Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

awaria układu chłodzenia! Prośba o sugestie. opel vectra c z22se

28 Lut 2016 22:23 3375 27
  • Poziom 6  
    Witam!

    Od pewnego czasu mam problem z układem chłodzenia w moim aucie. opel vectra c 2.2 benzyna/gaz z22se
    Nie mam bladego pojęcia o co tam chodzi.
    Objawy i obserwacje:
    1. Temp cieczy chłodzącej dochodzi do 95 stopni. czasem sie waha miedzy 92 a 95 ale zawsze jest powyżej 90.
    2. przewod gorny od chlodnicy goracy, a dolny zimny
    3. ogrzewanie dziala normalnie
    4. nieraz jak sie depnie to doslownie na pare sekund wraca temp do 90 stopni i zaraz rośnie do 95
    5. wentylator pracuje
    6. płynu nie ubywa i nic w nim nie pływa

    troche ponad rok temu wymienialem termostat bo sie nie otwieral i gotowal sie plyn ale teraz nie mam pojecia o co tu chodzi.

    Moze ktos slyszal badz mial taki problem i wie o co chodzi to bede wdzieczny za wszystkie informacje i sudestie.

    Pozdrawiam
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Poziom 27  
    Nie bardzo rozumiem Twój problem, skoro wszystko ok to gdzie on jest, tylko z Twojego opisu martwi mnie że przy 95 stopniach dolny wąż jest zimny, to sugeruje uszkodzony termostat, no chyba że obraca się wirnik na pompie wody, ale wtedy temperatura wskakiwała by na czerwone pole i przegrzewał by się silnik.
  • Poziom 6  
    ostatnio po przejechaniu trasy 120km sprawdziłem waz na dole chłodnicy i byl zimny na gorze goracy. Wentylator sie kreci, a temp stoi na okolo 95 stopni. Nie wchodzi wyzej ale tez nie schodzi nizej do normalnej 90. czy samochod stoi czy jedzie temp ma około 95 stopni.

    Rok temu jak mi termostat strzelił i nie otwieral duzego obiegu to samochod szybko sie przegrzal i wywalało płyn ze zbiornika wyrownawczego. po wymianie termostatu bylo ok az do zeszlego tygodnia

    I własnie sam nie rozumiem o co tu chodzi bo jakby termostat znowu nie otwierał obiegu to by sie auto przegrzalo a tu temp stoi na 95. i w zbiorniczku wyrownawczym dochodza dwa weze male i jeden byl cieply drugi zimny.
  • Poziom 39  
    Jeśli problemem jest zimny dolny wąż to nie masz się czym martwić bo chłodnica jest po to żeby chłodziła. Górą idzie gorące, chłodzi się w chłodnicy i zimne wylatuje dołem. Teraz jest dość zimno żeby płyn w chłodnicy ochłodził się do temp otoczenia zwłaszcza podczas jazdy. Jak wrócisz z trasy to postaw auto w ciepłym garażu albo zasłoń chłodnicę i niech chodzi. Nie będzie przewiewu to i dolny wąż zrobi się ciepły. Skoki temp o kilka stopni wynikają z działania termostatu, twój nie jest idealny ale działa i na razie bym się nie czepiał.
  • Moderator Samochody
    Podana temperatura to odczytana na wskaźniku? Jeśli tak to nie należy tego ignorować. W tym aucie wskaźnik nie pokazuje prawdziwej temperatury a praktycznie 3 stany, jak temperatura w normie czyli między 80-100 to wskaźnik stoi na 90.
  • Poziom 6  
    Temperatura odczytana ze wskaźnika na desce rozdzielczej i pokazuje 95 stopni. Czasem jak sie wkreci auto wyzej to spadnie do 90 ale tylko na chwile.
    jak sprawdzlem węże od chlodnicy to i chlodnice sobie zmacalem :) to goraca byla tylko w jednym miejscu na gorze przy wezu a dalej to byla zimna wszedzie.
  • Poziom 30  
    Wiec albo masz powietrze w chłodnicy albo jest niedrozna, zakładając że układ za chłodnicą jest drozny i nie blokuje przepływu. Zdejmij wąż z dołu chłodnicy i sprawdź czy coś z chłodnicy wylatuje
  • Poziom 6  
    Panowie coś mi sie wydaje ze to bedzie jakas powazniejsza usterka.
    Dzisiaj po przejechaniu malego dystansu ale rozgrzaniu auta znowu do temp okolo 95 stopni
    stwierdzilem ze odkrece korek od zbiorniczka plynu i sie zdziwilem bo nie bylo takiego charakterystycnego syku od cisnienia. tak jakby nie bylo tam cisnienia...
    Czy to pompa wody szwankuje??
    Jutro rano jade do znajomego na wymiane termostatu i zaloze nowy korek bo moze gubi cisnienie.
    A jak to nie pomoze to czeka mnie wymiana pompy?
    I teraz mam pytanko czy w tym silniku z22se na lancuchy rozrzadu da się wymienic pompe bez zbednego dlubania w rozrzadzie?
  • Moderator Samochody
    Jakby to pompa wody "szwankowała" to po odkręceniu korka miałbyś gejzer i poparzone ręce. Wygląda na to że tylko wskazywanie temperatury nie działa poprawnie.
  • Poziom 6  
    Wymienilem termostat dzisiaj i bez roznicy.
    nic sie nie zmienilo. Jade sobie to temp na wskazniku ma kolo 95 stopni wentylator kreci a chlodnica zinma.
    A co moze byc przyczyna wskazywania zle temp? czujnik przy termostacie? czy jeszcze jakis inny? ile takich czujnikow jest w takim aucie?

