Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

termet/gold/20kw - zasobnik 120 l

26 Feb 2016 19:16 3291 33
  • Level 11  
    Witam
    Panowie czy zasobnik 120 l przy mocy 20kw pieca starczy dla 4-5 osobowej rodziny ?
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    Level 27  
    Trudno będzie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każda rodzina inaczej korzysta z ciepłej wody. Dla jednych będzie w sam raz, dla innych za mało. Większy zasobnik, to większy komfort użytkowania, ale wyższe koszty eksploatacji. Jeśli masz zmywarkę, to już potrzebujesz o wiele mniej ciepłej wody. Zależy też od rozkładu dnia poszczególnych członków rodzin i jeśli nie ma "kumulacji" użytkowników, to powinien Ci wystarczyć. Ogólnie się zakłada od 30 do 50 litrów na członka rodziny. Ja u siebie mam bojler gazowy 80l i przy odrobinie wyrozumiałości, na cztery osoby spokojnie wystarcza
  • Level 11  
    A powiedz mi ile instalator potrzebuje minimum miejsca żeby podpiąć zasobnik pod kotłem.
    Kalkuje większy zasobnik 140 litrowy który jest 15 cm wyższy i nie wiem czy się zmieści pod kotłem jeszcze. No i pytanie czy to będzie duża różnica te 20 litrów.
  • Level 27  
    Ta różnica będzie może odczuwalna przy kąpieli w wannie "jeden jeden po drugim", bo z prysznicem to kocioł powinien na bieżąco wodę dogrzać, chyba że prysznic z hydromasażami gdzie jest duży wydatek wody. Do bieżącego mycia, to wątpię aby ktoś wypuścił te 120l . Jeśli chodzi o miejsce, to pewnie około 30-40 cm, ale to tak na "oko"
  • Level 11  
    Piec mam 20 KW on jest wstanie zapodac 7 l /minute
  • Level 27  
    Piec w trybie grzania CWU pracuje z pełną mocą i w tym czasie grzeje tylko wodę do wymiennika, nie grzeje wody od 0 i nie robi wrzątku, powinien dać sobie radę.
  • Level 11  
    Zasobnik przy 35 kw ma wydajność 13 l/minute. Dlatego przy 20 kw mocy max. wychodzi mi 7 l/minute

    Dodano po 34 [minuty]:

    Pytanie czy jak kupie 140 l to te 20 litrow zrobi duza roznice.
  • Level 27  
    Jak się zmieścisz to weź ten większy, w końcu utrzymanie dodatkowych 20 litrów nie powinno Ci zrujnować budżetu, a zapas zawsze będzie
  • Level 16  
    szach11 wrote:
    Zasobnik przy 35 kw ma wydajność 13 l/minute. Dlatego przy 20 kw mocy max. wychodzi mi 7 l/minute

    Dodano po 34 [minuty]:

    Pytanie czy jak kupie 140 l to te 20 litrow zrobi duza roznice.


    Skąd masz takie dane? Przepływ w litrach na minutę podaje się dla kotłów 2 funkcyjnych, które grzeją wodę przepływowo. Tutaj wydajność raczej powinna być dla zasobnika na godzinę. Bo wydajność zależy nie tylko od mocy kotła, ale też od mocy wężownicy zbiornika.
  • Level 11  
    Zgadza się przeliczyłem sobie to.
    Przy mocy weżownicy 35 kw mam 13 l/min (przeliczyłem :))
    przy 20 kw piecu bede miał 7 l/min
  • Level 11  
    Możecie mi jeszcze wyjaśnić parametry zasobników bo się troche zakręciłem:
    http://vulcania.pl/8...140-l-t97840000

    Wydajność c.w.u. [dm3 / min]*

    80/10/45°C* 16,0
    70/10/45°C 12,0
    60/10/45°C 9,0

    Stała moc grzewcza [kW]

    80/10/45°C 43,5
    70/10/45°C 32,5
    60/10/45°C 24,5

    Przy 20 KW kotle ile może max . wody uzyskać na minute i przy ile stopniach i po co oni podają stałą moc grzewczą do tego ?

