- coś na allegro jest ciekawego?

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    interesuje mnie też podłączenie silnika, który kolor pod u,v i w czy to niema znaczenia?
    znajomy elektryk zawołał 50zł za podłączenie.
    interesuje mnie podłączenie silnika z włącznikiem, krok po kroku
  • #13
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Kolory nie ważne,po za żółto-zielonym który idzie na obudowę silnika,to przewód ochronny no i kupić kabel bez koloru niebieskiego.
  • #14
    facetzewsi
    Level 2  
    OK rozumiem
    między silnikiem a włącznikiem był stary przewód (mam go) ma 3 kolory :czarny, brązowy i właśnie niebieski
    był to zły kabel?, bo żółto zielonego nie było.
    to ten żółto zielony był wzięty z wtyczki czy jak to jest?
    mam silnik gdzie zółto zielony jest w puszce i tam nie ma problemu
  • Helpful post
    #16
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    facetzewsi wrote:
    był to zły kabel?

    To jest zły kabel bo do zasilania silnika potrzebujesz 3 faz i przewodu 4 ochronnego .
    Tu schemat (odręczny) takiego zasilania do silnika z wyłącznikiem silnikowym jako zabezpieczeniem przeciążeniowym i twoim wyłącznikiem 0-1 .
  • #17
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Jasie-k wrote:
    Jeżeli wystaje z niego 6 przewodów to jedna wiązka jest do połączenia na gwiazdę a druga na trójkąt. Do takich silników były dodawane włączniki mechanicze przełączające tylko fazę pomiędzy więzkami i nie trzeba było nic z zewnątrz kombinować i przełączać. Bez takiego włącznika raczej go nie wykorzystasz ponieważ przy próbie startu prąd rozruchowy będzie wywalać bezpiecznik( przy połączeniu w trójkąt ) a w gwieździe będzie straszne ilości prądu pobierał - wiem bo łączyłem takie u rodziców w dmuchawie do siana i wszyscy mieli zagadkę jak go uruchomić.
    Pozdrawiam
    Co za bzdury ! :cry:
  • #18
    facetzewsi
    Level 2  
    Dzięki za schemat.
    Tak czy siak muszę kupić 1 przewód trój żyłowy i 1 jedno żyłowy 2,5mm2 lub 4mm2(ochronny)
    bo on idzie spod tabliczki znamionowej a nie z puszki. Zabezpieczę go rurką
    i chyba tyle w temacie. Rozumiem że mogę zastosować też włącznik typu L-0-P (obroty lewe-prawe).
  • #19
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tysiąc razy omawiane, zamykam.