    Z gory dzieki za cierpliwość :)
  • Poziom 43  
    Żle ci pokazuje temp, przy 87 powinien termostat puścić na chłodnicę płyn. Otwórz maske i go dogrzej na postoju, możesz skanerem obd monitorować jaka jest temp. silnika.
  • Poziom 6  
    Podczas jazdy temp na wskaźniku 93-94 stopnie, a na OBD programie miedzy 96-99 stopni. Na postoju na wskaźniku 95 na OBD od 100 do 102 i tak skacze raz tak raz tak.

    A jaki powinien być zakres wskazania temperatury programu ODB podczas jazdy i na postoju?
  • Moderator Samochody
    Podczas jazdy 90, na postoju zazwyczaj do około 100, czasem więcej.
    Czujnik tylko jeden, ten przy termostacie.
  • Poziom 21  
    Witam. Mam bardzo podobna sytuacje w Astrze H 1.6 105 km. Ktoś wmawia mi ze padł termostat - czy to może być prawda? Jakoś nie chce mi się wierzyć. J
  • Poziom 6  
    To wychodzi, że za bardzo się grzeje podczas jazdy, tylko czemu?
    Co może być przyczyną? Może niedrożna chłodnica?
    Termostat trzeba odrzucić bo nowy, korek i czujnik temperatury też, bo ze 2 lata mają.