    Dodano po 4 [godziny] 57 [minuty]:

    Ktoś mi pomoże ?
  • Level 11  
    juz to czytałem - i nic mi nie pomogło :/

    Te moce grzewcze wężownicy podane są dla kotła czy one są nie zależne od kotła ?
    Mam to rozumieć że dla kotła 20 KW jest jaka moc wężownicy?
  • Level 16  
    Moc wężownicy będzie stała dla kotła o jednej mocy. Będzie się zmieniać wraz z temperaturą wody zasilającej wężownicę. Więc czy wyższa temperatur wody na zasilaniu wężownicy tym większa moc tej wężownicy.
  • Level 25  
    Rozwiązaniem dla ciebie będzie zakup golda z mocą 25 kw, min moc mają taką samą. Ten zestaw będzie miał większą wydajność niż z goldem 20 kw. Moc wezownicy zasobika wynosi max 35 kw a wydajność zasobnika zależy od mocy kotła dlatego polecam 25 kw, oraz od temperatury która wpływa do wezownicy i im wyższa tym wieksza wydajność i moc wezownicy, oczywiście nie przekroczy mocy wezownicy i mocy koła.
  • Level 11  
    Kierowałem się wyborem 20 kw ze względu na zużycie mniejsze gazu. Poniżej w instrukcji w tabelce 4.3.2.1 jest wykaz parametrów dla minimalnej mocy i maksymalnej. Dla minimalnej mocy czyli dla obu kotłów jest ona 3 KW a zużycie wynosi dla 20 kw - 4,8 l/min a dla 25 kw 5.9 l/min. Nie wiem czemu jest różnica w spalaniu skoro moc minimalną mają taką samą. Facet w serwisie Termet powiedział że 25 kW ma większy palnik i wymiennik i dlatego więcej spala gazu od 20 KW ale z drugiej strony kocioł 25 KW ma większą sprawność i w sumie powinno się to równoważyć.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3013141.html
    Czy możecie mi jakoś wyjaśnić łopatologicznie ?
  • Level 15  
    W termecie to juz nie wiedza kiedy kłamią jak gold wchodził do sprzedaży to moc minimalną dla tych kotłów podawali 2.2kw dla 20 i 3.2 dla 25. To wybrałem ten mniejszy ze względu na moc minimalna. Przysłali 20kw z moca minimalną 2.8kw. teraz okazuje sie ze obydwa maja moc minimalna 2.8kw.
    Piec w ciągu roku przeszedł 3 naprawy w ramach gwarancji.....
  • Level 11  
    niby oba mają min 3 kw. A spalanie różne. Czy to możliwe ?
  • Level 16  
    Możliwe, bo osiągają inną sprawność przy małej mocy. Ja jestem zwolennikiem aby kocioł kondensacyjny był jak najmniejszej mocy minimalnej i nie należy go przewymiarować.(Modulacja czyli zakres między mocą min a maks jest bardzo ważna, ale dla Ciebie kiedy będzie zbiornik nie robi różnicy).
  • Level 11  
    najsmieszniejsze jest to że oba kotły 20 i 25 KW mają moc minimalną taką samą czyli 3 KW 25 kw ma większą sprawność bo 107,8 a 20 kw 107,5 a ten 20 kw ma spalanie o 1,1 l/minute mniejsze - przy minimalnej mocy.
  • Level 39  
    Nie bierz tego zbiornika dedykowanego do zestawu. 140l kosztuje 250 zł wiecej niż np stojący 220-litrowy elektromet, czy inny. Na 140-litrowym będziesz musiał utrzymywać wiekszą temp. np 50 st. by utrzymać zapotrzebowanie na cipła wodę. Ale to zależy od upodobań i tego typu czynników.
  • Level 11  
    Taki duży zbiornik 220 l nie zmieści mi się. Poza tym wątpię abym korzystał z pełnej pojemności jego a większy będzie miał jeszcze większe straty. A ty jaką utrzymujesz temperaturę w swoim zasobniku ?
  • Level 16  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Nie bierz tego zbiornika dedykowanego do zestawu. 140l kosztuje 250 zł wiecej niż np stojący 220-litrowy elektromet, czy inny. Na 140-litrowym będziesz musiał utrzymywać wiekszą temp. np 50 st. by utrzymać zapotrzebowanie na cipła wodę. Ale to zależy od upodobań i tego typu czynników.


    Większy zbiornik to zawsze więcej gazu na jego podgrzanie.
  • Level 11  
    Dokładnie. Mnie się wydaje że 140 -160 spokojnie wystarczy 4 -5 osobową rodzine
  • Level 39  
    paltolicho wrote:
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Nie bierz tego zbiornika dedykowanego do zestawu. 140l kosztuje 250 zł wiecej niż np stojący 220-litrowy elektromet, czy inny. Na 140-litrowym będziesz musiał utrzymywać wiekszą temp. np 50 st. by utrzymać zapotrzebowanie na cipła wodę. Ale to zależy od upodobań i tego typu czynników.


    Większy zbiornik to zawsze więcej gazu na jego podgrzanie.