    Pompę też bym odrzucił, bo woda krąży w małym obiegu ciągłym strumieniem widać w zbiorniczku jak leci.
    Chłodnica może nie drożna i za wolno albo za mało płynu przepływa, może coś takiego wystąpić?
  • Poziom 43  
    Masz mieć gorąca całą chłodnicę , odpal zimny maska w górę polej wodą trochę chłodnicę i będzie widać idealnie kiedy termostat "puści" będzie wtedy ładnie parować. Monitoruj obd temperaturę,jak wzrośnie pow.110 a nie puści to termostat po mojemu do zmiany.
  • Poziom 6  
    Ten termostat bym sobie odpuścił raczej, gdyż po zamontowaniu nowego mam taki sam odczyt na wskaźniku jak na starym.
    Kiedy robiłem test temperatury programem OBD na postoju to chłodnica robiła się ciepła cała i wąż na dole też.
    Zauważyłem pewną zależność, kiedy wkręcam silnik na obroty podczas jazdy tak między 3200 a 4000 rpm to temperatura potrafi wrócić na pozycję 90 stopni na wskaźniku lecz gdy tylko wracam do tych 1500 - 2500 rpm zaraz temperatura rośnie na wskaźniku do tych 95 stopni.
    Może spada wydajność pompy? jak są większe obroty to i pompa szybciej się kręci i płyn krąży szybciej chłodząc silnik lepiej?
    Albo w drugą stronę - przy mniejszych obrotach pompa nie daje rady napędzić wody w małym obiegu, bo np nie kręci się z taką samą prędkością jak nowa w dolnym zakresie obrotów silnika i nie ma siły pchać tej wody z odpowiednią wydajnością?
    Czy taka zależność może mieć miejsce??
  • Poziom 43  
    No uchylenie termostatu=spadek temp. Jak nie ma innych niepokojących naprawdę objawów termostat na postoju działa to jest ok.
  • Poziom 6  
    Termostat na postoju działa fakt.
    Gorzej natomiast wygląda temperatura silnika podczas pracy (jazdy), bo zamiast 90 stopni waha się w przedziale od 96 do 99 stopnia (wskazania OBD), czyli na granicy i przez to temperatura na wskaźniku pokazuje 95 stopnia podczas jazdy.
    Więc w czym tkwi problem? Termostat odrzucam, bo nie wierze że dwa termostaty różnych producentów by były wadliwe...
    Strasznie to wszystko dziwne, nie prawda? :)
    A i dodam że jakiś czas temu wszystko było ok. Temperatura stała na 90 stopniach praktycznie cały czas.
  • Poziom 12  
    chyba masz zły termostat... bo z tego co wiem to ten silnik ma termostat który otwiera się przy 82'. W korku jak temperatura przekroczy lekko 90' to załączają się wentylatory aby zbić temperaturę poniżej 90, podczas jazdy normalnej trzyma się temperatura w okolicach 85-87
  • Poziom 9  
    podłącze się pod temat - zafira b 1.9 cdti problem polega na tym iż rano przy temperaturze ok 20 stopni auto podczas jazdy trzyma temp. 87/89 stopni cała zabawa zaczyna się po godzinie 15 jak wracam z roboty i jest temp otoczenia 35 stopni w mieście jest ok (włączona klima działa przedni wentylator) temp. silnika dochodzi do 90 stopni ale jak wyjadę na autostradę i dostanie buta to dochodzi do 103 i spada do 99 (brak jakichkolwiek błędów) termostat otwiera się przy 88 i działa mam wymieniony rozrząd razem z pompą umytą z zewnątrz chłodnicę bo była pozaklejana przez muchy , wentylatory się załączają - temp płynu w zbiorniku wyrównawczym ma 83 stopnie kiedy na wyświetlaczu w aucie pokazuje 99 . pytanie czy to może być zakamieniony układ chłodzenia ?
  • Poziom 9  
    raczej to nie norma bo dziś przy 26 na dworze auto miało max 90 stopni przez większość drogi miasto/autostrada z wł/wył klimą było 88 stopni a przy 35 na dworze dochodzi do 103
  • Moderator Samochody
    Na wskaźniku czy realna temperatura? Dopóki na wskaźniku pokazuje w okolicach 90 (co rzadko jest zgodne z realną temperaturą) to znaczy że jest wszystko ok.
  • Poziom 43  
    Próg właczenia wentylatorów to 100-103st.c
  • Poziom 28  
    Jak dla mnie to wszystko macie normalnie. W oplach od zawsze się spotykałem z tym że ta wskazówka tak ciągle pracuje. Kiedyś jeszcze wymienialem jakieś termostaty czy coś, ale teraz jak ktoś przyjeżdża z takim problemem to po prostu tłumacze że ten typ tak ma. Jeżeli nie wyrzuca płynu i wentylator działa to wszystko ok. W jakimś bmw czy innym VW to zasadniczo wskazówka stoi na środku w zakesie 70-110 stopni i nie niepokoi. W oplu pokazuje precyzyjnie temperaturę.
  • Poziom 9  
    Tylko że ja nie mam wskazówki tylko przez ukryte menu na wyświetlaczu wyświetla z czujnika temp. a wentylator załączam się przy ok 95 na 1 biegu a przy 103 na drugim biegu a ponoć są trzy zafira 1.9cdti 150 koni
  • Poziom 28  
    No to jak podczas normalnej eksploatacji nie wyskakuje nic na tablicy rozdzielczej i pod maską też wszystko spoko, to po co szukać problemów.