    A intuicja i fizyka nie podpowiada Ci, że trzeba tyle samo energii do podgrzania tej samej ilości ZUŻYTEJ wody? Tyle, że przy małym zbiorniku bedzie wiecej cykli startu kotła i jak Kol. Dement podaje straty postojowe sa mniejsze bo pojemność zbiornika rosnie szybciej niż powierzchnia wymmiany/strat takiego zbiornika. Przykładowo zbiornik 100l w kształcie sześcianu ma powierzchnię 1,27m2, a 200-litrowy 2m2. Czyli 2 100-litrowe beda miały 2,5m2, a komfort użytkowania wiekszy.
  • Level 11  
    Czyli według tego co podałeś każdy powinien mieć zbiornik 160 do 200 i więcej, bo przecież każdy ma wannę. To po co produkują zbiorniki 80, 100, 120.
    Zbiorniki 200 lub 300 litrowe przydają przy zasilaniu o niskiej mocy tak jest w przypadku pompy ciepła albo przy wykorzystaniu kolektorów słonecznych gdzie przygotowaniu ciepłej wody przy mocy od 3-8 kw trwa dużo dłużej. No chyba że ktoś ma duża rodzinę 3 łazienki i wszyscy się kąpią naraz :).
  • Level 39  
    szach11 wrote:
    To po co produkują zbiorniki 80, 100, 120.

    Z tego samego powodu dla którego produkuje sie seicento, tico...
    Jest tani w zakupie, nie koniecznie komfortowy.
    Drugi powód to moc kotła. Nie każdy ma kocioł gazowy 20kW+. Na węglowym np 12kW nawet na dużym zbiorniku komfortu nie będzie, bo nie zdąży sie nagrzać 300l.
    Pojemność zbiornika to jedno, a szybkość jego nagrzewania to drugie ( czyli moc i powierzchnia wężownicy, czy płaszcza)
    Przestarzałe zbiorniki maja tzw podkowę , czyli wygietą rurę średnicy 5/4" i grzeją 80-litrowy zbiornik z godzine lub więcej . Z płaszczem wodnym znacznie szybciej.

    Dodano po 5 [minuty]:

    szach11 wrote:
    Zbiorniki 200 lub 300 litrowe przydają przy zasilaniu o niskiej mocy tak jest w przypadku pompy ciepła albo przy wykorzystaniu kolektorów słonecznych gdzie przygotowaniu ciepłej wody przy mocy od 3-8 kw trwa dużo dłużej.

    Do solarów to nawet zalecane 500l, bo jak zużyjesz wieczorem cała wode z 200-litrowego, a chcesz więcej, to cała idea solarów upada ( co czesto obserwuje i nieco sie naśmiewam z posiadaczy wciśnietych im na siłę źle skalkulowanych instalacji solarnych) bo i tak trzeba grzać gazem czy węglem, a co gorsze- prądem.
  • Level 11  
    Weź pod uwagę że większy zbiornik za to będzie się szybciej wychładzał i do potrzymania będzie potrzebował więcej energii niż zbiornik np 160 litrowy.
    Po drugie aby napełnić zbiornik 140 , 160 litrów dla kotła 20 kw trzeba zaledwie 15-20 minut więc nie jest to jakaś porażająca wielkość.
  • Level 16  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    paltolicho wrote:
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Nie bierz tego zbiornika dedykowanego do zestawu. 140l kosztuje 250 zł wiecej niż np stojący 220-litrowy elektromet, czy inny. Na 140-litrowym będziesz musiał utrzymywać wiekszą temp. np 50 st. by utrzymać zapotrzebowanie na cipła wodę. Ale to zależy od upodobań i tego typu czynników.


    Większy zbiornik to zawsze więcej gazu na jego podgrzanie.

    A intuicja i fizyka nie podpowiada Ci, że trzeba tyle samo energii do podgrzania tej samej ilości ZUŻYTEJ wody? Tyle, że przy małym zbiorniku bedzie wiecej cykli startu kotła i jak Kol. Dement podaje straty postojowe sa mniejsze bo pojemność zbiornika rosnie szybciej niż powierzchnia wymmiany/strat takiego zbiornika. Przykładowo zbiornik 100l w kształcie sześcianu ma powierzchnię 1,27m2, a 200-litrowy 2m2. Czyli 2 100-litrowe beda miały 2,5m2, a komfort użytkowania wiekszy. Przy dużym zbiorniku zmiany temp. CWU podczas poboru sa niezauważalne, a w małym woda jest wyraźnie raz cieplejsza, raz zimniejsza, lub za zimna przy wiekszym poborze, np dwie łazienki.
    Można to obejść ustawiając wyższą temp. na (mniejszym) zbiorniku + termostatyczny zawór mieszający, ale wzrasta minimalnie zużycie gazu ( zwłaszcza przy kotłach kondesacyjnych- maleje sprawność) i rosną straty postojowe.


    Dla mnie mniej wody do zagrzania = mniej kasy na gaz. Nie ma innej fizyki i tego nie przeskoczysz.